Gå til innhold

Erfaringer med PERSONA-monitor?

Martha Stewart

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Brumm (ikke innlogget)

Hei!

Jeg hadde en Persona en gang, men brukte den i "omvendt" hensikt, prøvde å bli gravid.

Du tisser på en pinne, putter denne i maskinen, og maskinen lyser grønt om du kan hoppe i halmen uten fare, eller rødt, om du må holde deg unna for å unngå graviditet.

De 3 første mnd skal liksom monitoren (som de kaller Personaen) lære syklusen din å kjenne, så da må du tisse på mange pinner,og maskinen viser mange røde dager i denne perioden.

Men etterhvert som den lærer seg syklusen din, skal det ikke være nødvendig med så mange pinner,og da lyser det grønt på flere dager også.

Synes hele saken var hendig og grei, ikke noe problem å ha med på ferie (jeg puttet monitoren i et mykt brille etui), og den var lett å lære seg å bruke.

De sier at den er 95% sikker, så de anbefaler at du ikke bruker dette som prevensjon, hvis det å få barn er HELT utelukket.

Så det må altså beregnes en liten risikomargin her....

Men den er jo 100% naturlig da, og mer til å stole på enn f.eks LadyComp, som jo kan tolke feber, eller økt kroppstemperatur i forb.med sykdom, som eggløsning, og dermed gi deg klarsignal på "feil" dag....

Håper du ble litt klokere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt og nyttig svar! :-)

Jeg har lest litt om den og har brukt bare testpinnene noen ganger for å måle eggløsning siden de er billigere enn Clearblue.

Det høres ut som Persona vil passe godt for oss, med den sikkerheten den gir. Vi prøver jo egentlig å få barn og jeg tester at jeg har eggløsning hver mnd. Nå skal vi imidlertid ta en pause noen mnd pga bryllup neste sommer og da tenkte jeg at Persona kunne være egnet som prevensjon... Senere, når vi forhåpentligvis har fått ett barn, ønsker jeg også å bruke en hormonfri prevensjonsmetode inntil vi har fått de barna vi vil ha.

Fin at du nevnte Ladycomp, for den har jeg hørt om og lurte litt på hva som var forskjellen mellom den og Persona. Ladycomp er jo fryktelig dyr i innkjøp - kjedelig å bruke mange tusen hvis det skulle vise seg at jeg ikke er fornøyd...

Lurer på en ting til: Fikk du mange røde dager hver mnd og henger dette sammen med hvor regelmessig syklus man har? Min syklus er veldig regelmessig på mellom 25-27 dager og jeg regner med at de røde dagene blir færre da? Vil jo helst slippe å bruke annen prevensjon så sjelden som mulig, det er jo litt av vitsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brumm (ikke innlogget)

Husker ikke helt hvor mange røde dager jeg fikk opp etter de tre prøvemånedene, men det var ikke så mange at jeg oppfattet det som plagsomt lenge.. Men jeg prøvde jo da å ha sex så ofte som mulig på de røde dagene jeg da :-) Men når du har såpass stabile sykluser, så tror jeg ikke du vil oppleve det som et problem altså.

Men de tre første mnd kan nok kanskje bli en liten prøvelse, for da var det mange :)

Uansett, Personaen er ikke veldig dyr, og er du ikke fornøyd, så er den fryktelig lettsolgt :-)

Jeg og vurderte Baby og Ladycomp før jeg bestemte meg for Persona, men det var ikke et vanskelig valg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for raskt svar! Jeg har nå bestilt brosjyre gjennom nettsiden til leverandøren. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har brukt persona, var veldig fornøyd med den. Men som sagt, det må ikke være krise om man skulle bli gravid, min mann og jeg hadde kun sex på de "grønne"dagene, men resultatet løper rundt bena mine akkurat nå; en vilter, liten 2-åring;o) Er veldig glad for det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men den er jo 100% naturlig da, og mer til å stole på enn f.eks LadyComp, som jo kan tolke feber, eller økt kroppstemperatur i forb.med sykdom, som eggløsning, og dermed gi deg klarsignal på "feil" dag....

Ladycomp (99,3% sikker) er sikrere enn Persona (94% sikker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Persona og var fornøyd, selv om jeg hadde mange røde dager.

Men jeg ble gravid på grønn dag. Ingen katastrofe for oss, men for noen kan det jo være uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har også tenkt leeenge på å begynne med dette, men er jo litt treig da..Prøvde å bestille sånn brosjyre jeg også på nettsiden til leverandøren, men fikk ingenting.. Var du på http://www.persona.info/no/? Har du fått noen brosjyre?

Jeg sendte e-post i går for å få brosjyre til adressen som du finner på denne siden:

http://www.persona.info/no/Kjop.cfm

Regner med at jeg får brosjyren i posten en av de nærmeste dagene. Monitoren må visst bestilles over nettet, mens testpinnene får man på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladycomp (99,3% sikker) er sikrere enn Persona (94% sikker)

Men Ladycomp har det problemet med at den kan feiltolke eggløsningstidspunktet, som f.eks ved feber som Brumm skrev. (Og andre ting som stress, alkohol, osv)

Persona vil ikke påvirkes av dette.

Persona måler hormoner i urinen, og vil derfor kunne "oppdage" en eggløsning før den inntreffer.

Ladycomt måler temperaturen og vil ikke kunne "oppdage" en eggløsning før den inntreffer (siden temperaturstigningen skjer først etter eggløsningen)

Begge baserer seg på tidligere historie; Ladycomp gir deg røde/grønne dager utelukkende ut fra når du har hatt eggløsning tidligere. Persona har testpinnene for å "kontrollere" at det "skjer på likt" som i de andre syklusene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg skrev mail fra nettsida for å bestille bestillingsskjema, men har ikke fått noe enda. Har prøvd to ganger nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg begynte å bruke Persona i november 98 og fulgte bruksanvisningen til punkt og prikke. Jeg ble mamma i november 99...

Etter det har jeg fått et planlagt barn. Nå har jeg satt inn hormonspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skriv en mail til den adressen som står på nettsiden, og bare bestill derfra! Skriv adressen din etc, så sender de den til deg i oppkrav. Det tar ca 10 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...