Gå til innhold

Sykemeldt, ok å reise til utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykemeldt en måned nå, på grunn av en ødelagt ankel. Jeg kommer meg rundt omkring, men det tar jo litt ekstra tid. Og jeg har ingen mulighet for å klare å jobbe slik som beinet mitt er nå.

Jeg er sykemeldt en måned til, og før jul bestilte jeg en weekendtur til Berlin. Vet jo at det teknisk sett ikke er lov å reise til utlandet mens man er sykemeldt.. Men 3 dager i Berlin (uten å skrive et ord på sosiale medier slik at jobben ikke får vite det)..

Hva mener dere?



Anonymous poster hash: 0c06b...00d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med legen. Får du ikke lov, reiser du ikke. Og man lyver ikke til arbeidsgiver om slikt. Voks opp og skjerp deg.

Anonymous poster hash: f0cd5...edd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å reise på en storbytur hvis du har problemer med å gå?

Jeg låner en rullestol.

Snakk med legen. Får du ikke lov, reiser du ikke. Og man lyver ikke til arbeidsgiver om slikt. Voks opp og skjerp deg.

Anonymous poster hash: f0cd5...edd

Var ikke klar over at legen kunne godkjenne det. Ingen grunn til å være frekk, skjerp deg.

Ta det opp med legen din, legen kan gi deg lov til å reise selv om du er sykemeldt.

Takk for hjelp! :)

Anonymous poster hash: 0c06b...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke kan gjøre noe nyttig på jobb selv med tilrettelegging er det vel ikke noe problem for arbeidsgiveren om du triller rundt i Berlin?

Var jeg arbeidsgiveren din kunne du ha lagt ut så mange statusoppdateringer du bare hadde villet for min del.



Anonymous poster hash: 5339d...830
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må fylle ut et skjema på NAV - der du søker om å reise utenlands under sykemelding. Legen din må skriftlig godkjenne om det er medisinsk forsvarlig og dette legges ved søknaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke kan gjøre noe nyttig på jobb selv med tilrettelegging er det vel ikke noe problem for arbeidsgiveren om du triller rundt i Berlin?

Var jeg arbeidsgiveren din kunne du ha lagt ut så mange statusoppdateringer du bare hadde villet for min del.

Anonymous poster hash: 5339d...830

Takk <3 Jeg hater å være sykemeldt, og føler at jeg må gjemme meg litt. Selv om det ikke skal være nødvendig. Godt å høre at du sier dette :)

Du må fylle ut et skjema på NAV - der du søker om å reise utenlands under sykemelding. Legen din må skriftlig godkjenne om det er medisinsk forsvarlig og dette legges ved søknaden.

Tusen takk for god info!

Anonymous poster hash: 0c06b...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner en rullestol.

Var ikke klar over at legen kunne godkjenne det. Ingen grunn til å være frekk, skjerp deg.

Takk for hjelp! :)

Anonymous poster hash: 0c06b...00d

Kan du ikke være på jobb selv om du bruker rullestol, eller har du en veldig fysisk jobb?

Anonymous poster hash: 99a00...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke være på jobb selv om du bruker rullestol, eller har du en veldig fysisk jobb?

Anonymous poster hash: 99a00...6ad

Siden jeg allerede har sagt at jeg ikke har mulighet for å jobbe slik det er nå, så kan du vel kanskje bare stole på det ;)

(Selvsagt har jeg er fysisk krevende jobb, jeg hadde fint klart å sitte på et kontor.)

Anonymous poster hash: 0c06b...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan innvilge turen om man ikke risikerer at din tilstand blir verre ved å reise, for det er ugunstig for arbeidsgiver om sykemeldte kan dra avgårde for å så bli sykmeldt lengre når de kommer hjem..

Jeg fikk innvilget fri for en tur til utlandet, besøke familie mens jeg var gravid og sykmeldt pga kronisk sykdom, for meg var det ingen risiko å dra da det allerede var avgjort at jeg skulle være sykmeldt ut svangerskapet.

Det å reise med en vond ankel, uansett om du bruker rullestol, vil jeg tro kan forverre din tilstand så er ikke sikkert legen godkjenner det. Men du kan jo prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan innvilge turen om man ikke risikerer at din tilstand blir verre ved å reise, for det er ugunstig for arbeidsgiver om sykemeldte kan dra avgårde for å så bli sykmeldt lengre når de kommer hjem..

Jeg fikk innvilget fri for en tur til utlandet, besøke familie mens jeg var gravid og sykmeldt pga kronisk sykdom, for meg var det ingen risiko å dra da det allerede var avgjort at jeg skulle være sykmeldt ut svangerskapet.

Det å reise med en vond ankel, uansett om du bruker rullestol, vil jeg tro kan forverre din tilstand så er ikke sikkert legen godkjenner det. Men du kan jo prøve.

Det stemmer at legen må skrive en legeerklæring - men det er IKKE legen som godkjenner om man skal få sykepenger under utenlandsopphold. Det er nav som vurderer rett til sykepenger både om man er i Norge eller om man søker om å beholde dem under ferie i utlandet. .. Nav kan altså avslå selv om legen sier det er ok....

Anonymous poster hash: cab27...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...