QueenK Skrevet 19. februar 2015 #1 Skrevet 19. februar 2015 (Tipper det er et flertall tråder om disse spøsmålene så beklager atter en men jeg klarte ikke å lese meg frem til noe svar) Så redd og fortvilet! Har bestilt gynekolog time hos legen på mandag, for å sjekke om at alt er som det skal, og for å finne ut om jeg kan bli gravid. Har gått over to år uten prevensjon uten noen positiv test. Kan jeg sjekke egg kvalitet etc hos legen eller må jeg henvises videre? Kan nevne at jeg var så dum og gikk på p-spøyta i over tre år og da uten noen menstrasjon, for så å bruke over et år for å få menstrasjonen tilbake(og da også med hjelp av p-piller) men nå... to år senere... ingenting.... Dette er en så stor frykt og redsel at jeg må få svar. Leste andre steder at for eksempel om man er smittet med klamydia og ikke fått behandlet det så kan dette stå i veien? Hva om man for eksempel går med klamydia et halvt år til ett år, det kan da vel ikke være såååå store sjanse for da å ha blitt steril? Håper noen vitende kg brukere kan gi meg noen svar på disse spørsmålene, så jeg vet hva jeg kan forvente når jeg tar undersøkelsen hos legen. Hilsen Fortvilet jente 26 år
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #2 Skrevet 19. februar 2015 Du å henvises videre til sykehus for å utredes, og det er nok litt ventetid. Det er ikke nødvendigvis deg det er noe galt med? Har partneren din testet sædkvaliteten? Det er en mye enklere greie, og dere kan få det avklart veldig raskt. Mannen min gikk privat (hos urolog) og fikk svar rett etter avlagt sædprøve. Anonymous poster hash: 5776c...045 1
QueenK Skrevet 19. februar 2015 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2015 Hei og tusen takk for svar. Han skal sjekke sædkvaliteten ja men jeg ønsker også og få utredes og få svar hvordan mine sjangser er for graviditet og ellers bare få svar på at alt er som det skal - tanken og usikkerheten på marerittet om å ikke kunne klare å bli gravid har vart alt for lenge nå å jeg må få svar. Så da tenker jeg slik at jeg tar vanlig underlivsundersøkelse hos legen og han henviser meg også til sykehus hvor jeg venter å få utredning(med sikkert alt for lang ventetid) ....
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2015 #4 Skrevet 19. februar 2015 Du kan måle temperaturen hjemme, temperaturen endrer seg etter hvor du er i syklusen.. Plott tallene inn i en graf, så du ser eventuelle forandringer over tid. Dette kan være verdifullt dersom det blir utredninger/undersøkelser senere. Anonymous poster hash: 6469f...f0d 1
Ferny Skrevet 19. februar 2015 #5 Skrevet 19. februar 2015 Om man blir smittet av klamydia, så kan man få betennelse og tette eggledere. Er noen som ikke får symptomer engang, men tror det vanligste er å få feber/noe smerter i forbindelse med en så stor infeksjon at egglederne blir ødelagte. Så hvis du ikke har merket noe, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg veldig mye - selv om man selvfølgelig ikke har noen garanti. Men har du noen gang fått påvist klamydia? Eller mistenker du en infeksjon som evt. har gått over av seg selv? Det enkleste i første omgang er nok uansett å teste mannen. Om det er noe galt hos han, så kan det indikere at du er frisk. Når det gjelder p-sprøyte så vil du ikke få nedsatt fruktbarhet eller bli steril av den. Men er vel en sånn depot-effekt, så noen må jo vente opptil 18 måneder før eggløsning kommer tilbake. Sånn sett ville jeg trukket fra det tidsrommet der ift. når dere "sluttet på prevensjon". Og da har dere kanskje ikke prøvd så veldig lenge likevel? Eller er det to år siden du fikk mensturasjonen tilbake? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå