Gå til innhold

Hvordan blir man bedre på small talk og mindre sjenert?

Severus

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt mobbet i 10 år, å det har satt sin preg på meg. Nå jobber jeg et sted der jeg kun klarer å prate med et fåtall. Så hvordan blir man mindre sjenert ovenfor andre? Å hva er vanlig å small talke om? Hilsen hun som vil bli bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt mobbet i 10 år, å det har satt sin preg på meg. Nå jobber jeg et sted der jeg kun klarer å prate med et fåtall. Så hvordan blir man mindre sjenert ovenfor andre? Å hva er vanlig å small talke om? Hilsen hun som vil bli bedre

Du utsetter deg selv for det du er "redd" for og ser hvordan det går.

Har gjort det samme selv.

Trikset er å skjønne at de som mobbet deg gjorde det for å bli likt av andre/ ikke bli fryst ut/ ikke bli mobbeoffer selv. Så det var faktisk aldri noe feil med deg.

Bare vit at du er deg og de andre blir vant til hvordsan person du er.

Jeg fikk venner utenfor skolen og utenfor den gruppen av folk der jeg ble mobbet og ble faktisk likt av andre- uten å forandre på en eneste ting.

Lykke til :)

Smalltalk er å småprate litt om hva som skjer rundt dere, der du er. Men la være å snakke dritt om andre/ nedsettende kommentarer til ting og personer. Ikke vær negativ til ting, så andre blir lei av å høre på.

Spør om hva de er intressert av. Folk liker å snakke om seg selv ;)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og aldri, aldri , aldri ljug om noe eller finn på ting, for å gjøre deg selv interresant.

Folk mislliker en som skryter og folk som overdriver og som de ikke kan stole på.

Prøv å snakke om ting du har sett på TV og som du liker og spør hva andre syns.

Hvis det er kaldt ute så si det er kaldt. Hør hva de mener.

Hvis det er lite å gjøre, så kommenter det.

Er det travelt, så kommenter det.

Liker du noens klesstil, så si det men unnå smisk.

Eller, jeg antar kvinner liker å snakke om kjendisers stil.

Aldri begynn å jatte med folk. Det er irriterendes.

Og la være å snakke om to ting: Religion og politikk. Det er feil temaer, fordi folk kan stå på helt motsatt side av ditt ståsted og bli irriterte/stemple deg.

Musikksmak, feks er bedre. For det er ikke så alvorlig, og man kan tulle med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg patetisk som ikke klarer å prate med alle etter 2 år.

To år er ingenting.

Ti år er noenting...

Og det er et tips å ta sånne ting opp med en psykolog om at du trenger bedre selvtillit etter år med mobbing.

Lykke til :) Stå på.

Det er ikke noe feil på deg.

Mange damer er naturlig sjenerte og snakker ikke så mye, men de blir godt likt allikevel.

Og du,- unngå å drikke deg møkkings på fester og ikke ligg med gutter bare for å bli likt.

Jenter som diskuterer gutter er ok for andre å snakke litt om, men aldri diskuter menn i senga. Det blir de ukomfortabel med.

Snakk litt om sminke og produkter du liker eller om klær du har sett og ønsker deg.

Dette sier min kjære her.

Vi heier på deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er spesielt en kollega jeg sliter med, han er like sjenert og rammet av dritten som meg. Vil så gjerne klare å snakke med han også, sånn som det er nå er det lite koselig å gå på jobb pga angst. Sier så lite at jeg føler meg litt i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesielt en kollega jeg sliter med, han er like sjenert og rammet av dritten som meg. Vil så gjerne klare å snakke med han også, sånn som det er nå er det lite koselig å gå på jobb pga angst. Sier så lite at jeg føler meg litt i veien.

Du trenger ikke prøve å få han til å snakke hvis begge er sjenerte.

Bare sørg for å virke vennlig.

Si litt om ting du tenker på, uten å forvente svar.

Spør om feks varepåfylling, hva du skal etter jobb osv.

Snakk med dem du klarer å snakke med og ikke prøv å tvinge sjenerte folk til å prate.

Hva ville du like at han snakket om til/med deg?

Prøv å si litt om sånne ting selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke prøve å få han til å snakke hvis begge er sjenerte.

Bare sørg for å virke vennlig.

Si litt om ting du tenker på, uten å forvente svar.

Spør om feks varepåfylling, hva du skal etter jobb osv.

Snakk med dem du klarer å snakke med og ikke prøv å tvinge sjenerte folk til å prate.

Hva ville du like at han snakket om til/med deg?

Prøv å si litt om sånne ting selv. :)

Det føles bare så dumt, jeg vet vi kan når vi vil. Jeg vet ikke hva man prater om jeg. Det er litt ergelig, at vi begge klarer å prate med de andre men ikke oss i mellom. Alle de andre har jo tatt iniativet selv. Å vi går veldig godt overens om det er lønningspils, men med en gang det er uten drikkevarer er det stille som i graven.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles bare så dumt, jeg vet vi kan når vi vil. Jeg vet ikke hva man prater om jeg. Det er litt ergelig, at vi begge klarer å prate med de andre men ikke oss i mellom. Alle de andre har jo tatt iniativet selv. Å vi går veldig godt overens om det er lønningspils, men med en gang det er uten drikkevarer er det stille som i graven.

Vel, jeg har jo git deg mange tips over her, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre at du har blitt mobbet. Antar du har blitt mobbet som barn og barn/ungdommer er de verste til å mobbe. De har ikke innsikt og skjønner ikke hva konsekvensene er.

Men du virker klar for å komme deg videre. Hemmligheten når det gjelder å møte folk og "small talke" er å spørre enkle spørsmål og følge opp med flere spørsmål utifra svarene du får. Av og til kan det være vanskelig å komme med oppfølgningsspørsmål hvis du bare får enstavelsesord i retur, men øvelse gjør mester. Spør om hverdasgslige ting som jobb, fritid, hvor h*n bor, lest det og det i avisen osv. Evt legge merke til detaljer som neglelakk, klær, klokke, veske osv. Mange muligheter. Av og til vil du møte folk som ikke er så interessert i å snakke, men ikke ta deg nær av det. Du lærer av det og ikke ta det personelig. Gi litt mer faen i hva andre tenker om deg, ta deg til rette.

Jobber med dette sjæl, ta kontakt med folk og drive smnalltalk. For min del er det lettere å snakke med menn enn kvinner så jeg øver meg mye mer på menn enn kvinner.

Jaja, litt rotete, men kan svare deg mer siden, if you want!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre at du har blitt mobbet. Antar du har blitt mobbet som barn og barn/ungdommer er de verste til å mobbe. De har ikke innsikt og skjønner ikke hva konsekvensene er.

Men du virker klar for å komme deg videre. Hemmligheten når det gjelder å møte folk og "small talke" er å spørre enkle spørsmål og følge opp med flere spørsmål utifra svarene du får. Av og til kan det være vanskelig å komme med oppfølgningsspørsmål hvis du bare får enstavelsesord i retur, men øvelse gjør mester. Spør om hverdasgslige ting som jobb, fritid, hvor h*n bor, lest det og det i avisen osv. Evt legge merke til detaljer som neglelakk, klær, klokke, veske osv. Mange muligheter. Av og til vil du møte folk som ikke er så interessert i å snakke, men ikke ta deg nær av det. Du lærer av det og ikke ta det personelig. Gi litt mer faen i hva andre tenker om deg, ta deg til rette.

Jobber med dette sjæl, ta kontakt med folk og drive smnalltalk. For min del er det lettere å snakke med menn enn kvinner så jeg øver meg mye mer på menn enn kvinner.

Jaja, litt rotete, men kan svare deg mer siden, if you want!

Risikoen for å bli såret dess mer ekstrovert man opptrer, er større. Bestevennen min sier at han bare stikker om noen begynner å stille han overfladiske spm. Da tenker jeg: "Ok, hvordan kan du forvente å bli kjent med nye folk?" Det er også veldig sårende å bare stikke, om man prøver å være hyggelig...

Men ja, dette med small talk går på å presse seg selv. Det er neppe noe vi kan si som kommer til å forandre noe som helst for TS. Hun vet veldig godt selv hva som må til.

Endret av Synapomorphy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...