Gå til innhold

Sosionom vs Sykepleier


Alja

Anbefalte innlegg

Jaja, NOK en tråd fra meg angående utdanningsretning.

Jeg er så ufattelig usikker på om jeg skal ta sosialt arbeid (sosionom) på 1 valg, eller om jeg skal la sykepleie stå.

Jeg vil inn i psykiatrien. Jobbe med rus. Jobbe med mennesker som sliter og har utfordringer. Prate og veilede. Jeg kunne også tenke meg å jobbe på institusjon for barn og unge med utfordringer i livet. Jeg kunne jobbet i Nav. Jeg vil i bunn og grunn jobbe med barn, unge og vokse som sliter og trenger noen å prate med eller veilede og forebygge slik at de kan fungere igjen. Kunne også tenke meg å jobbe i kriminalomsorgen eller barnevernet.

Jeg vil også ha muligheten til å videreutdanne meg innen rus og avhengighetsproblematikk, psykisk helsearbeid eller psykososialt arbeid med barn og unge - kan jeg det dersom jeg tar bachlor i sosialt arbeid (sosionom)?

Så.. Sosionom eller sykepleie? Det er det store spørsmålet. Har fått veiledning på skolen, men syntes ikke det hjalp så mye..

HJELP MEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfra det du skriver høres det ut som sosialt arbeid eller barnevensped. er veien for deg :)

Jeg er barnevernsped. og ja, du har mange muligheter innen videreutdannelse med bachelor i sosislt arbeid.

Anonymous poster hash: c0e75...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye på sykehus med mitt barn, og oppfatter at sosionomer og sykepleiere har en HELT ulik arbeidshverdag, i allefall på barneavdelinga. Sykepleierne er jo de som prater, hjelper med håndfaste ting, utfører alle de medisinske oppgavene. De vi har daglig kontakt med på sykehuset, rett og slett.

Sosionomen er den som kommer med skjema som skal fylles ut, den som vet alt om pleiepenger og forsikringer, som tar telefoner til NAV og ordner med refusjoner fra Helfo. Er vel mer en kontorstilling. I allefall på sykehuset vårt er det slik.



Anonymous poster hash: b3777...7bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaniljekjeks

Ett par ting å ta med i vurderingen er:

Sykepleier:

Som sykepleier vil du mest sannsynlig måtte jobbe turnus, dvs av og til kveld og helg.

Som sykepleier er du definitivt sikret jobb i fremtiden, det vil nok bli et ekstremt underskudd av dem.

Du vil ha store muligheter til å bli ansatt mange steder, ikke bare i helsevesenet fordi det er en vel ansett utdannelse og ganske allround.

Det er mange retninger du kan bygge på etter bachelor graden som sykepleier og du kan ende opp nesten hvor du vil.

Du er førstelinje noe som betyr du vil ha mye pasient/brukerkontakt.

Som sosionom vil du ha arbeidsdager fra 8-16.

Sosionomer hjelper mennesker i vanskelige livssituasjoner, men mer i en administrativ eller henvisende rolle enn sykepleier som går mer på pleie/utøvende.

Kan man ikke bli miljøterapeut med begge utdanningene? Synes det høres ut som det er dette du kanskje har lyst til å bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du skal sikte deg inn på noen av retningene, TS.



Anonymous poster hash: d771f...0b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaniljekjeks

Jeg tror nok ikke du skal sikte deg inn på noen av retningene, TS. Anonymous poster hash: d771f...0b7

hvorfor skriver du det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i fra det du skriver så synes jeg sykepleie/vernepleie blir det riktige. Da kan du ta videreutdanning i rus og psyksisk helse og jobbe med det. Og det er lett å få jobb.



Anonymous poster hash: 316c5...d5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du skal sikte deg inn på noen av retningene, TS.

Anonymous poster hash: d771f...0b7

Hvorfor ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionom er et veldig bra yrke. Lønnen varierer etter hvor mye ansinnitet du har, og hvor du jobber. Men normalt vis kan de tjene 450 000 kr i året. Jeg jobber på NAV, og stortrives. Tjener 450 000 kr. Og de kan gå oppover til 500 000 kr, viss du tar master. Hva har du tenkt å velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionom er et veldig bra yrke. Lønnen varierer etter hvor mye ansinnitet du har, og hvor du jobber. Men normalt vis kan de tjene 450 000 kr i året. Jeg jobber på NAV, og stortrives. Tjener 450 000 kr. Og de kan gå oppover til 500 000 kr, viss du tar master. Hva har du tenkt å velge?

Jeg aner ikke hva jeg kommer til å velge. Det er jo sosionom og sykepleier det står mellom. Men jeg heller nok hakke litt mer over mot sosionom.. Jeg er bare redd for å velge feil.

Vet at man er sikret jobb som sykepleier da det er mangel på det, mens sosionomer utdannes det flust av. Så jeg vet faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par ting å ta med i vurderingen er:

Sykepleier:

Som sykepleier vil du mest sannsynlig måtte jobbe turnus, dvs av og til kveld og helg.

Som sykepleier er du definitivt sikret jobb i fremtiden, det vil nok bli et ekstremt underskudd av dem.

Du vil ha store muligheter til å bli ansatt mange steder, ikke bare i helsevesenet fordi det er en vel ansett utdannelse og ganske allround.

Det er mange retninger du kan bygge på etter bachelor graden som sykepleier og du kan ende opp nesten hvor du vil.

Du er førstelinje noe som betyr du vil ha mye pasient/brukerkontakt.

Som sosionom vil du ha arbeidsdager fra 8-16.

Sosionomer hjelper mennesker i vanskelige livssituasjoner, men mer i en administrativ eller henvisende rolle enn sykepleier som går mer på pleie/utøvende.

Kan man ikke bli miljøterapeut med begge utdanningene? Synes det høres ut som det er dette du kanskje har lyst til å bli?

De fleste miljøterapeutstillingene i psykiatrien for sosionomer er turnusjobb, også mange andre sosionomstillinger. Jeg er sosionom og ønsker en 8-15.30 jobb men sliter med å finne.

Tror generelt at det er lettere å få seg jobb som sykepleier :)

Anonymous poster hash: eef81...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vaniljekjeks

De fleste miljøterapeutstillingene i psykiatrien for sosionomer er turnusjobb, også mange andre sosionomstillinger. Jeg er sosionom og ønsker en 8-15.30 jobb men sliter med å finne.

Tror generelt at det er lettere å få seg jobb som sykepleier :)Anonymous poster hash: eef81...038

ja er jo lettere å få jobb som sykepleier, men da må man kanskje påberegne turnusjobbing.

Var ikke klar over at en sosionomstilling kunne innebære turnusjobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser nok mer på en 8-15 stilling enn turnus. Er bare noe usikker på hvor mange av dem det fins :laugh:

Men nå har jeg satt sosionom på 1 valget. Så har jeg frem til den 1 mars å bestemme meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg snakket med en dame som er familieterapaut, og som også har jobbet på psykisk avdeling for rus, og hun sier sosionom uten tvil :)

Tenkte meg nesten det da sosionom slo meg mer som et prate/rådgivningsyrke, mens sykepleier ser mer på kropp og sykdom. Jaja! Vi får se hvor dette går!

Endret av Alja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med en dame som er familieterapaut, og som også har jobbet på psykisk avdeling for rus, og hun sier sosionom uten tvil :)

Tenkte meg nesten det da sosionom slo meg mer som et prate/rådgivningsyrke, mens sykepleier ser mer på kropp og sykdom. Jaja! Vi får se hvor dette går!

Hehe, det er nok sant! Sykepleier kan du få lettere jobb. Men samtidig, hva kommer du til å trives med? Alle jobber er like bra, sosionom er mer 8-16.00 jobb ja, mens sykepleier må du jobbe i turnus. Men kanskje du vil finne ut om du vil bli sykepleier eller ikke ved å jobbe på sykehjem? Jeg vurderte også det, men endte opp med at jeg ikke ville det, etter at jeg jobbet som assistent på sykehjem. Det var virkelig ikke noe for meg. Mye fysisk arbeid, så hats off til de som jobber der. Sosionom er midt i blinken for meg i hvertfall. Hjelpe mennesker, veilede dem, og rett og slitt rådigve dem, som du sier. Lykke til! Hvor søkte du forresten? Høyskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er nok sant! Sykepleier kan du få lettere jobb. Men samtidig, hva kommer du til å trives med? Alle jobber er like bra, sosionom er mer 8-16.00 jobb ja, mens sykepleier må du jobbe i turnus. Men kanskje du vil finne ut om du vil bli sykepleier eller ikke ved å jobbe på sykehjem? Jeg vurderte også det, men endte opp med at jeg ikke ville det, etter at jeg jobbet som assistent på sykehjem. Det var virkelig ikke noe for meg. Mye fysisk arbeid, så hats off til de som jobber der. Sosionom er midt i blinken for meg i hvertfall. Hjelpe mennesker, veilede dem, og rett og slitt rådigve dem, som du sier. Lykke til! Hvor søkte du forresten? Høyskole?

Jeg har søkt på UiA :) Jeg begynner å bli veldig sikker på at sosionom vil være det rette. Hvor går du? Har du studert lenge? er studiet hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg snakket med en dame som er familieterapaut, og som også har jobbet på psykisk avdeling for rus, og hun sier sosionom uten tvil :)

Tenkte meg nesten det da sosionom slo meg mer som et prate/rådgivningsyrke, mens sykepleier ser mer på kropp og sykdom. Jaja! Vi får se hvor dette går!

Det kommer helt ann på hvor du jobber som sykepleier. Jeg jobber i psykiatrien og bruker mye tid på samtaler med pasientene, samtidig som dagene mine er svært varierte. Gjør alt fra å sitte fastvakt på en pasient, være postansvarlig (her er det mye administrativt arbeid) til å være på fjellturer en hel dag. Har forøvrig søkt videreutdanning i rus og psykisk helsevern nå.

Kjenner en sosionom på samme sykehus som meg, hun jobber en viss prosent som sosionom og en viss prosent som miljøarbeider på posten, synes dette virker temmelig bra, selv om jeg er litt skeptisk til å blande rollene slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvor du jobber som sykepleier. Jeg jobber i psykiatrien og bruker mye tid på samtaler med pasientene, samtidig som dagene mine er svært varierte. Gjør alt fra å sitte fastvakt på en pasient, være postansvarlig (her er det mye administrativt arbeid) til å være på fjellturer en hel dag. Har forøvrig søkt videreutdanning i rus og psykisk helsevern nå.

Kjenner en sosionom på samme sykehus som meg, hun jobber en viss prosent som sosionom og en viss prosent som miljøarbeider på posten, synes dette virker temmelig bra, selv om jeg er litt skeptisk til å blande rollene slik.

Føler man har like mange muligheter med sosionomutdanning som man har med en sykepleierytdanning, bare på litt forskjellige felt. Tror nok sosionom blir det rette da jeg helst vil ha en "prate" jobb.

Noen som vet om man kan ta vidreutdanning innen psykisk helse eller innen rus og avhengighetsproblematikk dersom man tar bachelor i sosialt arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosionomutdanningen er sikkert god, jeg er sykepleier og kan selvsagt bare komme med mine erfaringer. Jeg var også usikker, men er så vanvittig glad for at jeg valgte det. Selv om det er ulemper, som f.eks turnusarbeid - dersom man ikke liker det osv. Men for min del så liker jeg å arbeide turnus, da jeg har flere perioder i turnusen med langfri og kan reise rundt omkring i norge og verden. Jeg har flere ganger jobbet ekstra mye og samlet opp fri over flere uker og reist på lengre turer. Dersom man kan jobbe litt mer "ugunstig" også med flere kvelds og nattevakter kan lønnen også bli ganske bra. Jeg har tatt en mastergrad som har gitt meg mange muligheter - bl.a innen forskning og undervisning, og i fjor tjente jeg nesten 590 000 kr, og da jobbet jeg på sykehusavdeling. Man har utallige muligheter som sykepleier. En jeg studerte med fkk etter masteroppgaven jobb i kommunen som jobber med prosjeker innenfor rus, mens en annen jobber med forskning på en barneavdeling.

Så som storfornøyd sykepleier sier jeg tommelen opp til det. Men som sagt, sosionom er sikkert vel og bra det, men jeg slår et slag for sykepleien:)



Anonymous poster hash: e3fa0...8a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er nok sant! Sykepleier kan du få lettere jobb. Men samtidig, hva kommer du til å trives med? Alle jobber er like bra, sosionom er mer 8-16.00 jobb ja, mens sykepleier må du jobbe i turnus. Men kanskje du vil finne ut om du vil bli sykepleier eller ikke ved å jobbe på sykehjem? Jeg vurderte også det, men endte opp med at jeg ikke ville det, etter at jeg jobbet som assistent på sykehjem. Det var virkelig ikke noe for meg. Mye fysisk arbeid, så hats off til de som jobber der. Sosionom er midt i blinken for meg i hvertfall. Hjelpe mennesker, veilede dem, og rett og slitt rådigve dem, som du sier. Lykke til! Hvor søkte du forresten? Høyskole?

Må bare si at det er stor forskjell på å være assistent på sykehjem og jobbe som sykepleier på sykehjem. Som assistent så får du ikke innsikt i hva sykepleierene faktisk gjør på jobb, de gjør mye som ikke synes like godt, da de har mye administrativt arbeid i tillegg. Men at det er mye fysisk arbeid er jeg enig i.

Anonymous poster hash: 316c5...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...