Gå til innhold

Kan jeg reklamere på dette til selger?


AndreasBR

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte bilen i begynnelsen av desember '14, en 2007 modell 325d. Kmstand var ca 160 000 når jeg kjøpte bilen.

Per dags dato mener jeg å huske at den er 163 000 noe. (Har ikke sett bilen på litt over 1 mnd.Ble levert til schmiedmann rundt 23.01.15)

Bilen var på en NAF test kort tid etter at jeg hadde kjøpt den, og de fant ingen feil. (De tok heller ikke diagnose, da det ikke er en del av testen jeg tok)

Jeg la ikke merke til om "check engine" lyset var på da jeg kjøpte den, men kort tid etter lyste den, og problemet viste seg å være glødeplugger og drivstoff-filter .

Jeg hadde ingen store problemer med dette, bilen startet OK, men jeg la merke til at motoren ikke ble så varm som den skulle.

Jeg byttet derfor termostat,(rundt 10.01.15) og mens jeg byttet denne la jeg merke til olje i intercooler. Etter termostat var byttet, (11.01.15) fikk jeg feilmelding på bremseklosser foran og bak.

Bilen ble levert inn hos Schmiedmann for å sjekke bremser, og fikk beskjed om å sjekke turbo. De konstaterte med at alle skiver samt klosser måtte byttes, en kostnad på ca 9000 kroner. De konstaterte også alvorlig motorfeil, og en turbo som var på vei til å ryke. (De kunne helle ut olje av intercooleren). I tillegg mente de at det var diesellekkasje i fuelrailen.

Da jeg hadde inngått en "IF bedre bilbytte" tok jeg kontakt med IF, fikk bilen flyttet fra schmiedmann til Furubakken bilverksted.

Her ble det også konkludert med at turboen var på vei til å ryke og at at glødeplugger var defekte, samt at det er problemer med bremseklosser/skiver.

Heldigvis går turbobyttet på if-forsikringen, men jeg må betale en egenandel på ca 6000 kroner.

I tillegg kommer jo kostnadene med å bytte bremser (ca 9000), og glødeplugger (sikkert en 5000 til).

Må bytte vinterdekkene også, men det er en "feil" jeg var kjent med.

Er det noe av dette jeg kan ta mot tidligere eier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn går det når du absolutt skal ha BMW..



Anonymous poster hash: 38382...86d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge biler privat har blitt veldig strengt, hvor en skal opplyse om alle feil ved salg. En kjøper kan komme tilbake å få en erstatning for "feil som selger visste/burde opplyst om". I hvilken grad feilene du beskriver er noe selger er kjent med vet jeg ikke, men om dette er feil de skulle opplyst om har du rett på erstatning for det, ja.



Anonymous poster hash: 02a92...d98
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når du absolutt skal ha BMW..

Anonymous poster hash: 38382...86d

Ja, for det var jo relevant for tråden. Og nei, det er ikke "sånn går det med bmw"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man kjøpe den argeste bilen brukt, spesielt når nybilgaranti er over, dukker også opp de argeste problemene..



Anonymous poster hash: 38382...86d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt privat?

Hvilken NAF test er det du har tatt uten diagnose?

Alle NAF testene jeg fikk pressentert var med diagnose.

Skjønner ikke mye av det du egentlig spør om, men uten bil i nærmere en mnd. Så er dette advokatmat sak, og på et nivå der selger kan måtte ta bilen i retur.

Anonymous poster hash: 3d700...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpt privat?

Hvilken NAF test er det du har tatt uten diagnose?

Alle NAF testene jeg fikk pressentert var med diagnose.

Skjønner ikke mye av det du egentlig spør om, men uten bil i nærmere en mnd. Så er dette advokatmat sak, og på et nivå der selger kan måtte ta bilen i retur.

Anonymous poster hash: 3d700...c50

NAF Driftstest er ikke diagnose med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker da om bremsene er slitte? Ellers typiske feil på BMW, med litt research på forhånd burde du kunne ha sjekket det i tide. Varsellyset i dashboardet hadde du nok latt merke til, tror du ikke det?

Anonymous poster hash: 146b9...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker da om bremsene er slitte? Ellers typiske feil på BMW, med litt research på forhånd burde du kunne ha sjekket det i tide. Varsellyset i dashboardet hadde du nok latt merke til, tror du ikke det?

Anonymous poster hash: 146b9...fff

Jeg vettafan.. Selv om jeg hadde kjøpt splitter ny bil hadde det garantert vært noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karma? Overraskende med slik selvinnsikt fra den kanten. :)

Anonymous poster hash: 146b9...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke mye av det du egentlig spør om, men uten bil i nærmere en mnd. Så er dette advokatmat sak, og på et nivå der selger kan måtte ta bilen i retur.

Bilen har vært kjørbar hele tiden, så den hadde ikke trengt å stå på verksted i en mnd. Og problemene tar en arbeidsdag å fikse for verkstedet hvis de har delene.

Ingen av feilene er ting som man kan forvente at vanlige folk skal kunne vite om da bilen fungerte helt normalt. Surt å bruke så mye penger på dyser og bremser (samt turbo), men da burde trådstarter ha en bra bil i et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen i begynnelsen av desember '14, en 2007 modell 325d. Kmstand var ca 160 000 når jeg kjøpte bilen.

Per dags dato mener jeg å huske at den er 163 000 noe. (Har ikke sett bilen på litt over 1 mnd.Ble levert til schmiedmann rundt 23.01.15)

Bilen var på en NAF test kort tid etter at jeg hadde kjøpt den, og de fant ingen feil. (De tok heller ikke diagnose, da det ikke er en del av testen jeg tok)

Jeg la ikke merke til om "check engine" lyset var på da jeg kjøpte den, men kort tid etter lyste den, og problemet viste seg å være glødeplugger og drivstoff-filter .

Jeg hadde ingen store problemer med dette, bilen startet OK, men jeg la merke til at motoren ikke ble så varm som den skulle.

Jeg byttet derfor termostat,(rundt 10.01.15) og mens jeg byttet denne la jeg merke til olje i intercooler. Etter termostat var byttet, (11.01.15) fikk jeg feilmelding på bremseklosser foran og bak.

Bilen ble levert inn hos Schmiedmann for å sjekke bremser, og fikk beskjed om å sjekke turbo. De konstaterte med at alle skiver samt klosser måtte byttes, en kostnad på ca 9000 kroner. De konstaterte også alvorlig motorfeil, og en turbo som var på vei til å ryke. (De kunne helle ut olje av intercooleren). I tillegg mente de at det var diesellekkasje i fuelrailen.

Da jeg hadde inngått en "IF bedre bilbytte" tok jeg kontakt med IF, fikk bilen flyttet fra schmiedmann til Furubakken bilverksted.

Her ble det også konkludert med at turboen var på vei til å ryke og at at glødeplugger var defekte, samt at det er problemer med bremseklosser/skiver.

Heldigvis går turbobyttet på if-forsikringen, men jeg må betale en egenandel på ca 6000 kroner.

I tillegg kommer jo kostnadene med å bytte bremser (ca 9000), og glødeplugger (sikkert en 5000 til).

Må bytte vinterdekkene også, men det er en "feil" jeg var kjent med.

Er det noe av dette jeg kan ta mot tidligere eier?

Er dette din bil? Du er ganske kontant med andre på kg, så dette burde du ha sjekket når du kjøpte bilen.

Anonymous poster hash: e55ec...6d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpte ts en 5 år gammel BMW? Sånt lukter trøbbel lang vei. Det er ikke alltid det er så kult å skulle være den argeste i gata.

Du skulle kjøpt en Toyota, Nissan eller Suzuki. Kjedelig trauste bilder ja. Men du får sjelden dyre overraskelser og kommer deg greit fra A til B.



Anonymous poster hash: 38382...86d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kjøpte ts en 5 år gammel BMW? Sånt lukter trøbbel lang vei. Det er ikke alltid det er så kult å skulle være den argeste i gata.Du skulle kjøpt en Toyota, Nissan eller Suzuki. Kjedelig trauste bilder ja. Men du får sjelden dyre overraskelser og kommer deg greit fra A til B. Anonymous poster hash: 38382...86d

Vi er i år 2015 så TS har faktisk kjøpt en 8 år gammel BMW...!

Anonymous poster hash: 5af9c...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpte ts en 5 år gammel BMW? Sånt lukter trøbbel lang vei. Det er ikke alltid det er så kult å skulle være den argeste i gata.

Du skulle kjøpt en Toyota, Nissan eller Suzuki. Kjedelig trauste bilder ja. Men du får sjelden dyre overraskelser og kommer deg greit fra A til B.

Anonymous poster hash: 38382...86d

Hehe, lever du litt i fortiden? ;) Bilen var da 7 år da TS kjøpte den, og 8 år nå :)

Anonymous poster hash: 6dad4...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lever du litt i fortiden? ;) Bilen var da 7 år da TS kjøpte den, og 8 år nå :)

Anonymous poster hash: 6dad4...f30

hehe. Skriveleif. Selvfølgelig 8 år. :-)

Anonymous poster hash: 38382...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du tok NAF test etter du kjøpte bilen og den ikke belyste disse feilene, så har du nok en tynn sak. NAF hadde nok påpekt det om en av varsellampene lyste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpte ts en 5 år gammel BMW? Sånt lukter trøbbel lang vei. Det er ikke alltid det er så kult å skulle være den argeste i gata.

Du skulle kjøpt en Toyota, Nissan eller Suzuki. Kjedelig trauste bilder ja. Men du får sjelden dyre overraskelser og kommer deg greit fra A til B.

Anonymous poster hash: 38382...86d

Hadde han kjøpt like gammel Toyota, Nissan eller Suzuki som hadde blitt kjørt på samme måte som en den

BMW så hadde han nok større problemer med bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpte ts en 5 år gammel BMW? Sånt lukter trøbbel lang vei. Det er ikke alltid det er så kult å skulle være den argeste i gata.

Du skulle kjøpt en Toyota, Nissan eller Suzuki. Kjedelig trauste bilder ja. Men du får sjelden dyre overraskelser og kommer deg greit fra A til B.

Anonymous poster hash: 38382...86d

Bil er mer enn fra A til B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tok NAF test etter du kjøpte bilen og den ikke belyste disse feilene, så har du nok en tynn sak. NAF hadde nok påpekt det om en av varsellampene lyste.

Skal sjekke hva som står ti NAF testen. De kjører ikke diagnose på testen jeg tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...