Gå til innhold

Hvor tidlig må man søke studentbolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere til høsten, men vet ikke hvor eller hva foreløpig. Derfor er det omtrent fire forskjellige byer jeg kanskje skal flytte til. Samtidig hører jeg hele tiden at man må søke studentbolig tidlig for å få. En anbefalte å søke nå, og heller takke nei til de andre når jeg finner ut hvor jeg skal.

Bør jeg søke tidlig, eller vente til jeg har en viss peiling på hvor jeg skal? Er kanskje rart å søke studentbolig i fire ulike byer? Er det for sent å søke i april, eller vil det også funke?



Anonymous poster hash: 53518...f5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå. Søk studentbolig nå. Søk på alle de fire stedene. April er ganske sent, men jeg fikk studentbolig 1. oktober da jeg søkte i begynnelsen av mai. Men det var altfor sent, og jeg måtte virkelig jobbe for å få studentbolig da. Årsaken til at jeg fikk var på grunn av at de kuttet ned listene. De som ikke sa ifra ble fjernet. Så ringte jeg inn og forklarte den elendige bosituasjonen min og fikk heldigvis. Men om du søker i april kan du ikke forvente å få studentbolig ved skolestart.



Anonymous poster hash: af381...38c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå. Søk studentbolig nå. Søk på alle de fire stedene. April er ganske sent, men jeg fikk studentbolig 1. oktober da jeg søkte i begynnelsen av mai. Men det var altfor sent, og jeg måtte virkelig jobbe for å få studentbolig da. Årsaken til at jeg fikk var på grunn av at de kuttet ned listene. De som ikke sa ifra ble fjernet. Så ringte jeg inn og forklarte den elendige bosituasjonen min og fikk heldigvis. Men om du søker i april kan du ikke forvente å få studentbolig ved skolestart.

Anonymous poster hash: af381...38c

Skriver under denne!

Anonymous poster hash: 82b92...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Åja, da får jeg søke snart! Men når får man svar på søknaden? Hva om jeg får svar før jeg har bestemt meg?



Anonymous poster hash: 53518...f5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på alle nå og takk ja om du får bolig. De fleste samskipnadene har avtaler som gjør at du kan si fra deg tilbudet du får på veldig kort varsel om du allikevel ikke får studieplass i byen. Så du har absolutt ingenting å tape på å søke tidlig, men alt å vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Åja, da får jeg søke snart! Men når får man svar på søknaden? Hva om jeg får svar før jeg har bestemt meg?

Anonymous poster hash: 53518...f5e

Si ja. De fleste steder har det slik at man kan takke nei innen noen dager etter opptaket og fortsatt få igjen depositumet. Dette gjorde jeg da jeg søkte i Bergen og fikk studentbolig.

Anonymous poster hash: af381...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si ja. De fleste steder har det slik at man kan takke nei innen noen dager etter opptaket og fortsatt få igjen depositumet. Dette gjorde jeg da jeg søkte i Bergen og fikk studentbolig.

Anonymous poster hash: af381...38c

Tror ikke det er sånn i Trondheim.. Men ja, søk nå! Og så må du rett og slett bare bestemme deg for hva du skal studere i rimelig tid. Tough life, men sånn er det.

Anonymous poster hash: f480b...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det være stor forskjell på å søke nå og f.eks. om en måned? Dersom man får tilbud om bolig så kan jeg vel ikke takke ja til fire boliger, for å så trekke meg fra tre av dem? Og må man betale depositum eller noe sånt?

Beklager alle spørsmålene, men blir førstegangsstudent og har aldri søkt bolig eller noe slikt før, så vet ikke helt hvordan ting fungerer.



Anonymous poster hash: 53518...f5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det være stor forskjell på å søke nå og f.eks. om en måned? Dersom man får tilbud om bolig så kan jeg vel ikke takke ja til fire boliger, for å så trekke meg fra tre av dem? Og må man betale depositum eller noe sånt?

Beklager alle spørsmålene, men blir førstegangsstudent og har aldri søkt bolig eller noe slikt før, så vet ikke helt hvordan ting fungerer.

Anonymous poster hash: 53518...f5e

Noen studentsamskipnader har en frist sånn at hvis man søker før den, får man en random plass i køen. Søker man etter det kommer man helt bakerst. Så du må bare sjekke selv på de forskjellige studentsamskipnadene, og se hva som gjelder

Anonymous poster hash: f480b...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det være stor forskjell på å søke nå og f.eks. om en måned? Dersom man får tilbud om bolig så kan jeg vel ikke takke ja til fire boliger, for å så trekke meg fra tre av dem? Og må man betale depositum eller noe sånt?

Beklager alle spørsmålene, men blir førstegangsstudent og har aldri søkt bolig eller noe slikt før, så vet ikke helt hvordan ting fungerer.

Anonymous poster hash: 53518...f5e

Joda, det kan du vel. Som skrevet har de fleste steder avtaler slik at du kan få depositum tilbake dersom du sier ifra innen en tid (vanligvis et par dager) etter opptaket.

Anonymous poster hash: af381...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Åja, tusen takk for alle svar, nå har jeg blitt litt klokere :)

jeg har sjekket opp noen studentsamskipnader nå, og har et spørsmål til. SiA (kristiansand) skriver at "Tildeling starter etter 1. mai". Betyr dette at alle som søker innen 1. mai vil komme i tilfeldig rekkefølge i søkelisten? altså at det ikke er forskjell å søke i dag, og å søke 30. april? Eller har de en annen frist som jeg ikke finner?



Anonymous poster hash: 53518...f5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen.

Åja, tusen takk for alle svar, nå har jeg blitt litt klokere :)

jeg har sjekket opp noen studentsamskipnader nå, og har et spørsmål til. SiA (kristiansand) skriver at "Tildeling starter etter 1. mai". Betyr dette at alle som søker innen 1. mai vil komme i tilfeldig rekkefølge i søkelisten? altså at det ikke er forskjell å søke i dag, og å søke 30. april? Eller har de en annen frist som jeg ikke finner?

Anonymous poster hash: 53518...f5e

Nei. De åpnet for søknader 1. februar, og du burde helst ha søkt allerede da. Tror man havner i kø etter når man søker, ikke tilfeldig.

Søk nå, du er nesten litt sent ute allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen.

Åja, tusen takk for alle svar, nå har jeg blitt litt klokere :)

jeg har sjekket opp noen studentsamskipnader nå, og har et spørsmål til. SiA (kristiansand) skriver at "Tildeling starter etter 1. mai". Betyr dette at alle som søker innen 1. mai vil komme i tilfeldig rekkefølge i søkelisten? altså at det ikke er forskjell å søke i dag, og å søke 30. april? Eller har de en annen frist som jeg ikke finner?

Anonymous poster hash: 53518...f5e

Nei, det trenger ikke nødvendigvis å bety dette. Vær sikker på dette før du foretar deg noe.

Bergen har for øvrig en frist som er ganske sen.

Anonymous poster hash: af381...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...