Gå til innhold

Noen sykepleiere her?


sprøstekt

Anbefalte innlegg

Hvordan er livet som sykepleier? Del gjerne synspunkt om du er det selv, eller ikke er det men har noen tanker rundt det..

Og et annet spørsmål. Jeg kunne tenkt meg å vært med en sykepleier en dag på jobb for å se hvordan det er.. Tror dere dette er mulig? Om ikke, bare treffe en og prate med vedkommende om yrket. Kanskje litt vanskelig å være med å se siden de stort sett jobber på sykehus? Skulle veldig gjerne..

Endret av sprøstekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sykepleier, snart ti år siden jeg ble ferdig utdannet. Jeg jobber på sykehjem. Jeg synes det er veldig givende å jobbe med mennesker. Men, livet som sykepleier er slitsomt. Turnus, helgejobbing, underbemanning, stress, stadig flere arbeidsoppgaver som ikke føles relevant, konflikter mellom yrkesgrupper, i tillegg til at det viser seg at jeg ikke har verdens beste rygg - mye sliten og vondt. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg ser etter en annen jobb/karriere.

Du kan jo ta ekstravakter som assistent, så får du prøvd deg litt.



Anonymous poster hash: 9ff67...36d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det blir bedre for sykepleiere i fremtiden? Eller fremtid og fremtid.. Om sånn 3-4 år?

Hører veldig mye om at det er et stressende yrke, at man såvidt rekker lunsj og dobesøk, for mange arbeidsoppgaver og dårlig samvittighet etter å ha dratt hjem fra jobb da man føler man ikke fikk gjort alt. Også er det jo dette med lønna, at man jobber høytider, annenhver helg, vanskelig å få fast jobb, osv osv.

Men så er det jo de som forteller at de trives veldig. At lønna egentlig ikke er så verst, at det er et givende yrke.. Og noe som er veldig viktig, er dessuten at man så og si kan få jobb overalt,

Kreves det noe for å bli assistent på sykehus? Jeg har noe erfaring fra en kortvarig jobb på et sykehjem. Det jeg stort sett gjorde var å passe på brukerne, gå tur med dem, lage mat, hjelpe dem med hverdagslige gjøremål. Tror det er veldig annerledes å jobbe på sykehus? Eller er det kanskje ikke det? Blir vanskelig å få jobb som assistent der tror jeg, så derfor det hadde vært toppen å kunne vært med en sykepleier noen timer

Endret av sprøstekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønna er ganske bra, synes jeg. Jeg tjener nå godt over 400 000 i full stilling. Men en del av det er jo nettopp tillegg for å jobbe ubekvemme vakter når alle andre har fri.

Det skal sies at sykepleiere kan jobbe mange ulike steder/avdelinger, og det er klart at det er forskjeller. Men det er flest jobber på vanlige sykehjemsavdelinger eller sengeposter på sykehus, og der forteller jo veldig mange om det samme; stress, dårlig samvittighet osv. Samtidig vet jeg om flere som jobber på mer spesialiserte avdelinger som har en annen, roligere hverdag - på poliklinikker osv. Vet også om flere som jobber i hjemmesykepleien som synes det er helt supert.

Ang variasjon: Kommer vel også an på hvor du jobber, men det som gjør jobben variert er jo i hovedsak menneskene man møter.

Ring et sykehjem og si at du er interessert i ekstravakter fordi du lurer på å søke sykepleien.



Anonymous poster hash: 9ff67...36d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer jobber sykepleiere i uka gjennomsnittlig? Og hva er gj.snitt timelønn på uten tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nyutdannet sykepleier, og yrket mitt gjør hverdagen min bra. Jeg elsker å være sykepleier, og jeg er virkelig stolt over jobben jeg gjør. Jeg syns hver dag er unik, jeg har et stort ansvar som alene sykepleier på en sykehjemsavdeling, men jeg har så mange fine hjelpepleiere/helsefagarbeidere, sykepleiere på andre avdelinger og leger jeg samarbeider med så dagene er veldig givende. Avdelingen jeg jobber på er tilknyttet et av rikshospitalene i Norge, og kan får dermed en del alvorlig syke mennesker fra ca 60 + , men også et par pasienter i 30årene (jeg spår at det blir flere med tiden). Jeg driver mye med palliasjon, får mye kurs av lederen min. Jeg får hospitere andre steder for å lære mer, også, og det er planlagt betalt videreutdanning for meg senere.

Jeg skal ikke legge skjul på at det er tøffe arbeidsdager, iblant får jeg ikke tid til å tisse eller spise lunch, jeg har måtte jobbe julaften og nyttårsaften, men det skjer jo ikke hele tiden! :) Jeg har også vanskeligheter med å legge fra meg jobben når jeg kommer hjem, men det er nok bare en sånn person jeg er, og jeg jobber med å bli flinkere hele tiden.

Jeg går hjem fra jobben min ( ikke alltid til det klokkeslettet jeg skal men) med en god følelse om at jeg har gjort noe godt for mennesker i krise, og utgjort en forskjell for noen som trenger det. Og det er verdt det hele. Jeg syns også at jeg har godt betalt..

Jeg kunne ikke tenkt meg å være noe annet enn sykepleier :) Og det fine med det er at du hele tiden kan utvikle deg, og du trenger ikke å "gro fast" på et arbeidssted eller i en type jobb.



Anonymous poster hash: 2fcca...2e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer jobber sykepleiere i uka gjennomsnittlig? Og hva er gj.snitt timelønn på uten tillegg?

Det varierer. I 100% stilling jobber jeg 6 dager hver tredje uke pga helgejobbing. Men alt i alt utgjør det i gjennomsnittet 5 dager i uka på 6 uker, som er helt vanlig. 37,5 timer i en vanlig 100% stilling. Grunnlønna for nyutdannet sykepleier er 365 000 kr i året, ca 30 000 uten tillegg i måneden. Du kan gå på NSF sine hjemmesider for å se tariffen per nå! :)

Anonymous poster hash: 2fcca...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bra:

-Du kan jobbe overalt. Treffer du en mann fra et fylke langt vekk? Intet problem.
-Du kan få bruk for helsekunnskapene og medisinlæren i hverdagen.
-Du kan bygge en kunnskapsrik karriere der du jobber med relevante ting hele tiden.
-Du blir bare flinkere, og ikke "utdatert" når du blir gammel.
-Studiet i seg selv er kortere enn mange andre.



Anonymous poster hash: 662fe...df4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sykepleierstudent da, men har også jobbet innen helsevesenet før jeg begynte som student og jobber innen helsevesenet i helg/ferier, så vil si jeg har et innblikk. For det første så varierer det veldig etter hvor du jobber. Om du jobber innen psykiatri, sykehjem eller hjemmesykepleie f.eks er veldig forskjellig, men det er det som er så positivt med yrket; med en utdannelse kan man jobbe med mange ulike mennesker og så kjenne etter hva man ønsker. Noen dager kan være mer slitne, men det er da det viktig å ha gode kollegaer man kan snakke sammen med! Har man ikke gode kollegaer derimot, så kan det være slitsomt, men da er det jo heldigvis ikke så vanskelig å få jobb en annen plass (med mindre man har bestemt seg for å jobbe på sykehus, der er det lite ledige stillinger).

Å være med en sykepleier på jobb en dag kan nok være vanskelig. Om du er nysjerrig på yrket vil jeg heller anbefale å søke å få tatt ekstravakter eller sommerjobb i hjemmesykepleie eller på et sykehjem. Sykepleiere jobber absolutt mange andre plasser en sykehus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer jobber sykepleiere i uka gjennomsnittlig? Og hva er gj.snitt timelønn på uten tillegg?

Om du kun jobber dag så har man 37,5 time pr uke.

Jobber du todelt turnus jobber man 35,5 timer pr uke.

Jobber du tredelt turnus så jobber man 33,5 timer pr. uke.

Dette gjelder i de fleste yrker og er vel egentlig lovbestemt.

Men siden man også jobber helg (det vanligste er tredjehver helg), så blir ukene litt annerledes. Men summen skal bli den sammen.

Jeg jobber en uke med 6 dager (da jobber jeg helgen), neste uke er 4 dager, uken etter er 5 dager. Og sånn fortsetter det.

Anonymous poster hash: 04eb0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobber som sykepleier i overkant av to år. Jobber på en travel medisinsk sengepost og trives godt med pasientgruppen og diagnosene (innenfor nyre). Det som trekker ned er underbemanning og overbelegg. Jeg jobber 75% og har før skatt ca 27 000 i mnd.

Anonymous poster hash: 6bb8b...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 5 år som sykepleier med fast jobb på sykehjem så leter jeg nå etter en annen jobb, jeg er lei av turnus og jobben er ikke lenger givende da jeg ikke har tid til pasientene lenger. Jeg løper febrilsk rundt med papirer og skriver på dataen, sier vent litt vent litt vent litt hele tiden. Underbemanning og en sjef som ikke bryr seg driver på å ta knekken på oss. Det er dårlig organisering på arbeidsplasen som er grunnen og uansett hva vi sier så er det ikke gehør for det. Jeg har fortsatt troen på sykepleieryrket og at jeg kan trives, men på en annen arbeidsplass. Når man først har tid til pasientene så er det kjempe koselig, så interessant det er å kunne jobbe så tett med mennesker, få lov å hjelpe og føle taknemligheten fra pasientene. Og at du ivaretar verdigheten og deres identitet gjennom sykdom. Man må kanskje prøve seg fra for å finne den måten å jobbe på som passer akkurat for hver enkelt. Lønna er ikke ille, og kunnskapen er gull verdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Takk for alle svar hittil!

Hvordan kan en vanlig arbeidsuke se ut? Og er det tredelt turnus som er vanligst eller todelt turnus?

Hvor mange kvelder og hvor mange netter jobber man vanligvis i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det blir bedre for sykepleiere i fremtiden? Eller fremtid og fremtid.. Om sånn 3-4 år?

Hører veldig mye om at det er et stressende yrke, at man såvidt rekker lunsj og dobesøk, for mange arbeidsoppgaver og dårlig samvittighet etter å ha dratt hjem fra jobb da man føler man ikke fikk gjort alt. Også er det jo dette med lønna, at man jobber høytider, annenhver helg, vanskelig å få fast jobb, osv osv.

Men så er det jo de som forteller at de trives veldig. At lønna egentlig ikke er så verst, at det er et givende yrke.. Og noe som er veldig viktig, er dessuten at man så og si kan få jobb overalt,

Kreves det noe for å bli assistent på sykehus? Jeg har noe erfaring fra en kortvarig jobb på et sykehjem. Det jeg stort sett gjorde var å passe på brukerne, gå tur med dem, lage mat, hjelpe dem med hverdagslige gjøremål. Tror det er veldig annerledes å jobbe på sykehus? Eller er det kanskje ikke det? Blir vanskelig å få jobb som assistent der tror jeg, så derfor det hadde vært toppen å kunne vært med en sykepleier noen timer

Endret av Shmohawk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar hittil!

Hvordan kan en vanlig arbeidsuke se ut? Og er det tredelt turnus som er vanligst eller todelt turnus?

Hvor mange kvelder og hvor mange netter jobber man vanligvis i uka?

Jeg jobber i kommunehelsetjenesten, på et sykehjem og har todelt turnus. Det har alle som jobber i min kommune. Generelt så er det vanlig med todelt turnus i kommunene og tredelt turnus på sykehusene, men det er forskjeller.

Jeg jobber 1-4 kvelder pr uke. Ukene er veldig forskjellig med tanke på kveld/dag. Den uken jeg jobber 4 kvelder jobber jeg også helg så to av kveldene er i helgen, (fredag og lørdag kveld).

I en vanlig uke, uten helg så jobber jeg 1-2 kvelder pr uke.

Det som er slitsomt å jobbe sent, slutte kl 22:45, for å så begynne på jobb 7:30 neste dag. Man bruker litt tid på å roe seg og klare å sove etter man kommer hjem. Så de nettene blir korte.

Vi jobber hver tredje helg.

Anonymous poster hash: 04eb0...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...