Gå til innhold

Det er så mange som setter hunder foran mennesker

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe mer å si enn at jeg har forklart meg så godt det lar seg gjøre. Jeg vil så klart gjøre mitt ytterste for å redde barn x også.

Du svare ikke på spørsmålet mitt. Hva er din kommentar til at at straffeloven pålegger deg å hjelpe menneske i nød? (Du kommer i konflikt med norsk lov når du redder et dyr fremfor et menneske)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

AB: "Går det virkelig an å være uenig i at konsekvensene av å miste et menneske, og spesielt et barn, er større enn å miste et kjæledyr? At du gir fanden i disse konsekvensene er en ting, men at det kan sidestilles er bare tull. "

Har du ikke skjønt at kjæledyr også er familiemedlemmer?

Edit: klarte å klusse det til litt. :)

Endret av Aella
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes egentlig det er ganske tåpelig og lite nyttig med slike konstruerte, ekstreme eksempler som "hvem ville du reddet fra drukningsdøden, hunden din eller et barn?"

For det første tror jeg de færeste kan vite med sikkerhet hva de ville gjort før de faktisk står i situasjonen, det er lett å ha bastante meninger fra den trygge sofaen. For det andre er det et så urealistisk scenario at svaret uansett sier svært lite om hvordan man forholder seg til dyr og mennesker i hverdagen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg sitter på forskning som sier at man alltid vil prioritere sin egen art, det ligger innebygd i instinktene dine. Og lovdata som er ganske klar på hva som er rett og galt. Jeg synes det er helt sykt hvor mange som klarer å menneskeliggjøre en annen art.

Vel, dersom forskningen sier det og stemmer, har du ikke noe å bekymre deg over. Da kommer jeg jo automatisk til å handle annerledes enn jeg tror, ikke sant?

Du svare ikke på spørsmålet mitt. Hva er din kommentar til at at straffeloven pålegger deg å hjelpe menneske i nød? (Du kommer i konflikt med norsk lov når du redder et dyr fremfor et menneske)

Jeg tror ikke jeg kommer til å ha tid til å tenke på loven når det skjer noe farlig som setter i fare. Det er nok ikke den du sveiper borti da. Mer: hjelp, må få ut kattene og oss og det ukjente barnet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid vært en ekstrem dyreelsker og trives mye mer hos dyr enn mennesker, ei synes jeg babyer er i nærheten av like søte som dyrebarn. Men jeg ville aldri ofret et menneske for et dyr. Ikke mitt dyr, ikke andres. Aldri, uansett.

Anonymous poster hash: 8e073...f56
  • Liker 4
Skrevet

Har du ikke skjønt at kjæledyr også er familiemedlemmer?

Takk! Spot on!

• Liker 2
Skrevet

Jeg sitter på forskning som sier at man alltid vil prioritere sin egen art, det ligger innebygd i instinktene dine. Og lovdata som er ganske klar på hva som er rett og galt. Jeg synes det er helt sykt hvor mange som klarer å menneskeliggjøre en annen art.

Det er opptil hver enkelt å avgjøre hva de hadde gjort i en sånn situasjon. Jeg bryr meg ikke om ungen din, og du bryr deg ikke om hunden min. Så enkelt er det. Peace ;)

Anonymous poster hash: 9cf2a...b47

• Liker 10
Skrevet

Det er opptil hver enkelt å avgjøre hva de hadde gjort i en sånn situasjon. Jeg bryr meg ikke om ungen din, og du bryr deg ikke om hunden min. Så enkelt er det. Peace ;)

Gode poeng.

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har alltid vært en ekstrem dyreelsker og trives mye mer hos dyr enn mennesker, ei synes jeg babyer er i nærheten av like søte som dyrebarn. Men jeg ville aldri ofret et menneske for et dyr. Ikke mitt dyr, ikke andres. Aldri, uansett.

Anonymous poster hash: 8e073...f56

Flott. Da har du forstått hva en del andre her inne ikke forstår. At det ikke er ditt valg - samfunnet har bestemt ut fra et verdisett, at mennesker har en stor verdi i vårt moderne samfunn. Dette reguleres gjennom ulike lover i Norge.

Skrevet

Hunden min ville risikert livet sitt for meg. Det ville jeg gjort for han også. Familien er viktigst.

Og hvorfor skal vi kun bruke barn som eksempel?

Dere som argumenterer med at barn har fremtiden og at flere er glad i barnet enn hunden.

Hva med en åtti år gammel mann uten familie; får jeg lov av dere til å velge hunden min fremfor han?

Anonymous poster hash: 5d373...d4f

• Liker 10
Gjest Coolaid
Skrevet

Det er faktisk ikke opp til hver enkelt å avgjøre. Dette reguleres av Norsk lov, blant annet straffeloven som gjør deg ansvarlig for å hjelpe andre mennesker i nød.

Skrevet (endret)

Sånn på siden: Jeg har faktisk sett et menneske bli reddet av en hund. Han fikk vekket vedkommende, og de kom seg ut av brennende hus. Hunden reddet ikke bare seg selv, selv om flammene var kommet et godt stykke.

Endret av Vind
  • Liker 2
Skrevet

Flott. Da har du forstått hva en del andre her inne ikke forstår. At det ikke er ditt valg - samfunnet har bestemt ut fra et verdisett, at mennesker har en stor verdi i vårt moderne samfunn. Dette reguleres gjennom ulike lover i Norge.

Det er mitt valg at jeg setter min familie høyere enn andre. Jeg tviler sterkt på at noen ville bli dømt for å redde kjæledyre sitt først i en krisesituasjon.

• Liker 8
Skrevet

Det er mitt valg at jeg setter min familie høyere enn andre. Jeg tviler sterkt på at noen ville bli dømt for å redde kjæledyre sitt først i en krisesituasjon.

Jeg tror heller ikke det, faktisk.

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke opp til hver enkelt å avgjøre. Dette reguleres av Norsk lov, blant annet straffeloven som gjør deg ansvarlig for å hjelpe andre mennesker i nød.

DU velger ikke hvem jeg setter høyest. Du bestemmer over ditt liv, jeg bestemmer over mitt.

• Liker 10
Skrevet

Jeg er dyreelsker av rang, og kjenner som sagt mer morsinstinkt ovenfor valper og kattunger enn jeg gjør for menneskebabyer. Samtidig mener jeg at man skal være svært forsiktig med å menneskeliggjøre dyr, nettopp fordi man er så glad i dem. Man gjør dyrene en stor urett hvis man tolker deres handlinger og kroppspråk inn i en menneskelig referanseramme og tror at de føler det vi gjør.

Jeg skylder egentlig mye av denne menneskeliggjøringen på Disney som lager sentimentale filmer om hunder og katter som oppfører seg som en Moder Teresa på fire bein.

• Liker 1
Skrevet

Det er en lov som kalles hjelpeplikt, den gjelder også for dyr. Så da antar jeg vi er fucked uansett hvem vi velger å redde :O

• Liker 5
Gjest Coolaid
Skrevet

Hvor gammel er dere, Vind og Anonymous poster hash: 5d373...d4f ?

Skrevet

Og hvorfor argumenteres det bare mot barn? Mennesker er alle slags sorter, både barn og 90 åringer.

• Liker 5
Skrevet

Hvor gammel er dere, Vind og Anonymous poster hash: 5d373...d4f ?

Jeg har barn om det er det som er poenget ditt.

Og de som mener at man ikke kan sørge over dyrene sine på samme måte som over mennesker skulle vært hjemme hos oss da jeg var ti og sett hele familien bryte sammen da hunden vår måtte bli avlivet.

Det at man ikke sørger offentlig over dyr, betyr ikke at sorgen er mindre.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...