Gå til innhold

Deltidsansatt - syk - vikar - HASTER


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg poster denne i to forum, rett og slett fordi det haster litt for å få svar.

Jeg er en 21 år gammel jente som ved siden av studiene er deltidsansatt i en matbutikk, med en stillingsprosent på ca. 14 % (jobber 1-2 dager i uken samt annenhver lørdag). I den aktuelle butikken har jeg vært ansatt siden begynnelsen av august 2014, men jeg har vært ansatt i kjeden siden slutten av juli 2013.

Jeg har nå blitt syk - kraftig forkjølet (influensa?) og har ligget med feber og døset i sengen i hele dag. (De som kjenner meg, vet at dette ikke er noe jeg har "ro i sjelen" til å gjøre hvis jeg virkelig ikke er syk.)

Jeg har jobbvakt i morgen fra 15.30-23.30. Var opprinnelig satt opp på vakt til samme tid neste lørdag, men byttet med en kollega fordi dette passet best for oss begge (selv om det var jeg som tok initiativ). Da jeg ringte den "assisterende sjefen" (han er ikke ansatt som det, men fungerer som det når sjefen er bortreist) for å meddele at jrg er sengevætere og ikke orker jobb i morgen,fikk jeg beskjed om at jeg må ta kontakt med han jeg har byttet vakt med, og ordne opp i dette selv (bytte tilbake vaktene). Jeg ble meget fortvilet, da jeg byttet vakten fordi jeg skal dra hjem på "vinterferie" til kjæresten og familien på torsdag. Har dessuten eksamen onsdag, så vil helst presse kroppen minst mulig, slik at jeg er "fit for fight" til eksamenen.

Spørsmålet mitt er; har arbeidsgiveren min rett til å kreve at at jeg bytter tilbake vakten/finner vikar selv når jeg er syk?

Anonymous poster hash: 914fd...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*sengeliggende, ikke sengevæter....

Anonymous poster hash: 914fd...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er vi selv ansvarlig ved internt bytte mellom kolleger, f.eks om jeg tar vakta til Trine på onsdag mot at hun tar min på torsdag er vi selv ansvarlige for å dekke opp ved sykdom.

Anonymous poster hash: 82c86...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjent bytte = ledelsens ansvar, ikke godkjent bytte = ditt ansvar

Anonymous poster hash: 49498...c56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke ansvarlig for å dekke opp vakter når du er syk. Du skal ha betalt for den vakten du er satt opp på / har byttet til og så er det sjefen sitt ansvar å få vakten dekket opp når du er syk.



Anonymous poster hash: fd916...9ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke ansvarlig for å dekke opp vakter når du er syk. Du skal ha betalt for den vakten du er satt opp på / har byttet til og så er det sjefen sitt ansvar å få vakten dekket opp når du er syk.

Anonymous poster hash: fd916...9ce

Hvis sjefen har godkjent byttet ja. Er det noe kollegene gjør seg imellom så er de også ansvarlig for sin egen vakt, selv om kollegaen som skulle jobbe for deg er syk.

Anonymous poster hash: 82c86...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...