Gå til innhold

Veteranbil - med minst feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har ikke så mye peiling på biler. Planlegger nå å kjøpe en veteranbiler for å slippe unna med kun 400,- i årsavgift. Bilen må da være eldre enn 1985. Noen her som har gode tips om bilmodeller? Biler med minst feil og evt billigst reparasjon/service.



Anonymous poster hash: 7bf25...d5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finner du deg en Toyota hilux eller wolksvagen Taro så har du en bil du ikke klarer å drepe med det første. Chevrolet har litt kulere veteranbiler, så kommer mye ann på bruksområdet.

Ellers er Toyota corolla, Opel rekord og den type biler veldig ok veteranbiler å få deler til. Kan skru litt selv så er veteranbil billig å ha:) men pass på å ikke kjør på saltet vei med en gammel bil som ikke er behandlet under, da ruster det ganske greit på en vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel bil er kun billig om du kan skru selv, selv hiluxer og bobler er kjempedyre i drift i forhold til hva du sparer på veiavgiften. Hadde selv en gammel landcruiser noen år, selvom det er en såkalt skuddsikker bil som var relativt billig i innkjøp gikk det mange timer og tusen i året på å holde den i god stand. Mange verksteder vil ikke ta de inn fordi tilstanden er sikkert så dårlig at de vil tape penger på å ha den inne.

Hvis du vil ha en billig bil totaltsett, kjøp en 10 år gammel golf eller polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i mine øyne kun to valg hvis du vil ha en driftssikker og billig veteran. Det er Volvo 240 og Mercedes E-klasse W123. 240 er uproblematisk og grei selv i dag, så disse er på ingen måte dyre i drift. Sjarm har de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aule. Hadde en slik som student, helt latterlig hvor mye juling de tåler! Volvo 240 fins også overalt, og en hver bonde kan fikse de enkleste feilene.

Pass deg for rust i kanaler, under frontruta og i hjulbrønnene bak. Sjekk at varmeapparatet virker - hele bilen er bygd rundt den, og det er latterlig mye arbeid å skifte den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke får veteranbil rabatten om du ikke har en annen bil registrert med full årsavgift.



Anonymous poster hash: 125c2...b24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til de to sist nevnte her, så kan du kanskje titte etter en Toyota camry.. Gitt at du finner en som er tatt godt vare på, og ikke har rustet vekk..

Anonymous poster hash: 3f5f5...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med gammel Camry er at deleproduksjonen er utgått, og dertil vanskelig å holde i drift.

Dessuten er det ingen igjen på veiene. Har ikke sett en 85-86-modell på veien på årevis!

Selv den mer moderne Camry fra 1987- har blitt en sjelden fugl.

Volvo er veien å gå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det. Deler til 240'en er så enkle å finne, du kan bygge halve bilen med noen poser fra Biltema. Dvs hvis poenget er billig bilhold.

Du får 0 omregistreringsavgift og lav årsavgift på en veteran uansett. Billig forsikring bare ved 3000km/år kjørelengde. En 240 skal koste ca 3500kr/år med ansvarsforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde gå for Volvo 240 da. Men som mange har nevnt her så har jeg liten peiling på biler og kan absolutt ikke mekke.

Hva er det som først og fremst ryker på en 240? Og det blir ikke dyrere å ta den inn til verksted enn en forholdsvis ny bil. Hva med generell service? Noe vits og er det også dyrere.

Vil dere fraråde meg å kjøpe en så gammel bil om jeg ikke kan mekke?

Anonymous poster hash: 7bf25...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde gå for Volvo 240 da. Men som mange har nevnt her så har jeg liten peiling på biler og kan absolutt ikke mekke.

Hva er det som først og fremst ryker på en 240? Og det blir ikke dyrere å ta den inn til verksted enn en forholdsvis ny bil. Hva med generell service? Noe vits og er det også dyrere.

Vil dere fraråde meg å kjøpe en så gammel bil om jeg ikke kan mekke?

Anonymous poster hash: 7bf25...d5c

Det siste du dreper på en 240 er nok motor/drivverk, er ganske solig. Men det er mye anna som kan ryke, eller bli slitt. Men det gjelder uansett bil av veteran du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere fraråde meg å kjøpe en så gammel bil om jeg ikke kan mekke?

Anonymous poster hash: 7bf25...d5c

Ja.

Anonymous poster hash: 22beb...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ingenting om og lærte meg bil med en 240. Det kan være alt mulig som ryker på en så gammel bil, men ta med en bilkyndig på kjøpet så du finner ut om følgende ting er i orden:

- dekk

- klutsj & gir

- rust

- varmeapparat

- at motoren går som den skal og ikke bruker olje

Det bør holde utgiftene til et minimum. Da jeg etter hvert begynte å kjøpe voksenbil ble jeg helt sjokkert over deleprisene. Volvoen har ekte støtfangere. Da jeg kom bort i en snøskavl med samboerens Toyota skulle de ha 9900kr for en ferdigmontert ny støtfanger, da den gamle var knekt av et lite dunk! Speilet til en kamerat sin koda skulle koste 14000kr å erstatte. Jeg har kjøpt en Volvo 145 for 8000kr og kjørt den 30000km i to år uten noe særlig utlegg... Gamle biler har enkel og billig teknologi. Derfor kjører jeg nå bare biler fra før sensorrevolusjonen, ca inntil 2002.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke kan mekke bil er en helt ny bil det billigste i lengden.



Anonymous poster hash: faec7...5e7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan mekke, og kjøper en helt ny bil, taper du 15-30000kr/år i kapitalutgifter/verdi.

Det er en hel del verkstedsbesøk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan mekke, og kjøper en helt ny bil, taper du 15-30000kr/år i kapitalutgifter/verdi.

Det er en hel del verkstedsbesøk det.

30 000 i året er ca det det koster å holde en eldre bil vedlike - og du har avskrivninger på gamle biler også. Kveruler alt du kan, men økonomene er samstemte: kjøper du ny typisk norsk bil med billig traktormotor og bytter hvert 5 år så taper du rundt 300-500 kroner måneden på å gå for den helt nye i stedet for den 5 år gamle. 500 kroner i måneden er kanskje mye for noen, men jeg foretrekker en ny bil fremfor fiselukten til andre.

Anonymous poster hash: faec7...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, kverulering? Lett å komme med påstander, anonym, men jeg har, som sagt, hatt mange gamle biler. Poenget med veteraner er at de, som regel, ikke lenger faller, men stiger i verdi.

Min 1971 modell Volvo 145 hadde en kilometerkostnad på 2,5kr. En ny bil settes til 7-8kr, men bare hvis du kjører den lenge nok. Jeg vet ikke hvor du har tallet ditt fra, men kapitalkostnader burde også omfatte lånekostnader, som jeg bare kunne gjette for ts' vedkommede.

Jeg ville riktignok anbefale å kjøpe en god bil fra slutten av 90-tallet for å spare seg for mange verkstedopphold. I tillegg får man med bedre sikkerhetsutstyr. Det er likevel billig å eie en så solid veteran som en Volvo 240 - det har jeg erfart og deler her, med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000 i året er ca det det koster å holde en eldre bil vedlike - og du har avskrivninger på gamle biler også.

Anonymous poster hash: faec7...5e7

Tull. Jeg har en av de overnevnte biler fra tidlig 80-tall, og har brukt ca 10.000 pr eu-kontroll på vedlikehold, dvs en snittkostnad på 5000 i året. Har kun foretatt enkle reperasjoner som bytte av bremser, vannpumpe ol selv. Bilen har holdt seg stabilt i verdi i over fem år så langt. Tilleggskostnader er forsikring på ca 2800 pr år, og årsavgift på 450. Bruker ca 0,7 med bensin på landeveien.

Anonymous poster hash: f92b8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du ikke får veteranbil rabatten om du ikke har en annen bil registrert med full årsavgift.

Anonymous poster hash: 125c2...b24

Mulig det er et hull i systemet, men jeg fikk veteranrabatt selv om jeg bare hadde en bil. Hadde to biler da jeg kjøpte, men kvittet meg den nyeste etter to år.

Anonymous poster hash: f92b8...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg burde gå for Volvo 240 da. Men som mange har nevnt her så har jeg liten peiling på biler og kan absolutt ikke mekke.

Hva er det som først og fremst ryker på en 240? Og det blir ikke dyrere å ta den inn til verksted enn en forholdsvis ny bil. Hva med generell service? Noe vits og er det også dyrere.

Vil dere fraråde meg å kjøpe en så gammel bil om jeg ikke kan mekke?

Anonymous poster hash: 7bf25...d5c

Du sier ikke hvor mye du ønsker bruke på bil pr.år.

Hvis du ikke skrur selv så blir det kostbart å ha gammel bil. 2500 spart på årsavgift er 2 verkstedtimer.

Om jeg skulle ha en veteran bruksbil så ville jeg sett på Ford Taunus, tidlig Sierra og VW Golf 2.

Taunus/Sierra er lavt priset Teknikken er enkel og forbruket ikke avskrekkende og delene er billige. 0 utstyr betyr få feilkilder. Golf 2 vil aldri ha delemangel, billig i drift og lett å skru på.

Volvo 240 er etter min menig en tørst sak som mange liker (populær) og dermed mer kostbar. Men ingen dårlig bil. Men de som er verdt å ha er gjerne priset høyt.

Uansett er det rusten som knekker alle disse brød og smør bilene så finner du en som er godkjent med lite rust så blir bilholdet billig.

Noen eksempler på biler som vil koste deg lite i verditap 2-4 neste årene. og eier du en bil med verditap lavere en 15.000 pr år så er det billig.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55724855&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55463814&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54794258&searchclickthrough=true

Alle disse er greie for "hobby mekanikeren" delene er billige og lette å få tak i.

Ikke noe fancy elektronikk eller DSG girkasser, abs følere, tette partikkelfilter ol.

de er i tillegg dødsfeller sammenlignet med nye biler men det var ikke fokus her...

Anonymous poster hash: 2e421...69f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...