AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #1 Skrevet 13. februar 2015 Torsk, melk, soyabønner, hvetemel, eple, pære, rotfrukt, nektariner, plommer, jordbær, bananer, alle nøtter, burot, bjørk, gresspollen, enkelte dyr. Hvordan kan dette påvirke livet mitt, helsa mi? Hvis jeg ikke unngår å spise f.eks hvetemel, melk, soyabønner og fisk, hvordan kan kroppen reagere? (Bortsett fra det opplagte som magesmerter/kløe)Anonymous poster hash: f5541...9b3
Trimsi Skrevet 13. februar 2015 #2 Skrevet 13. februar 2015 Snakk med en lege som er spesialist på allergi, evt send inn spørsmål til doktor online e.l. Jeg regner med at du har fått undersøkt dette hos en lege, da kan han/hun gi deg linker bra nettsteder og interessegrupper som er for de med mye allergier. Der vil du kunne få svar på spørsmål eller snakke med de som er i en lik situsjon som deg Jeg regner med at du ikke har cøliaki, men er allergisk mot mel. Jeg vet at noen bare er allergisk mot melstøv, og kan spise noe mel uten å reagere så mye på det. Du bør jo også få gode medisiner for allergien når du trenger der, kanskje du kan ha behov for forebyggende i pollensesongen?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #3 Skrevet 13. februar 2015 Ja, dette er resultat av blodprøve. Jg har merket magevondt og løs mage etter inntak av f.eks hveteboller. Og jeg mistenker at jeg kan være sliten pga jeg ikke tar hensyn til allergiene, alltid.. Ingen allergitabletter fungerer på meg dessverre, den som fungerer best (det skifter faktisk merkelig nok fra år til år) er Cetrizin, men blir veldig trøtt av den, da.. Kanskje allergisprøyte hadde vært tingen? Anonymous poster hash: f5541...9b3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #4 Skrevet 13. februar 2015 Jeg har en god del matvareallergi selv. Allergitabletter hjelper ikke på det. Du må bare kutte ut det du er allergisk mot. Jeg oppdaget stor endring da jeg kuttet ut alt jeg var allergisk mot, plutselig pustet jeg mye bedre, og jeg syntes jo jeg pustet bra fra før, så fikk jeg mye mer energi, bedre hud og magen ble bra. Anonymous poster hash: 1379c...737
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #5 Skrevet 13. februar 2015 Men det er urealistisk for meg å kutte ut alt dette, da kan jeg jo ikke spise noenting. Tåler ikke engang gulrøtter og kålrotAnonymous poster hash: f5541...9b3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #6 Skrevet 13. februar 2015 Klarer du ikke å unngå å spise det du er allergisk mot, så vil du gå rundt med plagene hele tiden. Og kan jo bare skylde deg selv for å ikke gidde å ta vare på helse. Selv blir jeg bare dårligere og dårligere jo mer jeg hiver inn på av der jeg er allergisk mot (gjort det under utredning med lege). Og skjønner aldri hvorfor folk gidder. Matallergi er forholdsvis enkelt. Anonymous poster hash: eb73f...40c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #7 Skrevet 13. februar 2015 Klarer du ikke å unngå å spise det du er allergisk mot, så vil du gå rundt med plagene hele tiden. Og kan jo bare skylde deg selv for å ikke gidde å ta vare på helse. Selv blir jeg bare dårligere og dårligere jo mer jeg hiver inn på av der jeg er allergisk mot (gjort det under utredning med lege). Og skjønner aldri hvorfor folk gidder. Matallergi er forholdsvis enkelt. Anonymous poster hash: eb73f...40c Hvakan jeg spise? Rugsprø med sorte bønner på?Anonymous poster hash: f5541...9b3
Chizue Skrevet 13. februar 2015 #8 Skrevet 13. februar 2015 (endret) Vel, som mange må gjøre når de har mange allergier, så må de lage maten fra bunnen selv, bare slik vet de at de får i seg ting som de tåler Da kan du bake dine egne allergivennlige brød, kaker, annen bakst også. En i familien min har/hadde en sykdom som gjorde slik at han nesten ikke tålte å spise noe mat. En periode så kunne han bare spise rødbeter, agurk og ett par andre ting.. Han er egentlig ikke allergisk, men manglet mage/tarm bakterier... Nå er han nesten frisk, men er enda en god del matvarer han må styre unna, f.eks korn,frø, gluten, nøtter, fett,laktose...... Jeg selv er også allergisk, vet hvordan det er TS, beste er å styre unna ting du ikke tåler. Jeg har også kryssallergier... F.eks om jeg spiser stekt egg + ett glass melk, så blir jeg dårlig... Men spiser jeg ett stekt egg alene (skylder ned med vann) så blir jeg ikke dårlig, samme gjelder melka.. Helt merkelig Har en hel liste selv over ting jeg reagerer på også.. Men det stopper meg jo ikke i hverdagen, men må alltid se på innhold på matvarer hva som er i det, er det honning i noe, så må jeg styre unna det... Jeg trodde jeg før var allergisk mot både torsk og laks jeg..Og ble super deppa når jeg fikk utslett av røyka ørret også..Men det viste seg at jeg ikke tålte lettsaltet torsk, eller røkte produkter, Så når jeg spiser fisk, så må jeg iallefall spise naturelle produkter ^^, *Gjelder jo ikke for alle, men gjelder for meg * -Tok vekk smileyer....smil-o-man Endret 13. februar 2015 av The Tardis
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #9 Skrevet 13. februar 2015 Er det ganske nylig du har fått vite dette? Siden du er inne i "jeg kan ikke spise noen ting" fasen? (Ikke for å være slem, men samtlige venner jeg har som har blitt påvist matallergier er overbevist om at de ikke kan spise noe). Burot, bjørk, gresspollen og enkelte dyr skal du heldigvis ikke spise, og finnes medisiner mot dersom du blir ille. Du må starte å lese bak på alt av innholdsfortegnelser. Hvetemelk og melk er noe som er i en god del ferdigmat, men det blir en vane og ikke bare kaste alt mulig i handlevogna uten større tanke bak. Ingen av det som er listet opp her er livsviktig heller. Men sats på å ha med det mat til lunsj på jobb/skole, siden kantiner er sjeldent så ekstremt allergivennlige. Lag mat fra bunnen av, så har du kontroll på hva du får i deg. Siden du bare nevner torsk, så har du alle andre fiskearter å spise. Sei, hyse, makrell, ørret, laks, etc + skalldyr. I tillegg til alt av kjøtt av landlevende dyr. Så med bønner og linser og andre vegetariske proteinkilder og egg, så har nok til å slippe å bekymre deg for proteiner. Siden du er allergisk mot soya og nøtter, så kan du gå for rismelk til å bruke i matlaging etc. Melk er ikke så viktig som mange trur det er, siden kalsiumet kan du hente fra andre steder (som grønne grønnsaker). Du kan lage det smootier til frokost eksempel med frukt, grønt og bær som du tåler. Eller rugsprø med forskjellige pålegg. Der finnes vel både fisk som ikke er torsk til pålegg, og kjøttpålegg som ikke inneholder melk eller mel, du kan lage din egen melkefrie majones om du er glad i det, skiver med avokado mm. Bare fantasien setter grensene i tillegg til allergiene. Lunsj. Salat eksempel med da ting du tåler, evt middagsrester og supper dersom du har oppvarmingsmuligheter på jobb/skole. Middag blir den enkleste. En proteinkilde du kan spise, sammen med eksempel salat, poteter, ris, pasta etc. Pasta finnes i glutenfrie varianter i allergihyllene. Anonymous poster hash: eb73f...40c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #10 Skrevet 13. februar 2015 Først og fremst må du få henvisning til en ernæringsfysiolog, mener du skal få det etter du har fått en diagnose som påvirker kostholdet ditt. Hør med legen din! Og ja akkurat nå virker det som om det er håpløst, fordi det er så overveldende info om hva du IKKE kan spise. Men du kan spise mat og du kan klare deg fint, det tar bare tid. Tid for å komme over sjokket, tid til å akseptere situasjonen og tid til å lære seg det nye kostholdet. Du kan spise kjøtt, rent kjøtt. Du kan spise glutenfritt, det er det en god del av på markedet allerede nå Melk, er det melkeallergi eller er det laktose du ikke tåler? Det er viktig du finner ut av det også. Hovedforskjellen din er at du må finne og lage all mat fra bunnen av, men du skal finne noe å spise Anonymous poster hash: d751d...61d
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #11 Skrevet 13. februar 2015 Torsk, melk, soyabønner, hvetemel, eple, pære, rotfrukt, nektariner, plommer, jordbær, bananer, alle nøtter, burot, bjørk, gresspollen, enkelte dyr. Hvordan kan dette påvirke livet mitt, helsa mi? Hvis jeg ikke unngår å spise f.eks hvetemel, melk, soyabønner og fisk, hvordan kan kroppen reagere? (Bortsett fra det opplagte som magesmerter/kløe)Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: f554105258c1ec3d5d59bbadf8c2d9b3"] f5541...9b3 Når du er allergisk mot alle disse matvarene, og som du skriver lenger ned i tråden har fått dette påvist ved blodprøver, så skal legen din og henvise deg videre til oppfølging på sykehus med ernæringsfysiolog. Da skal du og få hjelp med hva du kan spise og hvordan du skal sette sammen måltider slikat du får i deg alle de næringsstoffene du trenger. Her er det vanskelig å tro at du har fått påvist allergi fra leger og ikke oppfølging. En annen sak er at når du har pollenallergi, så kryssreagerer du på flere av de matvarene du ramser opp, men bare i pollensesongen. Ellers i året kan du fint spise det du kryssreagerer på. Kontakt den legen som har påvist allergiene dine i blodprøver og be om oppfølging.Anonymous poster hash: e6cff...0b5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #12 Skrevet 13. februar 2015 Ok, men jeg har dårlig råd, så det er lettere å kutte ut pasta osv, enn å erstatte med glutenfritt. Men vil en allergisprøyte gjlre at jeg f,eks kan spise hvrtemel? Sorry skrifeleif, iPad pg dårlig tidAnonymous poster hash: f5541...9b3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #13 Skrevet 13. februar 2015 Har aldri hørt om noen sprøyte som kurerer matallergier. Så sats på riktig mat i stede for å lete etter alternativer. Har du dårlig råd, er de glutenfrie alternativene veldig lett å kutte ut. De er ikke nødvendige eller ekstremt sunne heller sånn sett. Anonymous poster hash: eb73f...40c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #14 Skrevet 13. februar 2015 Ok, men jeg har dårlig råd, så det er lettere å kutte ut pasta osv, enn å erstatte med glutenfritt. Men vil en allergisprøyte gjlre at jeg f,eks kan spise hvrtemel? Sorry skrifeleif, iPad pg dårlig tidAnonymous poster hash: f5541...9b3 Om du har aldri så dårlig råd, så skal du ha oppfølging av ernæringsfysolog, merkelig at du med påstått så mye allergi ikke har fått dette? Er det en alternativ behandler du har vært hos? Allergi sprøyte finnes i to varianter. Enten en kortisonsprøyte tatt om våren for å gjøre pollensesongen lettere med mindre symptomer, eller hyposensibilisering, da går du til legen og får sprøyter gjevnlig over 4 år. Først 1 til 2 ganger i uken, så en gang for uken, videre etter en tid en gang i måneden. Og dette vil koste deg for hver sprøyte, men det fungerer ikke på matvareallergi. Anonymous poster hash: e6cff...0b5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #15 Skrevet 13. februar 2015 Har du fått påvist dette av lege, så skal legen og søke om grunnstønad til deg, siden du er allergisk mot så mye. Jeg har hvete allergi, og grunnet det får jeg nesten 1900 kr i måneden, dette for å dekke dyrere kosthold. Du må og be om henvisning til ernæringsfysiolog, så får du hjelp der til hva du kan og ikke kan spise. Anonymous poster hash: 1379c...737
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #16 Skrevet 13. februar 2015 Det er fastlegen som har tatt blodprøven og som jeg fikk journalen av. Dette er ikke tester tatt nylig, men noen år tilbake. Anonymous poster hash: f5541...9b3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #17 Skrevet 13. februar 2015 Det er fastlegen som har tatt blodprøven og som jeg fikk journalen av. Dette er ikke tester tatt nylig, men noen år tilbake. Anonymous poster hash: f5541...9b3 Dette høres svært merkelig ut...Anonymous poster hash: e6cff...0b5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #18 Skrevet 13. februar 2015 Dette høres svært merkelig ut...Anonymous poster hash: e6cff...0b5 Javel... Hvorfor det? Anonymous poster hash: f5541...9b3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #19 Skrevet 13. februar 2015 Hvakan jeg spise? Rugsprø med sorte bønner på?Anonymous poster hash: f5541...9b3 finnes masse godt rugbrød, speltbrød også, og Ryvita knekkebrød. Kjøttpålegg og makrell i tomat er gode pålegg, med paprika og agurk. Omelett og kokt egg ser det også ut til at du tåler, og salater. Havregrøt eller scones bakt av annet korn enn hvete. Bytt ut alt du trenger melk til med rismelk, etter som du ikke tåler soya, så kan du lage pannekaker f.eks av spelt eller annet korn, etv allergiblandinger. Til middag kan du vel fint spise kjøtt og annen fisk enn torsk, med poteter eller ris, squash og broccoli. men det er klart det er mye å passe på. sjekk blogger og nettsider om allergi så kan du få gode oppskriftstips. jeg har selv gått på diett uten melk, sukker, gjær og stivelse og fikk da lister med gode produkter fra balderklinikken (ble behandlet der). Du kan nok spise mer enn du tror. Anonymous poster hash: b64f7...4c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå