Gå til innhold

De største kvinnene i historien


WubWub

Anbefalte innlegg

Som svoren kvinneelsker og feminist har jeg nå brukt 1 time på å sy sammen en tråd dedikert til de største kvinnene i historien som på hver sin måte har formet og påvirket verden.
Jeg tar forbehold om at det kan være noen små feil her og der. Jeg valgte også ikke skrive for mye om hver enkelte kvinne slik at innlegget ikke skulle bli for langt, men om du har lyst på mer informasjon om noen av disse damene så er det bare til å spørre så skal jeg svare mer utfyllende og detaljert.
Dere er også frie til å legge inn egne bidrag i tråden her om du føler det er noen som mangler.
Så dere som er like glad i historie som meg, Enjoy ! :
Jeanette Rankin - 1880-1973 - Bilde
Første kvinnelige kongressenmedlem i USA. Hun hjalp til med å presse igjennom the 19th amendment, hvilken betydde at kvinner nå fikk lov til å stemme. Hun var en uttalt pasifist.
Hun kjempe med stor suksess for kvinners rettigheter i Washington og Montana. I 1916 ble hun valgt inn i U.S House of Representatives.
Som dedikert pasifist var hun den eneste i kongressen som stemte nei mot deltakelse i både WW1 og WW2.
I 1993 ble hun innvotert i Kvinnenes æresgalleri i USA.
Susan Brownwell Anthony - 1820-1906 - Bilde
Hun var en amerikansk pioner i kampen for kvinnefrigjøring og en forkjemper for kvinners rettigheter.
Allerede i ung alder var Susan en talskvinne for avskaffelse av slaveriet. Familien hun kom fra var liberal og for kvinners rettigheter i samfunnet.
Susan har også arbeidet for forbud mot alkohol (noe som ikke førte frem).
Hun har også kjempet for lik lønn for mannlige og kvinnelige lærere.
På midten av 1850 tallet startet hun opp kvinnebevegelsen som senere vil få stor betydning for USA og verden som helhet.
Clara Barton - 1821–1912 - Bilde
Clara var en amerikansk lærer og sykepleier. Under borgerkrigen i USA jobbet hu utrettelig med å pleie skadede soldater på slagmarken.
Hun var med å opprette Røde Kors og var Røde Kors sin første president.
Elizabeth Blackwell - 1821–1910 - Bilde
Første amerikanske kvinne som fikk en medisinsk utdannelse.
Hun studerte på Geneva College i New York etter at hun hadde blitt avvist av alle de 6 andre medisinske skolene hun søkte seg inn på.
Hun ble senere en pioneer som satte medisinsk utdannelse for kvinner på agendaen i USA. Hun fikk gjennomslag for både sosiale og moralske reformer i både USA og UK.
Hennes søster Emily var den tredje kvinnen til å få medisinsk utdannelse i USA.
Elizabeth opprettet senere "women's medical college".
Pearl S. Buck - 1892–1973 - Bilde
Pearl var en amerikansk forfatter som også gikk under 2 andre navn, Pearl Comfort Sydenstricker og Sai Zhenzhu som var hennes kinesiske navn, fra hun var 3 måneder til hun ble 18 bodde hun i Kina hvor hennes foreldre jobbet som protestantiske misjonærer.
Pearl S. Buck var den første kvinnen som fikk tildelt nobelprisen i litteratur 1938. I Kina jobbet hun selv som misjonær men skapte skandale i kirke miljøet når hu skilte seg fra sin ektemann for å gifte seg med sin forlegger.
I Norge er Pearl mest kjent som forfatteren av boken "Den Gode jord", det er også den første boken som ble utgitt av Den Norske Bokklubben.
Marie Curie - 1867–1934 - Bilde
Første kvinnelige fysiker som vandt Nobelprisen i fysikk (1903) og senere Nobelprisen i kjemi (1911)
Hennes prestasjoner inkluderer etablering av en teori om radioaktivitet (begrepet ble oppfunnet av henne), teknikker for å isolere radioaktive isotoper og funnet av to nye grunnstoffer : polonium (oppkaldt etter hennes hjemland Polen) og radium.
Marie Curie ble født i Polen som på den tiden var okkupert av det Russiske Keiserdømme. Under oppveksten døde hennes mor av tuberkukolse. På skole utmerket hun seg gjennom sin enorme minnekapasitet og arbeidsmoral.
Hun flyttet senere til Frankrike hvor hun studerte på College Sevigne.
Amelia Earhart - 1897–1937 - Bilde
Amelia var en kvinnerettighetsforskjemper som argumenterte sterkt for at kvinner kan gjøre de samme ting som menn, å lykkes. Men først og fremst var hun en flyver.
Hennes flykarriere begynte i 1921 i alder av 24. Senere grunnet vansklig økonomisk situasjon i familien måtte hun ta seg en jobb som hjelpepleier. 4 år senere gikk hun tilbake til flyvning, og kjøpte en Avro Avian to-dekker og ble den første kvinnen til å fly solo tvers over det amerikanske kontinentet tur-retur.
Fra da av fortsatte hun å sette egne nye rekorder både når det gjaldt farts- og distanseflyvninger og luftakrobatikk.
Hun ble også første personen som fløy solo fra Hawaii til det amerikanske fastlandet og den første kvinnelige piloten som fløy alene over Atlanterhavet i 1932.
I 1937 prøvde hun bli det første mennesket til å fly over hele jorda. Etter å ha fløyet 1 200km mot øyen "Howland Island" ble all kontakt med omverden brutt og verden hørte aldri noe til henne igjen som igjen har ført til en rekke konspirasjonsteorier og mystikk rundt hennes forsvinning.
Ella Fitzgerald - 1918–1996 - Bilde
Ansett for å være den største jazz syngeren opp gjennom hele historien. Hun var vinner av 12 grammy awards og fikk prisen "Presidential Medal of Freedom".
Elizabeth I - 1558–1603 - Bilde
Dronning av England i den epoken hvor England var på vei til å bli en europeisk stormakt innen politikk, økonomi, kultur og kunst.
Hun var usedvanlig smart, modig og standhaftig av natur. Hun var en samlende kraft for nasjonen og inspirerte lojalitet i alle krinker og kroker.
Under det som kalles "The Elizabeth Age" ble England transformert til å være et fattig, bakstreversk og isolert land til å bli en av europas og verdens største og viktigste stormakter. Hun sørget også for å bygge opp en enormt kraftig marine.
De fleste historikere enes i at England har mye å takket Dronning Elizabeth for. Uten hennes så hadde historien sett meget anderledes ut for Europa og verden på godt og vondt.
Grace Hopper - 1906–1992 - Bilde
Amerikansk dataforsker og offiser (kontreadmiral) i United States Navy.
Hun er ansett for å være en av dataverdens største pionerer. Hun var den første programmereren av kalkulator Harvard Mark 1. Senere utviklet hun den første kompilatoren for et programmeringsspråk.
Hun ble ofte referert til som "Amazing Grace" pga hennes høye kompetanse.
Joan of Arc - 1412–1431 - Bilde
Nasjonalt helt i Frankrike. Hun ledet motstanden mot den Engelske invasjonen av Frankrike under Hundre års krigen.
Hun følte et kall for gud og at det var hennes guddommelige oppdrag å frigjøre sitt land fra England.
Uniformert som en mann og med hårklipp som en mann ledet hun franske styrker til seier i "battle of orleans" i 1429.
Frida Kahlo - 1907–1954 - Bilde
Mexikansk artist som overlevde polio i barndommen og senere en alvorlig bus ulykke som førte til 7 operasjoner.
Hun begynte å male for å unnslippe smerten og sorgen sin og er nå i disse dager ansett for å være en av verdens største artister.
Moder Theresa - 1910–1997 - Bilde
Grunnlegger av en katolsk nonne gruppe i Calcutta India. Moder Theresa (født Agnes Gonxhe Bojaxhiu i dagens Makedonia) brukte hele sitt liv til å hjelpe de syke, svake og fattige verden over.
Hun mottok Templetonprisen i 1873, Nobels fredspris i 1979 og Indias høyeste sivile utmerkelse "Bharat Ratna" i 1980.
I 1996 ble hun æresborger i USA, en æresbevisning som bare har blitt tildelt 6 andre mennesker gjennom historien.
Ellen Ochoa 1958- - Bilde
Tidligere astronaut , jobber nå som direktør av Johnson Space Center.
Ellen har alltid hatt et brennende begjør for vitenskap, som også var hennes favoritt fag på skolen.
Hun fikk senere en "bachelor of science degree in physics" fra San Diego State university i 1980 , en "master of science degree" og "doctorate in electrical engineering" av Stanford university.
Hun er en pioneer innen romfarts teknologi og har utviklet patenter på optiske systemer. På NASA Ames Research Center ledet hun en forskningsgruppe som i hovedsak utviklet optiske systemer og automated space exploration.
Hun er ansett for å være en veteran astronaut med 4 space flights under beltet. Ellen har tilbragt nær 1000 timer i verdensrommet.
Sandra Day O’Connor 1930- - Bilde
Tidligere høyesterettsdommer i USA.
Første kvinnen til å bli utnevnt som dommer i den amerikanske høyesterett.
I 2009 ble hun tildelt den høyeste sivile utmerkelsen "Presidential Medal of Freedom" av Barack Obama.
O'connor fikk sin bachelorgrad i økonomi fra Stanford University 1950 før hun begynte å studere ved Stanford Law School 1952.
Etter eksamen fra jussstudiet nektet 40 forskjellige advokat firmaer å ansette O'connor som advokat utelukkende fordi hun var kvinne.
I 1981 ble hun ble utnevnt til Høyesterett av USAs daværende president Ronald Reagan. O'Connor fikk en telefon fra president Reagan dagen før offentliggjøringen om at hun skulle bli ny høyesterettsdommer.
Rosa Parks 1913–2005 - Bilde
Afroamerikansk syerske som tildeles mye av æren for starten på protestene mot raseskillet i USA på 1950 tallet.
1 desember 1955 Alabama - Nektet hn å gi setet fra seg i den fargede delen av bussen hun satt på, til fordel for en hvit mann som gjorde krav på plassen fordi den hvite delen av bussen var full.
Parks ble arrestert, dømt og fengslet. Kvelden etter samlet 50 ledere i det fargede miljøet seg, med på det tidspunktet den ukjente Martin Luther King Jr for å diskutere passende aksjoner etter hendelsen.
Resultatet var at hele det fargede miljøet gjennomførte en 381 dager lang boikott av bussene i Montgomery som igjen førte til at busser ble stående i månedsvis inntil lovene som tillot segrering på busser ble opphevet.
I 1996 mottok hun prisen "Presidential Medal of Freedom" fra President Bill Clinton og Kongressens Gullmedalje i 1999.
I 2001 ble hun dedikert en park og et museum i Montgomery.
Eleanor Roosevelt 1884–1962 - Bilde
En forkjemper for menneskerettigheter, hun satte rettigheter for kvinner og svarte/fargede på agendaen.
Eleanor var en sosial reformator , forfatter og markant feminist. Hun er den lengst tjenestegjørende førstedamei USA sin historie.
Hun var aktiv i politikken i store deler av sitt liv, jobbet som forfatter , foredragsholder og aktivist.
Hun arbeidet særlig med å øke statusen til arbeidende kvinner. På 1940 tallet støttet hun dannelsen av Forente Nasjoner og var utsending til FNs generalforsamling fra 1845 til 1952, en posisjon hun fikk fra president Harry S. Truman.
I løpet av sin tid i FN ledet hun komiteen som skrev utkastet til og i 1948 fikk godkjent den universale Menneskerettighetserklæringen. Roosevelt ledet komiteen utpekt av John F. Kennedys presidentkommisjon om kvinners status, som bidro til å få i gang feministbevegelsen. I 1999 ble hun vurdert på en ti-på-topp-liste til over de mest aktede eller beundrede mennesker på 1900-tallet.
Sapfo ca 625 B.C
Ei av de viktigste menneskene innen vestlig sivilisasjon.
Hun var en kvinnelig oldtidsgresk lyriker, lovpriset i sin samtid og kjent for ettertiden gjennom dikt tilegnet andre kvinner. Hun levde i Mytilene på Lesbos. Det meste av hennes poesi, som var godt kjent og dypt beundret i antikken, har gått tapt, men hennes store omdømme er uendret.
Margaret Thatcher 1925–2013 - Bilde
Første kvinne i europeisk histore som ble utnevnt som statsminister. Kjent for sin konservative politikk.
Margareth var også den første statsministeren som har vunnet 3 valg på rad i dette århundret.
Endret av WubWub
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fortsettelse følger i dette innlegget en annen dag om : Simone de Beauvoir, Boudica, Florence Nightingale, Emily Dickinson, Emily Murphy, Coco Chanel, Catherina den store, Dronning Victoria, Louisa May Alcott

Endret av WubWub
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det informasjon om : Maria Mayer, Rachel Carson , Rosalind Franklyn , Barbara Mcclintock, Vera Rubin, Cecilia Payne. Chien Shiung Wu og Jocelyn Bell Burnell.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...
Moder Theresa - 1910–1997 - Bilde
Grunnlegger av en katolsk nonne gruppe i Calcutta India. Moder Theresa (født Agnes Gonxhe Bojaxhiu i dagens Makedonia) brukte hele sitt liv til å hjelpe de syke, svake og fattige verden over.
Hun mottok Templetonprisen i 1873, Nobels fredspris i 1979 og Indias høyeste sivile utmerkelse "Bharat Ratna" i 1980.
I 1996 ble hun æresborger i USA, en æresbevisning som bare har blitt tildelt 6 andre mennesker gjennom historien.
...

Hvordan stiller du deg til kritikken ang. Mor Theresa? Da tenker jeg på f.eks Hitchens og Penn & Teller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan stiller du deg til kritikken ang. Mor Theresa? Da tenker jeg på f.eks Hitchens og Penn & Teller.

Jeg går utifra at du snakker om Hitchens sin dokumentar om moder theresa som heter "Hell's Angel" ?

Dessverre har jeg ikke sett den dokumentaren enda, eneste jeg vet er at den tar opp forskjellsbehandling av fattige og rike. Skal komme tilbake til den senere når jeg har fått sjekka den ut.

Uansett så er det absolutt sider ved Mor Theresa som bør kritiseres.

Som sekulær feminist så føler jeg Mor Theresa har uttalt holdninger som strider veldig imot mine egne. Jeg mener at religion er med på å forgifte selv de godeste av mennesker med fordommer, intoleranse og trangsynhet.

Når Mor Theresa mottok sin Nobels pris kom hun med noen grusomme uttalelser som oppfattes som kvinneundertrykkende.

I sin tale sa hun : "Abort er den verste ondskapen, og den største fienden av fred. Om en mor kan drepe sitt eget barn, hva vil hindre menneskeheten i å drepe oss selv eller hverandre? Ingenting".

Etter den indo-pakistanske krigen i 1971 ble ca 450 000 hindu kvinner i Bangladesh systematisk voldtatt og i etterkant kom Mor Theresa med noen uttalelser som hun kunne spart seg for.
Hu argumenterte for at voldtekts ofrene måtte føde barna til overgriperen , vis ikke så var de onde mennesker som havnet i helvete.
Jeg kan ha en viss forståelse for hennes holdniger på den tiden - Religion var en stor påvirkningskraft i alle land verden over, det var store kunnskapshull i befolkningen, og det var heller normen enn unntaket at mennesker delte dette synet om abort.
Dessverre modererte hun seg ikke på sine eldre dager. Noen tiår etter den indo-pakistanske krigen var hun på banen igjen når media spurte hva hu syntes om en episode i irland hvor ei irsk jente på 14 år var blitt voldtatt og gravid. Mor Theresa svarte : "Abort er aldri greit, for det er ren og skjær drap".
Dette er strider imot alle mine prinsipper , og jeg syntes det er leit at man kan bli så forgiftet av religiøse dogmer at man ikke ser de menneskelige faktorene.
For meg så bør det være kvinners rett at de skal få velge om de skal ta abort eller ikke.
Det er bare å innse at flere på lista mi har sider ved seg selv som er kritikkverdige, men det forandrer ikke det faktum at de har gjort mye godt for menneskeheten selvom de som de fleste mennesker har noen svin på skogen.
Ingen er perfekte :)
Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utifra at du snakker om Hitchens sin dokumentar om moder theresa som heter "Hell's Angel" ?

...

Korrekt, den filmen jeg hadde i tankene. Takk for utfyllende og godt svar, det er nok holdningen til abort og at hun selv tok i mot medisinsk hjelp hun nektet sine pasienter, jeg har mislikt mest med henne. Har dessverre ikke satt meg godt nok inn i det til å uttale meg noe særlig bastant :)

...

Ingen er perfekte :)

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, den filmen jeg hadde i tankene. Takk for utfyllende og godt svar, det er nok holdningen til abort og at hun selv tok i mot medisinsk hjelp hun nektet sine pasienter, jeg har mislikt mest med henne. Har dessverre ikke satt meg godt nok inn i det til å uttale meg noe særlig bastant :)

Kunne ikke vært mer enig!

de fleste var religiøse og imot abort på den tiden dessverre. bra verden har gått remover

Anonymous poster hash: a1e9a...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Kommer jo også litt an på hvilken type historie man tenker på, mener jeg.

Prinsesse Diana burde definitivt komme inn under en slik liste. Hun gjorde jo mye nyttig veldedighetsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Kleopatra?

Anonymous poster hash: 6dbff...137

Kleopatra må på plass ja!

Anonymous poster hash: a1e9a...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd :)

Forslag til flere navn på lista:

Virginia Woolf - Blant de mest innflytelsesrike modernistene, og et forbilde for mange forfattere helt frem til idag. Veldig intellektuelt begavet og har hatt mye å si for kvinnefrigjøringen med sine bøker og essays. Hun startet også Hogarth Press, som publiserte store verk som The Waste Land (TS Eliot) og psykoanalyse som Freud og Lacan.

Gertrude Stein - Også veldig innflytelsesrik modernist. Hennes hjem i Paris var et samlingssted for store navn som Picasso, Matisse, Hemingway, Fitzgerald.. Hun fungerte som en autoritet og mentor for mange kunstnere og forfattere.

Anne Boleyn - En svært manipulativ og tiltrekkende kvinne som fikk Henrik den åttende av England til å bryte med den katolske pavemakten og gjøre seg selv til kirkens overhode slik at han kunne gifte seg med henne. Dette hadde store politiske konsekvenser for England som er tydelige også idag.



Anonymous poster hash: b26a3...90e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Hannah Arendt og fortjener en plass på lista :)



Anonymous poster hash: 6dbff...137
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

Her har dere to kvinner som alltid burde inkluderes når det er snakk om tidens største kvinner

Catherine av Siena og Hypatia

kunne ikke se at noen har skrevet dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Olympias kan taes mexd, hun gjorde vel ingen ting godt, om man ser bort i fra at hun fødde Alexander den store, men etter hans død, fant hun på mye faenskap. Hun bør nevnes ene og alene fordi i en så mans dominert verden som gamle hellas, spillte hun game of thrones like like bra som mennene.

Katrine den store er nevnbar også, var med på å modernisere russland, og forbedre hæren ved å bruke prøyssiske offiserer.

Veldig fin tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av dem det var tross alt 7 av dem.

Kleopatra VII Filopar selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 6dbff...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det informasjon om : Maria Mayer, Rachel Carson , Rosalind Franklyn , Barbara Mcclintock, Vera Rubin, Cecilia Payne. Chien Shiung Wu og Jocelyn Bell Burnell.

Jeg skulle til å skjenne på deg siden du hadde glemt Rosalind Franklin i HI, men der kom hun jo. :) Hun og Marie Curie er mine kvinnelige forbilder. Mange navn jeg ikke har hørt om her, så skal definitivt lese meg opp, så kanskje jeg får fylt ut listen min!

Ellers vil jeg også foreslå Henrietta Lacks. Ikke akkurat kjent for noe hun aktivt har gjort, kort fortalt har cellene fra kreftsvulsten hennes vært del av enormt mange vitenskapelige funn de siste tiårene. Ikke så lenge siden det kom ut en bok, absolutt en historie som er svært fascinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...