Gå til innhold

Noen som studerer/skal studere noe innen musikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen her som studere, eller skal studere, noe innen musikk?

Om det er Norges Musikk Høyskole eller Musikk-konsevatoriet i Tromsø, eller hva annet dere måtte studere i inn eller utland.

Jeg har ikke så mye peiling på dette, så håper dere kan fortelle litt til kunnskapsløse meg.

Jeg ønsker å studere et intrument, men vet ikke hvor og hva og hvordan og hvem og hvilket. :)



Anonymous poster hash: d394a...40e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiller du noe allerede? Hvis ikke, bør du søke på et studium som inneholder basic teori og slikt.

Norges Musikkhøyskole er kanskje de beste i Norge på musikk, og kun de ekstremt gode kommer inn der. De har ofte spilt hele livet. :)
Man må gjennom en opptaksprøve i 3 nivåer, der man har forberedt et program man spiller for sensorene, og en gehør- og teori-prøve. I tillegg hjelper det å allerede være litt "berømt", slik at sensorene vet hvem du er.
Hvis noen går på NMH, så tro meg, de er gode...




Anonymous poster hash: 13a10...b86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller du noe allerede? Hvis ikke, bør du søke på et studium som inneholder basic teori og slikt.

Norges Musikkhøyskole er kanskje de beste i Norge på musikk, og kun de ekstremt gode kommer inn der. De har ofte spilt hele livet. :)

Man må gjennom en opptaksprøve i 3 nivåer, der man har forberedt et program man spiller for sensorene, og en gehør- og teori-prøve. I tillegg hjelper det å allerede være litt "berømt", slik at sensorene vet hvem du er.

Hvis noen går på NMH, så tro meg, de er gode...

Anonymous poster hash: 13a10...b86

Jeg kjenner en jente som gikk på NMH, hun spiller cello. Vi gikk på samme offentlige musikkskole da vi var barn/tenåringer. Jeg spilte et helt annet strykeinstrument.

Må man virkelig være litt berømt? Holder det ikke å være svært god?

Anonymous poster hash: d394a...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller du noe allerede? Hvis ikke, bør du søke på et studium som inneholder basic teori og slikt.

Norges Musikkhøyskole er kanskje de beste i Norge på musikk, og kun de ekstremt gode kommer inn der. De har ofte spilt hele livet. :)

Man må gjennom en opptaksprøve i 3 nivåer, der man har forberedt et program man spiller for sensorene, og en gehør- og teori-prøve. I tillegg hjelper det å allerede være litt "berømt", slik at sensorene vet hvem du er.

Hvis noen går på NMH, så tro meg, de er gode...

Anonymous poster hash: 13a10...b86

Ja, jeg spiller fiolin, og tar privatundervisning nå.

Hva slags studie underviser i basic studie og slikt? Jeg lærer en del av privatlæreren min.

Anonymous poster hash: d394a...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en jente som gikk på NMH, hun spiller cello. Vi gikk på samme offentlige musikkskole da vi var barn/tenåringer. Jeg spilte et helt annet strykeinstrument.

Må man virkelig være litt berømt? Holder det ikke å være svært god?

Anonymous poster hash: d394a...40e

Joda, det holder selvsagt å være svært god!!

Siden du skrev at du var helt blank trodde jeg kanskje du aldri hadde spilt noe før. :) Men da foreslår jeg at du går inn på hjemmesidene til alle musikkstudiene du kunne tenke deg og leser litt om opptaksprøver.

Noen musikk-studier søker du på gjennom samordna opptak. Andre har egne opptak. Opptaksprøvene er vel snart, så du bør sette deg inn i det og melde deg på. :)

"Musikkvitenskap" er litt mer teoretisk enn ved de høyskolene som er vanskelige å komme inn på. :) De fleste som går der blir musikklærere, da, troor jeg.. du bør egentlig snakke med noen som går der.

Anonymous poster hash: 13a10...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en fin side med liste over linker til alle musikk-studier: http://utdanning.no/utovende-musikk:)

Her er link til NMH sin info, de er litt strenge med frister så oppmeldingen har allerede vært... men husk at det finnes veldig mange andre enn NMH: http://nmh.no/opptak/sok-bachelor

Jeg har prøvespilt på NMH men kom ikke inn. :) Men de har høyt nivå, og det finnes hundre andre å velge blant.



Anonymous poster hash: 13a10...b86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en fin side med liste over linker til alle musikk-studier: http://utdanning.no/utovende-musikk :)

Her er link til NMH sin info, de er litt strenge med frister så oppmeldingen har allerede vært... men husk at det finnes veldig mange andre enn NMH: http://nmh.no/opptak/sok-bachelor

Jeg har prøvespilt på NMH men kom ikke inn. :) Men de har høyt nivå, og det finnes hundre andre å velge blant.

Anonymous poster hash: 13a10...b86

Å, har du prøvespilt for NMH? Hvor mange ganger? Var det noe du virkelig ville?

Ble du skuffet da du ikke kom videre?

Hva spilte du? Instrument og melodier?

Kan du fortelle litt om dette? Jeg liker detaljer, og jeg får da dannet meg et inntrykk av hvordan det er, hvem som er tilstede og presset.

Følte du press?

Når fikk du vite om du kom inn eller ikke? Var det som et audition der du måtte presentere deg selv og å vise det du kunne? Eller trengte du bare å spille uten å si så mye?

Ville det være lurt av meg å studere Musikkvitenskap på universitetet til høsten? Tenkte kanskje å søke på NHM neste år.

Søknadsfristen er 15.des iår(2015), og opptaksprøvene er i mars 2016.

Anonymous poster hash: d394a...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke noe jeg ville, og siden NMH er det vanskeligste å komme inn på hadde jeg ikke store håp. Det er lettere på f.eks. musikk-vitenskap, har jeg hørt. Men det er jo litt ulike typer studier også. :)

Her er reportoar-krav: http://utdanning.no/sites/default/files/repertoarkrav.pdf


Spilte piano, besto gehør og teori-prøven men ikke den utøvende. Her er kravene:
1. Obligatorisk verk: J.S. Bach: Preludium og fuge fra Das Wohltemperierte Klavier.
2. En hurtig og en langsom sats fra en wienerklassisistisk sonate (ikke L.v. Beethoven: op. 49 nr 1 og 2). 3. Et romantisk eller impresjonistisk verk.
4. Et selvvalgt verk. Med langsom sats forstås en sats med tempobetegnelse ”andantino” eller langsommere. Det forventes at deler av programmet framføres utenat.



Anonymous poster hash: 13a10...b86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke noe jeg ville, og siden NMH er det vanskeligste å komme inn på hadde jeg ikke store håp. Det er lettere på f.eks. musikk-vitenskap, har jeg hørt. Men det er jo litt ulike typer studier også. :)

Her er reportoar-krav: http://utdanning.no/sites/default/files/repertoarkrav.pdf

Spilte piano, besto gehør og teori-prøven men ikke den utøvende. Her er kravene:

1. Obligatorisk verk: J.S. Bach: Preludium og fuge fra Das Wohltemperierte Klavier.

2. En hurtig og en langsom sats fra en wienerklassisistisk sonate (ikke L.v. Beethoven: op. 49 nr 1 og 2). 3. Et romantisk eller impresjonistisk verk.

4. Et selvvalgt verk. Med langsom sats forstås en sats med tempobetegnelse ”andantino” eller langsommere. Det forventes at deler av programmet framføres utenat.

Anonymous poster hash: 13a10...b86

Så du søkte kun for utfordringens skyld? :)

Hvordan fremførte du, da? Var du nervøs, spilte du feil, eller hvorfor kom du ikke videre på den utøvende delen?

Hvordan fikk du vite at du ikke kom inn? Var de nedlatende, eller er de helt nøytrale hele tiden?

Om du hadde fått plass, ville du takket ja, da?

Hva går egentlig musikk-vitenskap ut på i forhold til NMH?

Anonymous poster hash: d394a...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...