Gå til innhold

Lånekassen har gjort feil, jeg må betale for den!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet på studie hos NKI for en liten stund tilbake. På søknaden til Lånekassen (hvor jeg også hadde dialog med NKI) pga lån og stipend. På søknaden valgte jeg å krysse av på som deltidsstudent over 2 år ... Hadde deltidsjobb ved siden av. Jeg mottok brev og penger fra Lånekassen og tenkte ikke noe mer over det, jeg hadde jo skrevet 2 år, det hadde nki også da de også måtte sende inn bekreftelse til Lånekassen.

Plutselig var det en måned hvor jeg ikke mottok penger, så ringte inn for å høre hva som hadde skjedd. Da fikk jeg vite at søknaden min var under "ny" registrering fordi jeg hadde fått feil første gang. Jeg hadde mottatt lån og stipend fra nav for fulltidstudie og ikke deltid som jeg og Nki søkte på. Og nå sitter jeg i den klemma hvor Lånekassen krever tilbake betaling (full tilbakebetaling) selv om jeg ikke har fullført. Dvs de to årene er ikke ferdig enda. Har jo måtte ta betalingsutsettelse for har ikke råd til leie, mat og tilbakebetaling av Lånekassen på den lille jobben jeg har. De krever 1.500 i mnd.

Prøvd å snakke med den, men de vil ikke hjelpe meg, selv om det er deres feil at de ga meg fullt lån i første omgang. Jeg har nemlig aldri søkt lånekasse og stipend før, så hvordan skal jeg vite hva som er deltid og ikke?

Hva kan jeg gjøre? Er det noe vits å gå "mot" dem? Føler ikke de på telefonen eller brev er så veldig behjelpelige :/

Anonymous poster hash: a5506...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, det er vel egentlig ditt ansvar å sjekke opp og sette deg inn i hva du skal motta når du søker. Du burde reagert på at du fikk mer utbetalt, enn du hadde søkt. Hvor lenge gikk det før dette ble oppdaget? Ja, synd at Lånekassen har gjort feil, men det er samtidig ditt ansvar å sjekke opp i at alt stemmer.

Endret av lillsunshine
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er vel egentlig ditt ansvar å sjekke opp og sette deg inn i hva du skal motta når du søker. Du burde reagert på at du fikk mer utbetalt, enn du hadde søkt. Hvor lenge gikk det før dette ble oppdaget? Ja, synd at Lånekassen har gjort feil, men det er samtidig ditt ansvar å sjekke opp i at alt stemmer.

5 mnd ca

Utbetalings mnd/årene stemte, bare ikke summen, så var jo ikke så lett for meg å se eller vite hvor mye jeg skulle hatt

Anonymous poster hash: a5506...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 mnd ca

Utbetalings mnd/årene stemte, bare ikke summen, så var jo ikke så lett for meg å se eller vite hvor mye jeg skulle hatt

Anonymous poster hash: a5506...170

5 mnd er ganske lenge. Utbetaligsmnd er vel det samme uansett, det er jo summen som er ulik fra deltid- og fulltidsstudier. Altså, det er faktisk vanlig å sjekke opp i slikt før en søker, en må jo vite hvor mye du søker om.

Jeg tror dessverre ikke du får gjort så mye med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har som alle andre klagerett, hvorfor ikke benytte seg av den?

Slike feil skjer oftest fordi det er uoverensstemmelse mellom det skolen rapporterer inn til Lånekassen og det studenten selv søker om. Som regel blir søknadene om lån behandlet av en maskin, som bare baserer seg på det søkeren og skolen har rapportert inn. Det blir altså ikke vurdert av noen saksbehandler.

I utgangspunktet er det vanskelig å hevde at du ikke visste at du hadde fått for mye penger, altså at du var i god tro. Dette fordi du visste at du gikk deltid og summen man mottar som heltidsstudent er godt opplyst om i forskrifter og informasjon fra Lånekassen og andre som er lett tilgjengelig.

Ser at du ikke nevner noe om hva som stod i vedtaksbrevet du fikk i utgangspunktet. Om det der stod summen du skulle ha fått, mens du fikk mer, så har du en veldig dårlig sak. Men det er lov å klage, så lenge det ikke er gått et år siden du fikk vedtaket om tilbakebetaling.



Anonymous poster hash: 5cc1d...f4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditt ansvar. Ditt ansvar å se om at du får nok penger eller for mye. Du må jo ha levd som en konge det første året. Dette er også mitt første år som laanekassensøker, men jeg sørger jo for at alt er slik som det skal. Du er ikke et lite barn lenger. Du er studerende, og du må ta ansvar. Ikke skyve det over på at "jeg har nemlig aldri søkt lånekasse og stipend før, så hvordan skal jeg vite hva som er deltid og ikke?". Det står da overalt på laanekassen sine sider hva som er vanlig sum å få, i tillegg har de da en kalkulator hvor du kan se hvor mye du får.

1500 tilbake i mnd er da ikke så ille når du har en deltidsjobb.



Anonymous poster hash: f5ec9...766
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt opp alle pengene? Hvis du har deltidsjobb og fullt lån, synes du ikke at du hadde litt vel god råd?



Anonymous poster hash: 2590a...8aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å klage, og det burde du gjøre.



Anonymous poster hash: cf5ea...d49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din jobb å ettersjekke at alt stemmer og med lånekassen er det viktig å være nøye. Ei venninne fikk brått omgjort stipend hun ikke hadde krav på. Hun kontaktet dem og de fikk heldigvis retta opp. Hadde hun ignorert det ville hun nok måttet betale også dette tilbake. Det er det samme i arbeidslivet, dersom du får for mye lønn, må du betale tilbake. Slikt skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt ansvar. Ditt ansvar å se om at du får nok penger eller for mye. Du må jo ha levd som en konge det første året. Dette er også mitt første år som laanekassensøker, men jeg sørger jo for at alt er slik som det skal. Du er ikke et lite barn lenger. Du er studerende, og du må ta ansvar. Ikke skyve det over på at "jeg har nemlig aldri søkt lånekasse og stipend før, så hvordan skal jeg vite hva som er deltid og ikke?". Det står da overalt på laanekassen sine sider hva som er vanlig sum å få, i tillegg har de da en kalkulator hvor du kan se hvor mye du får.

1500 tilbake i mnd er da ikke så ille når du har en deltidsjobb.

Anonymous poster hash: f5ec9...766

Det å være voksen innebærer også å vite når det er noen andre som har gjort feil, i dette tilfellet Lånekassen. Man skal ikke uten videre føye seg når det er noen andre som har gjort feilen, det er en viktig ting. bla i arbeidslivet. Om du alltid skal ta på deg ansvaret så vil man før eller siden gå på en smell.

Anonymous poster hash: 9814b...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler med deg !! har -20 000kr pga lånekassen ga meg feil info



Anonymous poster hash: 39fa0...151
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...