Gå til innhold

Blir helt knust av å være jobbsøkende som har tatt feil i de viktige valgene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var ferdig med min andre bachelorgrad for rundt et år siden, og på et eller annet vis har jeg nå endt opp med ikke bare en, men TO irrelevante bachelorgrader. Det eneste jeg kan skylde på er at jeg var for ung og dum når jeg tok disse viktige valgene for fremtiden.

Jeg har nå selvfølgelig blitt eldre og innsett hvor mye jeg har ødelagt for min fremtid ved å ta disse dårlige beslutningene. Jeg søker og søker, men jeg får bare ikke jobb. Ikke intervju engang. Jeg vil si jeg har søkt på rundt 200 jobber allerede.

Jeg fikk intervju på en jobb for noen måneder siden, som er helt den samme type jobb jeg hadde mellom de to utdanningene. Jeg har kjempegode referanser og masse erfaring fra dette, men de mente at jeg nå etter to bachelorgrader ikke ville bli værende i den jobben. Så jeg kommer faktisk dårligere ut av det nå etter bachelor nummer to.

Jeg begynner å bli livredd for at jeg aldri vil få en fulltidsjobb, kjøpe hus og få barn - jeg blir jo ikke yngre heller. Jeg er overhode ikke redd for å jobbe - under min siste utdanning hadde jeg en relevant deltidsjobb ved siden av studiene, jeg dro rett på jobb etter skolen og var der til sent på kvelden hver dag. Denne erfaringen er allikevel ikke nok til at jeg kommer innafor. Jeg har alltid jobbet og har derfor litt erfaring innen mye forskjellig, men ikke mye erfaring innen et spesielt felt.

Jeg jobber nå som ringevikar i helsesektoren, noe som er helt irrelevant i forhold til min utdanning. Jeg har begynt å tenke på å ta kurs som helsefagarbeider for å få full jobb, er det noen som har erfaring med dette?

Går det an å få noe sånt gjennom NAV? Jeg fortjener det ikke akkurat, har jo et heftig stort, totalt selvforskyldt studielån allerede, men nå må jeg ta noen grep. Jobbsøkingen og alle avslagene begynner rett og slett å knekke meg helt. Jeg blitt helt usosial og jeg drømmer om at jeg er arbeidsledig HVER natt. Jeg er aldri med på noe sosialt lengre, føler at jeg ”ikke fortjener” det på en måte. Selvtilliten og den dårlige samvittigheten har helt nådd bunnen nå.


Anonymous poster hash: 558ae...562



Anonymous poster hash: 558ae...562
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan disse hindre deg i å få jobb? :S



Anonymous poster hash: fb128...1a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan få omskolering av NAV, men tror du må oppfylle noen kriterier først. Rettelse; Mange.



Anonymous poster hash: c1d02...8d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sliter om dagen. Kjæresten min søkte et helt år før han fikk jobb sist, og jeg vet om folk som har søkt lenger. Du må holde oppe motet, skrive søknader og være aktiv. Du får jobb, men det kan kreve offer, for eksempel flyttbarhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvert på sikkert 200-250 jobbintervjuer, Bare fått avslag

så jeg har gitt opp.



Anonymous poster hash: 263a3...ddd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke ta en videreutdanning, et kurs, årsstudium der du får bygget en bro mellom bachelorgradene og arbeidsmarkedet? F.eks. offentlig saksbehandling (som ofte er relevant i jobber), arkiv, bibliotekarutdanning, IT? Noe praktisk, der det bare er bonus å ha et annet studium i bakhånd.

Selv har jeg også en irrelevant mastergrad, som ikke kan brukes til noe. Du aner ikke hvor mye jeg angrer meg for at jeg ikke gikk sykepleie eller noe lignende i stedet! Hadde jeg vært ung, ville jeg valgt helt annerledes...



Anonymous poster hash: 12959...606
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme som deg, valgt feil/lett utdanning og ikke tenkt realistisk nok.

Jeg fikk jobb med noe helt annet, men ikke god lønn. Fikk forsåvidt tilbud om å utvikle meg i den jobben, og kunne sånn endt opp med å trives enda bedre(fordi jeg trivdes godt),men måtte slutte fordi jeg ble syk. Mitt poeng er at det er håp, kanskje du ender opp med å jobbe med noe helt annet enn det du er utdannet til, vær åpen og tenk utenfor boksen og tenk deg alle mulige jobber du kan søke.

For noen arbeidsgivere er det en fordel bare det at du har gjennomført høyere utdanning faktisk. Og det er bedre å være ringevikar enn å ikke ha noenting.

Masse lykke til, det ordner seg.

Ps. en jeg kjenner var utdannet økonom og han søkte like mange jobber som deg, men fikk jobb til slutt, riktignok ikke drømmejobben sin, men jobb.



Anonymous poster hash: 4ba63...d92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan disse hindre deg i å få jobb? :S

Anonymous poster hash: fb128...1a6

Overkvalifisering. Normalt å ikke få jobb på grunn av dette da det er forventet at man ikke vil være i denne jobben lenge.

Anonymous poster hash: c0d2b...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du har bachelorgrader i og hvor i landet du bor?

Det lurer jeg også på, hvis du har en grad i folkeminnevitenskap og en i idrettsvitenskap og sitter på Røst, er det jo helt andre ting du bør gjøre enn hvis du har historie og astrofysikk i Oslo, for å sette det på spissen.

Det ordner seg, altså. Det er beintøft for alle å søke på jobb, men det ordner seg.

Anonymous poster hash: 61976...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten fortelle hva slags utdannelse du har, samt erfaring, om vi skal hjelpe deg.



Anonymous poster hash: d1f13...d8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...