Gå til innhold

Er dette den meste realistiske måten å bli både Sivilingeniør og Siviløkonom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si at du har lyst å bli Sivilingeniør innen et teknisk emne, samt Siviløkonom. Nå har jeg ikke tatt med f.eks Ind. Øk ved NTNU og andre skoler, men tenker at progresjonen går noe som dette:

År 1: 60 stp. Bachelor i Økonomifag + 20 stp Bachelor i Ingeniørfag

År 2: 60 stp. Bachelor i Økonomifag + 20 stp Bachelor i Ingeniørfag

År 3: 60 stp. Bachelor i Økonomifag + 20 stp Bachelor i Ingeniørfag
Du er nå utdannet Økonom
År 4: 60 stp. Master i Økonomifag + 20 stp Bachelor i Ingeniørfag
År 5: 60 stp. Master i Økonomifag + 20 stp Bachelor i Ingeniørfag
Du er nå utdannet Siviløkonom
År 6: 80 stp. i Bachelor i Ingeniørfag
Du er nå utdannet Ingeniør
År 7-8: 120 stp. i Master i Teknologi
Du er nå utdannet Sivilingeniør
8 år, fire grader. Finnes jo en del som bruker 6 år på bare Sivilingeniørgraden sin, slik at 2 år ekstra ikke høres så ille ut? Muligens droppe Siv. øk eller Siv. ing graden, om man er kritisk til to år ekstra med studielån og tapte inntekter, men er usikker på hva man vil jobbe med, eller bare ha mange dører åpne.
Beregnet det slik at en tar 10 stp. ekstra hvert semester. Det burde absolutt være overkommelig, spesielt om man er litt smart med valg av fag.
Finnes det noen mer effektiv og realistisk måte enn dette?


Anonymous poster hash: fb531...539
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvordan du får to mastergreder (2x5år, altså 10år) til å bli 8 år? Det er to helt uavhengige studier såvidt jeg vet,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke tar høyde for her er at de fleste siv.ing-fagene er 7,5 sp hver, ihvertfall på NTNU. Det gjør planen din mer komplisert. Det vil også være vanskelig å få kombinert forelesninger og øvinger på to ulike fagområder, men det er kanskje så lite obligatorisk på siv.øk at det går. Det er også en fare for at eksamener koliderer.

Du vil måtte jobbe hardt for å klare dette, og du må nok se langt etter noe sosialt liv hvis du vil ha gode karakterer. Det vil antagelig være lettere å få god jobb om du tar et par år med økonomifag, og så tar en siv.ing med toppkarakterer.



Anonymous poster hash: 7618b...54f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tok først bachelor i øk/ad, og er nå snart ferdig med andre året på siv.ing. Nå tar jeg det forsåvidt over åtte år(normert studietid). En bachelor i øk/ad pluss siv.ing. bør vel være en kombo det lukter svidd av, usikker på om det egentlig er behov for en master i øk/ad.



Anonymous poster hash: b098b...410
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta en ingeniør-bachelor på ett år. :fnise::fnise: Fag krasjer, fag bygger på hverandre og er avhengig av at du har godkjent det første året os.v.



Anonymous poster hash: 90dce...a09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta en ingeniør-bachelor på ett år. :fnise::fnise: Fag krasjer, fag bygger på hverandre og er avhengig av at du har godkjent det første året os.v.

Anonymous poster hash: 90dce...a09

Enig her, men jeg vet om folk som har tatt den på to år. Om man også tar økonomi-bacheloren på to år (bør gå bra, da den etter min erfaring er enklere enn ingeniørstudiet) holder man seg fremdeles på 8år(2+2+2+2).

Anonymous poster hash: b098b...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Du kan ikke ta en ingeniør-bachelor på ett år. :fnise::fnise: Fag krasjer, fag bygger på hverandre og er avhengig av at du har godkjent det første året os.v.

Anonymous poster hash: 90dce...a09

TS skal jo ikke ta den over ett år, men over 6 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Skjønner ikke hvordan du får to mastergreder (2x5år, altså 10år) til å bli 8 år? Det er to helt uavhengige studier såvidt jeg vet,

Hvis du leser HI så ser du jo det?

Lite obligatorisk på økonomistudier, så det kan gå. Men ser ikke helt vitsen med å ha bachelor OG master i begge. Ville nøyd meg med kun en master (i det faget som enn frister mest) og to bachelorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser HI så ser du jo det?

Lite obligatorisk på økonomistudier, så det kan gå. Men ser ikke helt vitsen med å ha bachelor OG master i begge. Ville nøyd meg med kun en master (i det faget som enn frister mest) og to bachelorer.

Åherregud, føler meg dum nå - overså +20 ekstra stp totalt, haha :klaske:

Men tenkte i grunnen som deg. Ser ikke vitsen med begge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det der er vanskelig, av rent praktiske årsaker. Jeg er selv siviløkonom på under normert tid, men det er vanskelig å gå mye under, rett og slett fordi eksamensdatoer og fagforløp kræsjer temmelig raskt med en gang man er over normert studieprogresjon. På siv.ing. (Ihvertfall på NTNU) var det, ihvertfall i min tid, slik at fag i mange tilfeller krevde avlagt eksamen i et foregående fag, og at fag bare løper en gang i året. Da vil du plutselig stå med hull i planen din fordi faget ikke går eller du ikke kan ta det.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du vil dette? Som nyutdannet er det veldig få stillinger hvor dette vil gi deg en fordel, fordi man har mer avgrensede stillinger på det nivået. Vil du inn i management consulting eller lignende, holder det i massevis med en grad, og dobbelgrad vil ikke nødvendigvis gi deg en raskere karriereutvikling. Er det lederstilling du ønsker deg med tiden, er det like greit og sannsynlig både billigere for deg og morsommere med en MBA senere.

Anonymous poster hash: c4870...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du ikke bare ind.øk? Forstår virkelig ikke poenget med dette her. Totalt unødvendig.



Anonymous poster hash: b4c7c...35e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være mye viktigere med arbeidserfaring enn en dobbelt grad. Ta én grad. Arbeidsgiverne er jo normale mennesker de også og vil tenke "hva i all verden tenkte denne personen på...? Er dette en bra kollega?"



Anonymous poster hash: 90dce...a09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...