Gå til innhold

Blir ikke sykemeldt på grunn av arbeidsledighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I hele 2014 hadde jeg en fast jobb som jeg ikke trivdes i. På grunn av dette ble jeg enig med arbeidsgiver om å ikke forlenge kontrakten lenger enn ut desember. I november ble jeg sykemeldt på grunn av utbrenthet, hjerteproblemer og angst, og jeg kom meg ikke tilbake på jobb igjen. Jeg har vært hos legen hver 2. eller 3. uke denne perioden, og sykemeldingen har blitt forlenget hver gang.

Nå som jeg er arbeidsledig får jeg ikke lenger sykemelding, og jeg fikk beskjed av legen om å registrere meg som arbeidssøker og søke etter dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Dette betyr at inntekten min blir betraktelig redusert, og jeg kommer til å slite med å få ting til å gå rundt. Men, jeg klarer å få det til om jeg må.

Det jeg stusser litt på er at jeg har familiemedlemmer som har vært sykemeldt i lang til etter endt arbeidsforhold, før de har gått over på å få arbeidsavklaringspenger. Jeg er jo fortsatt for syk til å få jobb enda, og begynner ikke i behandling før i mars.

Stemmer det at jeg ikke får sykepenger mer fordi arbeidskontrakten min har gått ut? Jeg skal gå innom NAV sitt kontor i morgen, men ønsker mer informasjon og helst andres erfaringer først.



Anonymous poster hash: 4fd59...ce7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne fått stønad " friskmeldt til arbeid", etter at du var ferdig i jobben din. Det har jeg fått. Det er noe du får inntil noen måneder mener jeg å huske.

Anonymous poster hash: b2261...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være sykemeldt fra en jobb du ikke har???

Anonymous poster hash: 1f051...10e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele 2014 hadde jeg en fast jobb som jeg ikke trivdes i. På grunn av dette ble jeg enig med arbeidsgiver om å ikke forlenge kontrakten lenger enn ut desember. I november ble jeg sykemeldt på grunn av utbrenthet, hjerteproblemer og angst, og jeg kom meg ikke tilbake på jobb igjen. Jeg har vært hos legen hver 2. eller 3. uke denne perioden, og sykemeldingen har blitt forlenget hver gang.

Nå som jeg er arbeidsledig får jeg ikke lenger sykemelding, og jeg fikk beskjed av legen om å registrere meg som arbeidssøker og søke etter dagpenger eller arbeidsavklaringspenger. Dette betyr at inntekten min blir betraktelig redusert, og jeg kommer til å slite med å få ting til å gå rundt. Men, jeg klarer å få det til om jeg må.

Det jeg stusser litt på er at jeg har familiemedlemmer som har vært sykemeldt i lang til etter endt arbeidsforhold, før de har gått over på å få arbeidsavklaringspenger. Jeg er jo fortsatt for syk til å få jobb enda, og begynner ikke i behandling før i mars.

Stemmer det at jeg ikke får sykepenger mer fordi arbeidskontrakten min har gått ut? Jeg skal gå innom NAV sitt kontor i morgen, men ønsker mer informasjon og helst andres erfaringer først.

Anonymous poster hash: 4fd59...ce7

Hvis du er frisk nok til å søke jobb, skal du ikke være sykemeldt. Hvis du er syk, så skal du være sykemeldt... Hvis en lege ikke hører på de psykiske (?) plagene du har, kan du kanskje ta en venn med på legetime. Det at "andre har vært sykemeldt" har jo ingenting med hvor syk DU er.

Jeg har vært sykemeldt uten jobb, når jeg var deprimert, hadde søvnvansker, forstoppelse og hodepine det meste av døgnet - stressrelaterte plager, men det går jo over! :) Lykke til med helse og jobb etterhvert.

Anonymous poster hash: 6bc86...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være sykemeldt fra en jobb du ikke har???Anonymous poster hash: 1f051...10e

Man kan fint være sykemeldt fra å være aktiv arbeidssøker. Jeg var det etter mamma døde. Da ble jeg sykemeldt og dermed også fritatt fra kurs, ting og tang i regi av NAV.

Jeg fikk sykepenger istedenfor dagpenger i den perioden.

Anonymous poster hash: ef7a2...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, du har rett på sykepenger fra NAV. jeg er selv sykemeldt og er bare tilkallingsvikar der jeg jobber. har ingen vakter, men skal få sykepenger fordet. sykepengene regnes ut fra det jeg tjente de siste 3 mnd før jeg ble syk (eller noe sånt). så du har krav på å få det samme i sykepenger som det du tjente da du var i jobb. tror jeg. NAV vet nok svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring nav og få veiledning der, noter og ta med til legen din. Har ikke peiling bør han sjøl søke svar hos nav! lykke til!

Anonymous poster hash: b2261...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "sykmeldt uten arbeidsgiver". Først ble jeg sykmeldt fra jobben min, så sa jeg opp jobben mens jeg var sykmeldt ( I samarbeid med legen).

Ettersom jeg skjønner med deg, så sa du opp jobben, også ble du sykmeldt. Da er jeg usikker på hvordan det er.



Anonymous poster hash: 49e08...a9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Jeg er for syk til å søke på jobber, og det er legen min også enig i. Men hun sier altså at det ikke er mulighet for å få sykemelding siden jeg ikke har arbeidsgiver, og må da søke dagpenger...

Jeg er "sykmeldt uten arbeidsgiver". Først ble jeg sykmeldt fra jobben min, så sa jeg opp jobben mens jeg var sykmeldt ( I samarbeid med legen).

Ettersom jeg skjønner med deg, så sa du opp jobben, også ble du sykmeldt. Da er jeg usikker på hvordan det er.



Anonymous poster hash: 49e08...a9d

Jeg ble sykemeldt en måned før arbeidskontrakten min gikk ut, jeg sa ikke opp.



Anonymous poster hash: 4fd59...ce7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble jo på forhånd enig med leder om å ikke forlenge vikariatet. Altså ville du ikke fått lønn derfra etter at kontrakten gikk ut i noe tilfelle.

Sykepenger skal erstatte mistet arbeidsinntekt, men når planen på forhånd var at du ikke skulle jobbe lenger, så faller jo inntekt bort, og dermed også rett til sykepenger.

Men dette er et komplisert lovverk med utrolig mange om og men.

Her viser sitatet hvordan din situasjon kunne ha vært løst:

§ 8-5.Sykepenger ved friskmelding til arbeidsformidling

Til et medlem som av helsemessige grunner ikke er i stand til å utføre det arbeidet vedkommende hadde på sykmeldingstidspunktet, men som ellers er arbeidsfør, kan det ytes sykepenger i en tidsbegrenset periode på opptil 12 uker.

Det er et vilkår for rett til sykepenger etter denne paragrafen at medlemmet har meldt seg som arbeidssøker hos Arbeids- og velferdsetaten, og at et eventuelt arbeidsforhold har opphørt i samsvar med arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Og her er det som gjelder for deg nå. Du må dokumentere inntektstap dersom du fortsatt skal få sykepenger:
§ 8-30.Sykepengegrunnlaget når trygden yter sykepenger
For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap.
Også må du se på dette:
§ 8-47.Yrkesaktive medlemmer som midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid

Denne paragrafen gjelder for yrkesaktive medlemmer som på sykmeldingstidspunktet midlertidig har vært ute av inntektsgivende arbeid i mindre enn en måned, og som

a) fremdeles er ute av inntektsgivende arbeid, eller b) er i arbeid uten å fylle vilkåret i § 8-2 om fire ukers opptjeningstid.

Likestilt med arbeid etter første ledd er tidsrom da medlemmet mottar en ytelse til livsopphold etter kapitlene 4, 8, 9 eller 14.

Likestilt med arbeid etter første ledd er også tidsrom

a) da medlemmet utfører militær- eller siviltjeneste, b) da en sjømann i utenriksfart avspaserer opparbeidet fritid, c) da medlemmet har lovbestemt ferie, d) da medlemmet har lovbestemt permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-1 til 12-5 dersom vedkommende har avtale om å gjenoppta arbeidet etter permisjonen.

Dersom et medlem mottar eller har mottatt sluttvederlag eller etterlønn i forbindelse med opphør av et arbeidsforhold, utvides fristen i første ledd til seks måneder. Ved utdanningspermisjon fra et arbeidsforhold i opptil ett år utvides fristen i første ledd til tolv måneder dersom utdanningen må avbrytes på grunn av sykdom.

Det er et vilkår for rett til sykepenger etter denne paragrafen at medlemmet kan godtgjøre inntektstap og har et sykepengegrunnlag som minst svarer til grunnbeløpet.

Sykepengene ytes fra 15. dag etter sykmeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør 65 prosent av sykepengegrunnlaget. For personer som fyller vilkårene i første ledd bokstav b, utgjør sykepengene likevel 100 prosent av sykepengegrunnlaget. Grunnlaget fastsettes etter den pensjonsgivende årsinntekten på samme måte som for selvstendig næringsdrivende, se § 8-35.

Medlemmet blir regnet som arbeidsufør tidligst fra det tidspunktet han eller hun søkte lege (sykmeldingstidspunktet). Det kan gjøres unntak fra denne bestemmelsen dersom medlemmet har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.

Denne paragrafen gjelder ikke for medlemmer som har rett til sykepenger etter andre bestemmelser i dette kapitlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...