Gå til innhold

Hva kan være galt med ryggen min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Har i noen måneder nå hatt veldig vondt i ryggen. Kanskje det er noen her inne som har det likt som meg og vet hva det er?

Det er litt vanskelig å forklare smertene. Det sitter i venstre side i korsryggen. Når jeg bøyer meg i visse posisjoner så gjør det veldig vondt, en intens smerte som gjør at jeg støkker slik at jeg bøyer meg opp igjen i refleks. Det kjennes nesten ut som noen stikker en varm kniv inn i ryggen på meg, og drar den ut igjen når jeg får bøyd meg opp. Alt skjer veldig fort. Det skjer som regel om jeg bøyer meg i noen posisjoner fremover og litt til en av sidene. Det gjør også vondt når jeg skyver rumpa og skulderbladene bakover, slik at ryggen kommer i ekstra stor svai(?).

Det pleier ikke å gjøre så vondt når jeg sitter i ro, utenom at jeg kjenner det verker litt av og til, og at det gjør vondt når jeg skifter liggestilling og ryggen blir skeiv. Men om jeg en dag har f.eks. brettet mye klær og vasket så verker det endel selv når jeg setter meg i sofaen om kvelden, og er også ekstra vond dagen etter, for da har jeg jo hatt et par av disse sterke smertene når jeg har bøyd meg denne dagen.

Har også merket at jeg har akkurat som jeg har mistet litt styrken i beina. Det er veldig tungt å gå opp trapper, og beina skjelver når jeg går ned trappene. Selv om smertene ikke stråler ned i beina, så har jeg noe som kjennes ut som voksesmerter av og til i det venstre beinet.

Er det noen som har noe som dette? Jeg skal ta bilder av ryggen neste uke, men jeg er redd det ikke viser noe og at jeg må ha det som dette hele livet, så vil gjerne høre om noen har det som meg :-)



Anonymous poster hash: 1f3a0...3be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Har du en stillesittende jobb hvor ryggen blir belastet? Har du tidligere skadet ryggen?

Det kan være slitasje.

Anonymous poster hash: 778e0...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Jeg er 23 år. Har en stillesittende jobb ja, men dette begynte før jeg startet på jobben jeg har nå. Hadde en aktiv jobb før jeg startet her. Merket at der jeg jobbet før hadde jeg også vondt ved siden av høyre skulderblad, men tror bare det kom av belastning for det er så og si borte nå. Har ikke skadet ryggen før nei.



Anonymous poster hash: 1f3a0...3be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det her passer:

Vondt i ryggen kan vi alle oppleve innimellom, men dersom smertene sitter nederst i ryggen, og du også opplever kribling i tærne, eller nummenhet, kan det være en ryggskive som har sklidd ut, og presser på nerven i ryggen. Bestill legetime. Som regel kan problemet løses med betennelsesdempende medisin og et tilpasset treningsprogram, men det kan også være mer komplisert.

http://www.kk.no/livsstil/syv-smerter-du-ikke-b%C3%B8r-ignorere-22929

Det er to generelle årsaker til smerter i nedre venstre side av ryggen: nevropatisk smerte er forårsaket av nervevevskade, og nociseptive smerte er smerte som oppstår utenfor nervesystemet. En klemt nerve er et eksempel på nevropatisk smerte

http://helse.010fl.com/no/helse/201305/32006.html#.VNshLp69KrU

Anonymous poster hash: d3b71...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos legen TS? Synes du burde gjøre det for sikkerhets skyld. Vi er ikke leger her på KG vet du :)



Anonymous poster hash: 0ac9b...580
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.
Ja, jeg har vært hos legen. Det er derfor jeg skal ta bilder av ryggen neste uke, ble henvist av legen min :-)
Vet dere ikke er leger, men jeg tenkte jeg kunne spørre her om noen har det likt som meg eller vet hva det kan være, er bare nyskjerrig. Pleier somregel å kunne google meg frem til hva jeg har når jeg er syk, men det var ikke så lett å gjøre det med disse smertene, hehe. :-)



Anonymous poster hash: 1f3a0...3be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten samme type smerter som du beskriver og jeg har fått påvist prolaps helt nederst i korsryggen. Har hatt det i noen år nå og det eneste som virker mot det er bevegelse, bevegelse og atter bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være alt fra å være for inaktiv til prolaps det. Snakk med legen din.



Anonymous poster hash: 5fc3a...fb5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har fått omtrent nøyaktig samme smerter som ts forklarer. Smerte i venstre side, på innsiden av ryggen, hvor det kjennes ut som det er en kniv som vris innvendig mot innvollene mine når jeg bøyer meg litt frem og til siden. Noen som vet hva dette kan være???

Anonymkode: 759ec...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...