Gå til innhold

Kan virkelig arbeidsgiver kreve dette av oss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På min arbeidsplass jobber det en ungdom som sikkert etterhver skal skifte kjønn. H*n har ikke gjort det enda, men kler seg og ser ut som det kjønnet h*n ikke enda er.

Arbeidsgiver har gitt oss beskjed om at vi skal omtale personen som h*n, da personen selv ønsker dette, men jeg finner det vanskelig å f.eks si han til ei jente og hun til en gutt.

Kan arbeidsgiver kreve dette av oss?



Anonymous poster hash: 12f7a...de3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det en veldig stor omveltning i livet ditt å kalle en person for det kjønnet han eller hun identifiserer seg som? Jeg synes det høres ut som dere har en veldig forståelsesfull sjef som ønsker å gjøre jobben til denne personen enklest mulig, da jeg kan love deg at han eller hun går gjennom noe som er fryktelig tungt og vanskelig.



Anonymous poster hash: 398c5...453
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du framstiller det som om arbeidsgiver er urimelig, feks. krever at du jobber overtid men ikke betaler for det. Det er da bare bra og normalt å skulle omtale vedkommende etter ønske. Det er kun semantikk, ikke veldig vanskelig.

Anonymous poster hash: 6912a...919

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en veldig stor omveltning i livet ditt å kalle en person for det kjønnet han eller hun identifiserer seg som? Jeg synes det høres ut som dere har en veldig forståelsesfull sjef som ønsker å gjøre jobben til denne personen enklest mulig, da jeg kan love deg at han eller hun går gjennom noe som er fryktelig tungt og vanskelig.

Anonymous poster hash: 398c5...453

Selvsagt skjønner jeg at det ikke er enkelt for personen, men kan arbeidsgiver kreve av oss at vi omtaler personen med det kjønnet h*n muligens vil opereres til etterhvert?

Er det noen lov som sier at vi skal det?

Kan jo også informere om at personen gjerne ville bruke motsatt garderobe - altså den h*n ikke er, men det fikk ikke personen medhold i.

Anonymous poster hash: 12f7a...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel ikke kreve det med loven i hånd. Men hvorfor vil du ikke kalle vedkommende med riktig pronomen? Plager det deg veldig?

Anonymous poster hash: f383a...b7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare gjort det. Ikke for arbeidsgiver sin del men for denne personen. Og heller tatt det opp med arbeidsgiver at du synes det er urimelig å kreve dette, uavhengig av denne personen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene, blir helt sjokkert jeg! Jeg har tilfeldigvis en kollega i samme situasjon, og hos oss finner de fleste det naturlig og spørre om vedkommende foretrekker "hun" eller "han".

Denne personen ønsker å bli omtalt som det fremtidige kjønnet, og INGEN har problemer med det. Jeg skjønner ikke at du kan spørre om arbeidsgiver kan kreve det???

Jeg syns din arbeidsgiver har gjort dette på en fin måte overfor den personen det gjelder, og også overfor de andre. Det minste du kan gjøre er å respektere ønsket!!!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass jobber det en ungdom som sikkert etterhver skal skifte kjønn. H*n har ikke gjort det enda, men kler seg og ser ut som det kjønnet h*n ikke enda er.

Arbeidsgiver har gitt oss beskjed om at vi skal omtale personen som h*n, da personen selv ønsker dette, men jeg finner det vanskelig å f.eks si han til ei jente og hun til en gutt.

Kan arbeidsgiver kreve dette av oss?

Anonymous poster hash: 12f7a...de3

Det handler om respekt !!! Gjør som arbeidsgvieren sier ;)

Når du sier krever? Er det virkelig så vanskelig for deg ?

Endret av Queen of the world
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan ikke med lovhjemmel i hånd pålegge ansatte å vise respekt for kollegene, men man sitter nok temmelig mye løsere i jobben sin hvis man har problemer med normal respekt og til og med kanskje tar opp med sjefen at man synes det er problematisk å vise normal respekt.

Husk på at denne personen endelig kan vise utad hvem vedkommende egentlig er og bli tiltalt og omtalt som det. Hadde du satt pris på å alltid bli tiltalt med pronomenene til kjønnet du ikke er? Nei, sannsynligvis ikke.



Anonymous poster hash: d70d5...56e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Kan du ikke bare være litt hyggelig da, og omtale personen slik vedkommende ønsker?

Det er vel like naturlig som at man faktisk bruker folks navn, og ikke bruker navn som man selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå deg ts. Vanskelig for oss andre å vite om den aktuelle personen faktisk har skiftet kjønn helt enda slik at vedkommende har byttet kjønn i passet også.

Hilsen en som jobber på et sted der man må skrive ned kjønn i ulike skjemaer. Jeg forstår problemstillingen din, og har snakket med en kollega av meg som også synes dette er vanskelig om det ikke står i passet til vedkommende enda..

Går det ikke an at du tar en prat på tomannshånd med vedkommende der du snakker om h*n juridisk sett har byttet kjønn da, og hvor langt h*n har kommet i prosessen samtidig som at du forteller at du er litt usikker på hvordan du skal forholde deg til det?

*stikker fort ut av tråden da jeg regner med å få mye pryl for dette.*



Anonymous poster hash: 5b154...ff4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra man starter prosessen til man får nytt personnummer så går det ofte en god stund. 2-3 år ofte (varierer fra person til person). Og klarer virkelig ikke folk å vise så mye respekt for en kollega at de må vente til det juridiske kjønnet er på papiret? Krever dere å se brevet fra Folkeregisteret først? Eller holder det med passet kanskje?

Arbeidsgiver her er tydeligvis et fantastisk og tolerant menneske. Noe som tydeligvis ikke gjelder for alle.

Anonymous poster hash: f383a...b7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er vanskelig for deg kan du prate med den personen det gjelder. Han/hun skjønner nok at det kan være forvirrende for noen.

Men å si hun i stedet for han (eller omvendt) er ikke farlig, det går ikke ut over deg på noen som helst måte:)

Og dette handler om respekt og å imøtekomme folks helt ufarlige ønsker. Du kommer lengre i livet ved å respektere dette ønsket enn å nekte.

Det fins mange "rare" folk her i verden, det får vi bare finne oss i sålenge de ikke skader noen:)

Anonymous poster hash: 61428...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettlegge for et godt arbeidsmiljø, og forebygge mobbing. Altså gjør sjefen din bare jobben sin når han krever at folk blir tiltalt med rett pronomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare gjort det. Ikke for arbeidsgiver sin del men for denne personen. Og heller tatt det opp med arbeidsgiver at du synes det er urimelig å kreve dette, uavhengig av denne personen.

Jepp, det handler om respekt og empati med våre medmennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en person som er i samme situasjon som din kollega, og har kjent personen fra barndommen. Da vedkommende kom i 20-årene merket vi at får nye bekjentskaper så omtalte h*n seg for det motsatte av hva h*n ble født som. Det har aldri falt meg inn å ikke respektere h*ns ønske. Min frykt går på at jeg sier feil en gang av gammel vane og avsløre h*n for noen som ikke vet det.

Du synes det er vanskelig å skulle om tale en han for hun eller motsatt? Prøv å tenke deg hvordan det er å føle at man er født i feil kropp? Og så skal en sta kollega ikke respektere det du identifiserer deg som og er på vei å endres til.

Arbeidsgiveren din kan ikke kreve dette av deg, men i mine øyne er du en egoistisk idiot om du ikke følger din sjefs og ikke minst kollegas ønske.

Anonymous poster hash: fe19d...5ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...