Gå til innhold

Baksnakking på jobb av elever


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis en lærer er frustrert over en elev, så får den læreren ta det opp med en annen lærer som underviser i samme klasse. Spørre om råd og hjelp. Du sitter ikke på pauserommet å forteller hvor fæl og vanskelig Ole er.

Jeg synes det er hårreisende det som ts sier. At de sitter å snakker dritt om elevene. Ærlig talt. Så uprofesjonelt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du påstår at det begås lovbrudd når lærere snakker om elever med hverandre. Det gjør det ikke. Er det vanskelig å forstå? Uansett om det er saklig eller usaklig har ikke lærere taushetsplikt ovenfor hverandre.

Anonymous poster hash: da129...97d

Det er tydelig at du aldri har opplevd dette selv.

Vi snakker om drittslenging, baksnakking, mobbing og lignende. På pur faen.

Ferdig snakka.

Endret av Peteesde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du aldri har opplevd dette selv.

Vi snakker om drittslenging, baksnakking, mobbing og lignende. På pur faen.

Ferdig snakka.

Så da har du gått bort fra påstanden om lovbrudd?

Anonymous poster hash: da129...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har du gått bort fra påstanden om lovbrudd?

Anonymous poster hash: da129...97d

Nei. Det er lovbrudd og brudd på taushetsplikt, det er min lærerutdannede samboer enig i. Og min lærerutdannede mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige ansatte har ikke rett på opplysning om feks adferdsvansker. Her gjelder det taushetsplikt, se forvaltningsloven (fvl) § 13 første ledd nr 1, jf opplæringslova § 15-1. Slike opplysninger kan bare gis til personer i den utstrekning det kan begrunnes i bestemmelsene om unntak fra taushetsplikt i fvl §§ 13a 13f

Opplysninger som lærer mottar om eleven vil ofte være underlagt taushetsplikt fordi det gjelder personlige forhold, jf. fvl § 13 nr 1. For at opplysningen kan gis videre uhindret av taushetsplikt, må sosiallærer derfor kunne vise til en lovhjemmel for slik videreformidling.

Unntaket kan i fvl § 13b nr 2 gi grunnlag for slik videregivelse av opplysninger. Kravet er her at opplysningene brukes for å oppnå det formål de er gitt eller innhentet for, bl.a. i forbindelse med saksforberedelse, avgjørelse, gjennomføring av en avgjørelse, oppfølging og kontroll. Jeg tviler for at dette er tilfelle på pauserommet, spesielt i form av sladder, drittslenging, usaklige kommentarer, personlige meninger osv.

Eleven og elevens foreldre skal samtykke til at opplysningene blir gitt videre, se fvl § 13a nr 1.

Relevante lovtekster fra Lovdata.no

Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven)

§ 13. (taushetsplikt).

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om:

1) noens personlige forhold, eller

2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.

Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger.

Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre.

§ 13 a. (begrensninger i taushetsplikten når det ikke er behov for beskyttelse).

Taushetsplikt etter § 13 er ikke til hinder for:

1. at opplysninger gjøres kjent for dem som de direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning de som har krav på taushet samtykker,

2. at opplysningene brukes når behovet for beskyttelse må anses varetatt ved at de gis i statistisk form eller ved at individualiserende kjennetegn utelates på annen måte, og

3. at opplysningene brukes når ingen berettiget interesse tilsier at de holdes hemmelig, f.eks. når de er alminnelig kjent eller alminnelig tilgjengelig andre steder.

4. at opplysninger om en navngitt domfelt eller botlagt er benådet eller ikke og hvilke reaksjoner vedkommende eventuelt blir benådet til, gjøres kjent.

§ 13 f.(bestemmelser om taushets- og opplysningsplikt m.m. i andre lover).

Dersom noen som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, er pålagt taushetsplikt ved bestemmelse i annen lov, forskrift eller instruks av hensyn til private interesser, gjelder §§ 13 til 13 e som utfyllende regler når ikke annet er bestemt i lov eller i medhold av lov.

Bestemmelse i annen lov om rett eller plikt til å gi opplysninger begrenser ikke lovbestemt taushetsplikt, med mindre vedkommende bestemmelse fastsetter eller klart forutsetter at taushetsplikten ikke skal gjelde.

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).

Kapittel 15. Bruk av forvaltningslova. Opplysningsplikt m.m

§ 15-1.Bruk av forvaltningslova

Forvaltningslova gjeld for verksemd som etter lova her blir driven av forvaltningsorgan, med dei særreglane som er fastsette i lova her.

Reglane om teieplikt i §§ 13 - 13e i forvaltningslova gjeld òg for private skolar godkjende etter § 2-12 i lova her.

11te Kapitel. Forbrydelser i den offentlige Tjeneste.

§ 121. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt krenker taushetsplikt som i henhold til lovbestemmelse eller gyldig instruks følger av hans tjeneste eller arbeid for statlig eller kommunalt organ, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

Begår han taushetsbrudd i den hensikt å tilvende seg eller andre en uberettiget vinning eller utnytter han i slik hensikt på annen måte opplysninger som er belagt med taushetsplikt, kan fengsel inntil 3 år anvendes. Det samme gjelder når det foreligger andre særdeles skjerpende omstendigheter.

Denne bestemmelse rammer også taushetsbrudd m.m. etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet.

Så ja, det er lovbrudd.

Endret av Peteesde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er lovbrudd. Personlig informasjon skal ikke deles på denne måten. Spesielt gjelder dette på små skoler, da det ofte er fluer på veggene med store ører og stor kjeft, og alle kjenner alle. Det er ofte disse skolene som er verstingene når det kommer til sladder og usaklige kommentarer. Det er min mening.

Dette stemmer ikke. Vis meg en link som sier at informasjon ikke kan deles innad på skolen, med andre ansatte på skolen. Skolen har ikke intern taushetsplikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Vis meg en link som sier at informasjon ikke kan deles innad på skolen, med andre ansatte på skolen. Skolen har ikke intern taushetsplikt.

Iovdata.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg diskusjonen har tatt to veier her :P

Folk som er enige i at usaklig baksnakking er dårlig (Lise i 9C er så stygg med den nye hårsveisen sin), men som syns det er greit å diskutere elever på en saklig måte for å få tilbakemeldinger og hjelp fra andre lærere (Espen slo Tommy igjen idag, jeg har snakket med han flere ganger men han gidder ikke høre på meg, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre!)

Jeg tror alle må skille mellom om de faktisk prater om DRITTLENGING eller saklige diskusjoner.

Og saklige diskusjoner er GREIT innad i lærerstaben om det er informasjon som det er greit at andre lærere får vite. Har faren til Tina dødd, er det greit at de andre lærerne som har henne også får vite dette så de kan ta litt ekstra vare på henne. Har Ane fått anoreksia, er det greit at ikke bare gymlæreren følger med.

Selvfølgelig, baksnakking og drittslenging er ikke greit. Men nå tror jeg hele diskusjonen har gått i surr.



Anonymous poster hash: cb1c7...b99
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg diskusjonen har tatt to veier her :P

Folk som er enige i at usaklig baksnakking er dårlig (Lise i 9C er så stygg med den nye hårsveisen sin), men som syns det er greit å diskutere elever på en saklig måte for å få tilbakemeldinger og hjelp fra andre lærere (Espen slo Tommy igjen idag, jeg har snakket med han flere ganger men han gidder ikke høre på meg, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre!)

Jeg tror alle må skille mellom om de faktisk prater om DRITTLENGING eller saklige diskusjoner.

Og saklige diskusjoner er GREIT innad i lærerstaben om det er informasjon som det er greit at andre lærere får vite. Har faren til Tina dødd, er det greit at de andre lærerne som har henne også får vite dette så de kan ta litt ekstra vare på henne. Har Ane fått anoreksia, er det greit at ikke bare gymlæreren følger med.

Selvfølgelig, baksnakking og drittslenging er ikke greit. Men nå tror jeg hele diskusjonen har gått i surr.

Anonymous poster hash: cb1c7...b99

Enig! TS snakket om baksnakking. Det har visst ikke mange av de anonyme brukerne fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! TS snakket om baksnakking. Det har visst ikke mange av de anonyme brukerne fått med seg.

Hva legger TS i baksnakking da? Enhver negativ kommentar kan oppfattes som baksnakking.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg diskusjonen har tatt to veier her :PFolk som er enige i at usaklig baksnakking er dårlig (Lise i 9C er så stygg med den nye hårsveisen sin), men som syns det er greit å diskutere elever på en saklig måte for å få tilbakemeldinger og hjelp fra andre lærere (Espen slo Tommy igjen idag, jeg har snakket med han flere ganger men han gidder ikke høre på meg, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre!)Jeg tror alle må skille mellom om de faktisk prater om DRITTLENGING eller saklige diskusjoner. Og saklige diskusjoner er GREIT innad i lærerstaben om det er informasjon som det er greit at andre lærere får vite. Har faren til Tina dødd, er det greit at de andre lærerne som har henne også får vite dette så de kan ta litt ekstra vare på henne. Har Ane fått anoreksia, er det greit at ikke bare gymlæreren følger med. Selvfølgelig, baksnakking og drittslenging er ikke greit. Men nå tror jeg hele diskusjonen har gått i surr. Anonymous poster hash: cb1c7...b99

Alle er enig om at drittslengingng ikke er greit, men spørs selvsagt hva man legger i det.

Men det er også viktig å forstå at snakking om elever lærere imellom IKKE er lovbrudd, noe som det virker som mange her tror.

Anonymous poster hash: da129...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger TS i baksnakking da? Enhver negativ kommentar kan oppfattes som baksnakking.

Akkurat det må du nesten spørre h*n om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig! TS snakket om baksnakking. Det har visst ikke mange av de anonyme brukerne fått med seg.

Alt jeg har prøvd å forklare deg er at denne saken ikke handler om lovbrudd. Det er helt greit å diskutere hva lærere bør si og ikke si til hverandre. Men det er ingen taushetsplikt mellom ansatte på skolen. Det virker ikke som du vil forstå dette.

Anonymous poster hash: da129...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iovdata.no

Det du skrev om går ikke på denne saken. Det har med diagnoser og ting som andre instanser formidler til f.eks sosiallærer.

Anonymous poster hash: da129...97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så frustrert. Jeg er nyutdannet lærer og har jobbet her siden begynnelsen av januar. Det som både forbauser og irriterer meg er baksnakkingen på personalrommet. Her sitter lærere, både unge og eldre, å snakker dritt om elevene rett og slett. Er dette vanlig på alle skole eller er det bare her? Jeg misliker personalrommet sterkt da det alltid skal prates om elevene på en så dårlig og nedsettende måte. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: e81f7...759

Alt jeg har prøvd å forklare deg er at denne saken ikke handler om lovbrudd. Det er helt greit å diskutere hva lærere bør si og ikke si til hverandre. Men det er ingen taushetsplikt mellom ansatte på skolen. Det virker ikke som du vil forstå dette.

Anonymous poster hash: da129...97d

Det er du som misforstår dilemmaet her, og hovedgrunnen til diskusjonen.

Baksnakking. Drittslenging.

Jeg har aldri sagt at ALL eller GOD kommunikasjon mellom lærere er et brudd på taushetsplikten, men når privilegert og privat informasjon blir spredd uten en faglig, miljømessig og/eller relevant grunn; da er det brudd på taushetsplikten - ergo et lovbrudd.

Det du skrev om går ikke på denne saken. Det har med diagnoser og ting som andre instanser formidler til f.eks sosiallærer.

Anonymous poster hash: da129...97d

Og det har absolutt med denne saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personopplysningsloven er hovedloven innen personvern.

Alminnelige regler for behandling av personopplysninger

Personopplysningsloven § 2

§ 2. Definisjoner

1) personopplysning: opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson,

2) behandling av personopplysninger: enhver bruk av personopplysninger, som f.eks. innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksmåter,

3) personregister: registre, fortegnelser m.v. der personopplysninger er lagret systematisk slik at opplysninger om den enkelte kan finnes igjen,

4) behandlingsansvarlig: den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke hjelpemidler som skal brukes,

5) databehandler: den som behandler personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige,

6) registrert: den som en personopplysning kan knyttes til,

7) samtykke: en frivillig, uttrykkelig og informert erklæring fra den registrerte om at han eller hun godtar behandling av opplysninger om seg selv,

8) sensitive personopplysninger: opplysninger om

a) rasemessig eller etnisk bakgrunn, eller politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning,

b) at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling,

c) helseforhold,

d) seksuelle forhold,

e) medlemskap i fagforeninger

Forklaring av c, helseforhold:

Helseforhold

Opplysninger om helseforhold (bokstav c) gjelder opplysninger om sykdom, skade og lyte men omfatter også helse i mer generell forstand. Tidligere var opplysninger om visse sosiale forhold også definert som sensitive. Det er de ikke lengre, noe som gjør at opplysning om for eksempel mobbing ikke regnes som sensitivt etter denne loven.

"Eksempler

Føring av årsaker til elevers fravær fra skolen, ulykkestilfelle med skade på person osv er eksempler på mulig behandling av helseopplysninger i skolen og som er å anse som sensitive personopplysninger."

Bestemmelsene om taushetsplikt ifg personvernloven gjelder fullt ut. Når disse spres i plenum er det brudd på taushetsplikten. Spesielt gjennom såkalte "utblåsning på pauserommet", også kalt "drittslenging" og "baksnakking her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner mindre og mindre av denne diskusjonen. Det begynner å bli ganske vanskelig å få tak på hva folk legger i de forskjellige begrepene.

Om jeg sier til en kollega at Per er en drittunge, så er det drittslenging. Da er det ikke taushetsplikten det går på, men andre etiske aspekter.

Om jeg vet at Kari har det tøft på hjemmebane, og at dette påvirker hennes atferd på skolen, så har jeg også lov til å informere andre lærere på skolen om det. Det kan være viktig at andre også vet om problemene, slik at de bedre kan følge opp Kari når de møtes. Det er også vanlig at elever tas opp og drøftes i møter, om det er slik at det er noe som er relevant for flere.

En utblåsning trenger heller ikke å være verken drittslenging eller brudd på taushetsplikten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger TS i baksnakking da? Enhver negativ kommentar kan oppfattes som baksnakking.

Baksnakking er nok når hensikten ikke er god. Å fortelle andre lærere at man har problemer med en elev og trenger råd og tips er jo sagt med gode hensikter, så man kan få tips om hvordan løse problemet på en bedre måte.

Og om man er lei av at en elev fks stadig er frekk, så må det være lov å si at man syns det er slitsomt. Sålenge man ikke kaller han for en Jævla drittunge, ler av han og lager vitser, snakker negativt om elever til andre elever og sånn. Det finns en grense, og den starter ikke ved å nevne elevens navn. Man kan være ærlig, men ikke usaklig. Det er en forskjell. Jeg kan fint fks snakke om venninner og si at jeg syns det er litt slitsomt at Kari ofte snakker i munnen på meg, men jeg mener ikke noe vondt med det, og kan gjerne påpeke at dette er bare noe jeg syns og ikke prøver å prakke på andre. Og oppegående folk klarer å ha egne meninger om folk.

Hadde vært annerledes om jeg hadde sagt at Kari snakker i munnen på alle, og at hun ER irriterende, og sånn er det!

Anonymous poster hash: cb1c7...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...