Gå til innhold

It-jobb og familieliv...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å søke bachelor i informasjonssystemer og it-ledelse ved HBV. Er interessert i både økonomi og teknologi, kan litt programmering. Det som stopper meg er om det er mulig å kombinere it-jobber med familieliv. Leser overalt at det er 12 timers arbeidsdager og det det måtte være. Siden jeg har barn og en mann som reiser mye ifm jobb, er ikke dette mulig for meg... Hva tror dere? Hvilke muligheter/stillinger kan jeg søke som samtidig er familievennlige? Forstår selvsagt at dette vil gå ut over lønn, men det får så være.



Anonymous poster hash: 26366...1ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes helt klart familievennlige stillinger. Arbeidsmarkedet innenfor IT-bransjen er veldig bra nå for tiden, så det er ikke vanskelig å få en jobb man er fornøyd med. Jeg er ferdig utdannet nå i vår og begynner å jobbe i august (Programmeringsjobb i konsulentbransjen). Jobben jeg har takket ja til ser helst at man ikke jobber overtid - noe jeg får inntrykk av at blir vanligere og vanligere. Ingen av arbeidsgiverene jeg har vært i kontakt med har forventet overtid. :-)



Anonymous poster hash: 0ebfd...603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingenting som tilsier at du ikke kan ha en familie og få det til å fungere med en slik jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad og jobber innen it og omtrent alle mine kolleger (og meg selv) har familie. Faktisk er det ganske praktisk med slike type jobber mtp fleksibel arbeidstid/hjemmekontor og slike ting, som kan være med å hjelpe på "tidsklemma" :)

Anonymous poster hash: b1dfe...b3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et av nordens største it-firmaer, og på min avdeling på 18 mann er jeg faktisk den eneste som IKKE har familie ;) Det er bare vås at man må jobbe 12-timersdager. Det er veldig sjelden jeg MÅ jobbe overtid.



Anonymous poster hash: 35d55...126
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt bedre blant en del bedrifter, men store deler av bransjen er fortsatt Texas ennå så du bør ikke bli overrasket om du må jobbe svært mye. 12 timer går an i enkelte perioder men det er ikke å anbefale så lange dager (eller ennå lengre) i mer enn noen måneder i strekk, man blir ganske sliten av det.



Anonymous poster hash: 39655...db4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En type jeg datet jobbet 12-14 timer.
Grunnen til at de "ikke vil ha overtid" er at de ikke vil betale overtidsbetaling. De kan likevel holde deg igjen på jobben i mange timer ved hjelp av kurs og avtaler.



Anonymous poster hash: 5dcc4...cce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer sterkt å søke bachelor i informasjonssystemer og it-ledelse ved HBV. Er interessert i både økonomi og teknologi, kan litt programmering. Det som stopper meg er om det er mulig å kombinere it-jobber med familieliv. Leser overalt at det er 12 timers arbeidsdager og det det måtte være.

Anonymous poster hash: 26366...1ad

Det finnes svært mange IT jobber som er typisk "åtte til fire" jobber, men tendensen er nok at de stedene som har slike arbeidstider også betaler endel lavere enn de bedriftene hvor folk gjerne jobber mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En type jeg datet jobbet 12-14 timer.

Grunnen til at de "ikke vil ha overtid" er at de ikke vil betale overtidsbetaling. De kan likevel holde deg igjen på jobben i mange timer ved hjelp av kurs og avtaler.

Anonymous poster hash: 5dcc4...cce

Jepp, det er dessverre mange som definerer en IT konsulent som "særlig uavhengig" selv om det ikke er helt sant. Når overtid så er gratis så peises det deretter på med mange prosjekter på en gang slik at man ikke har noe annet valg enn å jobbe 08-22.

Anonymous poster hash: 39655...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes svært mange IT jobber som er typisk "åtte til fire" jobber, men tendensen er nok at de stedene som har slike arbeidstider også betaler endel lavere enn de bedriftene hvor folk gjerne jobber mer.

Det forstår jeg. Snakker vi offentlig/privat? Hvor stor kan forskjellene være?

Anonymous poster hash: 26366...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En type jeg datet jobbet 12-14 timer.

Grunnen til at de "ikke vil ha overtid" er at de ikke vil betale overtidsbetaling. De kan likevel holde deg igjen på jobben i mange timer ved hjelp av kurs og avtaler.

Anonymous poster hash: 5dcc4...cce

Dette stemmer ikke for firmaet jeg skal jobbe for, i hvert fall. De vil ikke ha overtid fordi de mener de ansatte er mer produktive de timene de jobber om de ikke har så mye overtid. Har jobbet der i perioder tidligere og vet dette stemmer. Er det kurs og avtaler som går utover vanlig arbeidstid benytter man seg av fleksitid og jobber færre timer for å kompensere. Det hender jo man må jobbe noen timer ekstra en dag for å rekke en frist, men da blir det færre timer å jobbe de neste dagene eller i uken etter. :-)

Anonymous poster hash: 0ebfd...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg. Snakker vi offentlig/privat? Hvor stor kan forskjellene være?

Anonymous poster hash: 26366...1ad

Nå snakker jeg ulike private firma. Det kan være mellom 100k-200k forskjell som jeg har sett. De med lavere lønn har forøvrig også ganske godt miljø for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke for firmaet jeg skal jobbe for, i hvert fall. De vil ikke ha overtid fordi de mener de ansatte er mer produktive de timene de jobber om de ikke har så mye overtid. Har jobbet der i perioder tidligere og vet dette stemmer. Er det kurs og avtaler som går utover vanlig arbeidstid benytter man seg av fleksitid og jobber færre timer for å kompensere. Det hender jo man må jobbe noen timer ekstra en dag for å rekke en frist, men da blir det færre timer å jobbe de neste dagene eller i uken etter. :-)

Anonymous poster hash: 0ebfd...603

Ja, men i mange jobber er det slik at timene man opparbeider seg ser man fint lite til. Man har gjerne mange prosjekter på en gang og det passer egentlig aldri å avspasere, man har alltid en frist rett rundt hjørnet.

Kan ta meg selv som eksempel, i dag er det søndag og jeg har jobbet en del i dag, for noe som bare måtte blir ferdig til i morgen. Det er i det hele tatt en helt håpløs jobb hvis man skal ha familie noen gang, det er tilgjengelighet 7 dager i uka, hele året.

Anonymous poster hash: 39655...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet over 10 år i IT bransjen og har knapt hatt overtid. Muligens noen lange dager på slutten av prosjekter men absolutt ikke mye. Har mann og barn og for min del har det vært uproblematisk å kombinere.

Anonymous poster hash: e236f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er systemutvikler (han har bachelor), og han har ingen problemer med å kombinere jobben sin med familieliv, i hvert fall. Vi har to små barn, og mannen er stort sett på jobb fra kl 9-9.30 til kl 16 hver dag. Arbeidsgiver er også veldig fleksibel i forhold at han ofte trenger fri til diverse ting med barna (legebesøk, kontroll på helsestasjonen, foreldresamtaler i bhg osv). For å kompensere for at han ikke jobber fulle dager, jobber han litt hjemmefra om kveldene (etter at barna har lagt seg) ved behov, eller eventuelt litt i helgen hvis det er noe prekært.

Lønnsmessig ligger han heller ikke noe bak de jeg kjenner som har tilsvarende stillinger i firmaer som "forventer" at de ansatte jobber lengre dager.

Anonymous poster hash: ad8a6...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du faktisk er systemutvikler og kan programmere godt nok, så går det bra. Men de fleste kvinner som studerer IT ender opp med å ikke ønske å drive med det (eller mangler evner og karakterer).

De vil heller være prosjektledere, konsulenter, eller andre ting som ikke involverer å sitte på samme sted og kode hele dagen.

Og da blir det fort 12-timers dager, reising, møter langt borte, og lite tid til familie.



Anonymous poster hash: 5dcc4...cce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både jeg, eksen min og broren min har jobbet/jobber i en av Europas største IT-selskaper og ingen av oss har måttet jobbe overtid. Samboeren min jobber i en liten IT-bedrift hvor han jobber en del (ufrivillig) overtid.

Tror det kommer mer an på bedriften enn bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg, eksen min og broren min har jobbet/jobber i en av Europas største IT-selskaper og ingen av oss har måttet jobbe overtid. Samboeren min jobber i en liten IT-bedrift hvor han jobber en del (ufrivillig) overtid.

Tror det kommer mer an på bedriften enn bransjen.

Selvsagt kommer det an på bedriften i hovedsak, men det er ikke til å stikke under en stol at mange bedrifter ennå kjører sine ansatte ganske hardt selv om det har blitt litt bedre noen steder.

Jeg vil fortsatt ikke anbefale bransjen til noen som syntes det er viktig med familieliv.

Anonymous poster hash: 39655...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kommer det an på bedriften i hovedsak, men det er ikke til å stikke under en stol at mange bedrifter ennå kjører sine ansatte ganske hardt selv om det har blitt litt bedre noen steder. Jeg vil fortsatt ikke anbefale bransjen til noen som syntes det er viktig med familieliv. Anonymous poster hash: 39655...db4

Det er flere bransjer som kjører ansatte hardt, men jeg tenker at det er opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre med det. Broren min er svært familieorientert og har siden barna hans ble født ikke jobbet så mye som en time overtid - men dette er noe han har vært veldig klar på ovenfor sjefen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere bransjer som kjører ansatte hardt, men jeg tenker at det er opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre med det. Broren min er svært familieorientert og har siden barna hans ble født ikke jobbet så mye som en time overtid - men dette er noe han har vært veldig klar på ovenfor sjefen sin.

Selvsagt er det flere bransjer, men nå var jo spørsmålet relatert til IT bransjen. Det er bra man kan velge selv noen steder, men noen ganger så kan man ikke det uavhengig av hvor tydelig man er ovenfor sjefen, da får man beskjed om å finne seg en annen jobb.

Anonymous poster hash: 39655...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...