Gå til innhold

Bjørkepollen


Bjørka

Anbefalte innlegg

Det nærmer seg helgen der jeg forventer mens søndagen. Bjørkemannen spør tilfeldig lørdagen om det er lenge til jeg skal ha den. Imorgen svarer jeg, og vi begge lar det være med det. Vi vet og kjenner begge på nummen-heten til følelsene våre over hele situasjonen. 

Søndagen kommer og går. Ingenting skjer. Jeg tenker at den har vært et par ekstra dager forsinket før. Vil ikke legge noe i det. Jeg har mange el-tester liggende, og tar en bare for å se. Den viser to strek, men helt klart ikke en positiv test - så jeg prøver å stoppe alle "enn hvis"-tankene. 

Bjørkemannen spør tirsdag morgen når vi står sammen på badet, "kom mensen din eller?" litt avventende. Litt nysgjerrig og engasjert også, men mest prøver han å late som ingenting når han spør. Når jeg avkrefter  spør jeg samtidig om når vi skal teste med graviditetstest. Vi blir enige om at han kan kjøpe det onsdag, også tester vi torsdag morgen på morgenurin. Jeg sier morgenurin er best. Jeg sier det gir tryggest resultat. Bjørkemannen er enig, selv om jeg er ganske sikker på at han ikke kan noe om det. Bjørkemannen spøker også med at han kjøper to fordi det er så typisk meg å ikke klare å tisse på pinne riktig måte når det gjelder. Vi ler. 

Torsdag morgen, testedag. Vi snakket mye kvelden før om forventningene og håpet til denne testen. Vi snakket til tolv. Og vekkerklokka pep 05.30. Fallhøyden var stor - for håpet er med, selv om frykten for en ny runde med tullete syklus var det jeg klarte tenke på.

Testen er positiv. 

"Det er en bra ting med sånn kryss, eller?" Bjørkemannen smiler. Jeg smiler. Vi klemmer. Herregud for en deilig følelse! Vi skal ha barn! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åå, gratulerer!:rodmer: Sitter med tårer i øynene når jeg leser! Du er utrolig god til å skrive og det er så fortjent at det går deres vei :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grautlerer! Så fantastisk! :) Jeg leste gjennom dagboka, og det var umulig å ikke få en tåre i øyekroken under det siste innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk alle! Det er helt fantastisk å kjenne på disse følelsene. Som på en sky!

Og nå når jeg vet at det er noe inni meg, og jeg tørr å kjenne på kroppen uten den følelsesmessige distansen er det noen punkter som kunne gitt meg noen hint de siste ukene: 

Jeg tisser ofte (men dette er jeg vant med fra mange runder uvi)
Jeg har hatt en ømmhet i nedre mageregion/korsrygg (kan jeg også ha ifm mens)
Jeg har luktet noe rart på badet siden forrige mandag (men det kunne jo være noe med rørene, eller noe produkt Bjørkemannen hadde kjøpt)
Jeg har grått mer spontant enn vanlig (2-3 ganger i uka, mot 1 som er vanlig)
Sist helg hadde jeg halsbrann

Men dere som har fått smått - tar dere vare på den positive graviditetstesten? Eventuelt når ble den kastet? Har småtitett litt på den det siste døgnet, da den gir så god følelse. Etter så mange negative og fraværende streker, er det så fint å se på en så tydelig positiv en. Men kan man ta vare på sånt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine liggende en eller annen plass, men vet ikke helt hva jeg skal med dem :) De var veldig fine å ha i starten, men så kom bildene fra UL og tok over den rollen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh! Gråt når jeg leste innlegget ditt. Gratulerer så mye ! virkelig herlig å lese at det endelig klaffet for deg :strix: Gleder meg til å følge deg på veien gjennom graviditeten :)

Jeg har ikke tatt vare på testene. Tok bilde av dem og tenker å ha det med i fotoboka til A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så uendelig masse!!! Kan ikke forestille meg den følelsen dere må ha nå =D Så utrolig deilig det må være å endelig kunne slippe jubelen løs etter så lang tid. Vi har forsøkt omtrent like lenge som dere, med flytting og huskjøp, oppstart på videreutdanning o.l. det siste året, og føler vi nå endelig har "landet" litt. Så du gir meg virkelig håp for at det ordner seg av seg selv etterhvert :) Hadde nesten gitt opp å tro at det kunne skje naturlig etter så lang tid, så dette var virkelig godt nytt for flere av oss ;) Igjen, gratulerer så masse:hoppe: Tenker dere å ta tidlig UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2016 den 14.36, Atziri skrev:

Jeg har mine liggende en eller annen plass, men vet ikke helt hva jeg skal med dem :) De var veldig fine å ha i starten, men så kom bildene fra UL og tok over den rollen :rodmer:

Ååå, ultralydbilder! Jeg GLEDER meg! Sånn skikkelig - har sånn følelse på at når (om) vi kommer oss dit så blir det mindre risiko, og mer virkelig og alt det der! 

På 29.10.2016 den 19.51, Sjela skrev:

Ååh! Gråt når jeg leste innlegget ditt. Gratulerer så mye ! virkelig herlig å lese at det endelig klaffet for deg :strix: Gleder meg til å følge deg på veien gjennom graviditeten :)

Jeg har ikke tatt vare på testene. Tok bilde av dem og tenker å ha det med i fotoboka til A :)

Tusen takk, gøy at dere vil følge meg på ferden. Greit å kunne få noen tips fra dere som allerede har vært gjennom hele svangerskapet. Gratulerer forresten! Aner ikke om jeg har fulgt opp noen av dere jeg begynte å følge for 1,5 år siden. 

5 timer siden, LoveTrain skrev:

Gratulerer så uendelig masse!!! Kan ikke forestille meg den følelsen dere må ha nå =D Så utrolig deilig det må være å endelig kunne slippe jubelen løs etter så lang tid. Vi har forsøkt omtrent like lenge som dere, med flytting og huskjøp, oppstart på videreutdanning o.l. det siste året, og føler vi nå endelig har "landet" litt. Så du gir meg virkelig håp for at det ordner seg av seg selv etterhvert :) Hadde nesten gitt opp å tro at det kunne skje naturlig etter så lang tid, så dette var virkelig godt nytt for flere av oss ;) Igjen, gratulerer så masse:hoppe: Tenker dere å ta tidlig UL?

Tusen takk Love Train - husker vi startet omtrent likt (høres ut som hundre år siden...) og har følt vi har vært litt i samme båt, da vi har stått litt på stedet hvil. Håper jeg i tillegg til håp gir deg masse prøverlykke, graviditetsstøv og en real dose flaks! For det tror jeg faktsik man må ha... Tror ikke vi tenker tidlig UL - iallefall inne noe vi har snakket om enda. Vi er litt i sånn "gledesegogholdehemmeligogprøveåikkegjøresåmyeutavdetennda"-modus. 

10 minutter siden, Frøkenanonym skrev:

Gratulerer så mye, Bjørka :hoppendeglad: Endelig ble det din tur! Hvor langt er du på vei da? :)  

Takk!! Og gratulerer med liten og neste på vei! Så gøy med to tette! Ser du er 7 uker i tickeren. Jeg er (etter hvordan jeg har skjønt man regner graviditet) 5 uker og 2 dager. Så - veldig tidlig ennda. Men ikke så langt bak deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørka skrev:

Takk!! Og gratulerer med liten og neste på vei! Så gøy med to tette! Ser du er 7 uker i tickeren. Jeg er (etter hvordan jeg har skjønt man regner graviditet) 5 uker og 2 dager. Så - veldig tidlig ennda. Men ikke så langt bak deg? 

Takk for det :) Jeg startet å følge dagboka di en gang i tiden, men husker ikke hvordan jeg kom over deg. 

Ja det blir ihvertfall spennende, litt skummelt også kjenner jeg. Tickeren er ikke til å bli klok på, jeg er 7+3 da, men har nok ikke så mye å si ;) Men du er jo like bak ja - om alt går fint kan det til og med være du kommer i mål før meg ^^ 

Ja den regninga der er ikke like lett å bli klok på, så er det så mange måter å regne på. Forrige graviditet drev jeg og målte temperaturen, så da visste jeg når EL var. Denne gangen regner jeg etter første dag i siste mens. 

Du er ikke startet å bli trøttere evt noe kvalm enda da? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner ut fra syklus jeg også, så vet ikke med sikkerhet når el var. 

Jeg er ikke direkte kvalm, men litt uggen. Sånn god blanding av at jeg må spise for å ikke bli uggen men uggenheten gjør at jeg ikke har særlig lyst på mat. Også når jeg spiser litt større måltider får jeg en slags kortvarig med sykt irriterende magekrampe. Noen tips til gode matvarer som funker mot ugg? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bjørka skrev:

Regner ut fra syklus jeg også, så vet ikke med sikkerhet når el var. 

Jeg er ikke direkte kvalm, men litt uggen. Sånn god blanding av at jeg må spise for å ikke bli uggen men uggenheten gjør at jeg ikke har særlig lyst på mat. Også når jeg spiser litt større måltider får jeg en slags kortvarig med sykt irriterende magekrampe. Noen tips til gode matvarer som funker mot ugg? :fnise:

Jeg er veldig kvalm om dagen, men ikke kommet til den der "må-kaste-opp". Det var jeg nesten ikke forrige svskap heller.

Det du gjør nå, er det samme som funka for meg. Spise litt, ofte. Bær og frukt synes jeg ofte var friskt og jeg følte meg litt bedre. Men det kan jo ha med hvilke type "cravings" en får ;) Spent på om det blir likt denne gang. Cravings for sjokolade(spesielt 3-pkn meller!!!) fikk jeg først etter jeg fødte, og gav seg når jeg sluttet å amme :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men, meller er jo så godt, så den cravingen kan jeg óg gjerne få:fnise: Neida, får håpe jeg klarer å forholde meg delvis sunn tiden fremover. Og resten av livet for den saks skyld. Heldig du er som slapp mye av den kaste-opp delen, får tro du slipper den denne gangen også! 

Min erfaring med å kaste opp er at jeg er så sinnssykt dårlig på det. Jeg får sånn selvmedlidenhet og kollapser helt i håpløshet hver gang jeg har omgangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bjørka skrev:

Men, meller er jo så godt, så den cravingen kan jeg óg gjerne få:fnise: Neida, får håpe jeg klarer å forholde meg delvis sunn tiden fremover. Og resten av livet for den saks skyld. Heldig du er som slapp mye av den kaste-opp delen, får tro du slipper den denne gangen også! 

Min erfaring med å kaste opp er at jeg er så sinnssykt dårlig på det. Jeg får sånn selvmedlidenhet og kollapser helt i håpløshet hver gang jeg har omgangen. 

Åh meller... :hjerte: Jeg har bare aldri forstått hvorfor de har så få i en pakke. Burde komme i melkekartong-størrelse!

Uff jeg også.. Blir helt utmattet og stenger verden ute, det er kun jeg som eksisterer og jeg er i big pain! De som har hyperemesis.. Jeg har ikke ord, stakkars folk! Måtte vi bare slippe det. 

Jeg er ubrukelig som kvalm også da. Ikke i like stor grad, men nok til at jeg bare er på sofaen hele formiddagen. Og til å få mannen til å ta bæsjebleiene når han er hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkenanonym skrev:

Åh meller... :hjerte: Jeg har bare aldri forstått hvorfor de har så få i en pakke. Burde komme i melkekartong-størrelse!

Uff jeg også.. Blir helt utmattet og stenger verden ute, det er kun jeg som eksisterer og jeg er i big pain! De som har hyperemesis.. Jeg har ikke ord, stakkars folk! Måtte vi bare slippe det. 

Jeg er ubrukelig som kvalm også da. Ikke i like stor grad, men nok til at jeg bare er på sofaen hele formiddagen. Og til å få mannen til å ta bæsjebleiene når han er hjemme. 

Melkekartong med meller, mmmm! Uff, hadde helt glemt hypermesis her i drømmeskyen min, krysser fingrene! Sofakvalm er ikke godt det heller, men greit å slippe doskålkvalm. 

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...