Gå til innhold

Hvorfor skal jeg trene?

tenker

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år gått rundt med en gnagende følelse av at "hmm, ja, jeg burde begynne å trene igjen". "Til sommeren, tenker, jeg, bare jeg får litt mer tid, overskudd, penger" eller hva det nå måtte være det skorter på. Hvis jeg er sammen med folk som trener masse, pleier jeg alltid å mumle noe om min hånballkarriere, at jeg pleide å løpe masse og faktisk konkurrerte bittelitt, men i dag med barna og bla, bla.

Men langsomt har jeg begynt å innse at det vel er mer sannsynlig at det aldri kommer til å skje enn at det kommer til å skje. Og grunnen er rett og slett at jeg ikke ser argumentene! Jeg lever et ganske aktivt liv, vi er mye ute og på turer og slikt, så jeg får jo beveget meg. Dessuten begynner jeg, etter nesten 10 år uten løping, endelig å se resultater hva leggene mine angår :sjarmor: Jeg har alltid hatt verdens kraftigste legger, og kraftige lår også men nå ser de endelig ut til å ha minsket litt i størrelse. Jeg er skapt ganske muskuløs fra naturens side, og ser liksom ikke helt vitsen med å bli enda "større". Aldri trenger jeg tenke på skader heller, som jeg var litt plaget av mot slutten av min "karriere", og jeg slipper smertene under treningen og stølheten etterpå... :wink:

Så, er det noen treningsfantaster her som har argumenter som kan overbevise meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest the imp

*gruble* Vel, lange rolige joggeturer vil også kunne minske leggene dine. Setter du deg mål er det en liten seier for hver gang du når dette målet. Du kommer i bedre form og lett trening med etterfølgende uttøyning hjelper også til med å forebygge skader, fordi du blir mykere og mer bevegelig. Stølheten gir seg også litt etterhvert.

I tillegg vil du ha en stor fordel når du blir eldre. Som en eldre mann som trener på samme treningsstudio som meg sa: Det er ingen fornøyelse å bli gammel. Han trener nå, men skulle gjerne ønske han hadde begynnt litt før.

Trening bygger opp imunforsvaret ditt, og det er ingen som sier at det ikke kan være både gøy og til dels behagelig å trene. Selv er jeg veldig glad i en tur i svømmehallen, hvor jeg gjerne svømmer 1000-2000 m med etterfølgende badstu. Deilig! Ballspill osv kan man jo få flere med på, og man kan spille for moroskyld. Snørugby om vinteren, inne/utebandy, tennis, squash, sandvolleyball - morsomt samtidig som det er utmerket trening og det kan varieres.

Dersom du først begynner å trene er det lettere å fortsette. Trening kan også gjøre undere for selvtilliten, og det er en veldig kjekk måte å få ut frustrasjoner og bekymringer på. Selv merker jeg at jeg sover bedre når jeg trener, i tillegg er det utmerket for ryggen, nakken og skuldrene mine. Trening vil kunne forebygge den typen plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening=organisert trening for mange. Mange lever et stillesittende liv med lite aktivitet og så redder de seg med å trene på helsestudio innimellom. Noen trener gjerne tre ganger i uken, men hjelper det hvis man ikke beveger seg resten av uken?

Det er så lett for at den ene timen på et treningsstudio blir det eneste saliggjørende, men når det gjelder trening/mosjon er det viktigste at du finner en form som passer for DEG. Du lever et aktivt liv, sier du - kan ikke det være din form for trening da? Det kan godt være at summen av dine aktiviteter overstiger summen til de som går på "trening", men det spiller jo egentlig ingen rolle så lenge du kjenner at du bruker kroppen din og er i relativt god form.

Styrketrening kan også være så mangt, i sommer har jeg ikke løftet en vekt i det hele tatt, men jeg har derimot tilbrakt mange slitsomme (og morsomme) timer med hagearbeid og annen oppussing. Styrketrening det også - men neppe godkjent som "trening".

Jeg liker organisert trening, og for meg er det nødvendig for å få nok mosjon, spesielt i den mørke årstiden. Magemuskler kan man trene hjemme, men det blir aldri til at jeg gjør det. Lange turer blir også sjeldnere når det blir mørkt og dagene er travle. Små ting som å gå istedet for å kjøre, ta trapper istedet for heis, på jobben å gå inn til kollegaen istedet for å ringe/maile - slike ting prøver jeg å være bevisst på.

Konklusjonen min blir at det viktigste er å finne en AKTIVITETSFORM som passer for hver enkel og som lar seg GJENNOMFØRE. Dersom en aktiv hverdag er din form for mosjon - er ikke det godt nok da? Hvis du ikke ønsker noe mer da, da er vel løsningen rett og slett å finne noe du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper på skuldre og nakke, samt fasthet i kroppen. Også forebygger det mot høyt blodtrykk og andre sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Mie, det viktigste er å finne en aktivitetsform som passer for deg og som du kan kose deg med å ha som endel av livsstilen din uten at det blir pes og smerter og mas rundt det!

Hva det innebærer og hva andre synes om det ser jeg på som rimelig uvesentlig, det er sagt at man bør holde seg i aktivitet ca 30 min hver dag for å holde seg frisk og i god helse (ifht hjerte-lungesykdommer etc), det kan da være aktiviteter utover helsestudio, som dans, gå i ett effektivt tempo, jogge, svømme, sykle hva som helst.

Jeg prøver selv å gjøre noe som er langt mer aktivt en å sitte å se TV eller lese, min 30 min hver dag, men da regnes 3 timers spasering mellom butikkene-opp og ned for å kle av og på seg-bøy og tøy for å nå alt=shopping som aktivitet utover stillesitting, det samme gjør å gå hjem fra jobb, å danse, å gjøre husarbeid i mer en 30 min, rett og slett alt som er mer en å sitte stille.

Dessuten så er det for meg kjempeviktig å varere, så helsestudio er jeg ferdig med for flere år siden, det blir for ensformig selv om jeg kan variere maskiner og type trening... det er allikevel for kjedelig og masete.

Så prøver jeg å ha mellom 3-6 dager i uka som jeg har hardere eller lengre aktivitetsnivå en resten av dagenes 30 min aktivitet, men det er fordi jeg vil holde former oppe på plass og vekta i sjakk.

kom vel ikke med noen overtalende grunn, men vet ikke om jeg synes det høres ut som du trenger mer trening, så lenge du er aktiv hver da og holder deg i form sånn sett så ser jeg ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan støtte oss til solid medisinsk dokumentasjon som viser at man har følgende effekter ved å bevege seg/trene regelmessig:

Økt hjerte/lungekapasitet

Forebygger rygglidelser.

Forebygger hjerte-karsykdom.

Forebygging av tykktarmskreft.

Forebygging av livmorkreft

Forebygging av prostatakreft.

Samt forebygging av andre kreftformer.

Økt bentetthet.

Forbygging av osteporose (mer forskning er nødvendig, men unders tyder på effekt)

Øker HDL-kolesterol (det gode kolesterolet)

Forbygger vektøkning.

Øker ant leveår (om man mosjonerer, toppidrett er ikke mosjon..)

Forebygger type 2 diabetes

Forebygger livskvalitet hos pasienter med slitasjegikt

Forebygger høyt blodtrykk

Behandler høyt blodtrykk

Bedrer form i svangerskap

Demper og forebygger depresjon og angst.

Det som er viktig for å oppnå disse helseefektene, er at man ikke trener med ensidig høy intensitet. Puls fra 110-150 avhengig av alder og fysisk form er ideelt for å oppnå akkurat disse effektene.

Som det kommer fram her, er det ikke små problemer/sykdommer man forebygger med å bevege seg som vi er skapt til.. Ergo får flere disse sykdommene fordi de IKKE beveger seg nok…

Jeg synes det er skremmende å tenke på framtidsutsiktene jeg… Flere og flere vil bli arbeidsuføre før de er 67, og flere vil du før de er 60. Vi ser allerede et forholdsvis stort mannefall blant menn mellom 55 og 60, en kan vel regne med at tallet på de som dør i tidlig alder ikke blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du beveger deg nok til at det tilsvarer en times kjapp gange hver dag, så tror jeg du har det ganske greit egetnlig.

Fordelene med å trene er at det kan forebygge forskjellige kreftformer, benskjørhet, hjerte- og karsykdommer osv. Selv om jeg mistenker de fleste for å trene for utseendets skyld... :wink: , men det spiller jo ingen rolle.

Selv har jeg ikke vært flink de siste par-tre-fire-fem årene, men jeg har veldig gode intensjoner, så da kan det jo plutselig skje noe. Særlig burde jeg, med tanke på at jeg allerede har hatt brystkreft og ellers er i nokså dårlig shape..... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du skal trene fordi det ikke finnes noen bedre følelse enn den du har etter en skikkelig hard treningsøkt.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal
Du skal trene fordi det ikke finnes noen bedre følelse enn den du har etter en skikkelig hard treningsøkt.. :-)

Den følelsen er tilnærmet lykke i den reneste konsentrasjonen som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening frigjør faktisk endorfiner i kroppen som resulterer i en lykkefølelse. Helt sant! Og den gode samvittigheten som kommer flytende er ikke å forakte. I tillegg til de andre meget gode argumentene over, får man myyye bedre holdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill! :-)

Jeg har tenkt litt mer på saken, og kommet fram til at noe av grunnen til at jeg aldri har kommet i gang igjen etter ungdomsårene, sikkert var at jeg trente for mye og for hardt da, slik at jeg har en del negative følelser knyttet til hele terningsprosessen.

Trening av typen gå tur synes jeg er litt kjedelig, må jo holde på en evighet før jeg blir noe særlig sliten. Jeg får vel prøve å finne en mellomting.

Trening frigjør faktisk endorfiner i kroppen som resulterer i en lykkefølelse. Helt sant! Og den gode samvittigheten som kommer flytende er ikke å forakte.

De endorfinene har jeg aldri merket så veldig mye til, men det med samvittigheten er jeg helt enig i. Det er jo derfor jeg stadig tenker at jeg "må" komme i gang med et eller annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...