Gå til innhold

Sosionom, barnevernspedagog eller vernepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem av disse utdanningene vil dere anbefale og hvorfor? Hvem har flest og best mulighet for å få jobb?

Positive og negative sider ved yrkene? :)

Anonymous poster hash: c2a7c...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ulike studier, så kommer jo an på hva du er interesert i og hva du vil jobbe med etterpå.



Anonymous poster hash: fa611...4e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ulike studier, så kommer jo an på hva du er interesert i og hva du vil jobbe med etterpå.

Anonymous poster hash: fa611...4e1

Ønsker å jobbe med barn og ungdom som sliter psykisk. Klinisk behandling som en rådgiver / terapeut :)

Anonymous poster hash: c2a7c...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å jobbe med barn og unge så ville jeg valgt barnevernspedagog eller psykologi.

Hvor tenker du at du skal jobbe?



Anonymous poster hash: c8853...5fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å jobbe med barn og unge så ville jeg valgt barnevernspedagog eller psykologi.

Hvor tenker du at du skal jobbe?

Anonymous poster hash: c8853...5fe

Ønsker kansje å jobbe i skolen som miljøterapeut/ spesialpedagog eller i BUP, har også tenkt på familieterapeut :)

Anonymous poster hash: c2a7c...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen studenter som kan fortelle litt? :) positive/ negative ting ved yrkene?

Anonymous poster hash: c2a7c...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har postet innlegget i en annen liknende tråd, men kan reposte :)

Jeg går vernepleie ved HIOA.

Ifølge foreleserne våre er det studiestedet med mest fokus på atferdsanalyse, noe som er et stort fortrinn. Historisk sett var utdanningen myntet på folk som skulle jobbe med psykisk utviklinghemmede, men dette forandrer seg mer og mer. Vi har hatt brede forelesninger som har handlet om alt fra rusmisbruk, til unge som sliter på skole, utvikingshemmede, etc.Skal ut i praksis andre året nå, og det er flere som skal på skole og innen rusomsorg.

Jevnt over er forelesningene gode, og det er gøy å ha forfattere av pensumbøker og folk som er kjent innen emnene de foreleser i.

Når jeg er ferdig utdannet vil jobbinga for det meste bestå av miljøarbeid, og endring/ etablering av atferd.

Vi har mye samfunnsfag, psykologi og atferdsfag, samt medisin. Alt i alt en god blanding, og en utrolig bred utdanning. Vernepleiere trengs i stor grad, mens jeg har fått inntrykk av at markedet for sosionomer er litt mer mettet. De fleste i kullet ble tilbudt jobb på praksisstedet første året under utdanningen, og det er en utrolig stor fordel å ha noe studierelevant (og godt betalt).

Endret av Superblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har postet innlegget i en annen liknende tråd, men kan reposte :)

Jeg går vernepleie ved HIOA.

Ifølge foreleserne våre er det studiestedet med mest fokus på atferdsanalyse, noe som er et stort fortrinn. Historisk sett var utdanningen myntet på folk som skulle jobbe med psykisk utviklinghemmede, men dette forandrer seg mer og mer. Vi har hatt brede forelesninger som har handlet om alt fra rusmisbruk, til unge som sliter på skole, utvikingshemmede, etc.Skal ut i praksis andre året nå, og det er flere som skal på skole og innen rusomsorg.

Jevnt over er forelesningene gode, og det er gøy å ha forfattere av pensumbøker og folk som er kjent innen emnene de foreleser i.

Når jeg er ferdig utdannet vil jobbinga for det meste bestå av miljøarbeid, og endring/ etablering av atferd.

Vi har mye samfunnsfag, psykologi og atferdsfag, samt medisin. Alt i alt en god blanding, og en utrolig bred utdanning. Vernepleiere trengs i stor grad, mens jeg har fått inntrykk av at markedet for sosionomer er litt mer mettet. De fleste i kullet ble tilbudt jobb på praksisstedet første året under utdanningen, og det er en utrolig stor fordel å ha noe studierelevant (og godt betalt).

Tusen takk for godt svar! :) hvordan er miljøet på kjeller? Er du fornøyd med skolen?

Mange sier vernepleiere har sagt mange muligheter, men mange utlyste stillinger er for jobb i boliger med utviklingshemmede? Det er sikkert veldig spennende, men er vernepleiere feks ettertraktet i skoler? :)

Anonymous poster hash: c2a7c...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar! :) hvordan er miljøet på kjeller? Er du fornøyd med skolen?

Mange sier vernepleiere har sagt mange muligheter, men mange utlyste stillinger er for jobb i boliger med utviklingshemmede? Det er sikkert veldig spennende, men er vernepleiere feks ettertraktet i skoler? :)

Anonymous poster hash: c2a7c...320

Tror ikke de kunne plassert skolen med usentralt. Det er jo ikke en matbutikk i sikte rundt skolen. Heldigvis er det bra med busser til/fra oslo.

Litt dårlig luft, men sånn er det vel de fleste steder mange mennesker oppholder seg. Vi er en god blanding av alder og livssituasjon :) Vil si det er godt miljø, og vi har hatt lite frafall til å ha startet som ca 80 stk.

I skole vil det nok for det meste være ift barn med atferds eller lærevansker. Bistå i klasseromssituasjon og i ekstraundervisning. Tror det handler mye om å lese stillingsannonser grundig og argumentere for hvorfor du med denne utdanningen er rett for jobben. Med tanke på hva vi gjennomgår i utdanningen kan jeg ikke se at det vil være noe problem.

Om du er interessert i å jobbe med barn kan du feks søke på Kapellveien eller et liknende sted :) Representanter derfra har hatt forelesninger for oss, og de mente i allefall at utdanningen vår var midt i blinken, og oppfordret til å søke praksis hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...