Gå til innhold

Hva skjer første gangen hos legen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Nå har jeg tatt det store steget og bestilt time hos legen til samtale på torsdag. Litt skummelt, men han kan forhåpentligvis hjelpe oss to her til å få til et resultat og baby snart. Men lurer litt på hva den første timen går ut på. Spurte sekretæren, men hun visste ikke. Regner med det er endel her inne som har hatt førstetimen hos legen ang. ufrivillig barnløshet - hva fikk dere ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GjestM

Hei!

Hos fastlegen forklarte jeg situasjonen (prøvd lenge etc) og fikk henvisning til gynekolog.

Hos gynekologen skjedde følgende:

- ultralyd og standard sjekk + jeg fikk rekvisisjon på blodprøve som skulle tas på dag x (husker ikke helt) - dette for å påvise eggløsning m.m. Min blodprøve var fin, så dermed ble det hsg-røntgen for å sjekke egglederne. Fikk vite med en gang at alt så bra ut. På samme tidspinkt tok samboer sædprøve.

- Vi fikk brev fra gynekologen der hun skrev at mine prøver så bra ut, men at samboer hadde nedsatt kvalitet. Hun anbefalte oss å prøve videre + ha ass.befruktning i tankene.

- Var hos gynekologen etter x antall mnd med prøving og søkand om ass. befruktning ble sendt. Dette var 6-7 mnd etter at utredningen startet.

Lykke til og husk at "ting tar tid"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Første gang jeg tok det opp med fastlegen, fikk jeg henvisning til gynekologisk poliklinikk. Legen sa at etter et års prøving var det vanlig med utredning. Han kunne henvise meg til en privat gyn., men mente det var smart å henvise til sykehuset, pga jeg da allerede var i sykehusets "systemer" om det skulle bli behov for videre oppfølging. På gyn. poliklinikk var jeg til samtale med gynekolog (og; selvfølgelig med min flaks: en mannlig legestudent! :oops: Men dette kan du si nei til..), der han spurte om masse... for eksempel antall sexpartnere, sykdom i familien, eventuelle kjønnsykdommer, hvor lenge jeg hadde brukt p-piller, merke.. etc. Etter dette tok han ultralyd av livmor og eggstokker. Jeg fikk resept på Pergotime, noe som absolutt ikke hadde noen hensikt for meg. Eggløsningen uteblir uansett.. :roll: Vi fikk da spørsmål om prøverør var aktuelt.. Søknad ble sendt, og vi venter nå i spenning på vårt første møte med fert.klinikken i høst. I forbindelse med dette har vi begge tatt blodprøver, og samboen har levert sædprøve. Alt ok der...

Lykke til!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...