Gå til innhold

Astronomi


Persephone

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst til å studere astronomi, men hva slags jobber kan man egentlig få med en sånn utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan tenke meg at om du fokuserer veldig på astronomi, kan det bli vanskelig å finne en jobb. Om du derimot tar en mer fysikk-rettet grad, evt metereologi, er det større muligheter. I Norge er det mye forskning på det som ikke er så veldig langt unna, f.eks. nordlys, og andre ting som skjer i atmosfæren, klimaendringer osv. Kan tenke meg en del ender opp som lærere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobbe som astronom?

Anonymous poster hash: 1c445...b26

Men hva gjør egentlig en astronom?

Jeg kan tenke meg at om du fokuserer veldig på astronomi, kan det bli vanskelig å finne en jobb. Om du derimot tar en mer fysikk-rettet grad, evt metereologi, er det større muligheter. I Norge er det mye forskning på det som ikke er så veldig langt unna, f.eks. nordlys, og andre ting som skjer i atmosfæren, klimaendringer osv. Kan tenke meg en del ender opp som lærere.

Jeg må jo ta FAM, fysikk, astronomi og metreologi, og så spesialisere meg innen en av dem. Det er jo astronomidelen innen det jeg faktisk interesserer meg for. Men kan man jobbe med nordlys som både astronom og metreolog, eller bare som metreolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo ta FAM, fysikk, astronomi og metreologi, og så spesialisere meg innen en av dem. Det er jo astronomidelen innen det jeg faktisk interesserer meg for. Men kan man jobbe med nordlys som både astronom og metreolog, eller bare som metreolog?

Jeg kan dessverre ikke nok til å kunne hjelpe deg med detaljene rundt dette. Jeg vil forslå at du tar kontakt med følgende:

- Rådgiver ved skolen du vil studere

- Det kan ofte lønne seg å snakke med studenter ved samme studie, og høre hva de har å si, f.eks. ta kontakt med fysikkforeningen på UiO.

- Arbeidsgivere du kunne ha tenkt deg å jobbe for, hør litt rundt hvem de ansetter, og hvor trangt nåløyet er for forskjellige stillinger. Dukan også ta kontakt med Norsk Romsenter.

I Norge er nok miljøet ganske lite, men kunne de ha tenkt det å studere/jobbe utenlands, er nok andre steder i verden mer gunstige med tanke på jobb i etterkant. Det er ihvertfall et spennende tema, håper du finner ut av om det er verdt å satse på eller ikke! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør egentlig en astronom?

Jeg må jo ta FAM, fysikk, astronomi og metreologi, og så spesialisere meg innen en av dem. Det er jo astronomidelen innen det jeg faktisk interesserer meg for. Men kan man jobbe med nordlys som både astronom og metreolog, eller bare som metreolog?

En astronom jobber vel strengt tatt ikke med nordlys, da astronomer jobber med det som skjer/finnes utenfor jordas atmosfære. Nordlys oppstår inni atmosfæren. Hvis du vil være fysiker og jobbe med nordlys er jo romfysikk og plasmafysikk aktuelt. Obs! plasmafysikk er utrolig vanskelig! Romfysikk (og astrofysikk) er en av de litt mer lightweight retningene innen fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En astronom jobber vel strengt tatt ikke med nordlys, da astronomer jobber med det som skjer/finnes utenfor jordas atmosfære. Nordlys oppstår inni atmosfæren. Hvis du vil være fysiker og jobbe med nordlys er jo romfysikk og plasmafysikk aktuelt. Obs! plasmafysikk er utrolig vanskelig! Romfysikk (og astrofysikk) er en av de litt mer lightweight retningene innen fysikk.

Ah, fint å vite. Det jeg er mest interessert i er romfysikk og astrofysikk, så det må jeg finne ut mer om. Men hva slags jobber kan jeg egentlig få med en slik utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...