Gå til innhold

Desperat student - hva gjør jeg nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dere.

Håper noen har gode råd til meg!

Jeg er ei nå 24 år gammel jente med en bachelor i journalistikk fra en prestisjehøgskole. Rett etter jeg var ferdig med bacheloren, begynte jeg på en toårig foto-utdannelse, men sluttet etter et år, da jeg fant ut at det ikke var helt for meg. Deretter jobbet jeg et år som journalist på fulltid, men jeg trivdes rett og slett dårlig i redaksjonen, og det var umulig å få seg jobb andre steder - noe som vel er en kjent sak i dette yrket.

Jeg begynte å se etter alternative yrker, og etter mye research for å finne ut hva som kan gi gode jobbmuligheter og hva som kunne passe mine interesser, bestemte jeg meg for å forsøke meg på et ernæringsstudium.

Jeg er nå i andre semester av studiet, og elsker studiet hittil. MEN. Etter jeg begynte her har jeg erfart, tross mine opprinnelige oppfatninger, at man selv med master i klinisk ernæring vil slite veldig med å få seg fast jobb etter endt utdanning. Jeg vet ikke om jeg orker å ta en master på fem år, for så å finne ut at jeg ikke kan få jobb.

Jeg har rett og slett gått inn i en dyp depresjon de siste dagene, og er helt rådvill på hva jeg skal gjøre.

Jeg har tenkt på å ta den ettårige PPU-utdanningen slik jeg kan undervise og bli lærer, men med kun en bachelor i journalistikk vet jeg ikke om jeg kommer inn på noe PPU-studie, eller hvordan jobbmulighetene blir. Alternativet da blir å ta et årsstudium i for eksempel norsk eller engelsk i tillegg, slik jeg kan undervise i flere fag.

Andre alternativ er jo å fullføre fem harde, lange år på studiet for så å håpe på det beste. Men jeg blir da 29 år når jeg er ferdig, og det er jo fryktelig kjedelig å stå arbeidsledig da, ikke minst med et enormt studielån.

Jeg ønsker meg egentlig bare en trygg jobb som jeg kan trives med. Har dere noen råd til meg angående hva jeg bør gjøre? Alt mottas virkelig med takk :)



Anonymous poster hash: 3956c...1dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis din eneste motivasjon for å bli lærer er å få en trygg og stabil jobb, kommer du til å gå på en smell. Læreryrket er altfor krevende og viktig til å kunne passe for folk som "ikke finner noe annet". HVIS dette gjelder deg; dropp det.

Jeg sliter med å forstå hvor du skal kunne få denne jobben: En bachelor i journalistikk er ikke relevant for grunnskolen, og i VGS vil de fleste rektorer foretrekke kandidater med enten master innenfor mediefag eller søkere med yrkesfagslærerbakgrunn - i hvert fall i de store byene. Som du selv skisserer er du nesten nødt til å ta minst ett år med norsk eller engelsk, helst emner med didaktisk innhold. Først da er du interessant som lærereemne.

Uansett - lykke til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din eneste motivasjon for å bli lærer er å få en trygg og stabil jobb, kommer du til å gå på en smell. Læreryrket er altfor krevende og viktig til å kunne passe for folk som "ikke finner noe annet". HVIS dette gjelder deg; dropp det.

Jeg sliter med å forstå hvor du skal kunne få denne jobben: En bachelor i journalistikk er ikke relevant for grunnskolen, og i VGS vil de fleste rektorer foretrekke kandidater med enten master innenfor mediefag eller søkere med yrkesfagslærerbakgrunn - i hvert fall i de store byene. Som du selv skisserer er du nesten nødt til å ta minst ett år med norsk eller engelsk, helst emner med didaktisk innhold. Først da er du interessant som lærereemne.

Uansett - lykke til. :-)

Nei, læreryrket var slett ikke noe jeg tenkte på fordi jeg ikke kunne "få meg annet", men fordi jeg synes det virker som et interessant yrke der jeg faktisk kunne få brukt noe av dem kompetansen jeg har innenfor medievitenskap. Jeg har studiekolleger som i dag jobber som medielærere på videregående nivå, noe jeg selv synes virker interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, læreryrket var slett ikke noe jeg tenkte på fordi jeg ikke kunne "få meg annet", men fordi jeg synes det virker som et interessant yrke der jeg faktisk kunne få brukt noe av dem kompetansen jeg har innenfor medievitenskap. Jeg har studiekolleger som i dag jobber som medielærere på videregående nivå, noe jeg selv synes virker interessant.

I så fall er det lurt å ta et stort og etterspurt fag som andrefag, f.eks norsk eller realfag. Da er det lettere å få seg jobb, siden alle skoler har behov for lærere i disse fagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å slutte på ernæringsfysiologistudiet, i hvert fall. Kjenner flere som har studert det, og de jobber for tiden med helt andre ting etter å ha søkt jobber i flere år uten hell... Som du sier, kjipt å utdanne seg til arbeidsledighet.

Det beste tipset jeg kan gi er å utdanne deg til noe som det er etterspørsel for i samfunnet. Lærer, som du nevner, eller sykepleier, eller noe innenfor realfag.



Anonymous poster hash: 78eab...fbf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedagogikk hørtes smart ut. Selv om du ikke ender opp som lærer så vil du kunne masse om formidling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prestisjehøgskole? Noe sånt finnes ikke i Norge (med unntak av NHH muligens).



Anonymous poster hash: f6ab6...447
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestisjehøgskole? Noe sånt finnes ikke i Norge (med unntak av NHH muligens).

Anonymous poster hash: f6ab6...447

Hehe. Det er ikke en prestisjehøgskole i seg selv - men innenfor journalistikken er det den beste man kan gå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere. En pedagogikk-utdanning virker mer og mer fornuftig. Noen som har erfaring med å få en journalistikk-bachelor godkjent som et fag til PPU? Vet UIO godtar en slik bachelor som mediefag, blant annet. Jeg kommer nok som sagt uansett til å ta norsk eller engelsk i tillegg om jeg går for PPU.

- TS

Endret av _Maria_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det er ikke en prestisjehøgskole i seg selv - men innenfor journalistikken er det den beste man kan gå på :)

Høgskulen i Volda? Hvorfor er det så hemmelig hvilken skole du gikk på?:P

Husker jeg vurderte journalistikk på HiOA, men var så høyt snitt at jeg ikke gadd å søke engang - takk og lov for det! Hørtes ikke såå attraktivt ut å være journalist alikevel :P

Anonymous poster hash: d557b...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere. En pedagogikk-utdanning virker mer og mer fornuftig. Noen som har erfaring med å få en journalistikk-bachelor godkjent som et fag til PPU? Vet UIO godtar en slik bachelor som mediefag, blant annet. Jeg kommer nok som sagt uansett til å ta norsk eller engelsk i tillegg om jeg går for PPU.

- TS

Stort sett kommer du ikke inn på PPU uten master.

Anonymous poster hash: 4e4fc...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett kommer du ikke inn på PPU uten master.

Anonymous poster hash: 4e4fc...3a8

Sannhet med modifikasjon.

Antall fag du får undervisningskompetanse i teller. Om du har 3 fag med kompetanse er mer attraktivt enn 2 fag, naturligvis. 4 er bedre enn 3 osv. Men min erfaring sier at hvilke fag du får kompetanse i har endel å si også - noen fag er mer attraktive enn andre siden vi trenger lærere i realfag mer enn i KRL liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Stort sett kommer du ikke inn på PPU uten master.

Anonymous poster hash: 4e4fc...3a8

Kommer an på hvor man søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt TS :/ Jeg er journalist selv og innser at det ikke er dette jeg har lyst til å drive på med. Missforstå meg riktig, jeg elsker egentlig jobben min. Men det er en jobb fylt med så mye stress og jag etter deadline hele tiden, finne saker, kontakte mennesker som ikke svarer osv osv. Jeg er SLITEN!

I tillegg er det jo ingen som helst tvil om at det er en beintøff bransje økonomisk for tiden, og mediehusa i området sier opp folk over en lav sko. Jeg går bare å venter på at det skal bli min tur, og det er egentlig veldig slitsomt :(

Jeg har lyst til å studere noe annet jeg også, men har egentlig ikke råd. Yrkene som gir "sikker jobb" har jeg ingen interesse av, så er helt rådvill.... Kanskje ikke dette innlegget er så mye til hjelp for deg, men vi finnes i allefall flere i nogenlunde samme situasjon...



Anonymous poster hash: e5f01...bef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt TS :/ Jeg er journalist selv og innser at det ikke er dette jeg har lyst til å drive på med. Missforstå meg riktig, jeg elsker egentlig jobben min. Men det er en jobb fylt med så mye stress og jag etter deadline hele tiden, finne saker, kontakte mennesker som ikke svarer osv osv. Jeg er SLITEN!

I tillegg er det jo ingen som helst tvil om at det er en beintøff bransje økonomisk for tiden, og mediehusa i området sier opp folk over en lav sko. Jeg går bare å venter på at det skal bli min tur, og det er egentlig veldig slitsomt :(

Jeg har lyst til å studere noe annet jeg også, men har egentlig ikke råd. Yrkene som gir "sikker jobb" har jeg ingen interesse av, så er helt rådvill.... Kanskje ikke dette innlegget er så mye til hjelp for deg, men vi finnes i allefall flere i nogenlunde samme situasjon...

Anonymous poster hash: e5f01...bef

Jeg synes det er veldig forståelig at du synes det er slitsomt å være journalist. Er det virkelig ingen utdannelser som sikrer deg jobb etter fullført studium som er av interesse? Det er jo ekstremt mange.

Anonymous poster hash: f6ab6...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt TS :/ Jeg er journalist selv og innser at det ikke er dette jeg har lyst til å drive på med. Missforstå meg riktig, jeg elsker egentlig jobben min. Men det er en jobb fylt med så mye stress og jag etter deadline hele tiden, finne saker, kontakte mennesker som ikke svarer osv osv. Jeg er SLITEN!

I tillegg er det jo ingen som helst tvil om at det er en beintøff bransje økonomisk for tiden, og mediehusa i området sier opp folk over en lav sko. Jeg går bare å venter på at det skal bli min tur, og det er egentlig veldig slitsomt :(

Jeg har lyst til å studere noe annet jeg også, men har egentlig ikke råd. Yrkene som gir "sikker jobb" har jeg ingen interesse av, så er helt rådvill.... Kanskje ikke dette innlegget er så mye til hjelp for deg, men vi finnes i allefall flere i nogenlunde samme situasjon...

Anonymous poster hash: e5f01...bef

Hvilke utdannelser tenker du gir sikker jobb?

Anonymous poster hash: 7629f...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prestisjehøgskole? Noe sånt finnes ikke i Norge (med unntak av NHH muligens).

Anonymous poster hash: f6ab6...447

Er NHH en prestisjehøgskole? Ville heller si NTNU var prestisjeuniversitet hvis vi snakker Norge. Mye tøffere å bli sivilingeniør enn siviløkonom...

Anonymous poster hash: 7629f...9a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgskulen i Volda? Hvorfor er det så hemmelig hvilken skole du gikk på? :P

Husker jeg vurderte journalistikk på HiOA, men var så høyt snitt at jeg ikke gadd å søke engang - takk og lov for det! Hørtes ikke såå attraktivt ut å være journalist alikevel :P

Anonymous poster hash: d557b...aca

ehh, er høgskulen i Volda prestisjeskole innen journalistiskk i Norge. Virkelig??

Anonymous poster hash: c376d...4f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehh, er høgskulen i Volda prestisjeskole innen journalistiskk i Norge. Virkelig??

Anonymous poster hash: c376d...4f3

Er du uenig??

Utdannede journalister fra Volda er overrepresentert i de største mediebedriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

ehh, er høgskulen i Volda prestisjeskole innen journalistiskk i Norge. Virkelig??

Anonymous poster hash: c376d...4f3

Det er hvertfall kjent for å være den mest anerkjente journalistikkutdanningen i Norge. Ja, virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...