Gå til innhold

Modningsakupunktur og lengde på fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har noen erfaringer å dele vedr. modningsakupunktur? Vet det er vanskelig å si om det har noe for seg, men ønsker likevel å høre deres erfaringer.

Har kun positive erfaringer med akupunktur fra før.

Har søkt litt i forskjellig forum for å se hva som står fra før og det ser ut som en del tror at det kun går ut på å starte fødselen. Slik jeg har forstått det så går det mer på å påvirke åpningsfasen under fødselen... Eller tar jeg feil?

Anonymous poster hash: a5b9e...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eneste virkemåten ved akupunktur er placebovirkning. Men det er dine penger.



Anonymous poster hash: a35fd...6d9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Skjønner at det ikke går an å si om det virker eller ikke ihht fødsel, da man ikke vet hvordan det hadde vært med eller uten behandling.

Når det gjelder behandling med akupunktur mot andre "plager" så tør jeg å påstå at dette virker i aller høyeste grad. Er forskjell på hvordan hver enkelt reagerer på behandling, men har for min del hatt utelukkende gode erfaringer med det.

Anonymous poster hash: a5b9e...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Skjønner at det ikke går an å si om det virker eller ikke ihht fødsel, da man ikke vet hvordan det hadde vært med eller uten behandling.

Når det gjelder behandling med akupunktur mot andre "plager" så tør jeg å påstå at dette virker i aller høyeste grad. Er forskjell på hvordan hver enkelt reagerer på behandling, men har for min del hatt utelukkende gode erfaringer med det.

Anonymous poster hash: a5b9e...6d0

Man har testet akupunktur i mange år. Når man sammenlignet med falsk akupunktur (nåler som gir inntrykk av å bli stukket inn, nåler på feil sted osv), har det akkurat samme virkning. Da står man igjen med placeboeffekt. Veldig mange diffuse "vondter" går også over av seg selv, går man i denne perioden til akupunktør, vil mange mene det var akupukturen som hjalp.

Men som nevnt tidligere, det er dine penger. Du velger selv hva du vil bruke de på.

Anonymous poster hash: a35fd...6d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok modningsakupunktur. Hele fødselsforløpet var på drøye 6 timer. 4 timer hjemme og ca 2 timer på sykehuset.

Aner ikke om akupunkturen hadde noe å si, men jeg er fornøyd med fødselen hvertfall! Litt usikker på om jeg skal ta det denne gangen. Føler nesten at jeg bør. Sånn for sikkerhetsskyld. Vi får se ;)

Forresten, Hun jeg gikk til sa at det først og fremst hjelper på åpningsfasen, og ikke på tidspunkt for fødsel.

Endret av LindaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har testet akupunktur i mange år. Når man sammenlignet med falsk akupunktur (nåler som gir inntrykk av å bli stukket inn, nåler på feil sted osv), har det akkurat samme virkning. Da står man igjen med placeboeffekt. Veldig mange diffuse "vondter" går også over av seg selv, går man i denne perioden til akupunktør, vil mange mene det var akupukturen som hjalp. Men som nevnt tidligere, det er dine penger. Du velger selv hva du vil bruke de på. Anonymous poster hash: a35fd...6d9

Kilde?

Anonymous poster hash: b94ac...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang tok jeg ikke, 43 timer fra det startet til ungen var ute.

Andre gang tok jeg, da gikk det 10 timer, med en større baby.

Om akupunkturen hadde noe å si vet jeg ikke. Men da jeg satt med akupunktur fikk jeg rielignende sammentrekninger, så noe gjorde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang tok jeg ikke, 43 timer fra det startet til ungen var ute.

Andre gang tok jeg, da gikk det 10 timer, med en større baby.

Om akupunkturen hadde noe å si vet jeg ikke. Men da jeg satt med akupunktur fikk jeg rielignende sammentrekninger, så noe gjorde den.

Folk tar denne akupunkturen når fødsel er rett rundt hjørnet, og så tror de at det er akupunkturen som gjør at fødselen starter.

Ditt innlegg er et premieeksempel på dette. Det MÅ jo ha vært akupunkturen, ikke sant?

Nei. Det er ingenting som tyder på at modningsakupunktur fungerer. Men fordi folk, som i dette tilfellet, er fødeklare aklerede, antar de at akupunkturen har æren.

Det blir litt som å spå at det kommer til å regne når du ser kullsvarte skyer ute. Det er høy sannsynlighet for at det slår til.

Anonymous poster hash: b77fa...c8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tar denne akupunkturen når fødsel er rett rundt hjørnet, og så tror de at det er akupunkturen som gjør at fødselen starter.

Ditt innlegg er et premieeksempel på dette. Det MÅ jo ha vært akupunkturen, ikke sant?

Nei. Det er ingenting som tyder på at modningsakupunktur fungerer. Men fordi folk, som i dette tilfellet, er fødeklare aklerede, antar de at akupunkturen har æren.

Det blir litt som å spå at det kommer til å regne når du ser kullsvarte skyer ute. Det er høy sannsynlighet for at det slår til.

Anonymous poster hash: b77fa...c8d

Modningsakupunktur hjelper først og fremst for åpningsfasen, og ikke på tidspunktet fødselen setter i gang.

Men du har helt rett i at det kan være tilfeldigheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tar denne akupunkturen når fødsel er rett rundt hjørnet, og så tror de at det er akupunkturen som gjør at fødselen starter.

Ditt innlegg er et premieeksempel på dette. Det MÅ jo ha vært akupunkturen, ikke sant?

Nei. Det er ingenting som tyder på at modningsakupunktur fungerer. Men fordi folk, som i dette tilfellet, er fødeklare aklerede, antar de at akupunkturen har æren.

Det blir litt som å spå at det kommer til å regne når du ser kullsvarte skyer ute. Det er høy sannsynlighet for at det slår til.

Anonymous poster hash: b77fa...c8d

Jeg sa aldri at fødselen startet, og den gjorde helle rikke det da. Men så lenge jeg hadde nåler i meg fikk jeg rielignenede sammentrekninger i livmor. Og hver gang jordmor rørte på nålene, kom det en sammentrekning. Jeg er overbevist om at det var nålene som gjorde det, og jeg hadde ikke mye tru på akupunkturen da jeg takket ja til å få det.

At du har kjent hvordan min kropp reagerte på akupunktur er vel enda mer sensasjonelt enn at jeg mener at nålene fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok det sist. Hadde kanskje ikke så mye tro på det, men det ble iallfall en rolig avslapningsstund for meg. Da riene satte igang to dager før termin dro jeg inn til sykehuset med en gang (pga risikosvangerskap). Da var jeg svært lite moden. Gikk hele dagen med moderate rier uten at de hadde noen virkning på åpning. Så jeg tror ikke den akupunkturen hadde så mye virkning. Men, plutselig ble riene mine effektive, og jeg gikk fra null åpning til babyen var ute på tre kvarter. Så kanskje var det like greit at jeg ikke var moden i utgangspunktet, da hadde vi aldri nådd frem til sykehuset i tide :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vannet gikk med første tilbød en av jordmødrene på fødeavdelingen å sette modningsakupunktur. Kan si at det ikke hadde nevneverdig effekt for barnet var ikke ute før ca. fem dager etter vannavgang.

Eneste effekten var merkelige blikk fra forbipasserende da jeg ble sendt hjem for å "vente og se".. føltes pussig å gå ut fra fødeavdelingen høygravid med et kompress mot hodet fordi jeg blødde sånn etter nåla. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok modningsakupunktur, og her varte fødselen skrekkelig lenge. Fra første rie til baby var ute gikk det ca 38 timer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk modningsakupunktur og åpningsfasen varte 1 time og 20 minutter... Aner ikke om det var på grunn av den. Skal ikke ha modningsakupunktur denne gangen.

Anonymous poster hash: 837af...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...