Gå til innhold

Lillebror er her, og familielivet er komplett!


Shiver

Anbefalte innlegg

Jeg kan vel i grunn blåse litt liv i denne dagboken igjen. Trenger ikke flytte den noen steder heller, for det ser visst ut til at jeg er gravid igjen! L blir storesøster litt tidligere enn planlagt! 

 

EEEEEKKKK!!! 

 

Det er så mange blandede følelser. Jeg vil ha et barn til, og jeg har på en måte håpet en liten stund, men tenkt at sommeren hadde passet perfekt å bli gravid igjen. Samtidig så har jeg ikke tatt noe for gitt, det tok oss jo ganske lang tid å få L! 

Da jeg satt med en positiv test i hånda, ble jeg veldig glad. Jeg reagerte omtrent AKKURAT likt som da min aller første test ble positiv. Men på en kvelden, da kom angsten... og den har vel ikke helt sluppet taket. Syns det er veldig dumt, for jeg vil virkelig glede meg ordentlig over dette! Angsten er vel der for jeg vet at alt blir annerledes denne gangen - graviditeten, barseltiden og spedbarnstiden. Jeg har jo allerede ei her hjemme. Og det er jo fantastisk! Men jeg er så redd for å dele morskjærligheten, at jeg skal "glemme" L, eller at jeg skal "favorisere" babyen. Jeg gleder meg veldig over at vi skal ha to barn, men jeg syns det er utrolig skummelt på samme tid! ALT blir annerledes, og jeg håper virkelig at det er noe vi kan takle, og at det går bra! 

Jeg er litt redd for at jeg har fortalt det til noen litt for tidlig, at noe skal gå galt. Det er alltid en risiko, men det er faktisk ikke de tankene som tynger mest nå. Det strekker så mye i magen til tider, så jeg tar det som et godt tegn. Jeg har kun tatt en test, som ble positiv med en gang, men jeg har lyst til å ta en til. Jeg må se hva jeg gjør... Jeg er jo gravid, den var positiv. Men føler nesten jeg må ta en til for å bekrefte det litt. Kanskje det vil synke inn for godt, og jeg kan slippe å være så  usikker rundt dette, og heller bare være glad til! 

Uææææææh, to barn! Spennende og skummelt på samme tid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, maja87 skrev:

Gratulerer 😃

 

2 timer siden, Nautika skrev:

Gratulerer med lillesøsken på vei :)

 

Tusen takk! :)

Jeg har fått fordøye det enda litt mer, og nå begynner jeg virkelig å glede meg over svangerskapet! Det har nok hjulpet litt også at jeg har hatt testen liggende fremme, så hver gang jeg går forbi ser jeg et stort, positiv kryss lyse mot meg! Det har gjort at det har blitt mer virkelig for meg.  Jeg er nok mer nervøs for at ting skal gå galt enn jeg har turt å innrømme for meg selv tidligere, så jeg tror også det er litt derfor jeg distanserer meg litt fra det hele. Det virker så fjernt, mye fjernere enn første gangen jeg var gravid. Og akkurat det syns jeg er litt rart! Jeg har jo vært gravid før liksom, på en måte vet jeg hva jeg går til. Men allerede er noen ting litt annerledes enn starten på det forrige svangerskapet, og jeg kjenner det stresser meg litt. Jeg vet det er ganske vanlig altså, men allikevel. Stress. 

Nå gruer jeg meg litt til å fortelle det på jobb... Jeg har ikke vært tilbake så lenge, så er vel noen som tenker sitt, tenker jeg. Enkelte på jobb bare er sånn, dømmer andre litt for raskt. Jaja, i grunn ikke mitt problem. 

Tenker jeg lister opp litt tegn og sånn snart. Jeg kan jo si at jeg ikke er kvalm enda, og jeg har ikke noen store aversjoner for noe foreløpig. Sist klarte jeg ikke pepsi max, jeg drakk først kun fanta og vann med kullsyre. Vanlig vann var også veldig kvalmende.... Ingenting av det har skjedd nå - jeg er like stor pepsi max-aholiker nå som tidligere. Dessverre, kan jeg vel nesten si (:fnise:). Det er deilig å ikke være kvalm altså, men samtidig, som jeg sa tidligere - stress! Det var betryggende sist. Men, nå skal det også sies at jeg ikke ble skikkelig kvalm før i uke 12-13 sist, så who knows. Vi får nesten bare se! 

Nei, nå MÅ Jeg legge meg! L sover i grunn ikke natta gjennom enda, så ja... trenger søvn. :sFun_sleeping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, malicious skrev:

Næmmen! Gratulerer så mye! det blir spennende å følge graviditeten din :)

Takk takk :) Som jeg har nevnt flere ganger her allerede, og sikkert kommer til å nevne til det kjedsommelige, så er det skummelt. Jeg er SÅ redd for at jeg ikke skal være like glad i dette barnet som i L. Det virker fullstendig fjernt å skulle kunne dele kjærligheten og oppmerksomheten sånn! Jeg håper dette kommer naturlig! Hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Shiver skrev:

Takk takk :) Som jeg har nevnt flere ganger her allerede, og sikkert kommer til å nevne til det kjedsommelige, så er det skummelt. Jeg er SÅ redd for at jeg ikke skal være like glad i dette barnet som i L. Det virker fullstendig fjernt å skulle kunne dele kjærligheten og oppmerksomheten sånn! Jeg håper dette kommer naturlig! Hehe. 

Det skjønner jeg, hadde nok følt det samme :) Men mammas kjærlighet blir delt, det er jeg sikker på! Alt er nytt, men du har så mye å sammenligne med fra første gangen. Gleder meg til den dagen vi er der også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lenge siden oppdatering fra meg. Jeg er i så dårlig form og så sliten, at all energi går med på jobb, og så å være der for L frem til hun legger seg (noe jeg føler jeg klarer med varierende hell, for å si det sånn...). 

For å si det sånn da; kvalmen entret livet mitt igjen! Tidligere denne gangen, og jeg føler selv den er hakket sterkere. Jeg haaater det, og jeg er så sliten. Jeg har kastet opp på vei til jobb, på jobb, når jeg har luftet bikkja... Altså, jeg er lei allerede! Jeg kaster ikke opp absolutt hele tiden eller hver dag, men kvalmen er konstant hele dagen. Jeg tar det som et godt tegn, og jeg håper jo så klart at det er et godt tegn. Sist var jeg veldig redd for MA, det virker så skummelt å ikke vite at ting har gått galt syns jeg. Sist hadde jeg ikke tidlig ultralyd, og det har jeg ikke planer om denne gangen heller, så jeg har det litt i bakhodet at det ikke er sikkert jeg vet om noe skulle skje... Men samtidig er jeg ikke så bekymret heller, så jeg vet ikke. Jeg skulle gjerne hatt tidlig ultralyd for å ha den vissheten, men jeg vet ikke om jeg får tatt det! 

Jeg merker at det er slitsomt i denne perioden å være gravid og også ha ei liten jente som krever sitt. Hun er jo utrolig god og snill, men jeg kjenner selv litt på det at jeg ikke alltid er helt tilstedet. Jeg prøver å ta meg selv i det da, og hun er jo blid og fornøyd hun, så jeg tror ikke hun merker veeeldig til det! 

Er mye mer jeg kunne skrevet i forhold til jobb og sånt, men jeg orker ikke. Jeg er dritsliten! Hehe. Tror jeg må flate helt ut og bare nyte stillheten litt til før jeg må legge meg selv (eller jeg rett og slett slokner på sofaen. Har skjedd endel i det siste...). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ENDELIG ser det ut til at jeg er ferdig med amming! YES! De siste tre nettene har L roet seg uten amming, og jeg er så fornøyd. Jeg trodde jeg ikke hadde noe melk igjen, men etter den første natta uten amming fikk jeg noe som minnet om brystspreng, gitt. Det var lenge siden! Haha. Nå har det roet seg og, så nå har jeg vel snart ikke melk igjen i det hele tatt. Jeg har hatt litt dårlig samvittighet, for L er syk om dagen (feber, ørebetennelse og stygg hoste), også har jeg "nektet" hun amming i tillegg! Vel, den første natta uten amming var det faktisk hun som ikke ba om det i det hele tatt, så da har jeg bare fortsatt. Hun er egentlig bare tørst, og hun får vann og legger seg til å sove igjen med en gang. På sikt håper jeg det blir slutt på oppvåkninger i det hele tatt, og at hun etterhvert sover hele natten i senga si (sånn helst før baby nr 2 kommer), men jeg tror og håper det vil komme litt av seg selv etterhvert og! 

Når hun våkner på natta nå er hun ikke oppe i lenger tid da. Er heller jeg det, for jeg hoster selv til jeg nesten kaster opp (og til jeg faktisk kaster opp), og så må jeg tisse hele tiden (allerede...) og ja.. blir bare liggende våken. Så det at jeg er våken om natta nå er i grunn ikke L sin feil i det hele tatt! 

I forhold til graviditetssymptomer har jeg hatt en helt sinnsyk kvalme den siste uka, og har kastet opp endel. Man kan ikke akkurat se det på meg at jeg kaster opp, for imellom slagene spiser jeg. Masse. Akkurat når jeg spiser, er kvalmen borte. Også er jeg sliten, veldig sliten. Jeg har vært sykemeldt denne uken her (hater det, for føler jobben tenker sitt, da jeg var dårlig og kvalm sist svangerskap og, men jeg kan jo ikke noe for at jeg blir dårlig av å være gravid....). Neste uke SKAL jeg tilbake på jobb, jeg har en sånn trang til å vise at jeg ikke prøver å lure meg unna! Det hjelper ikke at både jeg og L har vært mye dårlig i vinter/vår, og jeg har hatt fravær pga det og. Ugh. Teit. Jeg har ikke blitt gravid for å være jævlig med jobben, men jeg får virkelig følelsen av at det er det de tror noen ganger! 

Ellers kom jeg til å tenke på at vi faktisk kommer til å ha to barn, og jeg ble så glad da jeg tenkte på at vi skal ha en baby, og et søsken! Det var litt deilig, for til vanlig sliter jeg fortsatt med blandede følelser. Litt overvelmet, pluss at jeg er i dårlig form om dagen så det setter sin demper på ting. Nei, det var virkelig godt å kjenne på gleden ved dette svangerskapet og. Jeg tror det vil gå litt mer opp for meg når vi skal på OUL, og magen vokser mer og blir skikkelig gravidmage. Det gleder jeg meg til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk, søsken :) Det blir utrolig koselig, også får de jo så mye glede av hverandre når de er tett på :) Hvor langt er på du på vei nå? Du må lage deg en ny ticker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oi, en stund siden sist gitt. Får oppdatere oftere, så slipper det å bli lange avhandlinger hver gang. 

Jeg var sykemeldt en stund pga sterk kvalme. Nå er det på grunn av bekkenet :/ Var på jobb i ca 3 uker før jeg måtte kaste inn håndkleet igjen. Men jeg kan bare ikke bli fullstendig sengeliggende når jeg har ei å ta vare på her hjemme, og hverdagen går bedre nå. Jeg hater å være en sur og tverr mamma, så å ikke ha sykt vondt hele tiden hjelper på humøret mitt, i hvert fall. 

Jeg tror jeg må ha det mest merkelige svangerskaps"symptomet" ever; jeg føler jeg lukter røyk hele tiden. Altså, ikke at det lukter røyk av meg, men at det er noen som sitter ved siden av meg eller i nærheten av meg, og røyker. Det lukter så røyk i nesa og ned til halsen, og jeg har konstant den kilingen i halsen man kan få av secondhand smoke. Skikkelig irriterende, og skjønner nesten ikke at det går an.

Ellers så har jeg ikke lyst på noe søtt eller godt av noe slag i det hele tatt. Jeg vet jeg blir kvalm av det, og holder meg for det meste unna. Tror jeg reagerer på sukkeret når jeg er gravid. Sist gikk det over, og jeg ble helt sjokoman da jeg bikket... vet ikke, noen-og-tjue uker? Håper jeg ikke gjør det nå.  Tenker mye på svangerskapsdiabetes, og selv om jeg ikke hadde det sist er det jo ikke noe garantier for denne gangen. Jeg vil ikke ha det, og jeg vil spise best mulig for babyen.  Husker jeg hadde mye dårlig samvittighet for sjokkisen da jeg gikk med L, og følte jeg ikke gjorde nok for henne. Nå har jeg så mye annet å ha dårlig samvittighet for med denne babyen, spesielt siden jeg ikke har vært i ekstase over å være gravid, så da skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for maten i hvert fall! Men en cravings jeg har: ISKAFFE! NAM! Så godt. 

Jeg er også ganske sikker på at jeg har kjent liv og dult, men det er jo ikke regelmessig. Og så klart blir jo jeg nervøs av det, men jeg vet jo at man skal ikke kjenne det hver dag allerede nå. Hadde noen dager hvor jeg var veldig bekymret, spesielt siden L klatrer over magen min noen ganger og sånt. Men ja... Nå er det ultralyd om 1 uke ca, så da får jeg jo vite om alt er bra. Jeg håper det! Er nesten så jeg har en dårlig følelse, men samtidig så kjenner jeg jo liv (ganske sikker på det), så det kan vel utelukke noen sykdommer hos barnet eventuelt... I don't know, akkurat det har jeg ikke satt meg inn i. Jeg har vel forberedt meg litt på at det er ikke sikkert alt er bra, og jeg føler vel nesten at det skal være litt for godt til å være sant å kunne oppleve to friske svangerskap, og få to friske, velskapte barn. 

Ny ticker kommer etter ultralyd og jeg får vite nærmere termin :) Med L ble jeg satt frem nesten to uker, så jeg tar menstermin med en klype salt foreløpig. Er veldig spent på hvilken vei terminen blir flyttet denne gangen, eller om den vil stemme med menstermin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om to dager er det OUL, og jeg gruer meg så sinnsykt! Altså, huff... Er så redd for at det er noe galt. 

Men om to dager, på denne tiden, vet vi om alt er bra, og forhåpentligvis om det er gutt eller jente. Disse dagene her kommer til å gå så sinnsykt sakte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Du oppdaterer så sjeldent at jeg hadde helt glemt ut at dette har jeg jo lest før :) Det blir spennende med ultralyd, to dager går fort ;) Jeg var helt i hundre i dagene før min egen så jeg skal ikke si noe.

Jeg skjønner godt du er ekstra spent hvis du ikke har vært på tidlig ultralyd! Tror ikke jeg hadde holdt ut da :daane: Lykke til! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Weebs skrev:

Hallo! Du oppdaterer så sjeldent at jeg hadde helt glemt ut at dette har jeg jo lest før :) Det blir spennende med ultralyd, to dager går fort ;) Jeg var helt i hundre i dagene før min egen så jeg skal ikke si noe.

Jeg skjønner godt du er ekstra spent hvis du ikke har vært på tidlig ultralyd! Tror ikke jeg hadde holdt ut da :daane: Lykke til! :) 

Jeg vet, jeg oppdaterer veldig sjelden! Glemmer det helt, hehe. Og når jeg har tid, kollapser jeg som regel på sofaen og sovner til en eller annen serie eller film jeg liksom skal prøve å få med meg... Er helt håpløst! 

Nei, har ikke vært på tidlig ultralyd, var ikke det med den første heller... Husker at det var helt tortur da også, og sa til meg selv at neste gang - DA blir det tidlig ultralyd. Men neida... Jeg er nok mest nervøs for at det kan være noe med babyen siden jeg ikke var flink til å ta folat i starten. Jeg glemte det mye, pluss at jeg til slutt ble så dårlig at det kom opp igjen uansett. Har hatt mye dårlig samvittighet for det, så jeg håper ikke at noe har skjedd på grunn av det! 

Tusen takk :D Jeg er veldig spent! Er veldig spent på terminen også, den har litt å si for om jeg kan bli med på en familieferie eller ikke. Jeg prøver å ikke ta noen sorger på forskudd (med baby eller ferie), men i dag ser jeg mørkt på alt merker jeg! Haha! Har ikke dagen i dag, med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig godt til det å ikke ha dagen, altså. Her går det så mye opp og ned at jeg sliter med å henge med i svingene. Må bare ta det dag for dag.

Ikke ha dårlig samvittighet for folat osv, det er nok mange som har kastet opp en haug med folat-tabletter! ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.7.2016 at 15.22, Weebs skrev:

Jeg kjenner veldig godt til det å ikke ha dagen, altså. Her går det så mye opp og ned at jeg sliter med å henge med i svingene. Må bare ta det dag for dag.

Ikke ha dårlig samvittighet for folat osv, det er nok mange som har kastet opp en haug med folat-tabletter! ;)  

Jeg prøver å ikke ha dårlig samvittighet for folaten, men er veldig redd for at babyen har fått det som den forebygger mot... Ryggmargsbrokk, eller noe sånt? Men ja, du har jo rett, er jo mange som blir veldig dårlig og ikke får i seg noe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mindre enn 24 timer igjen, og jeg gruer meg helt sinnsykt fortsatt! Jeg trooor jeg har kjent liv i går og i dag, men jeg kan jo ikke være helt sikker! Jeg tør ikke være helt sikker heller, for jeg er så redd for at jeg går rundt og tror det, også får jeg beskjed i morgen om at babyen ikke lever lenger, og har ikke gjort det på et par uker... Huff. Jeg tenker alt for mye! 

Jeg husker at jeg gruet meg til sist ultralyd med L også, mest fordi jeg ville være forberedt på at det kunne være noe. Alt var jo i skjønneste orden. Da hadde jeg også kjent et ganske kraftig dult ettermiddagen før OUL, så jeg var tryggere på at babyen levde. Nå syns jeg det er så svakt hele tiden, og jeg er 19 + 1 i dag. Det burde vel vært sterkere? Jeg vet at det er så individuelt, men jeg tenker litt sånn at siden jeg er annengangs burde jeg kjent det bedre. Og jeg føler at det var litt sterkere i starten, nå er jeg ikke sikker liksom. Det kjennes ikke ut som et godt tegn for meg! Magen har da vokst da, og jeg tror den har vokst de siste to ukene og (da jeg virkelig fikk en dårlig følelse). Men kanskje jeg bare innbiller meg det? Eller at det er annen grunn? Det er den dårlige følelsen jeg har gått med som skremmer meg sånn, og jeg kommer til å være helt nervevrak i det ultralyden starter. 

Jeg kjenner jeg bare blir sliten av alle disse tankene, og har mest lyst til å bare gå og legge meg og sove til i morgen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er alt i skjønneste orden :) Masse lykke til i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, malicious skrev:

Mest sannsynlig er alt i skjønneste orden :) Masse lykke til i morgen!

Tusen takk :) Ca 3 timer igjen nå, og nervene er i høyspenn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg er så utrolig sytete om dagen angående ultralyden, men jeg er i grunn mer forberedt nå på at det er noe galt, eller at babyen ikke lever lenger, enn at alt skal være i orden. Har tatt meg selv i å tenke at i hvert fall har jeg nydelige L, om det ikke går veien nå. Har prøvd å drikke noe kaldt og sånt for å kjenne liv, men det er kanskje litt tidlig å forsøke å kjenne liv på kommando. Er det jeg håper på i hvert fall. Jeg har i hvert fall bestemt meg for at jeg ikke skal ha på mye sminke på ultralyden.  Jeg håper virkelig at jeg bare krisemaksimerer, og at det ikke er en intuisjon som har sneket seg fram og manifestert seg i den dårlige følelsen jeg går med.

Herregud, jeg er så redd.  

Endret av Shiver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...