Gå til innhold

Han er ikke noe flink til å være gentleman!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Mange syns dette er en filleting, men nå har det begynt å bli et problem for meg...

Mannen min er ikke så veldig flink til å gjøre ting som å flytte stoler, åpne dører, la meg gå først osv osv osv..

Han er litt ego når det gjelder sånne ting.

Merkelig, for han vet at han bør gjøre slike ting, spesielt i offentlig som bryllup og selskaper osv osv.

Jeg er litt skuffet over han nå, for vi har vært i selskap, og jeg følte meg ensom.

Jeg ble plassert et helt annet sted enn han under middagen, og da kom han ikke bort til meg for å sjekke om alt var bra. Jeg så de andre jentene rundt meg fikk stadig besøk av mennene sine mens det var pauser i middagen og sånn.

Så stod sambo bare sammen med kompiser mens jeg tuslet rundt alene og måtte presentere meg selv omtrent!

Å! Jeg blir så irritert!

Og jeg sier ting til han underveis, og da sier han at han skal skjerpe seg, men så sklir han ut igjen etter 5 minutter..

Han glemmer meg helt når det er store selskaper!

Hva gjør jeg?

Sist selskap vi var i, endte det med at jeg ikke gadd å være der lenger, for jeg følte meg ikke "velkommen" så jeg dro hjem.

Da ble jo han selvfølgelig grinete da...

blæ, måtte bare få det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Jeg tror døråpning, stoleflytting og den slags gentlemanneri ikke er så godt innarbeidet hos norske menn som i menn i en del andre land. Har han ikke blitt oppdratt til å gjøre det, er det lett for ham å glemme, uansett hvor mye du føler han 'bør' gjøre det.

Men verre er det at han overser deg når dere er på fest. Da hadde jeg også blitt lei meg. Klart han skal få prate med venner, men ikke slik at du går alene hele kvelden. Det er ikke nødvendig å ha en gentleman-mann, men han skal i alle fall være en partner, også når man er på fest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mannen min er ikke så veldig flink til å gjøre ting som å flytte stoler, åpne dører, la meg gå først osv osv osv..

Han er litt ego når det gjelder sånne ting.

Og jeg syns du er litt fin på det som forlanger at mannen din skal gjøre dette for deg.

Du klarer vel dette selv også regner jeg med, hvorfor i all verden skal det være en selvfølge at han skal fungere som en slags tjener for deg ved å hele tiden måtte passe på å dra fram stolen din, åpne døra for deg og la deg gå først.

At han overser deg på fest ville jeg heller brydd meg om.

For det er ikke hyggelig å bli oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg tror døråpning, stoleflytting og den slags gentlemanneri ikke er så godt innarbeidet hos norske menn som i menn i en del andre land. Har han ikke blitt oppdratt til å gjøre det, er det lett for ham å glemme, uansett hvor mye du føler han 'bør' gjøre det.

Holde opp døren ser jeg på som normal folkeskikk, og jeg gjør som regel det uavhengig av kjønnet og alderen til personen(er man i sine egne tanker kan man så klart fort glemme). Stoler tar jeg sjeldent meg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor da vi var i 3 bryllup ga jeg min samboer et lynkurs i "dannet oppførsel" . Han er heller ikke så flink til slike småting, men i hverdag plager det meg lite. Men er vi i et bryllup eller lignende fest som er lagt opp så fint, så får man oppføre seg deretter, så da fikk han instrukser om at det passet seg best om han trakk ut stolen om jeg skulle sette meg, kanskje tilby seg å hente drikke til meg utover kvelden. Men dette falt ham mer naturlig i en sånn setting uansett.

Men jeg hadde ikke likt om han hadde oversett meg på festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste av oss greier vel å åpne døra selv...Det er vel ikke helt det som er Gjest sitt poeng. Tror jeg skjønner hva du mener. Man føler seg litt oversett, og så er det SKIKKELIG irriterende å være den dama på festen som ikke blir "fulgt opp" - særlig hvis man ser at andre sine menn er "påpasselige". :frustrert:

Vet hvordan det kan være, og blir irritert på det sjøl, jeg. Det er ikke noe OK å føle seg oversett for at gutta boys skal få i seg mest mulig alkohol, f.eks...

Men hvis jeg føler det skjer nå, så tar jeg meg heller en real dram selv :sjarmor: . Ja, ikke hvis det er et VELDIG høytidelig lag, da - men det er det jo ikke så ofte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Jeg ble plassert et helt annet sted enn han under middagen, og da kom han ikke bort til meg for å sjekke om alt var bra. Jeg så de andre jentene rundt meg fikk stadig besøk av mennene sine mens det var pauser i middagen og sånn.

HÆ????

Må kvinner passes på i selskap? Kan ikke kvinner selv gå bort til sin mann om de ikke har det bra? Klarer man ikke sitte noen timer ( tilogmed i samme rom) uten sin mann?

Hva slags kvinner er dette? Jeg kjenner ingen slike og har aldri sett at man "får besøk" av sine menn under en middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Men er vi i et bryllup eller lignende fest som er lagt opp så fint, så får man oppføre seg deretter, så da fikk han instrukser om at det passet seg best om han trakk ut stolen om jeg skulle sette meg, kanskje tilby seg å hente drikke til meg utover kvelden.

Jeg må si jeg er sjokkert.

Klart det er hyggelig og høflig å bli servert drinker. Dette gjelder også motsatt vei.

Å gi menn INSTRUKSER for riktig oppførsel??????

Hva med å velge en høfligh mann i utgangspunktet, ikke forlange at en mann skal oppføre seg som en jævla tjeneri visse settinger. Passet seg best???? For hvem? Er det noen som tror ansdre reagerer om en man ikke trekker ut stolen for en dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at han skulle oppføre seg som en tjener, jeg hentet da også drikke til ham og gjorde ting for ham også. Men når han nå engang ikke er så inne i skikk og bruk regler, og innrømmer det selv, og spør hva han bør og ikke bør gjøre så forteller jeg ham da... Ser ikke noe galt i det. Men i denne tråden var det snakk om menn, og derfor skrev jeg ikke noe om at jeg også gjorde noe for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når han nå engang ikke er så inne i skikk og bruk regler, og innrømmer det selv, og spør hva han bør og ikke bør gjøre så forteller jeg ham da... Ser ikke noe galt i det. Men i denne tråden var det snakk om menn, og derfor skrev jeg ikke noe om at jeg også gjorde noe for ham.

Jeg er også utstyrt med en "normalt høflig" kjæreste, men likevel:

Jeg spør han og han spør meg når vi deltar i selskaper der den ene nok har større erfaring for å kunne alle "koder". Dvs min familie: rask oppdatering på hva som er vanlig/uvanlig (noen spiser ikke før far begynner, noe dropper det, noen ber bordbønn, noen ikke, noen er mer høytidelig enn andre i forhold til antrekk osv), hans familie: motsatt vei på oppdateringen.

(Ps: Poirot: jeg leste førsteinnlegget til Tabby som: jeg opplyste om at det var høflig å ta vare på sitt følge i et bryllup, derfor spør man gjerne om den "bedre halvdelen" vil ha noe å drikke (vilkårlig om man er mann eller kvinne)

Til trådstarter:

Hva med å ikke ta det opp i "kampens hete" (dvs når dere var til stedet i selskapet). Men prat med han, spør _hvorfor_ han oppfører seg som han gjør, og for all del, ingen fruktbare diskusjoner begynner med anklager.

Du kan påpeke hvor hyggelig det er å få litt oppmerksomhet, og ikke minst å bli presentert for hans venner og bekjente så de kan bli dine også.

Prøv å forklar (først for deg selv kanskje) hva som er problemet og hvorfor. (Er det at du føler deg utenfor, at du blir misunnelig på de med en veldig "oppmerksom" kjæreste, eller??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

HÆ????

Må kvinner passes på i selskap? Kan ikke kvinner selv gå bort til sin mann om de ikke har det bra? Klarer man ikke sitte noen timer ( tilogmed i samme rom) uten sin mann?

Hva slags kvinner er dette? Jeg kjenner ingen slike og har aldri sett at man "får besøk" av sine menn under en middag.

Nei, du kjenner sikkert ingen slike, du.

Men jeg kjenner mange, og er slik selv også, så jeg forstår trådstarter godt.

Det ligger jo i en gentleman's natur å sjekke på fester/selskaper at damen hans har det bra. Sånn er det bare. Hvis ikke føler mange damer seg oversett og uviktiggjort av mannen sin.

I et lokale med mange mennesker er det viktig for mange kvinner at mannen hun er sammen med benytter anledningen til å vise henne at han "passer litt på" damen sin i mengden. Det er både sjarmerende og omtenksomt :)

Jeg foretrekker hvertfall slike menn- og har møtt flere trivelige og behagelige fyrer. De er ikke overhøflige, men får damen sin til å føle seg litt "ivaretatt" ute (og ikke minst hjemme, der ingen ser dem).

Trådstarter får en :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Jeg forstår ikke hvorfor slike tråder som denne, plutselig kan bli forvandlet til en skrikende kvinnesak! :forvirra:

Kan visse personer bare ha forståelse for at noen kvinner/jenter önsker oppmerksomhet fra mannen sin. Väre seg festligheter eller ei. Likesom man gir oppmerksomhet!

Noen er kanskje mer beskjedne og tilbaketrekkende og med litt mindre struttende selvtillitt under sosiale sammenhenger? men man önsker jo og inkludere partneren sin likevel.

Det virker rett og slett som han er litt umoden, og tar bedre vare på egne interesser enn å ivareta deres felleskap (som er viktig å ha også på fester). Men det er absolutt ikke uvanlig! Informer han om hva du önsker og si at du er skuffet over slik han var mot deg.

Det er enklere å ha det tilfredstillende på alle områder hvis du törr å spörre etter det du vil ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det sitter litt i oss det der med at mannen skal varte oss opp litt. Samtidig som vi hyler om at vi er likestilte vesener. :wink:

Jeg synes også det er hyggelig å bli behandlet som en dame, og har vel aldri opplevd at mannen min har "oversett" meg i selskapelige situasjoner, så jeg hadde kanskje også blitt litt "lei meg". I hvert fall om det hadde vært et selskap med hans venner og hvor jeg egentlig ikke kjente noen. Kjenner jeg andre der, så spiller det jo egentlig ingen rolle, da har jeg det hyggelig uansett.

Men hadde det vært et selskap hvor jeg ikke kjente noen andre enn ham, så hadde jeg jo bare funnet ham og holdt meg ved siden av ham tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Å hoilde litt sammen i mengden er jo helt naturlig, og han er jo veldig rar om han nærmest unngår sin kjæreste, det er jeg enig i.

Det jeg syens var rart og som jeg aldri har hørt om er at man må "passes på" under middagen. Dette er jo isåfall SVÆRT uhøflig for mannens borddame, og slettes ikke noe gentlemen gjør, hvis man er opptatt av å følge skikk og bruk.

Og hvis det er slik at det er pauser og kvinnen føler seg utilpass burde man klare å gå bort til mannen sin. Dette har lite med skikk og bruk å gjøre, men individuelle tilpasninger (som selvfølgleig mannen bør ta til etterretning om han har en uselvstendig kvinne som ber om dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjekt med litt oppvartning når man er ute sammen, selskap eller ei. :-)

Men det er vel blitt slik at vanlig folkeskikk ikke er så vanlig lenger :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Det er kjekt med litt oppvartning når man er ute sammen, delskap eller ei. :-)

Men det er vel blitt slik at vanlig folkeskikk ikke er så vanlig lenger :-(

Man må velge sine menn med omhu. Min mann bukker når han hilser på folk, bærer matposer fra butikken, spør alltid om jeg trenger noe når han går i baren osv.

Man kan ikke bare skaffe seg en mann og så satse på at han vil endre seg over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ¤Humlen¤

Jeg kjenner meg så godt igjen her i trådstarter. Det er ikke alltid det at man kan finne partneren sin også holde seg rundt han, når han ikke egentlig önsker å holde seg rundt deg. :roll: Det er kanskje det som er problemet. At han ikke viser intresse i å väre sammen med henne på festen og/ eller i andre sammenhenger. Jeg opplevde nettopp dette, og löp min vei! Men saken her behöver så absolutt ikke väre identisk med min opplevelse, men kanskje noe i samme gata? Uansett dumt å spekulere i noe jeg ikke vet nok om.

Uannsett! Nå er jeg i et annet forhold, hvor det å få og gi oppmerksomhet og bekreftelese er den störste selvfölge. JEG kan ikke godta annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes personlig det er voldsomt å ville at mannen alltid skal passe på å åpne dører, trekke ut stoler, gå bakerst etc etc., for meg så blir det på lik linje med mannfolk som vil at kona skal være den som lager middag og baker boller og alltid passer på at han er god og mett og har det bra.

At noen allikevel er slik aksepterer jeg, men om man da ikke finner seg en partner som er likedan, så bygger det opp til problemer!! som er vanskelige å la seg løse uten å virkelig sette seg ned å se hva som er forskjellene, uten å beskylde hverandre for å være ubetenksomme eller annet.

Er man i selskap/bryllup el. til den ene partens venner, den parten, man blir splittet v middag, så kan jo godt den parten som har vennene i utgangspunktet passe litt på, dersom han/hun vet at partneren ikke synes det er gøy å klare seg uten ham/henne! Ergo, være litt oppmerksom!

Å komme bort i hver pause har jeg faktisk aldri sett noen som har gjort, men så kjenner vi hverandre ganske bra alle vi som jeg har vært i bryllup hos, og takler det fint.

Men vet han at du ikke koset deg? har du snakket med ham om dette? ikke kjefting for det du mener han gjør galt, men fortell ham hvor uttafor du føler deg der uten ham, fortell ham hvor godt det hadde vært for deg om han bare dro deg med litt når du ikke kjenner så mange.

Omtanke skal man ha, men når vi tar opp ting så tror jeg det er mye mer effektivt å fortelle hva som kan gjøre ting bedre for deg, ikke legge skylda på ham fordi han ikke passer på deg.

om det ble forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Poirot:

Du sier at man skal velge sin parner med omhu! Det er rett det, men man blir ikke bare automatisk verdensmester til å finne noen som passer en selv. Det tar tid det. Ikke minst tar det tid å läre kjenne seg selv.

Det finns få der ute som lever rett! Og som ikke behöver klage på sin partner.

Du sier at din mann bärer posene når dere har handlet, er ikke det typisk noe en mann gjör for å lette våre sjöre kvinnearmer? Da burde du også forstå at andre også setter pris på höflig og hyggelig oppmerksomhet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Poirot:

Du sier at man skal velge sin parner med omhu! Det er rett det, men man blir ikke bare automatisk verdensmester til å finne noen som passer en selv. Det tar tid det. Ikke minst tar det tid å läre kjenne seg selv.

Det finns få der ute som lever rett! Og som ikke behöver klage på sin partner.

Du sier at din mann bärer posene når dere har handlet, er ikke det typisk noe en mann gjör for å lette våre sjöre kvinnearmer? Da burde du også forstå at andre også setter pris på höflig og hyggelig oppmerksomhet! :)

Poenget mitt er at om det er veldig viktig å være sammen med en gentlemann, så bør man kanskej finne en som er slik... Ikke måtte oppdra en som ikke er slik og ikke tar hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...