Gå til innhold

Kunne dere datet en med aspergers?


Gjest Winza

Anbefalte innlegg

Nei. For meg er humor og det å være sosialt oppegående vikitige kriterier i en fremtidig partner.



Anonymous poster hash: 39100...3c8
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. For meg er humor og det å være sosialt oppegående vikitige kriterier i en fremtidig partner.

Anonymous poster hash: 39100...3c8

Man kan ha humor og bli sosial uansett ;) Jeg har ihvertfall humor og jeg har aspergers :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt for glad i sarkasme og ironi, og jeg tror det kunne blitt vanskelig om kjæresten min hadde vanskelig for å forstå mellommenneskelig interaksjon som f.eks ansiktsuttrykk mm.

Når det er sagt så liker jeg ikke å sette alle "aspergere" i en og samme bås. Selv om de helt klart har noe til felles er de nok sikkert omtrent like ulike. Vi mennesker har alle ulike kvaliteter, og man finner alltid noen som setter pris på en:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle med aspegers likedan? Anonymous poster hash: 18ee4...4a7

De er alt annet enn like. Om du møter en med as, har du møtt en.

Oppfører seg ofte som et lite barn. Gjør ofte ikke oppgavene hun skal hvis hun ikke kan blande favorittfigurene hennes fra tvseriene sine, begynner å synge ( lenge og skingrende ) om noen bare nevner ett ord som tilfeldigvis kan være fra en sang eller film hun kjenner til, begynner å grine hvis hun ikke får kle seg ut i timene osv, tigger mat hos andre ( typ biter etter folks mat og skal le masse etterpå ) fordi hun bruker opp trygden sin på tull og sutrer over at hun er så fattig ( selv om hun både har stønader fra nav og kan få penger av foreldrene sine, det er hennes valg å blåse det vekk på tøys og cola istedet for mat! ) . Hygiene sliter hun også med, selv etter tilsnakk fra læreren lukter det sånn svette at man blir kvalm. Hun er er også pinlig å ha med ut på restaurant fordi hun skikkelig krass kan be servitøren om å " Vaske henda dine skikkelig nå! " osv. Anonymous poster hash: 4ba63...5bf

Det finnes folk som er like irriterende som ikke har as, eller noen annen diagnose. Selv om HUN er slik, betyr ikke det at alle andre med as er det også.

Hvilke sosiale utfordringer har man med den diagnosen? Er sarkasme og ironi vanskelig å fange opp? Hvordan er det med humor?

Jeg har ingen personlig erfaring med mennesker som har aspergers, så er litt vanskelig for meg å gi et svar akkurat nå. Jeg er selv ikke utpreget sosial, men jeg er flink med å forstå subtile tegn innen menneskelige relasjoner og jeg ønsker det samme av en partner. Jeg liker også sarkasme og ironi, samt tuller en del med mye. For en som tar ting bokstavelig tror jeg at jeg hadde virket frekk/forvirrende. Anonymous poster hash: 6d925...c29

Det er vanlig at de med as kan slite med å forstå sarkasme og ironi, noen forstår det ikke, mens andre ikke har problemer med det i det hele tatt. Også har vi alt imellom der. Asperger syndrom har symptomer som mange KAN ha, men det betyr ikke at alle har lite av det. Og humor har jeg aldri hørt om at er noe problem.

Nei. For meg er humor og det å være sosialt oppegående vikitige kriterier i en fremtidig partner. Anonymous poster hash: 39100...3c8

Hvorfor tror du/dere at humor er et problem?

En med as kan absolutt være oppegående på alle måter. Det er ikke det at man er sosialt tilbakestående. Et barn er veldig utsatt, fordi slike ting ikke faller like naturlig som for andre barn. Det er vanlig at man har problemer i sosiale settinger, men dette kan man jo lære seg. Jeg tror at et barn som ikke har fått muligheten til å sosialisere like mye kan slite mer fordi de aldri har fått lært seg hvordan andre er. Andre blir helt som andre voksne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt for glad i sarkasme og ironi, og jeg tror det kunne blitt vanskelig om kjæresten min hadde vanskelig for å forstå mellommenneskelig interaksjon som f.eks ansiktsuttrykk mm.

Når det er sagt så liker jeg ikke å sette alle "aspergere" i en og samme bås. Selv om de helt klart har noe til felles er de nok sikkert omtrent like ulike. Vi mennesker har alle ulike kvaliteter, og man finner alltid noen som setter pris på en:)

Så kan du jo ta det da. Noen med as forstår ikke og bruker ikke sarkasme og ironi, mens andre har masse av det. Men du kan ikke bestemme deg for at du ikke vil gi en med as en sjanse kun pga det, for da har du bare dratt alle over en kam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel ulike grader av ting, og alle er vel et sted på spekteret. En person som ser på seg selv som normal, kan være likere en med aspergers, enn den er lik en annen normal person.

Derfor er det litt vanskelig å si. Kanskje jeg har møtt noen med aspergers som ikke har blitt oppdaget. Isåfall er det greit..

Han ene jeg kjenner med diagnosen: helt uaktuell. :)



Anonymous poster hash: b575a...662
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kan du jo ta det da. Noen med as forstår ikke og bruker ikke sarkasme og ironi, mens andre har masse av det. Men du kan ikke bestemme deg for at du ikke vil gi en med as en sjanse kun pga det, for da har du bare dratt alle over en kam.

Jeg vet alt for lite om aspergers til å uttale meg noe særlig om diagnosen. Jeg kan ikke se at jeg skriver at jeg "ikke ville gi en med aspergers en sjanse", men heller dersom det medførte at han ikke kunne forstå ironi og sarkasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere data en med aspergers, begynte å like personen godt og få følelser hadde dere dumpa han hvis han fortalte at han har aspergers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner med Aspergers har særtrekk som er såpass langt fra mine særtrekk at vi nok ville slitt med å fungere i et forhold.

Som venner kunne det nok gått langt bedre. Jeg er ekstrovert, og en som henter mye energi fra sosiale relasjoner.

Dog har jeg andre venninner som er motsatt personlighetstype enn meg, som nok helt fint hadde passet bra sammen med særtrekkene som ofte betegnes generelt for Aspbergers. Der hadde nok matchen blitt veldig bra dersom de ellers hadde kjemi.

Den jeg kjenner som har det har nok en mild grad tror jeg. Men jeg merker at kommunikasjonen "vår" er ekstremt basert på hans interesser. Jeg tror heller ikke på at man skal presse seg til noe man ikke har lyst til og får positiv energi av.



Anonymous poster hash: 87a2f...f58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at denne undersøkelsen er uten validitet. En forutsetning er jo at folk vet hva det innebærer å ha asperger syndrom, og veldig mange som har svart her, vet jo tydeligvis ikke det.

Det eneste vi kan finne ut med denne undersøkelsen er om folk er forutinntatte og generaliserende, eller at de ville dumpa eller avvist noen utelukkende pga en diagnose.

Det er mange mange misforståelser og myter når det gjelder Asperger syndrom. Det stemmer ikke at man nødvendigvis er totalt sosialt inkompetent, er usosial, ikke har humor, ikke har følelser - alt dette er bare tull.

Man kan faktisk være ganske normale i andres øyne. Man kan i utgangpunktet ikke se at noen har AS.

Mange med AS er veldig oppegående mennesker med sans for kvalitet i samtaleemner, lojalitet og kreativitet, og med omtanke for andre mennesker. På tide at folk legger bort mytene folkens, dette er 2015.

Anonymous poster hash: 4b38a...435

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst; folk med AS er like forskjellig fra hverandre som folk flest er. Umulig å generalisere.

En kan gjerne si at om en med AS er introvert, så velle det ikke matchet med min måte å være på, og det må være lov. Men å si at du kjenner noen med AS og disse er introverte, så derfor kunne du ikkedata en med AS- vel det er ganske uintelligent tankegang,

Anonymous poster hash: 4b38a...435

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan like greit skifte tittelen til

Dere med aspergers: Hvordan er det for dere? Jeg føler mer for å snakke om det enn om noen ville datet meg nå xD. Jeg er jo 23 år så det haster ikke og jeg bryr meg ikke om de som sier at de som er på min alder og jomfru er tragiske, jeg vil heller tenke på helsa mi nå og bli sunn. har jo hele livet forran meg :)

Hvem er det som sier at jomfruer på 23 år er tapere? Det er nå iallfall ikke sant. Jeg har en venninne på 30 år som er jomfru, og hun er alt annet enn en taper. Så det er ikke noe du trenger å tenke på eller stresse med.

Har du dårlig helse?

Anonymous poster hash: 26fea...10e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lei meg, trist, såret, forbannet og fortvilt når jeg leser denne tråden.



Anonymous poster hash: a5514...a08
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dorosseru

Hvis dere data en med aspergers, begynte å like personen godt og få følelser hadde dere dumpa han hvis han fortalte at han har aspergers?

Jeg hadde ikke dumpet han om vi hadde hatt masse til felles og fungerte godt sammen. Jeg er introvert og trives best sammen med få mennesker, så om den personen med aspeger ikke var den mest sosiale ville jeg ikke brydd meg. Men han måtte trivdes i mitt selskap og ikke være deppa fordi han kanskje ikke har så mange venner. Ville nok vært litt skeptisk også hvis han ikke hadde jobbet, fordi en mann med ambisjoner er veldig viktig for meg, og jeg er vokst opp med en trygdet far og en mor som måtte forsørge oss.

Det viktigste for meg er at en partner er glad i dyr :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I framtiden ja, først må jeg jo slanke meg og bli sunn :)

Er du veldig overvektig eller? Jeg spør bare slik at det er lettere å gi deg tips. Hvordan er en vanlig dag hos deg?

Er det viktig for deg at din fremtidige kjæreste ikke har aspergers?

Gjør du noe aktivt for å lære opp de "evnene" du mangler (tenker sarkasme/ironi og gjerne ansiktsuttrykk)

Går du til psykolog? Du har jo blitt mobbet og har sikkert en del på hjertet du bør jobbe igjennom.

Har du kontakt med autisme/aspergerforeningen i ditt område?

Anonymous poster hash: 26fea...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorosseru

Hvem er det som sier at jomfruer på 23 år er tapere? Det er nå iallfall ikke sant. Jeg har en venninne på 30 år som er jomfru, og hun er alt annet enn en taper. Så det er ikke noe du trenger å tenke på eller stresse med.

Har du dårlig helse?

Anonymous poster hash: 26fea...10e

Dette lurer jeg på. Jeg mistet jomfrudommen som 21åring, og har kun hatt sex med en person. I klassen min er alle fra ca 17-24, og alle de mistet jomfrudommen sin før 16. Var åpen om at jeg mistet jomfrudommen min etter jeg fylte tyve og de smålo litt, men ikke værre en at de syntes det var søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde de vel ikke hatt diagnosen?

Oi. Man er da vanlige mennesker som alle andre uavhengig av hva slags diagnose man har? Skal man da gå rundt å si Hei, jeg er vanlig menneske hva er du? Hei, jeg er kreftmenneske jeg, ikke vanlig lenger.

Anonymous poster hash: a3ca6...c86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...