Gå til innhold

"heltene" under andre verdenskrig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det handler om å være faktaorientert. Vi leser historiebøkene til seierherrene. Nurnbergdomstolen utelukket alle de alliertes handlinger, alt fra hiroshimabomben og dresdenbombingen til tokyo-brann-bombe-massakren.

Så vi vet kun det vi har blitt fortalt og det var har blitt til-lært.

Jeg er så ofte enig med deg at jeg lurer på hva det egentlig som er galt med deg når jeg ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det irriterer meg skikkelig at nordmenn i dag skal forsøke å skape et slags glansbilde av nordmenns innsats under annen verdenskrig.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, - det var flere nordmenn som vervet seg for tysk krigstjeneste innsats, både kvinner og menn, enn det var motstandsmennesker tilsammen.

Derfor vet vi hvilken side av krigen nordmenn flest valgte.

Nordmenn fleste valgte den norske siden, selv om ikke alle nordmenn var enige om hvilen side det var. Uansett hvilken side de valgte, var alle nordmenn overbevist om at det var den norske siden. Litt av en kontrast til i dag, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du god fantasi eller er det mulig å konkretisere littegranne?

Hva slags mareritt er det folk har og hvorfor?

Hva mener du med at nordmenn opplevde det verste tingene som man kan forestille seg?

Er det antallet fengslede? Det sitter flere i fengsel idag enn under annen verdenskrig på grunn narkotikalover.

Er det antallet drepte? Det ble drept flere tyskere i norge enn det ble drept nordmenn i norge.

Er det konsentrasjonsleire? I norge?

Hiroshima, bombingen av dresden, bombingen av london, bombingen av tokyo, seriøst norge er kanskje på 100 plass av land som fikk konsekvenser av annen verdenskrig.

Det er bare ett eneste land under annen verdenskrig som nesten ikke mistet noen av sine egne sivile på eget land.

Og det er usa, under hele annenverdenskrig ble det kanskje bare drept en eller to sivile amerikanere i amerika under annen verdenskrig.

Dn usaklige fjott.

Spytter ikke på noen. Sier bare at noe som er 70 år gammelt, må man komme over. Ellers blir det bare syting. Anonymous poster hash: f1281...80c

Er du helt historieløs?

Skjønner du ikke at krigen preget mange flere enn de som fysisk opplevde den?

Er det syting å påpeke at man bør kunne forlange et minimum av respekt for noe som formørket hele ens oppvekst og har preget en sterkt hele livet?

Tror du ikke krigen har hatt noen betydning som fortsatt legger føringer for hele verdenssamfunnet?

Det er alt annet enn syting å bruke sin bevissthet og sine erfaringer for å prøve å unngå at historien gjentar seg.

Men det skjønner du vel ikke betydningen av. For deg er historie historie, og kan ikke påvirke oss. Sånne som deg er livsfarlige.

Anonymous poster hash: df12a...41a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Folk kan synes og like hva de vil om du blir støtt.

Get over it. Det er jævla lenge siden krigen.

Anonymous poster hash: f1281...80c

Aldri hørt uttrykket: "Those who cannot remember the past are condemned to repeat it." Finn fram en historiebok, dummen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heltene var helt klart tyskerne... Elsker det nasjonal-sosialistiske systemet. :)

Det såkalte systemet var ufattelig destruktiv og selvdestruktiv idioti og enhver som hyller det i dag er en idiot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det såkalte systemet var ufattelig destruktiv og selvdestruktiv idioti og enhver som hyller det i dag er en idiot.

Jeg er imot 2 verdenskrig og imot drap bare så det er sagt. Jeg liker at noen utfordret det kapitalistiske systemet som gjorde at millioner sultet etter børskrakket 1929 pga et tåpelig politisk system som lot sentral-bankene bestemme over menneskers skjebne i alle land... Og hvem var det som eide sentral-bankene... Endret av Cowboy Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spytter ikke på noen.

Sier bare at noe som er 70 år gammelt, må man komme over. Ellers blir det bare syting.

Anonymous poster hash: f1281...80c

Kommentaren din gikk til en bruker som kommenterte noe en viss cowboy sa. Den brukeren er blitt kjent som en ren holocaustfornekter. Så ja, jeg vil si du spytter på minnet til krigens ofre når du bagatelliserer slikt tankegods.

Anonymous poster hash: ce0a2...7b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot 2 verdenskrig og imot drap bare så det er sagt.

Du hyller nazistene og påstår folk i utryddelsesleirene døde av seg selv. Begynner du å forstå hvorfor folk mener du har flere skruer løs når du da hevder du er "imot drap"? Anonymous poster hash: ce0a2...7b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horatio Hornblower

En ting er sikkert at alt for mange nordmenn tror at de hadde helter i sin familie. Men sannheten er at de fleste har nok heller forædere\nøytrale i sin familie en helter

Hvem var de sanne heltene det var Britiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det voldsomme behovet for nedrakkingen. Jeg opplever at det nå sies: «Haha. De dere kaller helter, var ikke like heltemodige som dere tror.» Som barnebarn og oldebarn av aktive motstandsmenn er jeg veldig stolt av det den jobben de gjorde under krigen, og jeg mener bestemt at de gjorde noe riktig, fordi de trodde på det. Likevel var min bestefar alltid varsom på at det var mange grunner til at folk tok de valgene de gjorde under krigen, og at vi ikke måtte dømme den andre siden for hardt, da mange var vanlige folk. "Vi kan ta avstand fra handlingene deres, men ikke dem som folk.» pleide han å si. Jeg er takknemlig for dem som kjempet for et fritt Norge, og jeg er takknemlig for en nyansert fremstilling.

Endret av Vind
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke det voldsomme behovet for nedrakkingen. Jeg opplever at det nå sies: «Haha. De dere kaller helter, var ikke like heltemodige som dere tror.» Som barnebarn og oldebarn av aktive motstandsmenn er jeg veldig stolt av det den jobben de gjorde under krigen, og jeg mener bestemt at de gjorde noe riktig, fordi de trodde på det. Likevel var min bestefar alltid varsom på at det var mange grunner til at folk tok de valgene de gjorde under krigen, og at vi ikke måtte dømme den andre siden for hardt, da mange var vanlige folk. "Vi kan ta avstand fra handlingene deres, men ikke dem som folk.» pleide han å si. Jeg er takknemlig for dem som kjempet for et fritt Norge, og jeg er takknemlig for en nyansert fremstilling.

Nå var de mennesker de også, men jeg innrømmer glatt at mange av dem (ikke alle) var så tett opp mot helter man kan komme. Uansett gjorde de en ekstrem innsats for landet, noen også med store ofre og landet skylder en del av dem svært mye. Disse fra besteforeldregenerasjonen som nå er i ferd med å dø ut er blant de viktigste personene i historien. Det er mange som har bidratt i forsvaret også i etterkant på utenlandsoppdrag - all ære til dem også - men disse individene fra denne gamle generasjonen var kanskje blant de siste som gjorde det, ikke bare med risiko for seg selv men også for familie og venner.

Det er heller ikke uten grunn at sabotasje av tungtvannsanlegg har blitt fremstilt som heltemodig. Det var enormt viktig å forsinke naziforskningen på atomvåpen, krigen kunne fått et katastrofalt utfall om Hitler hadde greid å produsere atomvåpen.

Anonymous poster hash: 59610...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var de mennesker de også, men jeg innrømmer glatt at mange av dem (ikke alle) var så tett opp mot helter man kan komme. Uansett gjorde de en ekstrem innsats for landet, noen også med store ofre og landet skylder en del av dem svært mye. Disse fra besteforeldregenerasjonen som nå er i ferd med å dø ut er blant de viktigste personene i historien. Det er mange som har bidratt i forsvaret også i etterkant på utenlandsoppdrag - all ære til dem også - men disse individene fra denne gamle generasjonen var kanskje blant de siste som gjorde det, ikke bare med risiko for seg selv men også for familie og venner.

Det er heller ikke uten grunn at sabotasje av tungtvannsanlegg har blitt fremstilt som heltemodig. Det var enormt viktig å forsinke naziforskningen på atomvåpen, krigen kunne fått et katastrofalt utfall om Hitler hadde greid å produsere atomvåpen.

Anonymous poster hash: 59610...f82

Ja, jeg hedrer i alle fall mine forfedres kamp for frihet, og kommer alltid til å være takknemlig for alle dem som var helter for et fritt Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som kampen om tungtvannet går på NRK, har det kommet fokus på at de drepte 14 nordmenn også når de sprengte en båt.

Skjedde det mange slike episoder under krigen, hvor de vi i dag tenker på som helter gjorde slike ting? Hvilke hendelser? Det er kanskje min egen feil at jeg ikke har satt meg inn i historien, men jeg har bart hørt om heltedådene. Når det er snakk om nordmenn som gjorde noe galt, er det som regel landsforræderne.

Anonymous poster hash: ff7c0...cf4

Man får prøve å se det i det perspektivet som gjaldt den gangen. Da var situasjonen slik at amerikanerne var i full gang med å utvikle atomvåpen, og de VISSTE at dersom de klarte det, ville det ha en enorm innvirkning på krigens gang. Og ingen kan si at de tok feil.

Man trodde at tyskerne muligens også var i ferd med å gjøre det samme. Det VAR de ikke, de gjorde bare forstudier, og hadde et relativt lite forskningsprosjekt som de ville videreutvikle etter at krigen var over. Deres tanker om dette ble ikke kjent før etter krigen.

Men slik sakene stod da denne ferja ble senket, så var det en kritisk aksjon, og man mente at man med dette angrepet satte det tyske kjernefysiske prosjektet en god del tilbake. I det perspektivet var 14 sivile liv et lite offer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, med etterpåklokskapens perspektiv vet vi at det bare var USA som hadde noen realistisk sjanse til å utvikle en atombombe før krigen var over, men det var jo umulig å vite på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Horatio Hornblower

Jau, med etterpåklokskapens perspektiv vet vi at det bare var USA som hadde noen realistisk sjanse til å utvikle en atombombe før krigen var over, men det var jo umulig å vite på forhånd

Ja de hadde en sjanse når de fikk noen tyske vitenskapsfolk til å hjelpe dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de hadde en sjanse når de fikk noen tyske vitenskapsfolk til å hjelpe dem

Snarere:

En haug med vitenskapsfolk fra diverse land. Resultatene fra det britiske Tube Alloys-prosjektet. Økonomiske ressurser og kvalifisert personell nok til å angripe alle tekniske utfordringer som dukket opp på flere måter samtidig, og fortsette alle eksperimenter så lenge som ønskelig uten å ofre noen andre. Alburom og distanse fra krigsområdene til å gjennomføre et så vanvittig svært prosjekt uten at det ellers gikk ut over andre aspekter ved krigføringen.

Alt dette var nødvendig for å framstille en fungerende atombombe såpass fort som sommeren 1945. Ingen andre enn USA hadde den muligheten, men de klarte til gjengjeld å hoste opp to helt forskjellige bombetyper som begge virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot 2 verdenskrig og imot drap bare så det er sagt. Jeg liker at noen utfordret det kapitalistiske systemet som gjorde at millioner sultet etter børskrakket 1929 pga et tåpelig politisk system som lot sentral-bankene bestemme over menneskers skjebne i alle land... Og hvem var det som eide sentral-bankene...

NSDAP og Hitler utfordret ikke kapitalismen. De utnyttet den.

Anonymous poster hash: df12a...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...