Gå til innhold

"heltene" under andre verdenskrig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå som kampen om tungtvannet går på NRK, har det kommet fokus på at de drepte 14 nordmenn også når de sprengte en båt.

Skjedde det mange slike episoder under krigen, hvor de vi i dag tenker på som helter gjorde slike ting? Hvilke hendelser? Det er kanskje min egen feil at jeg ikke har satt meg inn i historien, men jeg har bart hørt om heltedådene. Når det er snakk om nordmenn som gjorde noe galt, er det som regel landsforræderne.



Anonymous poster hash: ff7c0...cf4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En Bussjåfør som kjørte en hel buss full av tyskere utfor veien. Donau. osv



Anonymous poster hash: 0bdfe...92f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heltene var helt klart tyskerne... Elsker det nasjonal-sosialistiske systemet. :)

Det er ikke alle som leser her som har en stor tidsmessig distanse til krigen.

Jeg blir faktisk støtt av sånne kommentarer.

Anonymous poster hash: df12a...41a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo trikken i Drammensveien og Victoria Terasse. Husker ikke helt historien men det var noe med engelske flyvere(allierte av norge)som på hadde fått oppdrag om å bombe Victoria Terasse(hovedkvarter for gestapo)

Veldig mange sivile døde og en av bombene traff en trikk full av nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som leser her som har en stor tidsmessig distanse til krigen.

Jeg blir faktisk støtt av sånne kommentarer.

Anonymous poster hash: df12a...41a

Deg om det. Folk kan synes og like hva de vil om du blir støtt.

Get over it. Det er jævla lenge siden krigen.

Anonymous poster hash: f1281...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som kampen om tungtvannet går på NRK, har det kommet fokus på at de drepte 14 nordmenn også når de sprengte en båt.

Skjedde det mange slike episoder under krigen, hvor de vi i dag tenker på som helter gjorde slike ting? Hvilke hendelser? Det er kanskje min egen feil at jeg ikke har satt meg inn i historien, men jeg har bart hørt om heltedådene. Når det er snakk om nordmenn som gjorde noe galt, er det som regel landsforræderne.

Hva så? Sivile dør i krig. Vis meg én moderne krig hvor man ikke har drept en betydelig andel sivile uten at dette har vært intensjonen. Sabotørene hadde stort sett minimalt med trening, og de britiske bomberaidene ble på den tiden ofte utført på øyemål uten observatører pga manglende teknologi. Du kunne ikke bare som i dag peile inn en bombe med laserdesignator.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så? Sivile dør i krig. Vis meg én moderne krig hvor man ikke har drept en betydelig andel sivile uten at dette har vært intensjonen. Sabotørene hadde stort sett minimalt med trening, og de britiske bomberaidene ble på den tiden ofte utført på øyemål uten observatører pga manglende teknologi. Du kunne ikke bare som i dag peile inn en bombe med laserdesignator.

Hva er spørsmålet ditt rettet på, "hva så?", hva mener du?

Anonymous poster hash: d6201...286

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er spørsmålet ditt rettet på, "hva så?", hva mener du?

At sivile ble drept, det var ikke til å unngå. Det var ikke bombespesialister man sendte på disse oppdragene, det var unge menn som stort sett nettopp hadde fullført vanlig skolegang med noen ukers spesialsoldattrening under SOE. De allierte drepte sivile hele tiden, og hadde man tatt hensyn til sivile liv hadde man ikke vunnet krigen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sivile ble drept, det var ikke til å unngå. Det var ikke bombespesialister man sendte på disse oppdragene, det var unge menn som stort sett nettopp hadde fullført vanlig skolegang med noen ukers spesialsoldattrening under SOE. De allierte drepte sivile hele tiden, og hadde man tatt hensyn til sivile liv hadde man ikke vunnet krigen.

Jeg har ikke nevnt noe om det var rettferdiggjort eller ikke. Det har ikke jeg tatt stilling til. Jeg synes bare det er rart at det ikke har vært noe fokus på dette, bare glansbildet. Og det var derfor jeg gjerne ville vite mer om slike episoder, hvor "helter" drepte sivile. Diskusjonen om det var rettferdiggjort eller ikke, tar jeg ikke stilling til nå.

Anonymous poster hash: d6201...286

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Folk kan synes og like hva de vil om du blir støtt. Get over it. Det er jævla lenge siden krigen. Anonymous poster hash: f1281...80c

Var din oppvekst preget av krigen? Ble noen i din familie drept under krigen?

Kjenner du noen som satt i konsentrasjonsleir?

Kjenner du noen som seilte ute under krigen og ble torpedert av tyske ubåter?

Ble noen i din familie alkoholister fordi de ikke taklet ting de opplevde under krigen?

Har noen i familien din vokst opp med for lite mat, eller foreldre og besteforeldre som våknet og skrek av intense mareritt hver eneste natt?

Har du noen sinne blitt skjelt ut fordi du kastet et eple som var litt skjemt?

Tror du krigen var en spennende film på lørdagskvelden? Synes du det burde skje igjen?

Har du lyst til å leve i utrygghet?

Hva får du ut av en slik total mangel på respekt for andres traumer? Jeg oppleve ikke krigen selv, men du skal vite at min barndom var meget sterkt preget av den.

Jeg har kjent folk som fikk føle nasjonalsosialismens verste sider på kroppen. Som aldri sov en eneste natt igjennom i resten av sitt liv. Som hver eneste gang de lukket øynene gjenopplevde intense følelser av fangenskap, intens sult, frost, mishandling og lukten av brennende menneskekjøtt. Som daglig så folk dø - enten av sult og utmattelse, eller fordi de ble drept av leirvoktere. Som fikk kraftige fysiske reaksjoner hver gang de så en piggtråd. Som aldri kunne glemme siste glimt av mors øyne da de ble skilt i leiren.

Synes du det er ok å spytte på disse menneskene og deres minne? Synes du?

Anonymous poster hash: df12a...41a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var din oppvekst preget av krigen? Ble noen i din familie drept under krigen?

Kjenner du noen som satt i konsentrasjonsleir?

Kjenner du noen som seilte ute under krigen og ble torpedert av tyske ubåter?

Ble noen i din familie alkoholister fordi de ikke taklet ting de opplevde under krigen?

Har noen i familien din vokst opp med for lite mat, eller foreldre og besteforeldre som våknet og skrek av intense mareritt hver eneste natt?

Har du noen sinne blitt skjelt ut fordi du kastet et eple som var litt skjemt?

Tror du krigen var en spennende film på lørdagskvelden? Synes du det burde skje igjen?

Har du lyst til å leve i utrygghet?

Hva får du ut av en slik total mangel på respekt for andres traumer? Jeg oppleve ikke krigen selv, men du skal vite at min barndom var meget sterkt preget av den.

Jeg har kjent folk som fikk føle nasjonalsosialismens verste sider på kroppen. Som aldri sov en eneste natt igjennom i resten av sitt liv. Som hver eneste gang de lukket øynene gjenopplevde intense følelser av fangenskap, intens sult, frost, mishandling og lukten av brennende menneskekjøtt. Som daglig så folk dø - enten av sult og utmattelse, eller fordi de ble drept av leirvoktere. Som fikk kraftige fysiske reaksjoner hver gang de så en piggtråd. Som aldri kunne glemme siste glimt av mors øyne da de ble skilt i leiren.

Synes du det er ok å spytte på disse menneskene og deres minne? Synes du?Anonymous poster hash: df12a...41a

Man kan vel være nasjonalsosialist og imot andre verdenskrig? Det var england som erklarte nazi-tyskland krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel være nasjonalsosialist og imot andre verdenskrig? Det var england som erklarte nazi-tyskland krig.

Formelt sett, ja. I praksis var det nazi-tyskland som startet krigen ved å invadere Polen (etter en rekke brudd på tidligere avtaler og ekspansjon).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte slik i krig at det er ekstremt komplekst og noen ganger litt tilfeldig hvem som ender opp som helter. En jeg kjente endte opp som landssviker fordi han ville redde Norge og Finland fra bolsjevismen/kommunismen og russerne. Han kjempet først sammen med finnene mot Russland, siden Russland hadde invadert Finland. En fare som mange var redde for i utgangspunktet, men et totalt feil valg siden det var russerne som endte med å redde oss fra nazismen.

Etter krigen ble han derfor dømt for landssvik.



Anonymous poster hash: 37ca1...96d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var din oppvekst preget av krigen? Ble noen i din familie drept under krigen?

Kjenner du noen som satt i konsentrasjonsleir?

Kjenner du noen som seilte ute under krigen og ble torpedert av tyske ubåter?

Ble noen i din familie alkoholister fordi de ikke taklet ting de opplevde under krigen?

Har noen i familien din vokst opp med for lite mat, eller foreldre og besteforeldre som våknet og skrek av intense mareritt hver eneste natt?

Har du noen sinne blitt skjelt ut fordi du kastet et eple som var litt skjemt?

Tror du krigen var en spennende film på lørdagskvelden? Synes du det burde skje igjen?

Har du lyst til å leve i utrygghet?

Hva får du ut av en slik total mangel på respekt for andres traumer? Jeg oppleve ikke krigen selv, men du skal vite at min barndom var meget sterkt preget av den.

Jeg har kjent folk som fikk føle nasjonalsosialismens verste sider på kroppen. Som aldri sov en eneste natt igjennom i resten av sitt liv. Som hver eneste gang de lukket øynene gjenopplevde intense følelser av fangenskap, intens sult, frost, mishandling og lukten av brennende menneskekjøtt. Som daglig så folk dø - enten av sult og utmattelse, eller fordi de ble drept av leirvoktere. Som fikk kraftige fysiske reaksjoner hver gang de så en piggtråd. Som aldri kunne glemme siste glimt av mors øyne da de ble skilt i leiren.

Synes du det er ok å spytte på disse menneskene og deres minne? Synes du?

Anonymous poster hash: df12a...41a

Kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver. Vi har flere gjenlevende fra krigens dager i familien, og mange av dem opplevde de verste tingene jeg kan forestille meg. Det er forferdelig å høre dem gråte om natten, se tårene renne nedover kinnene når de hører noe sagt på tysk, se hvordan kroppen rykker når noe smeller i nærheten.

Anonymous poster hash: 7400c...a90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så alt for godt igjen i det du skriver. Vi har flere gjenlevende fra krigens dager i familien, og mange av dem opplevde de verste tingene jeg kan forestille meg. Det er forferdelig å høre dem gråte om natten, se tårene renne nedover kinnene når de hører noe sagt på tysk, se hvordan kroppen rykker når noe smeller i nærheten. Anonymous poster hash: 7400c...a90

Har du god fantasi eller er det mulig å konkretisere littegranne?

Hva slags mareritt er det folk har og hvorfor?

Hva mener du med at nordmenn opplevde det verste tingene som man kan forestille seg?

Er det antallet fengslede? Det sitter flere i fengsel idag enn under annen verdenskrig på grunn narkotikalover.

Er det antallet drepte? Det ble drept flere tyskere i norge enn det ble drept nordmenn i norge.

Er det konsentrasjonsleire? I norge?

Hiroshima, bombingen av dresden, bombingen av london, bombingen av tokyo, seriøst norge er kanskje på 100 plass av land som fikk konsekvenser av annen verdenskrig.

Det er bare ett eneste land under annen verdenskrig som nesten ikke mistet noen av sine egne sivile på eget land.

Og det er usa, under hele annenverdenskrig ble det kanskje bare drept en eller to sivile amerikanere i amerika under annen verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var jo trikken i Drammensveien og Victoria Terasse. Husker ikke helt historien men det var noe med engelske flyvere(allierte av norge)som på hadde fått oppdrag om å bombe Victoria Terasse(hovedkvarter for gestapo)

Veldig mange sivile døde og en av bombene traff en trikk full av nordmenn.

På grunn av min bakgrunn med å utvise sterke nasjonalistiske holdninger, er jeg paradoksalt nok litt redd for å hevde noe som fremstiller de allierte som fienden, men den episoden der med flere burde helt klart hatt et mye større negativ fokus i norgeshistorien enn den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg skikkelig at nordmenn i dag skal forsøke å skape et slags glansbilde av nordmenns innsats under annen verdenskrig.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, - det var flere nordmenn som vervet seg for tysk krigstjeneste innsats, både kvinner og menn, enn det var motstandsmennesker tilsammen.

Derfor vet vi hvilken side av krigen nordmenn flest valgte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av min bakgrunn med å utvise sterke nasjonalistiske holdninger, er jeg paradoksalt nok litt redd for å hevde noe som fremstiller de allierte som fienden, men den episoden der med flere burde helt klart hatt et mye større negativ fokus i norgeshistorien enn den har.

Det handler om å være faktaorientert. Vi leser historiebøkene til seierherrene. Nurnbergdomstolen utelukket alle de alliertes handlinger, alt fra hiroshimabomben og dresdenbombingen til tokyo-brann-bombe-massakren.

Så vi vet kun det vi har blitt fortalt og det var har blitt til-lært.

Endret av waco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var din oppvekst preget av krigen? Ble noen i din familie drept under krigen?

Kjenner du noen som satt i konsentrasjonsleir?

Kjenner du noen som seilte ute under krigen og ble torpedert av tyske ubåter?

Ble noen i din familie alkoholister fordi de ikke taklet ting de opplevde under krigen?

Har noen i familien din vokst opp med for lite mat, eller foreldre og besteforeldre som våknet og skrek av intense mareritt hver eneste natt?

Har du noen sinne blitt skjelt ut fordi du kastet et eple som var litt skjemt?

Tror du krigen var en spennende film på lørdagskvelden? Synes du det burde skje igjen?

Har du lyst til å leve i utrygghet?

Hva får du ut av en slik total mangel på respekt for andres traumer? Jeg oppleve ikke krigen selv, men du skal vite at min barndom var meget sterkt preget av den.

Jeg har kjent folk som fikk føle nasjonalsosialismens verste sider på kroppen. Som aldri sov en eneste natt igjennom i resten av sitt liv. Som hver eneste gang de lukket øynene gjenopplevde intense følelser av fangenskap, intens sult, frost, mishandling og lukten av brennende menneskekjøtt. Som daglig så folk dø - enten av sult og utmattelse, eller fordi de ble drept av leirvoktere. Som fikk kraftige fysiske reaksjoner hver gang de så en piggtråd. Som aldri kunne glemme siste glimt av mors øyne da de ble skilt i leiren.

Synes du det er ok å spytte på disse menneskene og deres minne? Synes du?

Anonymous poster hash: df12a...41a

Spytter ikke på noen.

Sier bare at noe som er 70 år gammelt, må man komme over. Ellers blir det bare syting.

Anonymous poster hash: f1281...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...