Gå til innhold

Jobber på matbutikk, mye tull med ledelsen, har de lov til dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på en matbutikk (som det går ganske dårlig med). Nylig er ledelsen koblet inn fordi det går dårlig med butikken og vi tydeligvis trenger hjelp.

Jeg og mange andre jobber som deltidsmedarbeidere, dvs. 1 eller 2 ganger i uka og annenhver lørdag, + ekstravakter hvis vi har tid. Disse vaktene varer da i 8 timer, fra kl. 16.00-23.00

Nå har det seg slik at ledelsen har bestemt seg for at vaktene heller skal starte kl. 18.00. Dette betyr at vi ikke lengre får pause siden vi ikke har rett på det, vi mister 3 timers betaling hver gang vi er på jobb, og tilleggene som vi vanligvis får vil vi nå ikke se noe til, siden de har forkortet vaktene såpass.

Det er åpenbart at dette er gjort for å tjene inn penger, på vår bekostning. Har de lov til dette? Jeg har ikke lyst til å sette av en hel dag, for å jobbe i 5 små timer, som jeg knapt får lønn ut av. I tillegg til dette er det jo akkurat som jeg starter på jobb midt på kvelden, klokka 1800 - da nærmer det seg jo nesten leggetid.

Hovedproblemet er lønnen: 5 timersvakter et par ganger i uka, uten noen tillegg - lønnen min kommer jo til å bli betraktelig (!!) redusert..

Hjelp?



Anonymous poster hash: 27b7a...39a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har lov og det er bare en ting å gjøre, skaffe seg en annen deltidsjobb i det stille og når du har det i boks gi en saklig beskjed om hvorfor du vil bytte jobb. Ikke før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo et valg.

Enten finne deg en annen jobb der du kan tjene mer med lengre vakter, eller fortsette å jobbe der du er og dermed hjelpe butikken til å ikke gå konkurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har en kontrakt hvor det står hvor mange timer du har kan de styre dette. 5 timers vakter er veldig vanlig innenfor butikkbransjen da man slipper overlapp for avllsning ved pauser som man først har krav på etter 5,5 t.

Og angående ekstra tillegg, er ikke butikken fagorganisert har de heller ikke krav om å betale ubekvemmstillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk kontrakten og se hvor mange timer du "skal" jobbe. Kan godt hende du har 16 timer - noe som egentlig vil si to dager i uken. Også kan du kreve å jobbe etter de timene du har krav på, eller i det minste at du får betalt for de timene



Anonymous poster hash: 5be6f...2e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dette er noe å klage over? Jobber selv 4 - timers vakter etter skole og det er så deilig. Merker ikke at man er på jobb engang fordi det går så fort! Mister jo ikke sinnsykt mye lønn på det.



Anonymous poster hash: 92572...3a3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dette er noe å klage over? Jobber selv 4 - timers vakter etter skole og det er så deilig. Merker ikke at man er på jobb engang fordi det går så fort! Mister jo ikke sinnsykt mye lønn på det.

Anonymous poster hash: 92572...3a3

Mister ganske mye lønn på det! Jeg har 160 i timen + tillegg i matbutikk, og det blir veldig mye penger i løpet av en måned

Anonymous poster hash: 5be6f...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister ganske mye lønn på det! Jeg har 160 i timen + tillegg i matbutikk, og det blir veldig mye penger i løpet av en måned

Anonymous poster hash: 5be6f...2e8

Vel, mindre timer på jobb er bedre enn ingen jobb i det hele tatt. Du får lønn, den er bare litt mindre.

Du kan enten skaffe deg enda en jobb ved siden av denne (hvis du ikke har studier da), eller prøve å finne en helt ny jobb med flere timer.

Anonymous poster hash: 37de5...7ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod ikke det med tilleggene. Hvorfor mister dere det?

Anonymous poster hash: 3c67b...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er vel atnoen hadde blitt oppsagt, da må det vel være til alles beste å heller få redusert timetallet?

Anonymous poster hash: ba229...327

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstod ikke det med tilleggene. Hvorfor mister dere det? Anonymous poster hash: 3c67b...c3e

Jeg tror at man først får tilleg hvis man jobber mer enn et visst antall timer i mnd, eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 5a04a...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(16-23 er 7 timer, ikke 8)

Anonymous poster hash: 5a04a...b58

Reagerte på akkurat det samme. Jeg jobber også 16-23, og nå lurte jeg på hvor all lønna mi for den 8. timen har blitt av :P

Ja, de har fult lov til dette. Har selv blitt satt opp 18-23. Er noe dritt da det føles ut som 7 timer likevel, men man blir bare betalt for 5...

Endret av sweg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man først får tilleg hvis man jobber mer enn et visst antall timer i mnd, eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 5a04a...b58

Man har krav på tillegg først når man har jobbet 48 timer totalt den måneden og ca. 12 timer i gjennomsnitt pr. uke. Sjefen min er så sinnsykt gjerrig og setter oss opp sånn at vi får 11 timer i uka og 47 timer i måneden... :)

Anonymous poster hash: c810f...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man har krav på tillegg først når man har jobbet 48 timer totalt den måneden og ca. 12 timer i gjennomsnitt pr. uke. Sjefen min er så sinnsykt gjerrig og setter oss opp sånn at vi får 11 timer i uka og 47 timer i måneden... :)

Anonymous poster hash: c810f...d05

Hva slags type tillegg er dette?

Anonymous poster hash: 7572f...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man først får tilleg hvis man jobber mer enn et visst antall timer i mnd, eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 5a04a...b58

"UB-tillegg (gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke)

Man-fre fra kl 18 +22,-

Man.fre fra kl 21 +45,-

Lørdag fra kl 13 +45,-

Lørdag fra kl 16 +90,-

Søndag hele døgnet +96,-"

Det viktigste med denne saken er egentlig at TS ser på kontrakten sin, hvor mange timer det faktisk står. For hvis det står veldig få timer der, så har hun egentlig ikke noe på klage på. Men det merkes jo veldig når man går fra 15-23:30-vakt til å jobbe 4-5 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"UB-tillegg (gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke)

Man-fre fra kl 18 +22,-

Man.fre fra kl 21 +45,-

Lørdag fra kl 13 +45,-

Lørdag fra kl 16 +90,-

Søndag hele døgnet +96,-"

Det viktigste med denne saken er egentlig at TS ser på kontrakten sin, hvor mange timer det faktisk står. For hvis det står veldig få timer der, så har hun egentlig ikke noe på klage på. Men det merkes jo veldig når man går fra 15-23:30-vakt til å jobbe 4-5 timer

Ub-tilleggene gjelder vel kun om bedriften er organisert.

Anonymous poster hash: 7572f...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ub-tilleggene gjelder vel kun om bedriften er organisert.

Anonymous poster hash: 7572f...191

De aller fleste matbutikkene har ub-tilleggene. Norgesgruppen har det, Reitangruppen har det, coop vet jeg ikke - men tipper at de også har det

Anonymous poster hash: 5be6f...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...