Gå til innhold

Jusstudiet - privatist i Oslo vs vanlig student UiT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om det er noen jurister her som har noen tanker, både folk som har tatt jussen som privatist ved UIO, og folk som har tatt den vanlige veien.

Jeg bor i Oslo og avlegger eksamen i 3. året Master i Rettsvitenskap ved UIO som privatist nå i februar. Jeg synes veien fram hit har vært ensom og savner et miljø og mer undervisning.

Jeg har kommet inn på jussen i Tromsø, og har mulighet til å begynne rett på 3. året fra høsten av (fått innvilget permisjon for de to første årene). Dvs at jeg må bruke ytterligere et ekstra år på å ta tredje året, noe som iallefall vil føre til at jeg vil få gode karakterer på eksamen i 2016. Men tror dere at det ekstra året vs gode karakterer vil være verdt det?

Karakterene mine er fra før 1. avd D-D og 2. avd A-C. Jeg har mulighet til å ta opp igjen Dene, og det kommer jeg til å gjøre på et tidspunkt. Men som privatist har jeg jo ikke mulighet nå til å ta opp igjen 3. året siden privatistordningen nedlegges, og jeg frykter at jeg skal få Der igjen.

Jeg har hele livet mitt i Oslo, samboer og er egentlig i etableringsfasen. Vil helst ikke flytte fra ham. Men er så redd for å bli uattraktiv på arbeidsmarkedet, både pga karakterer og pga det står PRIVATIST stående med store bokstaver på vitnemålet. Jeg har ingen ambisjoner om Wikborg Rein, for å si det mildt, men jeg ønsker meg en spennende jobb som samtidig er fast og trygg.

Er det noen som har pendlet til UIT som vet hvordan det kan fungere? Er det noen som har tatt jussen som privatist som kan fortelle hvordan yrkesmulighetene ble etter ferdig grad?

Veldig takknemlig dersom noen tar seg tid til å svare, føler jeg står overfor valg som har gigantiske konsekvenser for resten av livet mitt...



Anonymous poster hash: 39c7a...391
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel vanskelig å si hvilke konsekvenser det vil få at det står privatist på vitnemålet. Jeg var også privatist, men det fremgår ikke av mitt vitnemål. Jeg jobbet ved siden av og endte opp med en svak C i snitt. Arbeidsmarkedet er trangt for jurister om dagen. Jeg fikk en grei jobb, men skulle gjerne hatt noe bedre.

Hvis jeg hadde fått gjort alt på nytt ville jeg gått mer "all in" og jobbet hardt for gode karakterer, traineestillinger og relevant erfaring.

Hvis du tror du klarer å holde ut i Tromsø og få bedre karakterer, så ville jeg satset på det. Men får du opp karaktersnittet uansett, er jeg ikke sikker på hvor stor betydning det har.

Anonymous poster hash: 852ff...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med Folkeuniversitetet? Enkeltemnestudent?



Anonymous poster hash: 278da...e2c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med Folkeuniversitetet? Enkeltemnestudent?

Anonymous poster hash: 278da...e2c

Jeg har tenkt på det, men jeg tror ikke de underviser 4. året fra høsten av? Ser iallefall ikke noe om det på nettsida deres.

Anonymous poster hash: 39c7a...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...