Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Visste dere at folk med Downs kan få friske barn hvis partneren er normal?

Anonymkode: 0619c...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo fadermeg drap å abortere et foster som er feks 8 måneder på vei? Ja jeg er for selvbestemt abort før 12 uker.

Anonymkode: 0619c...69c

8 måneder? Man kan i noen tilfeller se downs med ultralyd i uke 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Visste dere at folk med Downs kan få friske barn hvis partneren er normal?

Anonymkode: 0619c...69c

og..?

Anonymkode: efcba...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

og..?

Anonymkode: efcba...c26

Hvorfor skulle en normal person ha sex med en Downs..??

Anonymkode: efcba...c26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 med downs kan vel og få et normalt barn trodde jeg men tenk så kjipt når ungen blir typ 10 år og rollene blir snudd og ungen må være den voksne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 27.11.2015 at 21.38, Egraf skrev:

Dere som sier at man bare kan adoptere bort så enkelt som bare det: tror dere det er mange mennesker der ute som ønsker å adoptere barn med downs? Mer sannsynlig at det bare blir en kasteball mellom diverse fosterhjem. Å føde et handikappet barn og så bare gi det videre til staten fordi du ikke vil ha det, er jo helt moralskt forkastelig. 

Og selv de som har kjærlige foreldre får problemer senere. En av mine bekjente er psykisk utviklingshemmet. Foreldrene hennes er i henholdsvis 70- og 80-årene nå. Hun bor i leilighet med tilsyn. Utenom har hun så og si ikke noe nettverk annet enn hjemmehjelp en gang i uka og broren, som sjelden er i byen. Hva som kommer til å skje med henne og hvordan hun skal tilpasse seg samfunnet når livet hennes har bestått av mamma, pappa, pølsegryte og Detektimen i 40 år holder meg faktisk våken om natta. Nye mennesker og nye ting er farlig, og foreldrene hennes har latt det være farlig og til og med oppmuntret dette, antakelig for hennes egen sikkerhet, uten tanke på fremtiden. Forleden gikk hun alene til en frisørtime og hadde angst i ei uke etterpå. Jeg har så vondt av henne og hjelper der jeg kan, men når det er helt umulig for andre å komme innpå uten at hun blir redd er det ikke stort man kan gjøre uten tvang. Og hun er jo en voksen med de samme rettighetene som et 100% tilregnelig menneske.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er noen andre enn foreldrene som kan vurdere og bestemme dette, for det er faktisk bare de som kan vite hva slags ressurser de har til rådighet til å være der for et barn og senere voksen med Downs. Det er mildt sagt ikke en ubetydelig oppgave, det krever ganske mye av en og en må sette mye av eget liv til side. Har man f. eks. full jobb, andre barn og kanskje etterhvert gamle foreldre som også krever tilsyn så har du det gående 24/7/365. Det er bare å kjøpe en klokke som kan telle takten, for livet vil kun bestå av plikter hele døgnet. Du vil aldri ha noen fritid, aldri noen mulighet til å ta det rolig så mye som et sekund fordi det alltid vil være noen som behøver omsorg. Har man i tillegg en jobb som krever mer enn en vanlig 8-16 er man ute å kjøre og man må regne med å utslitt som gammel og/eller utbrent en eller flere ganger i løpet av livet. Dette er den harde sannheten og jeg har dessverre sett flere personer som til slutt møter veggen selv og havner utpå.

Å mene at foreldre skal vær så god å fostre opp noen med Downs er både nedlatende og frekt, og det bunner bare ut i kunnskapsløshet om hva som skal til av ressurser for å klare det. 

Anonymkode: e4176...fdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg synes at foreldrene burde ha muligheten til å velge. 
Så lenge de ikke tvinges til å ta abort så er jeg for muligheten. Har ingenting i mot folk med downs, men folk må kunne få velge hvordan livene deres skal bli. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg har ingen empati med kvinnene som gjør dette og hva som senere skjer med dem i livet. KARMA

Anonymkode: 2826c...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha barn som har DS enn som blir trans eller narkoman senere

Anonymkode: 2826c...c7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For! Jeg hadde uten tvil tatt abort om jeg på ordinær ultralyd fikk vite at barnet hadde Downs. 

Anonymkode: de552...d10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot! Syns det er forkastelig å ta vekk et barn bare fordi han eller henne har nakkeklaring! Jeg fikk beskjed på tidlig ultralyd fra sykepleier hvor hun sa: jeg skal egentlig ikke si dette, men vil likevel fortelle deg at det er nakkeklaring på barnet, sånn at du vet… Du har fortsatt tid. Aldri i verden om jeg valgte vekk det, og ungen mon er frisk og rask og har verken downs eller noe annet. Og uansett hva, ville jeg ha elska barnet, de med downs er spesielle engler på jord og verdt like mye som mennesker de også. 

Anonymkode: d6986...1cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort pga. Downs høres fælt ut, men det er fri abort og man trenger ikke noen "moralsk gyldig grunn" for å ta det. Om man tar abort pga. et syndrom eller feil øyefarge eller kjønn er likegyldig. Et foster med Downs har vel ikke sterkere rettigheter enn et med uønsket kjønn eller et som kommer på et litt ubeleielig tidspunkt.

Anonymkode: cd236...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg vil heller ha barn som har DS enn som blir trans eller narkoman senere

Anonymkode: 2826c...c7e

Litt lite politisk korrekt å sette trans og narkoman i samme bås eller?

Personlig ville ikke hatt noen av delene om det var valgfritt.

Tipper de fleste forstår at man har et reelt valg når det gjelder abort. Det har man ikke vedrørende hendelser senere i livet.

Personlig er jeg for selvbestemt abort, og følgelig også for at man tar abort ved påvist downs om man ønsker det. Jeg mener også at man bør kunne ta abort frem til ganske langt inn i svangerskapet dersom det gjelder sykdom eller syndromer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt lei meg av og lese mange av kommentarene her. 

Det er snakk om at det koster samfunnet mye penger. For det første så er det trist å måle verdien av et menneskeliv i penger. For det andre bruker samfunnet mye mer penger på egoistiske valg som funksonsfriske mennesker gjør. Misbruk av egenmeldinger på jobb, stjeling, snike på kollektivtrafikken, skatteunndragelse osv osv.  Og si at en gruppe mennesker pga psykisk utviklingshemming ikke har plass i samfunnet vårt fordi det er for dyrt er så forkastelig at jeg har ikke ord.  Trist menneskesyn.

Å ta abort fordi at fosteret ikke er levedyktig, eller født med en alvorlig sykdom som innebærer store smerter er en ting. Men downs syndrom er ikke en sykdom. Når man blir gravid vet man ikke hva man får. Man kan få et funksjonsfriskt barn som får kreft. Man kan få et barn du havner i store konflikter og mister helt kontakten med, eller begynner med rus. Eller blir kriminell.  Jeg bagatelliserer ikke det å få et barn med spesielle behov. Poenget mitt er bare det at livet blir sjelden sånn som man så for seg. Ja, dødsraten er høyere, og en del er født med hjertefeil og mage/tarm problemer. Men dette er ikke alle.  Veldig mange med downs syndrom har god livskvalitet. Det må være grusomt for dem å vite at så mange der ute synes det er helt greit om de aldri ble født. 

Dere som sier abort av downs syndrom er greit fordi dere er for selvbestemt abort, mener dere det med tvillinger også? Fordi mor og far ønsket seg jo bare et barn, og dette må foreldrene velge selv. Det er jo tross alt selvbestemt abort? 

 

Anonymkode: bb61a...0ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckie skrev (På 25.1.2015 den 8.48):

Jeg er for foreldres rett til å ta abort om det er noe de har behov for eller ønsker. Ikke derimot sagt at jeg er imot personer med Downs. Det er situasjoner hvor syke barn kan skape veldig store utfordringer, og jeg synes ikke det er rettferdig at barn som ikke er 100% ønsket skal være nødt til å komme til verden.

Dårlig argument, de kan adoptere det bort om de ikke gidder ansvaret selv og heller vil slappe av på sofaen enn å ta ansvar for egne handlinger.

Anonymkode: c426b...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2015 den 8.34):

Hva syns dere? De som har downs har like mye rett til å leve som oss

 


Anonymous poster hash: b59ce...23c

 

Selvsagt imot, abort er drap og barnet har samme rett til å leve som andre. 

Anonymkode: c426b...782

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...