Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Hva syns dere? De som har downs har like mye rett til å leve som oss



Anonymous poster hash: b59ce...23c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mot, på et personlig plan. Og det vet jeg, fordi jeg fikk beskjed om å ta forstervannsprøve for å sjekke, da risikoen for at barnet hadde Downs var over 6% (etter trippel-test). Jeg tok ikke fostervannsprøven, vi ville ikke tatt abort uansett, og barnet var velkomment hos oss. (Det visste seg å være friskt, det visste vi ikke før fødsel).

Når det gjelder andre, har vi fri abort, og jeg kan ikke ta dette valget for andre. Jeg vet ikke om hvordan de har det i familien, hvor mye overskudd, hvilke prioriteringer de gjør seg, hva de kan tilby et menneske med så store utfordringer som en med Downs. Jeg syns det er rart at visstnok så mange tar den avgjørelsen, men må bare respektere det. Vi har jo fri abort av hundre prosent friske fostre uten begrunnelse, så da kan man ikke innføre " friskt foster kan aborteres før uke 12 fordi det ikke passer", men "foster med Downs må bæres fram".

Men jeg syns det er et etisk dilemma, og man kan argumentere for at fri abort er retten til å velge om man skal ha barn eller ikke, men når man først har tatt det valget, kan man ikke videre velge hva slags barn man vil ha (vil ha barn, men ikke ett med downs. Hvorfor ikke "ikke jente?" Osv).

Anonymous poster hash: d52d6...7ef

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Olivia Benson

Jeg er for at dette er et valg foreldrene skal kunne ta selv. Hadde jeg fått den beskjeden nå, hadde det nok blitt abort.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for, det er et valg som foreldre må ta, selv om det sikkert vil være et av de vanskeligste valgene de må ta i livet

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi har retten til å ta abort, må forelderene få bestemme. Er ikke noe verre å ta vekk et foster med downs enn et friskt et.

Hadde tatt abort selv om jeg fikk vite at det hadde downs, eller ville bli multihandicapet.

Anonymous poster hash: 5d5ef...4e0

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilke følgefeil som oppdages. Men personlig hadde jeg ikke tatt abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at vi fortsatt skal ha retten til fri abort, og da må det også være foreldrene selv som legger til grunn hvorfor de skal avbryte svangerskapet.

Jeg ser ikke helt logikken i at det skal være greit å fjerne et friskt barn, men ikke et sykt.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at individet skal kunne velge abort i tilfelle Downs og mot samfunnet der fostre med Downs konsekvent velges bort.



Anonymous poster hash: 2ecfb...86d
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for. Det er nok mange som ikke er psykisk sterke nok til å takle de utfordringene man møter og jeg synes derfor det er bedre at man får velge selv om dette er noe man takler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for selvbestemmelse. Det kan være uendelig tøft å være forelder til en med Downs som er mindre velfungerende enn suksesshistoriene vi får se i media. Men om foreldrene ønsker barnet skal de naturligvis få beholde det.

Anonymous poster hash: 720a4...bfe

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for fri abort innenfor gitte rammer, og hvilke genetiske utfordringer et foster måtte ha i den forbindelse anser jeg som irrelevant.

Om du imidlertid spør om jeg personlig hadde tatt abort utelukkende pga Downs syndrom, er svaret nei, det hadde jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette er et valg folk skal ta selv uten at andre skal legge seg opp i valget deres. Uansett hva det måtte være. Ingen skal måtte unnskylde valget sitt for andre. Derfor er jeg for selvbestemt abort.

Personlig så hadde jeg tatt abort hvis det skulle vise seg at barnet hadde Downs, Trisomi eller andre alvorlige sykdommer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er for. Ser ingen grunn til å bære fram et individ som aldri kunne stått på egne bein og som i verste fall ville vært voldelig og hissig.

Der er også andre sykdommer jeg ville tatt abort for om det kunne testes for. Jeg har levd innpå både Downs og kronisk sykdom.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for, så fremt det er etter foreldrenes eget valg. Kun de vet om de har ressurser til å ta seg av et Downsbarn.

Dersom trådens HI insinuerer at alle fostre med Downs skal aborteres samme hva, så er jeg mot.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Vet ikke før jeg hadde stått i det selv. Følelsen nå er nei, det virker brutalt. Men er et vanskelig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri bært fram et sykt barn hvis jeg kunne velge å la være. All cred til de som klarer det, men for min del ønsker jeg friske barn.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...