Gå til innhold

Lurt eller ulurt å utdanne seg som motekonsulent?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Haha medarbeider på Rema :fnise: Hvorfor tenker du det egentlig? :P Man er jo litt ute iallefall og endel mennesker ser kanskje opp til deg siden du har litt kunnskap om bil og trafikk og ikke bare slår inn mat i kassa (selvom det virker kjedelig) :P

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Jo, men jeg tenkte mer "klatremessig".

Er du en dødsbra medarbeider på Rema, har det lite å si for deg. Det samme med trafikklærer. Går bedriften opp, står du i ro. Man er liksom bare en arbeider, man "følger ikke med" på samme måte. Om du skjønner hva jeg mener :P Hehe

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, men jeg tenkte mer "klatremessig".

Er du en dødsbra medarbeider på Rema, har det lite å si for deg. Det samme med trafikklærer. Går bedriften opp, står du i ro. Man er liksom bare en arbeider, man "følger ikke med" på samme måte. Om du skjønner hva jeg mener :P Hehe

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Jeg skjønner hvertfall hva du mener. Problemet er bare at det er vanskelig å oppnå uten høyere utdanning (et studie på ett år er IKKE høyere utdanning). Så her må du nok velge hva som er viktig, eller bli gründer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg tenkte mer "klatremessig".

Er du en dødsbra medarbeider på Rema, har det lite å si for deg. Det samme med trafikklærer. Går bedriften opp, står du i ro. Man er liksom bare en arbeider, man "følger ikke med" på samme måte. Om du skjønner hva jeg mener :P Hehe

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Huff det er sant, man har ikke noe motivasjon til å strekke seg og gjøre noe ekstra siden man uansett har samme lønn og stilling. Trist :(

Anonymous poster hash: d719f...7c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvertfall hva du mener. Problemet er bare at det er vanskelig å oppnå uten høyere utdanning (et studie på ett år er IKKE høyere utdanning). Så her må du nok velge hva som er viktig, eller bli gründer. ;)

Men hvilken master kan gi lønn på 1 million eller mer?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken master kan gi lønn på 1 million eller mer?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Ingen master gir deg automatisk en sånn lønn. Er du dyktig og ettertraktet så kan master i teknologifag (ingeniør) , økonomi, psykologi, juss +profesjonsutdanninger gi dette. Men det krever

hardt arbeid, du kan ikke bare velge en utdanning og håpe på god lønn sånn uten videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg tenkte mer "klatremessig".

Er du en dødsbra medarbeider på Rema, har det lite å si for deg. Det samme med trafikklærer. Går bedriften opp, står du i ro. Man er liksom bare en arbeider, man "følger ikke med" på samme måte. Om du skjønner hva jeg mener :P Hehe

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Går an å klatre jo.. Noen må bestille varer, ordne tilbudshyller og plakater, inngå avtaler med leverandører, ta tlf, gjøre administrativt arbeid, ha ansvar for en avdeling eller være kveldssjef.

Skjønner hva du mener, men ikke rakk ned på yrket mitt takk:) det er ikke bare kassearbeid vi gjør

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går an å klatre jo.. Noen må bestille varer, ordne tilbudshyller og plakater, inngå avtaler med leverandører, ta tlf, gjøre administrativt arbeid, ha ansvar for en avdeling eller være kveldssjef.

Skjønner hva du mener, men ikke rakk ned på yrket mitt takk:) det er ikke bare kassearbeid vi gjør

Bare fordi at yrket ikke har det jeg ønsker i et yrke, betyr det ikke at det ikke har det du ønsker :)

Så jeg rakker ikke ned på yrket ditt bare fordi det ikke er noe for meg ;)

Anonymous poster hash: d8001...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi at yrket ikke har det jeg ønsker i et yrke, betyr det ikke at det ikke har det du ønsker :)

Så jeg rakker ikke ned på yrket ditt bare fordi det ikke er noe for meg ;)

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Takk:) jeg elsker jobben min

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) jeg elsker jobben min

Er du vanlig ansatt i kassa? Altså fyller på varer, kundebehandling og sånt eller er du en som bestiller inn mat og gjør litt regnskap? Kjenner en del som jobber i kassa ved siden av studiene og synes det er kjedelig og slitsomt siden kundene noen ganger kjefter og de blir stressa. Hvorfor synes du det er gøy? (ikke frekt ment men bare nysgjerrig :P)

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i den retningen verden går nå, der alle er så avskyelig opptatt av hvordan de ser ut og kler seg, ville jeg sagt go for it! Vi slipper ikke opp for selvsentrerte folk om 30 år, tvert imot vil de sannsynligvis være flere :) Så lenge du får deg et godt rykte som en flink motekonsulent er du sikret jobb garantert!



Anonymous poster hash: 46838...04d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har gått på svindyre privatskoler innenfor mote og fashion både i norge og utlandet. Den eneste som har jobb innenfor faget er en som jobber med å bestille varer til HM butikken hun jobber på. Alle angrer på at de brukte en halv bondegård på en utdannelse de ikke har klart å bruke til noe nyttig etterpå.

Beklager TS, men jeg ville nok satset på noe mer safe med mindre du har råd til å tape pengene.... Har du råd og har lyst på et morsomt år på et morsomt studie så er det jo derimot bare å kjøre på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vanlig ansatt i kassa? Altså fyller på varer, kundebehandling og sånt eller er du en som bestiller inn mat og gjør litt regnskap? Kjenner en del som jobber i kassa ved siden av studiene og synes det er kjedelig og slitsomt siden kundene noen ganger kjefter og de blir stressa. Hvorfor synes du det er gøy? (ikke frekt ment men bare nysgjerrig :P)

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Jeg gjør det ved siden av studiene ja:-) kassa, telefon og bestilling. Jobben får meg "ut av komfortsonen", da jeg vanligvis er sjenert, introvert og rolig. I service må man ofte være veldig "på", kjapp i replikken og være god på small talk og takle MANGE rare situasjoner.

Vet ikke hvorfor jeg elsker jobben min. Den er litt elsk/hat... Jeg har bidratt mye innpå "dumme ting kunder sier"-tråden. Du har helt rett i at noen kunder er vonde å være i kontakt med. Men smilene fra andre kunder gjør dagen god igjen:)

Ingen dager er like, og jeg er stolt til tross for at jeg er i et lavstatusyrke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere som har gått på svindyre privatskoler innenfor mote og fashion både i norge og utlandet. Den eneste som har jobb innenfor faget er en som jobber med å bestille varer til HM butikken hun jobber på. Alle angrer på at de brukte en halv bondegård på en utdannelse de ikke har klart å bruke til noe nyttig etterpå.

Beklager TS, men jeg ville nok satset på noe mer safe med mindre du har råd til å tape pengene.... Har du råd og har lyst på et morsomt år på et morsomt studie så er det jo derimot bare å kjøre på :)

Takk :)

Tror dessverre at du har rett, når jeg ser på responsen i denne tråden :/

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner flere som har gått på svindyre privatskoler innenfor mote og fashion både i norge og utlandet. Den eneste som har jobb innenfor faget er en som jobber med å bestille varer til HM butikken hun jobber på. Alle angrer på at de brukte en halv bondegård på en utdannelse de ikke har klart å bruke til noe nyttig etterpå.

Beklager TS, men jeg ville nok satset på noe mer safe med mindre du har råd til å tape pengene.... Har du råd og har lyst på et morsomt år på et morsomt studie så er det jo derimot bare å kjøre på :)

Hva koster egentlig en moteutdannelse? Rundt 200 000 bare i skolepenger og så kommer levekostnader i tillegg? Ender på rundt 400 000 for 2 år?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det ved siden av studiene ja:-) kassa, telefon og bestilling. Jobben får meg "ut av komfortsonen", da jeg vanligvis er sjenert, introvert og rolig. I service må man ofte være veldig "på", kjapp i replikken og være god på small talk og takle MANGE rare situasjoner.

Vet ikke hvorfor jeg elsker jobben min. Den er litt elsk/hat... Jeg har bidratt mye innpå "dumme ting kunder sier"-tråden. Du har helt rett i at noen kunder er vonde å være i kontakt med. Men smilene fra andre kunder gjør dagen god igjen:)

Ingen dager er like, og jeg er stolt til tross for at jeg er i et lavstatusyrke.

Tenker du at det er et lavstatusyrke for alle butikker eller er det forskjell? Altså er det en allmenn oppfatning at å jobbe i Rimi, H&M, Elkjøp osv alle er lavstatus? Eller er det forskjell på matbutikk, klesbutikk og elektronikkbutikk? Kjenner en som jobber på Elkjøp ved siden av studier, altså i kassen og hjelper litt i avdelingene med produkter, og opplever ofte mangel på respekt fra kunder

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du at det er et lavstatusyrke for alle butikker eller er det forskjell? Altså er det en allmenn oppfatning at å jobbe i Rimi, H&M, Elkjøp osv alle er lavstatus? Eller er det forskjell på matbutikk, klesbutikk og elektronikkbutikk? Kjenner en som jobber på Elkjøp ved siden av studier, altså i kassen og hjelper litt i avdelingene med produkter, og opplever ofte mangel på respekt fra kunder

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Jeg tenker at det er mindre "lavstatus" på HM og på Elkøp enn det er på Ica. Dette fordi at man faktisk må kunne noe for å jobbe i disse butikkene.

På HM må man kunne litt om sminke, hudpleie og hårpleie og en litt mer om klær. På Elkjøp må man kunne mye om den avdelingen man selger. Om det så er telefoni, hvitevarer eller tv, så må man kunne noe.

På matvarebutikker trenger man ikke noe spesiell kunnskap som butikkmedarbeider, med mindre man jobber i kjøttdisk eller noe.

Men det var en digresjon i en tråd med et annet tema :P Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva koster egentlig en moteutdannelse? Rundt 200 000 bare i skolepenger og så kommer levekostnader i tillegg? Ender på rundt 400 000 for 2 år?

Anonymous poster hash: d719f...7c6

Som motekonsulent var det 120.000 kr for ett år (mener jeg det var).

Anonymous poster hash: d8001...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...