pantertante Skrevet 13. januar 2015 #41 Del Skrevet 13. januar 2015 Særskrivingsfeil (og at noen kaller det orddelingsfeil - som jo er noe annet). Noen morsomme bildeeksempler her, laget av André Ulveseter. http://www.minskole.no/minskole/solholmen/pilot.nsf/nt/495A49F7F4AB3AD6C1257B52002CB4CA/$File/srskrivingsfeil.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest crazycatlady Skrevet 14. januar 2015 #42 Del Skrevet 14. januar 2015 Særskrivingsfeil (og at noen kaller det orddelingsfeil - som jo er noe annet). Noen morsomme bildeeksempler her, laget av André Ulveseter. http://www.minskole.no/minskole/solholmen/pilot.nsf/nt/495A49F7F4AB3AD6C1257B52002CB4CA/$File/srskrivingsfeil.pdf Haha, fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #43 Del Skrevet 14. januar 2015 Jeg gidder ikke plage dem. Måtte bare. Anonymous poster hash: f6dbb...8e2 Jeg vet godt at jeg ikke skriver helt perfekt hele tiden. Men jeg vet sikkert mer enn deg om andre ting. Men poenget mitt er at det er kjedelig når man har skrevet et innlegg, så går man inn og ser man har fått ett svar. Interessant, tenker man. Noen som vil diskutere. Så er det bare en eller annen knott som har kommentert "DU GLEMTE STOR FORBOKSTAV DITT ANALFABET!!! Se så mye smartere jeg er enn deg!" Uansett kan dere ikke nekte for at språket utvikler seg.Var det ikke ordet "hverken" som nå er blitt lov til å skrives "verken"? Flere slike utviklinger av språket vil skje. Og det har skjedd før. Mange ord som vi bruker nå, hadde sikkert folk besvimt av å se før i tida fordi det var "feil". Som sagt syns jeg det er viktig at man skriver nogenlunde bra, men jeg har også innsett at språket utvikler seg. Å bruke "de" i stedet for "dem" er noe som blir så mye sagt og skrevet at det kan godt hende at det er noe flest folk sier om noen/mange år. Samme med da/når. Den "feilen" der tror jeg er kommet for å bli. Jeg er ikke 100% sikker selvfølgelig. Men jeg ser ikke hvorfor man skal nekte at språket utvikler seg. Greit nok, man kan lære grammatikk og språk på skolen, men etter det er det dagligtalen, dialekter og muligens slang som tar over. Det påvirker det skriftlige. Og om 100 år, bruker sikkert folk ord eller versjoner av ord som vi aldri har hørt. Men ett språk kan ikke eksistere uten regler og forståelse. Ingen ville ha byttet ut "i morgen" med "i går", da vil folk forstå feil når du snakker om en hendelse. Men hvis man bytter ut "da" med "når" , eller "de" med "dem" eller "hun" med "henne", så blir du forstått. Anonymous poster hash: 81c95...450 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #44 Del Skrevet 14. januar 2015 Høflig - ikke høfelig eller høffelig. Anonymous poster hash: 7fee0...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 14. januar 2015 #45 Del Skrevet 14. januar 2015 Det gjør meg ikke noe om folk retter på skrivefeil. Så lenge de også svarer på det som er i tråden. Men det irriterer meg når de bare retter på skrivefeilen uten og svare på det som blir spurt om. Det irriterer meg også at mange ser ut til å tro at Dysleksi er noe som ikke eksisterer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #46 Del Skrevet 14. januar 2015 Det gjør meg ikke noe om folk retter på skrivefeil. Så lenge de også svarer på det som er i tråden. Men det irriterer meg når de bare retter på skrivefeilen uten og svare på det som blir spurt om. Enig med deg. Jeg skrev konstant et ord feil og ble gjort oppmerksom på det på en hyggelig måte. Var bare glad for det så jeg kunne begynne å skrive det rett. Anonymous poster hash: 7fee0...0f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 14. januar 2015 #47 Del Skrevet 14. januar 2015 Det gjør meg ikke noe om folk retter på skrivefeil. Så lenge de også svarer på det som er i tråden. Men det irriterer meg når de bare retter på skrivefeilen uten og svare på det som blir spurt om. Det irriterer meg også at mange ser ut til å tro at Dysleksi er noe som ikke eksisterer. Eller når folk leker helt forkvaklet og henger seg opp i en feil og later som de ikke skjønner hva meningen med innlegget er. Eller kanskje de er så dumme ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 14. januar 2015 #48 Del Skrevet 14. januar 2015 Eller når folk leker helt forkvaklet og henger seg opp i en feil og later som de ikke skjønner hva meningen med innlegget er. Eller kanskje de er så dumme ... Ja det er også irriterende. Siden selv om det er skrivefeil så kan man lett forstå hva man mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #49 Del Skrevet 14. januar 2015 Eller når folk leker helt forkvaklet og henger seg opp i en feil og later som de ikke skjønner hva meningen med innlegget er. Eller kanskje de er så dumme ... Det er bare så provoserende. Får lyst til å slå dama. Anonymous poster hash: fa76f...65b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #50 Del Skrevet 14. januar 2015 Men... 《Flatt brø》? Det gjør vondt i hjertet!Anonymous poster hash: 5d613...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #51 Del Skrevet 14. januar 2015 Det er bare så provoserende. Får lyst til å slå dama. Anonymous poster hash: fa76f...65b Hvis det er en mann da? Anonymous poster hash: 7fee0...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #52 Del Skrevet 15. januar 2015 Hvis det er en mann da? Anonymous poster hash: 7fee0...0f3 Det er en dame. Anonymous poster hash: fa76f...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fluttershy Skrevet 15. januar 2015 #53 Del Skrevet 15. januar 2015 Det gjør meg ikke noe om folk retter på skrivefeil. Så lenge de også svarer på det som er i tråden. Men det irriterer meg når de bare retter på skrivefeilen uten og svare på det som blir spurt om. Det irriterer meg også at mange ser ut til å tro at Dysleksi er noe som ikke eksisterer. Veldig enig i dette. Jeg er ganske dårlig på rettskriving, men har lært en del her inne pga folk som har rettet på både meg og andre. Jeg prøver så godt som jeg kan og så lenge noen påpeker skrivefeil på en ok måte så er det helt greit at det blir gjort synes jeg, men ikke kom å ødelegg en tråd bare for å rette på folk. Det er unødvendig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #54 Del Skrevet 15. januar 2015 Veldig enig i dette. Jeg er ganske dårlig på rettskriving, men har lært en del her inne pga folk som har rettet på både meg og andre. Jeg prøver så godt som jeg kan og så lenge noen påpeker skrivefeil på en ok måte så er det helt greit at det blir gjort synes jeg, men ikke kom å ødelegg en tråd bare for å rette på folk. Det er unødvendig. Jeg er forholdsmessig god på rettskriving men ellers veldig enig i det du skriver her. Anonymous poster hash: 7fee0...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 15. januar 2015 #55 Del Skrevet 15. januar 2015 Det gjør meg ikke noe om folk retter på skrivefeil. Så lenge de også svarer på det som er i tråden. Men det irriterer meg når de bare retter på skrivefeilen uten og svare på det som blir spurt om. Det irriterer meg også at mange ser ut til å tro at Dysleksi er noe som ikke eksisterer. Jeg stiller meg bak denne, samt Silfens innlegg om folk som nekter å forstå kun fordi man har vært uheldig og skrevet noe feil. De skrivefeilene som er som å få piggtråd dratt gjennom øyet, er mine egne. Dæ*en, så sur jeg kan bli på meg selv. En ting er de som tror at dysleksi ikke eksisterer, en annen ting er de som har diagnostisert seg selv med dysleksi - de finner jeg irriterende. Ikke at jeg har møtt på slike i dette forumet, men jeg har et par i min bekjentskapskrets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 15. januar 2015 #56 Del Skrevet 15. januar 2015 Jeg stiller meg bak denne, samt Silfens innlegg om folk som nekter å forstå kun fordi man har vært uheldig og skrevet noe feil. De skrivefeilene som er som å få piggtråd dratt gjennom øyet, er mine egne. Dæ*en, så sur jeg kan bli på meg selv. En ting er de som tror at dysleksi ikke eksisterer, en annen ting er de som har diagnostisert seg selv med dysleksi - de finner jeg irriterende. Ikke at jeg har møtt på slike i dette forumet, men jeg har et par i min bekjentskapskrets. Vel jeg ble diagnostisert at jeg hadde dysleksi over 20 år siden,. Og har papierene som beviser det. Men jeg er enig at de som sier de har dysleksi uten og faktisk ha det. Er irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 15. januar 2015 #57 Del Skrevet 15. januar 2015 Vel jeg ble diagnostisert at jeg hadde dysleksi over 20 år siden,. Og har papierene som beviser det. Men jeg er enig at de som sier de har dysleksi uten og faktisk ha det. Er irriterende. Nettopp. Når folk begynner å sette egne diagnoser på seg selv, fører dette til at begrepet mister troverdighet. Resultatet er at de som faktisk har dysleksi ikke lenger blir trodd. Og det er mildt sagt ergelig. I tillegg er det respektløst ovenfor dyslektikere. Det følger i samme gate som alle de som plutselig fikk gluten-allergi da lavkarbo ble et in-kosthold. Helt greit at folk ønsker å følge denne typen kosthold, men å påberope seg selvdiagnostisert plutselig cøliaki som unnskyldning er og blir feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 15. januar 2015 #58 Del Skrevet 15. januar 2015 Nettopp. Når folk begynner å sette egne diagnoser på seg selv, fører dette til at begrepet mister troverdighet. Resultatet er at de som faktisk har dysleksi ikke lenger blir trodd. Og det er mildt sagt ergelig. I tillegg er det respektløst ovenfor dyslektikere. Det følger i samme gate som alle de som plutselig fikk gluten-allergi da lavkarbo ble et in-kosthold. Helt greit at folk ønsker å følge denne typen kosthold, men å påberope seg selvdiagnostisert plutselig cøliaki som unnskyldning er og blir feil. enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 15. januar 2015 #59 Del Skrevet 15. januar 2015 Ved noen få anledninger har jeg tatt meg i å rette en skrivefeil, men jeg synes egentlig det er både feil og frekt. Jeg har som regel angret meg etterpå, og det har vel sjelden vært brukt som annet enn en hersketeknikk (noe som er ille nok i seg selv). De fleste skriver her inne for å slå i hjel litt tid på fritida, ikke for å bli bedre skribenter. Å skrive riktig er ikke like lett for alle. Jeg mistenker at de som gjør dette i "stor skala" kanskje har behov for å føle seg flinke på et område i livet. Det er mulig enkelte av dem ikke har så mye annet viktig som skjer i livet, eller et behov for å hakke på ande. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #60 Del Skrevet 15. januar 2015 Særskrivingsfeil (og at noen kaller det orddelingsfeil - som jo er noe annet). Noen morsomme bildeeksempler her, laget av André Ulveseter. http://www.minskole.no/minskole/solholmen/pilot.nsf/nt/495A49F7F4AB3AD6C1257B52002CB4CA/$File/srskrivingsfeil.pdf Hva er egentlig forskjellen på orddelingsfeil og særskrivingsfeil? Har du en enkel forklaring på lager? Anonymous poster hash: 3d918...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå