AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #1 Skrevet 12. januar 2015 Hei, jeg har et lite fikentre jeg kjøpte på Plantasjen for halvannen uke siden. Idag oppdaga jeg at jorda ser sånn ut: http://tinypic.com/r/1zce6pg/8 Er det mugg?! Hva kan jeg gjøre med det? Eller er det bare å kaste det? Anonymous poster hash: 110cc...da3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #2 Skrevet 12. januar 2015 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=448502 Om du ikke har overvannet som beskrives i tråden jeg linket til, så ville jeg gått tilbake til butikken med treet og klaget. Anonymous poster hash: 4e1b9...746
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #3 Skrevet 12. januar 2015 Har vannet den én gang etter at jeg fikk den, en forsiktig vanning for det stod ikke noe på den hvor mye vann den skal ha, så jeg starter forsiktig. Ga den kanskje en dl og det er en relativt stor potte (halvannen liter hvertfall, kanskje to). Har aldri opplevd noe lignende og jeg pleier å vanne fra toppen av latskap, har gjort i mange år med andre planter Aldri opplevd mugg før. Men nå har jeg aldri kjøpt noe annet enn sukkulenter hos Plantasjen før heller da... Pleier å dra på et lokaleid hagesenter for andre ting, men var nå der med en venninne og det var så fint det lille treet så det fikk bli med hjem. Anonymous poster hash: 110cc...da3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #4 Skrevet 12. januar 2015 Det er mugg ja. Du må vanne fra bunnen av eller sette planta i en potte med vanningssystem som du heller vann i tuten på. Det er ingen garantisak, du har gjort feil Anonymous poster hash: 9ab27...307
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #5 Skrevet 12. januar 2015 Så rart, har som sagt aldri opplevd noe slikt når jeg har vanna før. Nå er potteskjuleren litt for stor til plastpotta, det er 1-2 cm med luft under plastpotta, hvordan skal jeg vanne nedenfra da? Og hvordan blir jeg kvitt muggen, funker det å skrape av det øverste jordlaget og legge på ny jord? Anonymous poster hash: 110cc...da3
PPM Skrevet 12. januar 2015 #6 Skrevet 12. januar 2015 Hva tåler denne planten av PH-variasjon? Et surere miljø vil ta kål på denne muggen regner jeg med.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #7 Skrevet 12. januar 2015 Det vet jeg ikke; har ingen erfaring med den fra før. Jeg har ikke veldig grønne fingre XD Men greier nå ikke å la vær å ha leiligheten full av planter for det. Er et fikentre, og det er ca det jeg vet om den. Anonymous poster hash: 110cc...da3
PPM Skrevet 12. januar 2015 #8 Skrevet 12. januar 2015 Det vet jeg ikke; har ingen erfaring med den fra før. Jeg har ikke veldig grønne fingre XD Men greier nå ikke å la vær å ha leiligheten full av planter for det. Er et fikentre, og det er ca det jeg vet om den. Anonymous poster hash: 110cc...da3 Ok. Ser ut som om det er jorden den vokser på og ikke planten. Hvis planten er frisk så angripes den normalt ikke av sopp. Hør med de der du kjøpte den eller noe, det finnes nok et enkelt triks for å bli kvitt det. Det du ser er fruktlegemet på muggen/soppen, "røttene" er overalt i jorden i potten din. Er alltid sånt her i jord, men det er ikke alltid det er synlig på denne måten.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #9 Skrevet 12. januar 2015 Mugg sopper finnes i massevis i bolmsterjorden. Det som her har skjedd er at en muggsoppart har blitt "sjef" og tatt makten i blomsterpotta. Gå tilbake med blomsten til butikken, evt ta med deg bilde og gå inn og snakk med dem. For i sitere blomsterFinn på tv i dag, kjøp blomster i faghandleren der du får råd om stell og pleie. Anonymous poster hash: c437b...1f2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #10 Skrevet 12. januar 2015 Ja er det jeg pleier å gjøre. Blir ikke fler plantasjen-kjøp på meg. Men det var nå så fint og jeg hadde ikke sett et sånt type tre der jeg pleier å handle... Anonymous poster hash: 110cc...da3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #11 Skrevet 12. januar 2015 Ja er det jeg pleier å gjøre. Blir ikke fler plantasjen-kjøp på meg. Men det var nå så fint og jeg hadde ikke sett et sånt type tre der jeg pleier å handle... Anonymous poster hash: 110cc...da3 Plantasjen pleier da å vite hvordsn de behandler planter? Anonymous poster hash: c437b...1f2
absinthia Skrevet 13. januar 2015 #12 Skrevet 13. januar 2015 Mugg på jord er ingen krise og egentlig en bagatell, det hadde vært mye verre om det var dyr på den. Du kan skrape det bort og vanne fra undersiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå