Gå til innhold

Tips for å bli raskt bra i leddbånd på innside av kne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klarte tydeligvis å få vridd høyre kne og strukket leddbåndet på innsiden på trening i jula. Ikke veldig mye, men nok til at jeg er litt øm når jeg tar på kneet, og at jeg kjenner det ved noe aktivitet. Har gått greit når jeg har trent i ettertid, har kjent det litt innimellom, men har prøvd å unngå aktiviteter der jeg kjenner det. Men nå har det likevel blitt litt verre etter en joggetur i helga hvor jeg fortsatte turen (dog i rolig tempo) selv om jeg kjente litt smerter i kneet. Så nå kjenner jeg det også litt når jeg går.

Lurer derfor på om noen har tips til hvordan jeg kan bli raskt bra. Antar at jeg bør unngå aktivitet som gir smerter og heller trene litt alternativt i en periode, tenker feks prøve sykling/spinning. (trener mest løping normalt) Men har det noe for seg å ta helt treningsfri en periode? Har ikke lyst til det, men om det kan gjøre så jeg raskere blir helt bra så kan det jo være verdt det. Jeg jobber også med å styrke knær og ankler da jeg sliter med slarkete ledd etter håndballkarriere i barne og ungdomsårene. Men har tidligere erfart et feks knebøy (som i følge mange skal styrke knærne) også har en tendens til å gi meg vonde knær, selv om jeg ikke trener spesielt tungt. Så om noen har gode råd for dette også er jeg veldig takknemlig.



Anonymous poster hash: 69f05...356
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å ikke trene i minst 7 dager. Bruke varme omslag, som får i gang blodgjennomstrømning og heling til kneet. Da vil jeg tro du vil bli fortere frisk enn å trene mindre enn normalt. Da bruker det lenger tid på å hele



Anonymous poster hash: 8305b...f90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe for seg å ha helt treningsfri i en lengre periode. Tidligere brukte man gjerne RICE som akuttbehandling ved støt og strekkskader. Rest, Ice, Compression, Elevation.

Nå er det mer vanlig med MCE (Movement, Compression, Elevation) eller POLICE (Protection Optimal Loading, Ice, Compression, Elevation).

Det viktigste rett etter en skade, med tanke på rask restitusjon, er kompresjon for å unngå unødvendig hevelse. Men selvfølgelig er det viktig å beskytte deg selv mot ny skade. Movement eller optimal loading betyr at du skal bevege deg uten at det gjør vondt. Styrkeøvelser for å styrke eventuelt svake områder er førsteprioritet. Dernest tilbake til normal aktivitet.

Jeg anbefaler deg å bruke en fysioterapeut eller tilsvarende for å avdekke hvilke svake områder du bør trene opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte tydeligvis å få vridd høyre kne og strukket leddbåndet på innsiden på trening i jula. Ikke veldig mye, men nok til at jeg er litt øm når jeg tar på kneet, og at jeg kjenner det ved noe aktivitet. Har gått greit når jeg har trent i ettertid, har kjent det litt innimellom, men har prøvd å unngå aktiviteter der jeg kjenner det. Men nå har det likevel blitt litt verre etter en joggetur i helga hvor jeg fortsatte turen (dog i rolig tempo) selv om jeg kjente litt smerter i kneet. Så nå kjenner jeg det også litt når jeg går.

Lurer derfor på om noen har tips til hvordan jeg kan bli raskt bra. Antar at jeg bør unngå aktivitet som gir smerter og heller trene litt alternativt i en periode, tenker feks prøve sykling/spinning. (trener mest løping normalt) Men har det noe for seg å ta helt treningsfri en periode? Har ikke lyst til det, men om det kan gjøre så jeg raskere blir helt bra så kan det jo være verdt det. Jeg jobber også med å styrke knær og ankler da jeg sliter med slarkete ledd etter håndballkarriere i barne og ungdomsårene. Men har tidligere erfart et feks knebøy (som i følge mange skal styrke knærne) også har en tendens til å gi meg vonde knær, selv om jeg ikke trener spesielt tungt. Så om noen har gode råd for dette også er jeg veldig takknemlig.

Anonymous poster hash: 69f05...356

Prøv DMSO. Virker bra for meg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_sulfoxide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Takk for svar. Strekken var heldigvis ikke så ille at jeg hovnet opp eller noe. Var derfor jeg mer eller mindre fortsatte å trene som vanlig også, men det funket ikke heeeelt da.. :klaske: . Og ventetida for å få time hos fysio her er helt sinnsyk, tar fort 4-5 uker. Har uansett tenkt å bestille time for å få tips til trening for å styrke leddene og motarbeide fremtidige skader, men nå tenkte jeg først og fremst på "akutthjelp" for å komme raskt igang med normal trening igjen.

Da satser jeg på litt rolig trening som ikke gjør vondt (må lære meg å stoppe når jeg får smerter, sitter langt inne den der), med hovedfokus på styrke denne uka. Men da trenger jeg ikke ta helt treningsfri i det minste. Yeay! :danse:



Anonymous poster hash: 69f05...356
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Takk for svar. Strekken var heldigvis ikke så ille at jeg hovnet opp eller noe. Var derfor jeg mer eller mindre fortsatte å trene som vanlig også, men det funket ikke heeeelt da.. :klaske: . Og ventetida for å få time hos fysio her er helt sinnsyk, tar fort 4-5 uker. Har uansett tenkt å bestille time for å få tips til trening for å styrke leddene og motarbeide fremtidige skader, men nå tenkte jeg først og fremst på "akutthjelp" for å komme raskt igang med normal trening igjen.

Da satser jeg på litt rolig trening som ikke gjør vondt (må lære meg å stoppe når jeg får smerter, sitter langt inne den der), med hovedfokus på styrke denne uka. Men da trenger jeg ikke ta helt treningsfri i det minste. Yeay! :danse:

Anonymous poster hash: 69f05...356

Ventetid for fysio? Du kan likegodt gå til en privat. Du sparer nesten ingenting på å bruke offentlig fysio. Ev kan du bruke naprapat eller gå rett til manuellterapeut. Det er dog lurt å velge en som du vet har erfaring med idrett. Det er forskjell på å behandle pasienter som skal tilbake i funksjon etter operasjon eller når de er gamle i forhold til å behandle idrettsutøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...