Gå til innhold

Hva er poenget med marsvin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ja, jeg vet at marsvin spises i deler av verden. Kan egentlig se for meg at det smaker godt, men tror de spiser andre typer marsvin enn de vi har i bur her. De de spiser er mye større, har jeg sett.

Skrevet

Minst 1 time med løpetid, og minst 5 min med fangtid vil jeg tro er greit pr dag :) Men om du har tid til mer, er mer bare bedre ;)

Vil tro at de klarer seg 1-2 dager uten litt mosjon, bare se til dem at de har det bra/gi dem pellets :)

Anonymous poster hash: 3c7a8...c78

Skrevet

Hvordan grind er det du har? Jeg vil ha noe sånn, men det må være noe sammenleggbart, for har ikke plass til å ha "uteplassen" deres stående framme hele tiden. Spiser de avispapir hvis de får det som underlag når de er ute på stuegulvet?

Jeg har hørt lydene deres, og det er skikkelig koselig :) En av grunnene til at jeg liker dem.

Jeg bestilte grind fra petworld. Her er link: http://www.petworld.no/no/artiklar/luftegard-gnager-ekstra-stor.html

Kjøp 2 stykker!! Jeg kjøpte først en, men det er altfor liten plass. 2 stykker er bra, da har de stor plass å løpe på. De er sammenleggbare! Helt supre :)

Du må ikke finne på å legge avispapir på gulvet! De spiser det og de kan bli forgiftet. Kjøp et vanlig teppe på europris :) Koster ikke mye.

Anonymous poster hash: ed17b...e35

Skrevet

Pleier man å kastrere/sterilisere dem? Eller er de for små til sånne operasjoner? Trenger de vaksiner og sånt?

Du kan kastere hannmarsvinene, men bare hvis du har et hunn og hann marsvin sammen, hvis du ikke vil ha mange marsvin bebiser da :P Ellers er det ikke nødvendig å kastere det. Marsvin tåler ikke så godt narkose.

Skrevet

Du kan kastere hannmarsvinene, men bare hvis du har et hunn og hann marsvin sammen, hvis du ikke vil ha mange marsvin bebiser da :P Ellers er det ikke nødvendig å kastere det. Marsvin tåler ikke så godt narkose.

Og de trenger ikke vaksine. Bare hvis de blir syk da.

Skrevet

Takk for svar og link, AB :)

Veldig grei grind det der, viktig at den kan legges bort når den ikke er i bruk. Visste ikke at avispapir er giftig, men nå vet jeg det. Spiser de ikke teppe også da?

Skrevet

Rotter er også kule, bare ikke for dem med animalskt protein, da begynner de å vokse ukontrollert og slutter å vaske seg.

Skrevet

Takk for svar og link, AB :)

Veldig grei grind det der, viktig at den kan legges bort når den ikke er i bruk. Visste ikke at avispapir er giftig, men nå vet jeg det. Spiser de ikke teppe også da?

Ikke fleecetepper ;) Bruker ikke burstrø/flis i buret, de har fleecetepper, og de bor i et kubebur, laget av det som heter kubehyller (når jeg kjøpte de, vet ikke om det stemmer engang :P ), Marsvin er ganske kule dyr, og hvis du f.eks har hatt en veldig stressfull dag på jobben, hjelper marsvin veldig godt med å "lindre" stresset ;)

Skrevet

Ikke fleecetepper ;) Bruker ikke burstrø/flis i buret, de har fleecetepper, og de bor i et kubebur, laget av det som heter kubehyller (når jeg kjøpte de, vet ikke om det stemmer engang :P ), Marsvin er ganske kule dyr, og hvis du f.eks har hatt en veldig stressfull dag på jobben, hjelper marsvin veldig godt med å "lindre" stresset ;)

Hvorfor spiser de ikke fleecetepper? Er det ekkelt å tygge på? Må du ikke vaske det ofte når du har det som underlag i buret?

Skrevet

Hvorfor spiser de ikke fleecetepper? Er det ekkelt å tygge på? Må du ikke vaske det ofte når du har det som underlag i buret?

Aner ikke, men mine tygde opp et helt vanlig teppe fort som fy! Da prøvde jeg fleecetepper, som var det eneste de ikke tygde på :P Man må vaske det 3 ganger før bruk, så må man bytte ca. 2 ganger i uka, og da lar jeg de henge ute på klessnora fram til det er vaskedag på søndag. Man må bruke f.eks sånne underlag som suger til seg tisset, det er det viktig å ha under fleeceteppene så du ikke, ja, det lukter tiss i hele huset hvis ikke du gjør det :P Det er viktig at du ikke vasker med tøymykner! Da suger ikke tisset seg gjennom fleecen, fordi det blir helt vanntett, som betyr at tisset legger seg på toppen, og da går de rundt i tiss :\ Det kan være lurt å kjøpe seg en håndholdt støvsuger, så du kan suge opp alt høyet/avføringa (det er ikke akkurat små mengder..), dette må gjøres hver dag, som er det eneste minuset jeg finner :/

Skrevet

Aner ikke, men mine tygde opp et helt vanlig teppe fort som fy! Da prøvde jeg fleecetepper, som var det eneste de ikke tygde på :P Man må vaske det 3 ganger før bruk, så må man bytte ca. 2 ganger i uka, og da lar jeg de henge ute på klessnora fram til det er vaskedag på søndag. Man må bruke f.eks sånne underlag som suger til seg tisset, det er det viktig å ha under fleeceteppene så du ikke, ja, det lukter tiss i hele huset hvis ikke du gjør det :P Det er viktig at du ikke vasker med tøymykner! Da suger ikke tisset seg gjennom fleecen, fordi det blir helt vanntett, som betyr at tisset legger seg på toppen, og da går de rundt i tiss :\ Det kan være lurt å kjøpe seg en håndholdt støvsuger, så du kan suge opp alt høyet/avføringa (det er ikke akkurat små mengder..), dette må gjøres hver dag, som er det eneste minuset jeg finner :/

Takk for masse info! Håper mine heller ikke kommer til å like å tygge på fleeceteppe. Har sett på videoer på youtube, og ser flere bruke teppe i buret, så det er visst vanlig. Høres billigere ut enn flis, og mindre arbeid også :)

Håndholdt støvsuger har jeg, så den skal bruke :)

Skrevet

Hei du som skal kjøpe marsvin. Så koselig! Du vil ikke angre. Jeg bruker sagflis i buret, synes ikke det er noe stress. Jeg vasker buret hver 3-4 dag. Og tar opp litt møkk i hjørnene hver dag. Det er fort gjort.

Når du kjøper marsvin, så må du regne med at det tar litt tid å temme de. De første dagene er de livredde (mine var det i hvert fall) Etter noen dager blir de vant til buret, men er skvetne. Etter noen dager kan du begynne å ha de mye fanget, sånn at de blir vant til deg og lukta di. Pass på å ha noe de kan gjemme seg i, i buret. Når jeg tar opp mine marsvin, så løper de. Men sånn er det. Selv om de vet de skal få kos, så løper de. Det er fordi instinktet deres er å løpe når det kommer en stor hånd som griper etter de. Noen marsvin løper, mens andre sitter stille :) Pass på å ta de fort opp, de blir fort stresset av å bli jaget rundt i buret.

Mine marsvin tisser aldri på meg. Marsvin generelt prøver å holde seg lengst mulig når de er på fanget. Når de må tisse gir de deg tegn på det. De blir urolige, snur seg rundt på fanget, napper deg litt i fingeren. Da må du sette det ned i buret, ellers blir du våt :)

Når det gjelder mat, må du gi de marsvin pellets. Ikke sånn blandingskraftfor du får kjøpt i matbutikken. Bare spør hvis du lurer på noe mer :)

Skrevet

Marsvin har masse personlighet, og bør helst være minst to sammen for ikke å bli ensomme. Men dersom du bare har en, så la marsvinet være mest mulig ute av buret når du er hjemme (marsvinsikre leiligheten, dvs legg ledninger i rør etc), og du vil få en hengiven venn når den er blitt kjent med deg. Som gjerne fotfølger deg. Spesielt på kjøkkenet, for den lærer fort at det er mye godsaker i kjøleskapet, som salat, agurk... Så dersom den hører at kjøleskapsdøra blir åpnet, så kan du regne med marsvin i fullt firsprang på vei mot kjøleskapet dersom den er løs, eller mye hyling fra misfornøyd marsvin i bur. Når den er blitt kjent med deg (husk at de egentlig er byttedyr, så de er skvetne og vare for fremmede lyder og brå bevegelser), så vil den helt sikkert kose i sofaen sammen med deg.

Anonymous poster hash: ce7e5...844
  • Liker 1
Skrevet

Et par ting som er viktig! Ikke gi dem isbergsalat!! Det inneholder mye vann og lite næring, og et av næringstoffene i det, er ikke bra for noen dyr!!! Gi heller hjertesalat, og andre salater som har grønne, friske farger på bladene :) Noen urter er også bra, søk litt rundt på youtube (ikke google, 90% av det du får ut av det er feil..), for å finne ut hva som er trygt og ikke ;) Det er viktig og ikke gi for mye gulerot! Gi maks 1 babygulerot pr dag! De inneholder mye c-vitamin, som er bra, men mye sukker, som ikke er så bra :) Gi masse rød paprika! Det inneholder mye c-vitamin, mye næring, og har lite sukker i forhold til mange andre grønnsaker :) Hvis du gir nok grønnsaker med c-vitamin, og oxbow pellets, eller burgess exel pellets (burgess tror jeg må skaffes fra England eller Tyskland), så er det så absolutt ikke nødvendig med c-vitamin tilskudd! Vetrinæren min sier at sunnere og mere friske dyr enn de jeg har, har hun ikke sett før :) Mye av grunnen til det er at jeg er veldig noe med kosthold, og varierer grønnsakene, og passer på at de får i seg det de skal ;)

Skrevet

Et par ting som er viktig! Ikke gi dem isbergsalat!! Det inneholder mye vann og lite næring, og et av næringstoffene i det, er ikke bra for noen dyr!!! Gi heller hjertesalat, og andre salater som har grønne, friske farger på bladene :) Noen urter er også bra, søk litt rundt på youtube (ikke google, 90% av det du får ut av det er feil..), for å finne ut hva som er trygt og ikke ;) Det er viktig og ikke gi for mye gulerot! Gi maks 1 babygulerot pr dag! De inneholder mye c-vitamin, som er bra, men mye sukker, som ikke er så bra :) Gi masse rød paprika! Det inneholder mye c-vitamin, mye næring, og har lite sukker i forhold til mange andre grønnsaker :) Hvis du gir nok grønnsaker med c-vitamin, og oxbow pellets, eller burgess exel pellets (burgess tror jeg må skaffes fra England eller Tyskland), så er det så absolutt ikke nødvendig med c-vitamin tilskudd! Vetrinæren min sier at sunnere og mere friske dyr enn de jeg har, har hun ikke sett før :) Mye av grunnen til det er at jeg er veldig noe med kosthold, og varierer grønnsakene, og passer på at de får i seg det de skal ;)

Shit, det ante jeg ikke ang isbergsalat! Gir dem det hver dag jeg. Må bare slutte med det, da. Det var bra du skrev :)

Hilsen marsvineier

Skrevet

Shit, det ante jeg ikke ang isbergsalat! Gir dem det hver dag jeg. Må bare slutte med det, da. Det var bra du skrev :)

Hilsen marsvineier

Så lenge det ikke er en del av kostholdet, men bare en liten bit som snacks, er det ikke farlig.

Anonymous poster hash: ce7e5...844

Skrevet

Veldig mye fornuftig andre har kommet med her. Marsvin er artige dyr å ha.

Jeg har selv tre marsvin, en hann (kastrert) og to hunner. Selv foretrekker jeg hunnene. De lukter mindre og markerer mindre enn hannene, er min erfaring. Men ellers har jeg ikke merket den helt store forskjellen.

Mine dyr tisset bare på meg da de var unge. Nå kan de fint sitte på fanget i over en halvtime uten å tisse på meg. Det hender det kommer noen lorter da, men som regel skjer ikke det heller.

Marsvin er ganske smarte dyr med mye personlighet. Etter at hunden min døde ble marsvina mine brukt til trikstrening. De kan blant annet gi labb, snurre rundt begge veier, rygge opp på lave ting, putte ulike gjenstander i skål, hoppe gjennom ringer, trille ball, gå slalåm, stå på to (uten en hjelpende hånd over hodet deres), vinke og litt til :)

Vil absolutt anbefale deg å kjøpe to marsvin om du har tid til å gi dem det de trenger:)

Anonymous poster hash: 24d00...834

Skrevet

Veldig mye fornuftig andre har kommet med her. Marsvin er artige dyr å ha.

Jeg har selv tre marsvin, en hann (kastrert) og to hunner. Selv foretrekker jeg hunnene. De lukter mindre og markerer mindre enn hannene, er min erfaring. Men ellers har jeg ikke merket den helt store forskjellen.

Mine dyr tisset bare på meg da de var unge. Nå kan de fint sitte på fanget i over en halvtime uten å tisse på meg. Det hender det kommer noen lorter da, men som regel skjer ikke det heller.

Marsvin er ganske smarte dyr med mye personlighet. Etter at hunden min døde ble marsvina mine brukt til trikstrening. De kan blant annet gi labb, snurre rundt begge veier, rygge opp på lave ting, putte ulike gjenstander i skål, hoppe gjennom ringer, trille ball, gå slalåm, stå på to (uten en hjelpende hånd over hodet deres), vinke og litt til :)

Vil absolutt anbefale deg å kjøpe to marsvin om du har tid til å gi dem det de trenger:)

Anonymous poster hash: 24d00...834

Wow, imponert!! Gjør marsvinene dine alt dette? Jeg klarer ikke engang å lære marsvina mine å gå på doskål.... :grine:

Skrevet

Jeg har hatt hamster, marsvin og rotte i flere omganger, og rotte er uten tvil min favoritt.

Hamstere er jevnt over ca like sosiale og kostete som en gullfisk. Søte å se på, men ikke stort mer.

Marsvin er for meg en søt, ruslende loff. De er søte, har bedårende lyder og kan være både sosiale og kosete. Men jeg personlig har aldri helt sett greia med marsvin. Jeg vet ikke hvorfor, jeg knakk vel aldri "koden".

Rotter er den gnageren jeg har hatt som uten tvil er mest sosial, smart og morsom. Det er også den gnageren jeg har hatt som har satt mest pris på menneskekontakt. De har fint lynne, lærer fort og er generelt små krabater med mye liv. Jeg synes også det er fascinerende at de små knottene kan f.eks. føle anger og empati, og bli regelrett deprimerte om de er ensomme. Dette er i likhet med marsvin flokkdyr, så man bør ha minst to.

Uansett, både marsvin og rotte er gnagere man kan skape et bånd til, og som er fine kjæledyr. Jeg har to dumborotter, og de gir mye positivt i hverdagen.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...