Gå til innhold

Hvilke kosttilskudd tar du? Og hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Omega 3/6 har gjort underverker for meg med tanke på atopisk eksem som har forduftet helt (var ikke så plagd av det før, men hadde litt), og jeg hadde tidligere lett for å få senebetennelse på grunn av mye hard styrke trening, men det er heller ikke noe problem lengre.

I sommer hadde jeg litt over 1 måneds opphold fra omega oljene siden jeg gikk tom for dem, og da fikk jeg veldig raskt verk i noen ledd (som er starten på en eventuell senebetennelse). Etter bare 1-2 uker med omega igjen, så var problemet fullstendig borte.

Et annet eksempel er om jeg får begynnende verk selv når jeg tar omega tabletter så bare øker jeg "dosen" litt med noen ekstra tabletter, og verken forsvinner.

Det er nok et kosttilskudd jeg kommer til å ta resten av livet, siden jeg skal holde på med fysisk trening til jeg stryker med!



- Er veldig skeptisk til kosttilskudd, men oljer gjør fanden meg susen (for meg)! :Nikke:


Stapper også i meg proteinpulver hver morgen, siden det er så lett å ta en shake om morgenen (har null matlyst da). Egentlig et greit kosttilskudd som kan hjelpe meg opp/ned i vekt, alt etter hva jeg ønsker det skal gjøre. Eneste fordelen med pulver kontra skikkelig mat, er prisen!





Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SånnCirka

Jeg tar kun D-vitamin, og kun på vinteren. Dette fordi jeg pleier å få D-vitaminmangel om vinteren, selvom jeg er mye ute, så er ikke den lille sola kombinert med å spise fisk nok for meg. Ellers er blodverdiene mine helt tipp topp, og da ser jeg ingen grunn til å ta noe mer kosttilskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg tar B12 hele året siden jeg ikke spiser kjøtt, fisk, melkeprodukter eller egg, og om vinteren tar jeg D-vitamin og algeolje i stedet for tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest auroravictoria

Omega 3/6 har gjort underverker for meg med tanke på atopisk eksem som har forduftet helt (var ikke så plagd av det før, men hadde litt), og jeg hadde tidligere lett for å få senebetennelse på grunn av mye hard styrke trening, men det er heller ikke noe problem lengre.

I sommer hadde jeg litt over 1 måneds opphold fra omega oljene siden jeg gikk tom for dem, og da fikk jeg veldig raskt verk i noen ledd (som er starten på en eventuell senebetennelse). Etter bare 1-2 uker med omega igjen, så var problemet fullstendig borte.

Et annet eksempel er om jeg får begynnende verk selv når jeg tar omega tabletter så bare øker jeg "dosen" litt med noen ekstra tabletter, og verken forsvinner.

Det er nok et kosttilskudd jeg kommer til å ta resten av livet, siden jeg skal holde på med fysisk trening til jeg stryker med!

- Er veldig skeptisk til kosttilskudd, men oljer gjør fanden meg susen (for meg)! :Nikke:

Stapper også i meg proteinpulver hver morgen, siden det er så lett å ta en shake om morgenen (har null matlyst da). Egentlig et greit kosttilskudd som kan hjelpe meg opp/ned i vekt, alt etter hva jeg ønsker det skal gjøre. Eneste fordelen med pulver kontra skikkelig mat, er prisen!

Omega 3 er fantastisk ja. Og da snakker vi ikke tran. Du trenger ikke omega 6 da vi har alt for mye av dette i kroppen fra før. Det er omega 6 som gir oss alle innflamatoriske sykdommer. Vi skal ha en balanse mellom 6 og tre i kroppen. Hos de fleste er 6 alt for høyt. Prøv heller e xtra virgin olivenolje sammen med omega 3 :) Google omega 3 omega 6 balance

Endret av auroravictoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega 3 er fantastisk ja. Og da snakker vi ikke tran. Du trenger ikke omega 6 da vi har alt for mye av dette i kroppen fra før. Det er omega 6 som gir oss alle immdlamatoriske sykdommer. Vi skal ha en balanse mellom 6 og tre i kroppen. Hos de fleste er 6 alt for høyt. Prøv heller e xtra virgin olivenolje sammen med omega 3 :) Google omega 3 omega 6 balance

Det har jeg faktisk hørt før (men da havnet det rett i glemmeboksen siden jeg aldri sliter med helsen), og jeg skal hjem å sjekke hvordan forholdene er. Har to sorter vet jeg, den ene er kun Omega 3, men den andre har Omega 6 i seg også (Den jeg bruker mest, siden jeg får den gratis).

Men takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest auroravictoria

Det har jeg faktisk hørt før (men da havnet det rett i glemmeboksen siden jeg aldri sliter med helsen), og jeg skal hjem å sjekke hvordan forholdene er. Har to sorter vet jeg, den ene er kun Omega 3, men den andre har Omega 6 i seg også (Den jeg bruker mest, siden jeg får den gratis)

Men takk for tipset!

Bare hyggelig :) Du har garantert allerede for mye omega 6, Så det er bare å kutte den ut. All maten vi spiser i dag har dette i seg...Desverre

Endret av auroravictoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger og doseringsanbefalinger.

Rainbow81, mod

Du sletta faktisk et innlegg hvor alt som stod der var kopiert fra en lege. Innlegget hadde også flere linker på forskning angående D-vitaminer. Det synes jeg var snodig.

Anonymous poster hash: 7af91...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sletta faktisk et innlegg hvor alt som stod der var kopiert fra en lege. Innlegget hadde også flere linker på forskning angående D-vitaminer. Det synes jeg var snodig.

Anonymous poster hash: 7af91...fd5

Akkurat de innleggene ble slettet som avsporinger, ettersom tråden handler om "hva slags kosttilskudd tar du", ikke en diskusjon om hvorvidt vitaminer kjøpt fra utlandet er bra eller ikke eller om ulike vitaminanbefalinger i Norge er bra eller ikke.

Rainbow81, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar:

D-vitamin

TrioB

Jod

Kalsium

Magnesium

Omega3

Sink

Satt opp av lege seff etter tester.

Jeg spiser ikke melkeprodukter, egg, gluten, sukker og gjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran (fordi jeg er elendig på å lage meg mat med fisk, selv om jeg egentlig er veldig glad i det.)

Jern (i perioder)

B-vitaminer fordi jeg har lavt opptak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gold standard whey

Kreatin mono

Omga3-6-9

Super hy multivitamin

Bcaa noen dager hvor matlysten streiker helt...

Kaffe som pwo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, så mye noen av dere tar.

Jeg har nettopp begynt med tran og folat fordi jeg er gravid, ellers tar jeg ingenting. Litt protein når jeg trener hardt, men ikke noe utover det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Jeg tar:
D-vitaminer (vinterhalvåret)
Omega 3-kapsler
Krom-tilskudd (mot søtsug)
MSM-tilskudd (for hår og hud)

Anonymkode: 88a04...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calcium+ beriket med D-vitamin. Jeg har lavt stoffskifte og langvarig behandling gir økt sjanse for benskjørhet, noe som kan motvirkes med et inntak på 1200mg. Det er noe som jeg ikke klarer kun med kosthold uten å må spise så mye at jeg går opp i vekt og/eller får andre mangler.

Multivitamin i vintermånedene. For å spe litt på med D-vitamin og jern. Menstruasjonen står for sistnevnte mangel, og D-vitamin fordi jeg bor i nord. Lite D-vitamin gjør meg også mindre rustet til å håndtere min psykiske diagnose på vinteren.

Omega 3. Kunne jeg sluppet unna om samboeren var litt mer glad i fisk:P

Anonymkode: d0bee...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

C-vitamin tilskudd fra naturlig kilde og calcium-d glucarate for hud/hormon problem.

Anonymkode: 9eec7...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D3-vitamin, omega 3, b-kompleks og aloe vera juice som rene kosttilskudd. I tillegg akkurat startet på magnesium grunnet dårlig søvn/urolighet i kroppen. Også blir det proteinpulver ifm trening. 

Anonymkode: 08cf7...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran med fruktsmak (altså inneholder den omega 3, vitamin E og D)

Proteinpulver (som inneholder både myse og kreatin) 

Anonymkode: 594da...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...