Gå til innhold

Alkohol mens man prøver


Jens

Anbefalte innlegg

Spiller det noen rolle om man drikker alkohol mens man prøver å bli gravid?Har det noen innvirkning på om det skal klaffe eller ikke?Og hva med røyking?Minsker det sjansen for å bli gravid?

Og hva med mannen?Kan han drikke alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lever som før.

Vi drikker oss ikke stupfulle (eller veldig sjeldent da... :ler: ), men vi drikker gjerne noen glass vin eller tar en øl til maten. Og det har vi tenkt til å fortsette med til vi får positiv test.

Røyke gjør vi ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Alkohol og tobakk kan påvirke ja.

Tobakk kan nedsette sædkvaliteten og gjøre det vanskeligere å bli gravid. Hos kvinnen kan den gjøre det vanskeligere for det befruktede egget å feste seg i livmorhulen.

Alkohol vet jeg ikke så fryktelig mye om i fohold til påvirkning på fruktbarheten... :sjenert: Men jeg vet det er skadelig for fosterutviklingen om man inntar alkohol under svangerskapet.

Generelt er jo alkohol et meget giftig stoff, og giftige stoffer kan vel neppe virke positivt inn på kroppen i forkant av en graviditet heller...

Men jeg lever som normalt mens vi prøver. Har ingen frykt i forhold til å drikke litt alkolhol i ny og ne, og har heller ingen frykt i forhold til en skikkelig fest (veldig sjelden, men av helt andre grunner). Jeg røyker som før (dum som jeg er :wink: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Røyking er det skrevet mye om skadevirkningene under prøving, men jeg har egentlig ikke hørt noe om at alkohol er skadelig før etter at egget har festet seg. Altså, har ikke hørt noe om at alkohol påvirker prøvingen.

Jeg er heldigvis ikkerøyker, men jeg har ikke droppet alkohol etter at vi begynte prøvingen. Men jeg prøver å unngå store fyllekuler i tiden etter eggløsning fram til mensen kommer da, sånn tilfelle... Tror det hadde blitt litt vel hardt å ikke kunne nyte vin eller øl mens jeg prøver, det kan jo ta et år fort! Blir lenge nok mens man går gravid syns jeg. Men jeg vurderer å kanskje prøve å kutte litt på inntaket? Ikke at jeg drikker mye, men det blir jo gjerne litt vin eller øl hver helg. Kan jo begynne å nøye meg med ett glass vin til maten istedet for 2 kanskje.... Men jeg tror ikke det er sundt å legge om livet sitt fullstendig heller jeg, da tror jeg presset og stresset kan bli for hardt rett og slett. Det får man ta når man er gravid. Da under forutsetting at man lever et normalt sundt liv i dag selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg prøver å unngå store fyllekuler i tiden etter eggløsning fram til mensen kommer da, sånn tilfelle...

Tror det kan være lurt å begrense alkoholinntaket mellom eggløsning og mensstart ja. Før trodde man et fosterets blodomløp var separat fra mors blodomløp de første ukene - men dette er nå tilbakevist av fagfolk. Ifølge den siste utgaven av bladet Gravid får fosteret i seg det samme som mor uansett tidspunkt i svangerskapet og minst like høy promille - kanskje høyere også? Det eksisterer mye uvitenhet rundt dette blant jenter har jeg oppdaget.

Jeg mener ikke å skremme, er selv en prøver og jeg synes også det er en vanskelig balansegang å leve som "normalt" ift alkohol før man blir gravid. Mange barn har nok blitt unnfanget i fyllekuler og det går vel som regel bra. Selv vil jeg være forsiktig med alkohol for å spare meg selv for usikkerheten ved å ha drukket masse og så evt oppdage at jeg er gravid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lev som før. Vi nyter rødvin i helgene til en god middag og skal fortsette med det så lenge vi prøver. Når jeg en gang blir eller om jeg blir gravid så holder jeg meg heller borte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lever som før,tar ett glass vin til maten innimellom.Røyke har ikke jeg sluttet med enda,det gjør jeg den dagen jeg finner ut at jeg er gravid(hvis jeg blir det da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...