Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2015


ablaze

Anbefalte innlegg

Melder meg inn her, jeg! :)

Det er seks uker siden jeg testet positivt, så trodde jeg begynte å venne meg til tanken på at jeg faktisk er gravid, men i dag var vi på tidlig UL, og alt forandret seg plutselig. Fostret var jo en baby! Den sprellet og vi talte ti fingre og hørte hjertelyden! Holdt på å besvime oppi stolen der jeg lå, jeg har noe levende i magen, noe som faktisk ser ut som en baby! Helt sjokkert, rett og slett.

Har fått summet meg litt nå, og nå er det hele veldig virkelig. Vi skal bli mamma og pappa! :ler::haar::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med en fantastisk UL! Jeg husker da vi var for første gang - jeg ble helt overrasket over hvor mye fosteret beveget seg!! jeg gleder meg til første gang med nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål: Skal alle dere ha første kontroll i graviditeten hos lege? Det virker som dette er det mest vanlige, men når jeg ser på nettsiden til kommunen jeg bor i står det at man kan ha første kontroll hos jordmor, men da må neste være hos lege. Jeg har dårlig erfaring med legetimen og vil helst bare gå til jordmor, sist var det bare tull hos legen, han visste ingenting. Og blodprøvene kan man jo ta hvor som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål: Skal alle dere ha første kontroll i graviditeten hos lege? Det virker som dette er det mest vanlige, men når jeg ser på nettsiden til kommunen jeg bor i står det at man kan ha første kontroll hos jordmor, men da må neste være hos lege. Jeg har dårlig erfaring med legetimen og vil helst bare gå til jordmor, sist var det bare tull hos legen, han visste ingenting. Og blodprøvene kan man jo ta hvor som helst..

Jeg skal ha min første hos lege. Det bare ble sånn. Vurderer å prøve annenhver lege/jordmor. Min lege er veldig dyktig, har lang erfaring, og kjenner meg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha hos lege. Ble bare sånn for meg også, som førstegangs føles det kanskje litt mer naturlig å ringe legen for første gang? Aner ikke hvordan det funker med jordmor her i byen engang jeg.. :sjenert: Vil gjerne gå mest til jordmor fremover da!

I dag har vi vært på tidlig UL, og sett verdens nydeligste lille bønne. Bankende hjerte og spira var akkurat så stor som den skal være. :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha hos lege. Ble bare sånn for meg også, som førstegangs føles det kanskje litt mer naturlig å ringe legen for første gang? Aner ikke hvordan det funker med jordmor her i byen engang jeg.. :sjenert: Vil gjerne gå mest til jordmor fremover da!

I dag har vi vært på tidlig UL, og sett verdens nydeligste lille bønne. Bankende hjerte og spira var akkurat så stor som den skal være. :hjerte:

Gratulerer! Så gøy med vellykket ul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite spørsmål: Skal alle dere ha første kontroll i graviditeten hos lege? Det virker som dette er det mest vanlige, men når jeg ser på nettsiden til kommunen jeg bor i står det at man kan ha første kontroll hos jordmor, men da må neste være hos lege. Jeg har dårlig erfaring med legetimen og vil helst bare gå til jordmor, sist var det bare tull hos legen, han visste ingenting. Og blodprøvene kan man jo ta hvor som helst..

Jeg ringte jordmor i kommunen først, men hu ba meg dra til fastlegen først så jeg kunne få bekreftet svangerskapet og få helsekort eller no.

Så da måtte jeg smøre meg med to uker med tålmodighet 😣 bare en uke igjen Før legetime nå da! Og noen dager etter det er det tidlig UL ♡ deretter skal jeg ta kontakt med jordmor igjen og fortsette med kontroller der. (Hvis vi kommer overens)

Men det kan jo være forskjellige rutiner i andre kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med UL for dere som har vært på det! Det er ganske spesielt! :hjerte:

Jeg hadde første kontroll hos legen, men jeg vil helst dit, også - jeg kom ikke overens med JM jeg hadde i forrige svangerskap, og så vidt jeg vet er hun der fortsatt. Kan sikkert be om å få hun andre, men... Jeg får se. Jeg er veldig glad i fastlegen min, hun er jevngammel med meg og utrolig flink og koselig, og hun kommer tilbake fra permisjon innen jeg skal ha neste kontroll. Hun fulgte meg gjennom forrige svangerskap, og i motsetning til JM skjønte hun at mitt skyhøye BT i begynnelsen av hver time var utelukkende stressrelatert (puls på 115 er heller ikke helt på det jevne, gitt), det var hun som ordnet med sjekk av leie da jeg var bekymret for det (JM ville ikke, til tross for at eldste lå i uoppdaget seteleie), osv. Jeg er ganske sikker på at jeg har en av Norges beste fastleger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må til lege for å få evt medisiner og sykemelding - dette kan ikke jordmor gi. Men ellers så er det opp til deg om du som regel kun går til lege eller JM.

Jeg gikk kun en gang til JM sist svangerskap da det var total krasj med personligheter. Tenker at jeg vil prøve igjen denne gang da jeg har en del erfaringer det kan være greit å snakke om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå kommer det et lite hjertesukk her.. Jeg har vært alene hjemme i hele dag, er smådårlig i formen, og kjenner på en slags angst for hva som kommer. Det går sikkert over, men akkurat nå kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skal kunne vise et lite barn veien frem i livet. Alt det skal lære, all koordinering med jobb/barnehage/skole/fritid, alles forventninger, foreldres og svigerforeldres formaninger om ditt og datt... Jeg blir helt matt. Spørs om det blir tidlig kveld på meg, sånn at jeg tvinges ut av den tankegangen her.

:frown::babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå kommer det et lite hjertesukk her.. Jeg har vært alene hjemme i hele dag, er smådårlig i formen, og kjenner på en slags angst for hva som kommer. Det går sikkert over, men akkurat nå kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skal kunne vise et lite barn veien frem i livet. Alt det skal lære, all koordinering med jobb/barnehage/skole/fritid, alles forventninger, foreldres og svigerforeldres formaninger om ditt og datt... Jeg blir helt matt. Spørs om det blir tidlig kveld på meg, sånn at jeg tvinges ut av den tankegangen her.

:frown::babysmokk:

Tenkte mye på sånne ting jeg og, da jeg var gravid første gang. Nå vet jeg alt ting går seg til og alt blir veldig naturlig. Prøv å ikke bekymre deg for mye, det kommer til å gå kjempefint :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå kommer det et lite hjertesukk her.. Jeg har vært alene hjemme i hele dag, er smådårlig i formen, og kjenner på en slags angst for hva som kommer. Det går sikkert over, men akkurat nå kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skal kunne vise et lite barn veien frem i livet. Alt det skal lære, all koordinering med jobb/barnehage/skole/fritid, alles forventninger, foreldres og svigerforeldres formaninger om ditt og datt... Jeg blir helt matt. Spørs om det blir tidlig kveld på meg, sånn at jeg tvinges ut av den tankegangen her.

:frown::babysmokk:

Klem til deg:) det som skjedde da jeg fikk barn for første gang, var at jeg også automatisk ble en mamma! Og det var på mange måter nesten like stort som at det var kommet et barn. Jeg fikk dype instinkter på hva som var riktig å gjøre. Magefølelsen vokste fram på en ny måte. Og ditt barn er unikt, og DU er faktisk den som kjenner dette lille menneske best:) Ta i mot råd som du føler er riktige. Sil ut resten.

Det er et stort ansvar, men det er en dag av gangen, og barnet blir en del av hverdagen:)

Du vil automatisk prioritere litt anderledes, og det vil føles ganske naturlig.

Som andregangsgravid har jeg masse andre bekymringer denne gangen; vil jeg orke 2? Hvordan vil barnet mitt takle dette (både graviditeten og å få søsken), vi som hadde det så rolig og bra som familie nå, også "ødelegger" vi det på en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for innspill om lege/jordmor. Tar første kontroll hos lege, og resten hos jordmor. Hun er kjempeflink og har alltid god tid. Skal på ul fredag, bestiller legetime når jeg har vært der. Sist gang hadde jeg legetime i uke 10, men mellom 8-12 en gang er vel vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Dentista og *lilly* :lillesky:
Jeg føler meg en smule depressiv her jeg sitter, så jeg finner senga nå. Går meg en tur i morgen, om formen spiller på lag, så kanskje jeg ser lysere på livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg til å bli med her.. Foreløbig termin er 1.10

Er 8+6 idag og teller dager/ timer til tidlig UL om 2 uker så vi får sett mini og håper på at alt er bra :)

Er 1 baby til både meg og mannen så dette blir spennende.

Er heldigvis ikke særlig kvalm, bare et par lukter som jeg ikke klarer, ellers er formen relativt bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer ShiningStar! Det er flere prosessoperatører her mener jeg. Det blir spennende å høre hvordan det blir med arbeid fremover. Jeg synes det høres knallhardt ut, men dere er jo vandt til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer ShiningStar! Det er flere prosessoperatører her mener jeg. Det blir spennende å høre hvordan det blir med arbeid fremover. Jeg synes det høres knallhardt ut, men dere er jo vandt til det!

Ja det stemmer at vi er fler innen samme yrke ;) Foreløbig har det gått bra, nå har jeg blitt sykemeldt 1 nattperiode slik at jeg slipper å jobbe natt, så spent på hvordan det blir fremover men kjenner at 12 timersvaktene er tunge.. Da blir det stort sett bare sove-jobbe-sove :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så aktiv her jeg. Er mest på babyverden sin terminforum :) Syns det skjer mye mer der. Men titter jo innom her også innimellom! :) tidlig ul om 3 dager. Flere som skal ha tidlig ul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige du som har tidlig UL om bare 2 dager, min er ikke før om 12 dager men satser på at dagene går litt fort fremover...

Masse lykke til på UL :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...