Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Jeg er også helt klar og veldig motivert her nå!

Har brukt romjulen flittig og ryddet i skuffer og skap og fått relativt god oversikt over hva jeg har.

Har blitt enig med meg selv om at jeg kan bruke inntil kr 3000,- i løpet av året på frisørbesøk, sokker, truser og annet nødvendig forbruk.

I utgangspunktet er det veeeeeldig mye mindre enn hva jeg pleier å bruke på sånt pr år, men er det stopp så er det stopp. Og jeg har også gått igjennom kosmetikk og hårstylingproduktene og jeg kan helt fint klare shoppestopp i flere år uten å savne noe... :ler:

Jeg gleder meg og det blir spennende å se om jeg klarer det. Det er ingen her hjemme eller rundt meg som har troen på ar dette skal gå, men det ser jeg på som en kjempemotivasjon :).

Lykke til alle sammen! Og riktig godt nytt shoppingfritt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også helt klar og veldig motivert her nå!

Har brukt romjulen flittig og ryddet i skuffer og skap og fått relativt god oversikt over hva jeg har.

Har blitt enig med meg selv om at jeg kan bruke inntil kr 3000,- i løpet av året på frisørbesøk, sokker, truser og annet nødvendig forbruk.

I utgangspunktet er det veeeeeldig mye mindre enn hva jeg pleier å bruke på sånt pr år, men er det stopp så er det stopp. Og jeg har også gått igjennom kosmetikk og hårstylingproduktene og jeg kan helt fint klare shoppestopp i flere år uten å savne noe... :ler:

Jeg gleder meg og det blir spennende å se om jeg klarer det. Det er ingen her hjemme eller rundt meg som har troen på ar dette skal gå, men det ser jeg på som en kjempemotivasjon :).

Lykke til alle sammen! Og riktig godt nytt shoppingfritt år!

Ingen her hjemme heller som har noe tro på dette. Men slikt blir man bare mer motivert av :danse: Dette klarer vi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nedtelling nå. Nå har vi bare fem timer igjen til shoppestoppen 2015 er et faktum, så de som skal shoppe noe mer nå må skynde seg ;)

Godt shoppefritt år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nedtelling nå. Nå har vi bare fem timer igjen til shoppestoppen 2015 er et faktum, så de som skal shoppe noe mer nå må skynde seg ;)

Godt shoppefritt år! :)

Datteren min sa det tidligere i dag :), at hvis hun hadde vært meg så hadde hun shoppet som en gal i dag.

Men jeg er faktisk så motivert nå at det ikke fristet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA ER VI I GANG!!!

LYKKE TIL ALLE SAMMEN!!! :hoppendeglad:

Takk!

Lykke til du også :).

Jeg var i selskap i går kveld og min shoppestopp var et stort tema og ingen hadde troen på meg der heller, så gjett om jeg skal bevise at jeg kan :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg er også med!

Jeg har tidligere gjennomført et halvt år med shoppestopp, og det var rett og slett befriende. Så kom det til et punkt der jeg virkelig trengte noen sko, også kokte prosjektet bort. Men jeg ble likevel mer bevisst etter det halve året. Mine regler:

* Gjelder ikke toalettartikler, men jeg skal bli bevisst på å bruke opp alt gammelt før jeg kjøper nytt

* Gjelder ikke gaver og reiser/opplevelser

* Ved behov kan jeg få kjøpe BH, truser, strømpebukser

* Gjelder også møbler/interiørting

* Gjelder også i utlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Lykke til du også :).

Jeg var i selskap i går kveld og min shoppestopp var et stort tema og ingen hadde troen på meg der heller, så gjett om jeg skal bevise at jeg kan :ler:.

Haha! Jeg blir også bare ekstra motivert av sånt :) Og kanskje sådde du en spire hos noen andre i selskapet? Noen fikk kanskje noe å tenke på. Jeg har fortalt folk som har vært rundt meg i jul og romjul om shoppestoppen. Tror i hvertfall mannen min har blitt litt inspirert, og det er jo bra all den tid vi har felles økonomi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er også med!

Jeg har tidligere gjennomført et halvt år med shoppestopp, og det var rett og slett befriende. Så kom det til et punkt der jeg virkelig trengte noen sko, også kokte prosjektet bort. Men jeg ble likevel mer bevisst etter det halve året. Mine regler:

* Gjelder ikke toalettartikler, men jeg skal bli bevisst på å bruke opp alt gammelt før jeg kjøper nytt

* Gjelder ikke gaver og reiser/opplevelser

* Ved behov kan jeg få kjøpe BH, truser, strømpebukser

* Gjelder også møbler/interiørting

* Gjelder også i utlandet

Så fint at du blir med! Reglene dine er ganske lik mine. Men jeg tillater meg å ta med maks tre ting ved reiser i utlandet (reiser ikke ofte). Dette fordi jeg liker å ta med minner hjem. Men det som evt blir med meg hjem skal være lokalt produsert, som en slags souvenir. Noe som kan minne meg om landet jeg besøkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske kritisk til kjøp av klær fra før, men kan alltids stramme inn litt. Tenker jeg i det minste skal begynne å sette opp lister over ting etterhvert som jeg merker behov for det, og gjøre litt research på nett slik at når jeg går i butikken vet jeg nøyaktig hva jeg skal ha. Er ikke så glad i å bare sulle i butikker, så det tror jeg kan bli bra! Men full shoppestopp på klær er uaktuelt for min del, da jeg trenger en del nytt. Hadde ikke jobb store deler av året i fjor og da jeg endelig fikk lønnslippen ble det en del tulleinnkjøp jeg egentlig ikke trenger - det er jo mye gøyere å kjøpe festkjoler enn sorte bukser og singleter, må vite... Så jeg mangler litt basisgreier og jeg tenkte også å kjøpe meg en ny jakke jeg har sett meg ut når jeg bare får lønn, men etter det tenker jeg å få skjerpet økonomien min betraktelig, nå som jeg har fast inntekt.

Mat, derimot... Jeg må virkelig bli flinkere til å lage mat hjemme og ta med på jobb! Det er verken bra for magen eller for lommeboka å inhalere en hot dog eller et ostebrød i stedet for ordentlig mat. Særlig ettersom jeg ofte jobber kveld, så da sover jeg lenge, spiser bittelitt før jeg drar på jobb, og så blir det kun junk på jobb resten av dagen. Kjenner det litt på blodsukkeret, og det er ikke gøy å se at pengene renner bort på mat jeg ikke tenker over at jeg spiser en gang. Isj.

Nå har jeg også abonnement på sånn alle streamingtjenester tilgjengelig, hvorav jeg ikke bruker noen av dem særlig aktivt. Det skal jeg også skjerpe meg på. Det er kanskje bare 80 kroner i måneden, men når det er fire tjenester blir det plutselig litt.

Sminke, body lotions, skjerf og annet tilbehør er jeg også ganske dårlig på. Har tidligere ikke kjøpt noe av sånt og da jeg plutselig fikk lønn i fjor (det føltes rart å skrive!) tenkte jeg å for en gangs skyld se om jeg fant noe, og så hadde de så mye fint... Endte opp med å ikke bruke størsteparten av det, men heldigvis fikk jeg gitt bort en del til jul, hihi!

Så, konklusjonen er: Full shoppestopp blir det ikke, iallfall ikke første måneden, men jeg skal definitivt gå gjennom det jeg har, finne ut hva jeg trenger (jeg trenger en dritfin kjole, men jeg trenger den ikke... hvis dere skjønner), skrive det opp på lister og deretter se over det igjen når den potensielle cravingen har lagt seg.

Kanskje jeg hiver meg på i februar, når jeg har fått kjøpt inn en grei basisgarderobe, samt en ny jakke. Skal iallfall spare kjempemye dette året!

Lykke til til alle som har shoppestopp nå! :blomst:



Anonymous poster hash: 45f4e...0d4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Jeg hadde shoppestopp første halvår i fjor og syntes det gikk overraskende bra. Merker jeg er blitt mer bevisst forbruket mitt. For meg blir unntaket sko og klær til barna, men skal forsøke å kjøpe brukt eller bytte så mye som mulig. Dette blir bra!

Er det forresten noen som vet om det arrangeres byttekvelder eller lignende for shoppestoppere rundt omkring i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror kanskje jeg skal henge meg på her. Litt usikker på om jeg klarer det, men skal gi det et tappert forsøk. Min motivasjon er først og fremst en motreaksjon mot bruk-og-kast samfunnet vårt, og vårt overforbruk. Jeg merker også at å ha mye klær og ting gjør meg bare stresset, og det er mye ryddigere å enklere å ha færre, men heller gode kvalitetsplagg som du kan bruke til det meste. Jeg har flere andre miljøvennlige forsetter. Har kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men jeg nevner det uansett.

- Ta så lite fly som mulig. Ikke lov i Norge, da tar jeg heller tog/buss/båt

- Ikke kast mat.

- Ikke kjøpe produkter med mikroplast (innstalert appen beat the microbead som du kan scanne strekkodene til produkter, og så forteller deg den det om den inneholder mikroplast eller ikke, genialt!)

- Der det er kollektiv muligheter benytter jeg meg av dem, eventuellt sykkel/ gå. Kjøre så lite bil som mulig.

- Fortsette å kildesortere.

Endret av miaw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begir meg ut i denne "skumle" avtalen med modifikasjoner.jeg er over gjennomsnittet glad i klær og har en del.det er mye basis som kan brukes i forskjellige antrekk,så det er ikke synd i meg.i 2015 skal vi gifte oss,forhåpentlig kjøpe hus ( hvis vi vinner budrunden på drømmehuset neste uke) og forhåpentligvis bli gravid.så det er stooore utgiftsposter dette året.i tillegg har jeg cravings på luksusvesker🙈 derfor må jeg ha hjelp til å ikke shoppe!😉 jeg må holde meg vekk fra nettbutikker og vanlige butikker.jeg må holde meg vekk fra store salgsskilt,men hvordan skal man takle avstinensene?skjønner hvordan avhengige narkomane har det.😉 har dere andre tips til å komme seg over kneika?😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg skal henge meg på her. Litt usikker på om jeg klarer det, men skal gi det et tappert forsøk. Min motivasjon er først og fremst en motreaksjon mot bruk-og-kast samfunnet vårt, og vårt overforbruk. Jeg merker også at å ha mye klær og ting gjør meg bare stresset, og det er mye ryddigere å enklere å ha færre, men heller gode kvalitetsplagg som du kan bruke til det meste. Jeg har flere andre miljøvennlige forsetter. Har kanskje ikke så mye med tråden å gjøre, men jeg nevner det uansett.

- Ta så lite fly som mulig. Ikke lov i Norge, da tar jeg heller tog/buss/båt

- Ikke kast mat.

- Ikke kjøpe produkter med mikroplast (innstalert appen beat the microbead som du kan scanne strekkodene til produkter, og så forteller deg den det om den inneholder mikroplast eller ikke, genialt!)

- Der det er kollektiv muligheter benytter jeg meg av dem, eventuellt sykkel/ gå. Kjøre så lite bil som mulig.

- Fortsette å kildesortere.

Min shoppestopp er også motivert av dette. I tillegg så har jeg NOK klær (og ting), selv om jeg har venninner med atskillig mer velfylte klesskap enn det jeg har. Jeg har bestemt meg for at det jeg har nå er nok. Det er tilstrekkelig. Det får holde. Jeg har faktisk færre klesplagg nå enn for noen uker siden - har ryddet i skapet og kvittet meg med en del. Det føles bare befriende.

Som inspirasjon leser jeg av og til blogger som omhandler minimalisme (ikke interiørblogger). Spesielt har jeg blitt inspirert av bloggene til Leo Babauta - zenhabits og mnmlsm. Men finnes mange andre med samme tema. Vi klarer oss fint med mindre enn vi tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lykke til damer… Jeg må begynne å shoppe mer, og jeg gruer meg veldig! Synes det er grusomt kjedelig.

Noen som vill hjelpe, og være min personal shopper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til damer… Jeg må begynne å shoppe mer, og jeg gruer meg veldig! Synes det er grusomt kjedelig.

Noen som vill hjelpe, og være min personal shopper?

Hva med å starte din egen tråd for dine shoppingproblemer? Neppe noen i denne tråden som kan hjelpe deg. Denne tråden er for folk som IKKE skal shoppe. Det kommer vel fram av trådtittelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til damer… Jeg må begynne å shoppe mer, og jeg gruer meg veldig! Synes det er grusomt kjedelig.

Noen som vill hjelpe, og være min personal shopper?

Tror du bør velge en annen tråd...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...