Gå til innhold

er det farlig å bli bitt av katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble bitt av en kattunge for et par timer siden, og har jo hørt skrekkhistorier an kattebitt.jeg har sittet med fingeren i varmt grønnsåpe vann lenge.og har ikke vondt eller hoven og rød, kjenner ingenting. Kan det være farlig.flere som har blitt bitt uten å ha blitt hysteriske og dratt til legen?

Anonymous poster hash: 7e57a...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mrs. Random Nick

I Norge tror jeg ikke det er farlig. Det er verre i land som er utenfor Norge og Sverige da man kan få rabies om man ikke er vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bittet dypt og blødende kan det hende at en stivkrampesprøyte hadde vært ønskelig...



Anonymous poster hash: 429f7...524
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Er bittet dypt og blødende kan det hende at en stivkrampesprøyte hadde vært ønskelig...

Anonymous poster hash: 429f7...524

Jepp :Nikke:

Var bittet dypt? Og hvor gammel er du selv (TS altså)? - jeg spør om det fordi stivkrampevaksine varer i 10 år og er del av det offentlige vaksinasjonsprogrammet.

Og så tenker vi ikke på at stivkrampevaksinen bare varer i 10 år, - før vi blir bitt eller har hest som hobby.

Så om du ble bitt skikkelig, altså med hull på huden og tannen/tenner skikkelig inn i kjøttet, så bør du absolutt få deg en stivkrampevaksine ganske fort.

- det var slik jeg selv ble minnet om varigheten på vaksinen, og siden alltid har sørget for å revaksinere meg slik at jeg er på den sikre siden.

Av alle dyr er voksen katt et av de som har høyest bakterieflora i munnen (etter menneskert selv)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe, da hadde jeg sannsynligvis strøket med for lengst. Det hendte mer enn en gang at barndommens puser og jeg var uenige om saker og ting, og da gikk pus gjerne seirende ut av basketaket, mens jeg sto igjen med både bitt og klor. (Barn som vil leke og pus som vil sove er dårlig kombo.)

Men på generelt grunnlag skader det ikke å ha oppdatert stivkrampevaksine, enten man blir bitt av katt, hund eller tråkker på en rusten spiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp :Nikke:

Var bittet dypt? Og hvor gammel er du selv (TS altså)? - jeg spør om det fordi stivkrampevaksine varer i 10 år og er del av det offentlige vaksinasjonsprogrammet.

Og så tenker vi ikke på at stivkrampevaksinen bare varer i 10 år, - før vi blir bitt eller har hest som hobby.

Så om du ble bitt skikkelig, altså med hull på huden og tannen/tenner skikkelig inn i kjøttet, så bør du absolutt få deg en stivkrampevaksine ganske fort.

- det var slik jeg selv ble minnet om varigheten på vaksinen, og siden alltid har sørget for å revaksinere meg slik at jeg er på den sikre siden.

Av alle dyr er voksen katt et av de som har høyest bakterieflora i munnen (etter menneskert selv)

Vet ikke hvor dypt det var men bløddebitte litt.klemte ekstra hardt for gå få det til å blø, det renser jo også hvis en blør.dyppet fingeren i grønnsåpe vann med en gan og satt med den slik en god stunf.har ikke noe vondt i fingern eller noe.jeg er forresten 42 år:-)

Anonymous poster hash: 7e57a...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kattebitt øker sannsynligheten for å bli smittet av stivkrampe.

Det er ikke ensbetydende med at man får stivkrampe ved å bli bitt av katt.

Sitvkrampe har vært inkludert i vaksinasjonsprogrammet siden 1952, og ikke uten grunn for det er en guffen sykdom med mellom 10 og 90% dødelighet.

Siden du er voksen, TS, og nå har katt i huset, så anbefaler jeg en oppfriskning av stivkrampevaksinen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattebitt øker sannsynligheten for å bli smittet av stivkrampe.

Det er ikke ensbetydende med at man får stivkrampe ved å bli bitt av katt.

Sitvkrampe har vært inkludert i vaksinasjonsprogrammet siden 1952, og ikke uten grunn for det er en guffen sykdom med mellom 10 og 90% dødelighet.

Siden du er voksen, TS, og nå har katt i huset, så anbefaler jeg en oppfriskning av stivkrampevaksinen din.

Får vel ta en sprøyte, men detjeg lurte påom det kunne bli farlig.fingeren er ikke vond eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel ta en sprøyte, men detjeg lurte påom det kunne bli farlig.fingeren er ikke vond eller noe.

Nå har du fått flere gode svar her, men det virker ikke som om du leser det.

Anonymous poster hash: 44ae9...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått flere gode svar her, men det virker ikke som om du leser det.

Anonymous poster hash: 44ae9...dfe

Selvfølgelig leser jeg svarene, men slik situasjon er nå har jeg ikke mulighet for å komme meg til lege, og ville bare høre om det var farlig eller flere som hadde blitt bitt, uten st det har blit ille..

Anonymous poster hash: 7e57a...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt bitt og klort ørten gongar, eg (og mamma) har aldri tenkt over det. Aldri vaska det med pyrisept el. heller. Vaska meg sikkert ikkje med såpe eingong, men leika vidare.

Lenge sida du tok stivkrampesprøyte? Les litt på nettet om symptomer ol. om du skulle merke noko, så får du ringe legen å høyre kva dei meiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt bitt og klort ørten gongar, eg (og mamma) har aldri tenkt over det. Aldri vaska det med pyrisept el. heller. Vaska meg sikkert ikkje med såpe eingong, men leika vidare.

Lenge sida du tok stivkrampesprøyte? Les litt på nettet om symptomer ol. om du skulle merke noko, så får du ringe legen å høyre kva dei meiner.

20 år siden jeg tok sprøyte. Er nå 8 timer siden jeg ble bitt.er verken rød eller hoven;-)

Anonymous poster hash: 7e57a...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 år siden jeg tok sprøyte. Er nå 8 timer siden jeg ble bitt.er verken rød eller hoven;-)Anonymous poster hash: 7e57a...639

Så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...