Gå til innhold

Jøsses her var det mange tråder om feminisme!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så sant ikke alle disse trådene er laget av samme person er det overrsskende mange nedsettende meninger om feminister! Dersom det ikke på noen tidspunkt hadde vært feminister ville vi neppe hatt den likestillingen vi har nå i dag - stemmeretten fikk kvinnen først i 1913 og likestillingsloven kom i 1978, heldigvis gjorde noen kvinner seg upopulære å fightet for kvinnens rettigheter og lik lønn for likt arbeid mellom kjønnene ( tro det eller ei/ denne er fortsatt aktuell) Jeg synes mine medsøstre er historieløse som kimser av feminisme, og ikke er stolte over hva den sterke kvinnen har fått til her i Norge. Jeg kan kalle meg feminist, men det er tydeligvis et skjellsord. Hvorfor er det det?

Anonymous poster hash: fe312...923

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er også feminist, men tror at fordi mange radikale og ekstreme feminister har vært ute i media og kritisert det meste, har det ført til at folk har fått et feil inntrykk av feminismen. Det skrives lite om den gode jobben feminister gjør verden over, når det gjelder å sette fokus på tvangsekteskap, barneekteskap, likelønn, voldtekter av både menn og kvinner osv osv. Det er for mye om de som vil forby det ene og det andre, men det genererer jo mer klikk for nettavisene..

Jeg har også lagt merke til disse trådene i dag og gjorde meg den tanken du gjorde deg også. Det er tydeligvis en person som har rast litt på KG i dag.

Edit: rettet skrivefeil

Endret av rockejenta
  • Liker 9
Skrevet (endret)

En veldig enkel forklaring er at det er fint å ha en syndebukk, og det er svært populært å hetse feminister, kvinner som kjemper for andre kvinners rettigheter. Det er deilig å ha noen å hate. Jeg tror de fleste som skriver at de hater feminister, feminister er grusomme, ingen sosialt oppegående mennesker er feminister osv., ikke faktisk tenker over hva de sier eller har noen reell begrunnelse for utsagnene.

Det er en del som det kan stilles spørsmål ved, ettersom feminisme ikke er én organisasjon, én mening som alle er enige om, og det er ingen som kan nekte noen å kalle seg selv feminist, å bruke feminisme som begrunnelse for handlingene sine. Det vil alltid være uenigheter innad og det vil alltid være grener ikke alle er så fornøyd med.

Det er en side, en annen side tror jeg er at det ikke er en lignende filosofi eller organisering for menn som jobber for menns rettigheter, og at en del menn føler seg oversett. Når feminisme organisasjoner retter fokus mot menns problemer blir det ofte ikke kun mot menns problemer, men mot begges kjønns problemer: ettersom feministiske organisasjoner inneholder flest kvinner, og de hovedsakelig jobber for kvinners rettigheter - selv om kampen for likestilling innebærer også menn, og rettigheter for menn for en del av organisasjonene. For mange private, uten noen tilhørighet til en større organisasjon ser nok ofte menn som en naturlig del av feminismen, men disse har selvsagt ikke like høy stemme som en organisasjon.

Derfor blir det kanskje ikke like mye fokus på menn og mens problemer som mange mener at det er behov for. Noen mener nok at fokuset på kvinners problemer overskygger, tar for stor plass og at feminister derfor er skyld i at menn i det hele tatt har disse problemene.

Det er synd at feminister skal få pes for å være feminister, og at den populære hatkampanjen er mer populær enn aldri før. Det er også vanskelig å komme igjennom med noen fornuftige linjer når hatet og hetsen er opplyst og vedtatt i første innlegg. Gjentatte ganger er det noen som forsøker å forklare hvordan det henger sammen, men de taler for døve ører. Det er synd, men jeg tror enkelte er så klare på hva de ikke liker og nekter å se at det ene de har funnet ikke er representativt for alle, eller at det kan være en side de ikke har sett eller at noen oppfatter verden litt annerledes enn de selv.

Jeg tror det kunne vært fint om menn kunne fått en seriøs mannsbevegelse, som ikke var tuftet på hat mot feminister, men som ville jobbe for menns rettigheter og problemer på lik måte som feministiske organisasjoner jobber i dag, og det hadde vært et fredelig samarbeid mellom disse to. Jeg vet ikke om det er mulig, kanskje ikke i dag, men kanskje om noen år?

Edit: Rettet opp en del skrivefeil (skrev innlegget på mobil)

Endret av Evans
Skrevet

Jeg tror at mange av trådene er laget av noen gjengangere. Ofte dukker det opp en youtubevideo som skal bekrefte hvor mannehatende, voldelige eller gale alle feminister er. Mange av disse er tatt av veldig typiske og ekstreme enkeltindivider, eller folk som vedkommende liksom går ut fra er feminister, fordi de fremstår som hel eller halvgale.

Mange ganger har jeg lurt litt på hvilke reaksjoner det ble om jeg gjorde tilsvarende: - bare med overskriften: "feministhatere gjør ditt og datt" ..for så å linke til angrep og drap utført av ekstreme krefter, enten det er nynazister, isil, boko Haram, KKK eller lignende, men så lavt kommer jeg heldigvis aldri til å synke.

• Liker 11
Skrevet

Er det så rart at dette opptar mange? De artiklene som blir publisert i media av feministene er så ekstreme at det umulig kan komme fra oppegående personer. I tillegg legger ordet i seg selv opp til debatt - feminisme. Smak på det. Det stråler jo at kvinner skal ha mer makt. Feminisme har ingen ting med likestilling å gjøre - det har utelukkende med at kvinner skal komme opp og frem, uavhengig av om de må tråkke på menn eller ikke.

Feminisme er i 2014 et skjellsord.

Anonymous poster hash: 90540...092
  • Liker 2
Skrevet

Er det så rart at dette opptar mange? De artiklene som blir publisert i media av feministene er så ekstreme at det umulig kan komme fra oppegående personer. I tillegg legger ordet i seg selv opp til debatt - feminisme. Smak på det. Det stråler jo at kvinner skal ha mer makt. Feminisme har ingen ting med likestilling å gjøre - det har utelukkende med at kvinner skal komme opp og frem, uavhengig av om de må tråkke på menn eller ikke.

enig

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kan fortelle deg det:

Helt siden 70-tallet har det vert politikk som særlig hjelper kvinner, og det er i mange tilfeller ganske rimelig. De færreste er uenige i at en skal sørge for like rettigheter, muligheter og tilrettelegging. Menn som er født etter den tiden har gjennom hele sitt liv hørt om tiltak som skal hjelpe kvinner, og i noen tilfeller holdningskampanjer om at de ikke skal være stygge mot jenter eller ikke skal være onde. Slike kampanjer treffer mange veldig vondt, fordi verdighet er ekstremt viktig for en mann, uansett kultur. Ikke mindre er det jo et faktum at det finnes punkt der kvinner gjerne har ting tilrettelagt for seg en del bedre. For eksempel i skolen, som igjen resulterer i en stor skjevhet i høyere utdanning. Det er ikke til å se bort fra at likestillingen i manges øyne går bare en vei, selv om unge menn kunne trengt litt fokus og. Det er heller ikke godt for underpriviligerte gutter å høre om sine særretter når de er underst av alle. Det er mange flere menn på bunnen av samfunnet, slik har det i mangfoldige år, og når de ikke får hjelp, mens andre gjør det, gir det dem en følelse av å være mindre verdt enn andre. Sinne kommer mest sannsynlig i dette tilfellet fra en følelse av å bli behandlet som mindre verdifull. I tillegg er det ofte et faktum at menn trenger mer for å finne noen å være i lag med.

Feminisme = Urettferdighet og generalisering.

Endret av EnFyr
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er enig angående mediadekningen, men at ordet feminisme skal byttes ut er jeg litt mer imot.

Dette er jo en historisk bevegelse fra laangt tilbake i tiden, og den har beholdt navnet sitt nettopp fordi det er faktum at det er flere kvinner enn menn som har det ille på grunn av kjønnet sitt. Så at feminisme ikke har noe med likestilling å gjøre blir jo helt feil å si.

At det kan bli mer fokus på saker som angår menn er jeg enig i, men det er også på vei opp blant den gjengse feminist. Med tanke på hvor mange ord som slutter på -mann, synes jeg det er helt greit at menn identifiserer seg med noe som er kvinnelig/feminint.

• Liker 4
Skrevet

Uten feminisme hadde kvinner fortsatt vært like undertrykte som på 1800-tallet, så takk gud for at den eksisterer.

Anonymous poster hash: 4ff23...173
  • Liker 8
Gjest Hummels
Skrevet (endret)

Enig med deg. Det høres ut som de vil ha MER makt enn menn. Ikke likestilling. Men mer makt får de aldri! Høres også ut som mange feminister hater menn.

Endret av Hummels
Skrevet

Jeg kan fortelle deg det:

Helt siden 70-tallet har det vert politikk som særlig hjelper kvinner, og det er i mange tilfeller ganske rimelig. De færreste er uenige i at en skal sørge for like rettigheter, muligheter og tilrettelegging. Menn som er født etter den tiden har gjennom hele sitt liv hørt om tiltak som skal hjelpe kvinner, og i noen tilfeller holdningskampanjer om at de ikke skal være stygge mot jenter eller ikke skal være onde. Slike kampanjer treffer mange veldig vondt, fordi verdighet er ekstremt viktig for en mann, uansett kultur. Ikke mindre er det jo et faktum at det finnes punkt der kvinner gjerne har ting tilrettelagt for seg en del bedre. For eksempel i skolen, som igjen resulterer i en stor skjevhet i høyere utdanning. Det er ikke til å se bort fra at likestillingen i manges øyne går bare en vei, selv om unge menn kunne trengt litt fokus og. Det er heller ikke godt for underpriviligerte gutter å høre om sine særretter når de er underst av alle. Det er mange flere menn på bunnen av samfunnet, slik har det i mangfoldige år, og når de ikke får hjelp, mens andre gjør det, gir det dem en følelse av å være mindre verdt enn andre. Sinne kommer mest sannsynlig i dette tilfellet fra en følelse av å bli behandlet som mindre verdifull. I tillegg er det ofte et faktum at menn trenger mer for å finne noen å være i lag med.

Er ikke verdighet viktig for kvinner?

Og angående skole, så har jeg lest litt om skolehistorie og gutter, og guttene gjorde det verre enn jentene før lærer ble et "kvinneyrke", så å skylde på en feminisering av skolen blir litt svakt

• Liker 6
Skrevet (endret)

Er ikke verdighet viktig for kvinner?

Og angående skole, så har jeg lest litt om skolehistorie og gutter, og guttene gjorde det verre enn jentene før lærer ble et "kvinneyrke", så å skylde på en feminisering av skolen blir litt svakt

Nei, i de fleste land gjorde gutter det bedre i skolen på 60-tallet og slikt. Grunnen var da at skolen var skapt etter gutenes utviklingsmønster og jentene hele tiden er litt før. Samtidig som de fikk disiplinen og omsorgen de trengte. I dag er det laget et gjennomsnitt som ikke passer.

Uansett glemte du poenget mitt: en følelse av å ikke være verdt noe, i og med at ingen gidder å gjøre noe for dem.

Endret av EnFyr
Skrevet

Uten feminisme hadde kvinner fortsatt vært like undertrykte som på 1800-tallet, så takk gud for at den eksisterer.

Anonymous poster hash: 4ff23...173

Det kan egentlig ikke kalles å være undertrykt. Fattige menn hadde heller ikke muligheten til å stemme, de kunne ikke gå på universitetet (slik som eliten) og hadde ikke mye eiendom. Sakene som gjorde en forskjell var bare for elitekvinner, resten av landet merket ikke noe til disse "forskjellene". Ingen følte seg noen gang undertrykt. I mange land fikk forresten rike kvinner tidligere stemmerett enn den vanlige mannlige befolkningen.

Skrevet

Nei, i de fleste land gjorde gutter det bedre i skolen på 60-tallet og slikt. Grunnen var da at skolen var skapt etter gutenes utviklingsmønster og jentene hele tiden er litt før. Samtidig som de fikk disiplinen og omsorgen de trengte. I dag er det laget et gjennomsnitt som ikke passer.

Uansett glemte du poenget mitt: en følelse av å ikke være verdt noe, i og med at ingen gidder å gjøre noe for dem.

Men det var jo store problemer da skolen bare var gutter også. Om det skyldtes guttene eller ledelsen kan så klart diskuteres, men for eksempel i 3 Bergensskoler mellom 1900-1936, da jentene var i betydelig mindretall av elever og lærerinner ikke var så vanlig enda, var det til sammen 4682 gutter som ble straffet mot 23 jenter.

"Uansett glemte du poenget mitt: en følelse av å ikke være verdt noe, i og med at ingen gidder å gjøre noe for dem.", er jo litt interessant å høre fra deg med tanke på at du akkurat har sagt "Personlig føler jeg ikke at jeg har noe med andre deler av verden (enn vesten) og jeg bryr meg heller ikke." i forbindelse med kvinnesaken i andre deler av verden. Men så lenge det er snakk om at mennene i vesten føler seg lite verdsatt er det verdt å bry seg om, mens alle kvinnene ellers i verden som ikke blir sett er det ikke så farlig med?

• Liker 2
Skrevet

Det er så tragisk at kvinnehatere henger på et forum kalt kvinneguiden. Er ikke det det forumet du ville holdt deg unna om du hatet kvinner og feminsime? Uansett, de er bare sutrete oppmerkomhetssyke.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Men det var jo store problemer da skolen bare var gutter også. Om det skyldtes guttene eller ledelsen kan så klart diskuteres, men for eksempel i 3 Bergensskoler mellom 1900-1936, da jentene var i betydelig mindretall av elever og lærerinner ikke var så vanlig enda, var det til sammen 4682 gutter som ble straffet mot 23 jenter.

"Uansett glemte du poenget mitt: en følelse av å ikke være verdt noe, i og med at ingen gidder å gjøre noe for dem.", er jo litt interessant å høre fra deg med tanke på at du akkurat har sagt "Personlig føler jeg ikke at jeg har noe med andre deler av verden (enn vesten) og jeg bryr meg heller ikke." i forbindelse med kvinnesaken i andre deler av verden. Men så lenge det er snakk om at mennene i vesten føler seg lite verdsatt er det verdt å bry seg om, mens alle kvinnene ellers i verden som ikke blir sett er det ikke så farlig med?

Ja. Jeg føler jeg ikke har noe å gjøre med hva som skjer utenfor vesten. Om det var omvendt, altså vestlige kvinner, så hadde jeg brydd meg. Kanskje det for øvrig var bra for guttene å bli straffet dersom de kom bedre inn i livet?

Endret av EnFyr
Skrevet

Det er så tragisk at kvinnehatere henger på et forum kalt kvinneguiden. Er ikke det det forumet du ville holdt deg unna om du hatet kvinner og feminsime? Uansett, de er bare sutrete oppmerkomhetssyke.

Jepp, de må ha et meget trist liv.. Hvorfor skulle de ellers brukt all sin tid på å henge på et forum for kvinner?

Skrevet

Ja. Jeg føler jeg ikke har noe å gjøre med hva som skjer utenfor vesten. Om det var omvendt, altså vestlige kvinner, så hadde jeg brydd meg. Kanskje det for øvrig var bra for guttene å bli straffet dersom de kom bedre inn i livet?

Det er vel forsket ganske mye på at legemlig straff ikke gjør at noen kommer seg nevneverdig bedre ut av livet, men. Poenget mitt var uansett at en feminisiering av skolen er et ganske tvilsomt argument. Puggeskolen, som blir så kritisert for å være insipirert av kvinner, har jo eksistert siden tidlig middelalder.

• Liker 7
Skrevet

Det er jo åpenbart ut fra hvordan overskriftene er stilet at det er én eller svært få personer som står bak de trådene som dukker opp nå om dagen. En og annen av dem skyldes jo berettiget harme også, forsåvidt, men jeg er helt enig i at innholdet i trådene som regel er kvinnefiendtlig og idiotisk. Kampanjer mot melkereklamer med "melkekjoler" og GTA i butikkene er selvsagt noe tull, men disse trådene begynner gjerne med generaliseringer og et minst like forvrengt syn på kjønn som sakene de reagerer på. Nå er det langt fra reell kvinnekamp til en del av de kampanjene man leser om i media i det siste, og jeg tror enkelte selverklærte feminister gjør seg selv og sin egen kamp en bjørnetjeneste ved å fly i flint på autopilot, men det forsvarer naturligvis ikke all dritten enkelte brukere her inne lirer av seg.

Uansett er det jo snakk om en høylytt minoritet. Hvor mange norske menn ramler innom Kvinneguiden etter et Google-søk i løpet av livet? De aller fleste. Hvor mange lager kaos og sprer kvinnehat? Fem til ti et sted, sånn pr. i dag, ut fra "taket" på opp-stemmer de får på innleggene sine? Det er selvsagt irriterende, men man får trøste seg med at det ikke er representativt.

Anonymous poster hash: 6a8b3...e13
  • Liker 4
Skrevet

Da må vi lære oss å endre denne trenden med at feminisme er et skjellsord.

Feminisme handler om likestilling mellom begge kjønn. Derfor synes jeg at både vi og media skal slå hardt ned på de som kaller seg feminister, men ikke vil ha likestilling. Om man er så oppegående at man har hatt historie på VGS og fulgt med i timen, så har man fått med seg at kvinner alltid har blitt sett ned på i forhold til menn. Slik er det også i de fleste land i verden fortsatt. Det er alltid kvinner det går hardest ut over i andre land.

Men tviler på at de som skriver stygt om feminisme her inne har IQ nok til å forstå dette uansett hvor mange ganger det skrives.

Anonymous poster hash: b0f90...1a9

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...