Gjest extra Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 (endret) http://www.glomdalen.no/nyheter/article7717305.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0 Les telefonsamtalen ord for ord – Er det sjefen for Kongsvinger Taxi? – Ja, jeg hører deg. – Jeg lurte på hvordan det gikk på møtet i går? – Det har gått greit det, men du har vel skjønt hvordan det ligger til. – Ble det noe (jobb) på meg da? – Nei, jeg tror ikke det. – Er det på grunn av at jeg er tater? Dere kan jo ikke nekte meg fordi at jeg er det. – Det har ikke jeg sagt. Men det er stor, hva skal jeg si, skepsis. Det er ikke bare i gruppa, men alle steder. – Men hva er grunnen til at jeg ikke får jobb, da? For man må jo ha et grunnlag. – Ja. – Da må jeg få vite grunnen, hvorfor? – Det går på det at du er den ..., er av dem du er. For det er ikke annet jeg kan si, for det er det som går på skepsisen. Ja, altså, generelt er massen skepsis. – Men hvordan kan dere være skeptiske til meg, egentlig, for sist jeg spurte deg sa du at «du vet hvorfor»? – Jeg er bare én av mange. – Ja, men de må jo ha sagt hva det er jeg skulle ha sagt og gjort som er så galt. Det er det jeg lurer på. – Det går ikke på at du har sagt og gjort noe, men det er på grunn av personligheten, da, vet du. Da hadde det ikke spilt noen rolle om det hadde vært deg eller noen annen. – Da må det være at jeg er en reisende (tater), da, at jeg ikke får jobben? – Nei, det skal ikke jeg tørre å si, men det er skepsis. Massen er skeptiske, og da får ikke jeg gjort noe mer med det. – Ja, for det var som du sa sist: vet du hvordan kundene reagerte hvis de visste at jeg satt bak rattet. – Ja. – Med det er som om en reisende skulle ta taxi, om den (reisende) vil føle seg trygg i taxien om den kjører med en av dere. – Ja. Ja da, jeg skjønner hva du sier, men jeg får ikke gjort noe mer med det, jeg, Mona. For om du får kortet (drosjesjåførkortet), så er det ikke sikkert du får noen kjøring. – Nei, men jeg fikk beskjed av Erik (Torgunrud) at hvis han ansetter meg – for han har jo kjøring til meg – kom han til å bli frosset ut av dere andre hvis han ansetter meg. – Ja. Men det går jo på det med at den store massen er ikke noe begeistret for det. – Hvem er den store massen, da? – Det er jo hele selve næringa. Det er ikke bare Kongsvinger. Det er flere sentraler, det, Mona, som du vet om, så det. – Som du sa sist – for jeg spurte deg rett ut om det sist – om det var fordi jeg var tater, og da sa da du at ja, det er det, sa du. – Ja. – Men det kan jo ikke (være slik) at (jeg) ikke får jobber på grunn av at jeg er tater. Jeg har levd som fastboende i hele mitt liv. Broen ler kort og svarer: – Du kan, som jeg sier, Mona, du kan jo få det derre sjåførkortet, og bære på sjåførkortet, men ikke få noen kjøring. – Ja, men jeg får jo kjøring av Erik hvis dere ikke fryser ham ut? – Ja. Det kan være konsekvensen av det. Men jeg kan jo ikke, som jeg sier, svare på hva det blir til. – Men dere har ikke lov til noe sånt, da. – Hver enkelt eier har jo, ansetter jo den han vil, sånn sett. – Ja, men dette går på diskriminering av mitt folkeslag, for å si det rett ut. – Ja. Du kan tolke det slik. – Da vet jeg i hvert fall at jeg ikke fikk jobben fordi jeg er av det folkeslaget jeg er fra. – Ja, det kan jo skje. For jeg skal ikke legge skjul på at det er skepsis for det, ja. – Men folk har jo «kjæla meg» og gitt meg driks fordi jeg har kjørt dem, så jeg skjønner ikke problemet. – Nei. Nei da. – Det er jo ingen som vet at jeg er tater så sant ingen sier det til dem. – Nei. – Jeg synes det føles som en forfølgelse. – Ja, ja. Jeg får ikke gjort noe mer med det, Mona. – Så det er ingen reisende som får jobb hos dere, da, ingen tater. Dere ansetter aldri noen tater nede på taxisentralen, da? – Det skal jeg ikke uttale meg om. – Med det er jo derfor dere ikke ansetter meg. – Ja. Det, ja, nei, altså, det er skepsis mot det. Det er det som er grunnlaget for det som er kommet fram nå. – Den er grei. – Ja, jeg får ikke sagt noe annet, jeg, Mona. – Nei, hva jeg er født av kan jeg nesten ikke få gjort noe med, kan jeg si, så det..... – Jeg har spilt kortene mine åpent mot deg. Jeg får ikke gjort noe annet, så nei. – Greit det. Hva var det du het igjen – Leif Broen? – Leif Broen, ja. – Ja, greit det. Hei! – Hei! PS: Samtalen foregikk på dialekt, men Glåmdalen har valgt å gjengi den på bokmål. Enkelte gjentakelser av ord er utelatt. Ordene som står i parentes er føyd til av Glåmdalen for at leserne bedre skal forstå den muntlige samtalen. Kom frem nå fordomsfulle forumtroll og si deres mening om denne saken! Endret 2. desember 2014 av extra
Gjest Evans Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 (endret) Leste den, og dessverre er jeg ikke overrasket. Godt hun fikk tekstmelding på det, så blir det ikke bare nok en sak hvor det er ord mot ord. Endret 2. desember 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Grøss og gru! Anonymous poster hash: 85822...6d6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Kongsvinger på sitt beste dette, så glad jeg flytta ifra det jævlig hølet der!!Anonymous poster hash: 77f3f...d42
Skilpadden Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Diskriminering i blant Nordmenn? Nei, fysj, det skjer jo ikke. Den meldingen var sikkert også bare photoshop
Chizue Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Skjer masse diskrimering i Norge ja... Er ikke overrasket. Blir som f.eks han som hadde søkt flere jobber i Norge brukt sitt eget navn. "Muhammed", men fikk avslag på alle jobbene, ikke en gang jobb intervju, men så skrev han med norsk navn og fikk jobb intervju med en gang, og kunne velge og vrake.. Var en artikkel om det i avisa en stund tilbake. Eller hun jenta som selv var utdannet hudlege, men fikk avslag pga sin "urene" hud, i virkeligheten hadde hun kraftig psoriaris.. Eller han her:http://eavisa.com/2014/12/02/lars-thomas-har-sokt-pa-103-jobber-far-ikke-jobb/
QueenOfTheSidewalk Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Det er ikke rart at folk er skeptiske, når de i Norge er kjent for tigging, ran, forsøpling og hærverk. Det er ingen hemmelighet at den gruppen blir diskriminert og det er ikke lovlig å gjøre sånn som denne arbeidsgiveren gjorde.
Infinite Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Argumentet hans om at massen er skeptisk, er helt latterlig. Som hun selv sier: Ingen kan vite at hun er tater, med mindre hun sier noe om det selv.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Det er ikke rart at folk er skeptiske, når de i Norge er kjent for tigging, ran, forsøpling og hærverk. Det er ingen hemmelighet at den gruppen blir diskriminert og det er ikke lovlig å gjøre sånn som denne arbeidsgiveren gjorde. Er tatere kjent for alt dette? Det viste jeg ikke. Er vel kanskje sigøynere du tenker på? Anonymous poster hash: 59929...f44
Druid Skrevet 3. desember 2014 #10 Skrevet 3. desember 2014 Er tatere kjent for alt dette? Det viste jeg ikke. Er vel kanskje sigøynere du tenker på? Anonymous poster hash: 59929...f44 Tatere regnes som Sigøynere, du tenker på Rom-folk (som OGSÅ er Sigøynere) Sigøynere er felles betegnelse for flere reisende folk, en betegnelse som er på vei ut fordi mange av de reisende ikke kan fordra å settes i samme bås som andre... hvilket i tilfellet romfolk jeg har noe forståelse for ... :-) 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2014 #11 Skrevet 9. desember 2014 Det er ikke rart at folk er skeptiske, når de i Norge er kjent for tigging, ran, forsøpling og hærverk. Det er ingen hemmelighet at den gruppen blir diskriminert og det er ikke lovlig å gjøre sånn som denne arbeidsgiveren gjorde. En tater hadde aldri i sitt liv stått på gata å tigd penger. Du må ikke ta alle under en kam. Hilsen en tater jente. Anonymous poster hash: e981c...5dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå